Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-29@02:10:27 GMT

گروه‌های تواشیح بلاتکلیف‌ترین قشر قرآنی

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۴۴۰۲

گروه‌های تواشیح بلاتکلیف‌ترین قشر قرآنی

روح‌الله لسانی‌طوسی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی با اشاره به اینکه گروه تواشیح عروه الوثقی از سال 85 فعالیت خود را آغاز کرده، عنوان کرد: در حال حاضر گروه ما 5 عضو دارد و بنیان‌گذار آن سعید بیژنی، قاری بین‌المللی قرآن کریم، بود که  مدتی بعد اداره گروه را به اعضا واگذار کرد.

وی با بیان اینکه هر کدام از اعضای گروه سابقه حضور در یک گروه تواشیح را داشته اند، عنوان کرد: گروه همخوانی و مدیحه‌سرایی عروه الوثقی در کشورهای پاکستان، تانزانیا، مکه، ترکیه و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. اجرا داشته که در پاکستان و تانزانیا استقبال خوبی صورت گرفت اما خاطره انگیزترین اجرای ما در ایران مربوط به اجرای رمضان سال 89 در دیدار با مقام معظم رهبری بود.

لسانی‌طوسی با اشاره به اینکه تا به حال در مسابقات چند مقام کشوری کسب کرده‌ایم، تصریح کرد: ارگان‌های مختلف در برنامه‌هایشان از گروه های‌تواشیح برای اجرا دعوت می‌کنند اما ملاکی برای انتخاب گروه وجود ندارد و بیشتر از هر چیز، مبلغ برای آنان اهمیت دارد. هر گروهی که هزنیه کمتری دریافت کند، اجرا را می‌گیرد و برای کسی سابقه و کیفیت گروه اهمیت ندارد.

عضو گروه بین‌‎المللی همخوانی و مدیحه‌سرایی عروه الوثقی در رابطه با تفاوت سرود با تواشیح‌خوانی گفت: تواشیح همان سرود است اما تواشیح به فعالیت های قدیمی گفته می‌شود که کاملا متن شعر عربی بود و معمولا مردم معنای آن را متوجه نمی‌شدند. به همین دلیل فارسی و عربی باهم آمیخته شد و در حال حاضر به این گروه‌ها، گروه همخوانی مدیحه سرایی می‌گویند.

وی گروه‌های تواشیح را بلاتکلیف‌ترین قشر در اقشار مرتبط با فعالیت های قرآنی دانست و افزود: گروه‌های تواشیح زیر مجموعه هیچ ارگانی نیستند. بارها خواسته ایم این وضعیت سروسامان گیرد اما هنوز در این زمینه اقدامی نشده است.

لسانی‌طوسی با اشاره به اینکه یکی از لازمه‌های تواشیح‌خوانی، قاری نبودن است، تصریح کرد: رشته‌های هنری در عرصه قرآنی با یکدیگر تفاوت دارد. لازمه اصلی تواشیح‌خوانی صوت و صدای شخص است.

عضو گروه بین‌‎المللی همخوانی و مدیحه‌سرایی عروه الوثقی گفت: تواشیح تجوید ندارد اما در قرائت قرآن این مساله بسیار حائز اهمیت است و قاری باید تمام تمرکزش بر روی تجوید باشد چون اگر مدت زیادی در عرصه تواشیح فعالیت کند، نمی‌تواند تجوید قاری حرفه‌ای را در تلاوت خویش داشته باشد. 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فعالیت های قرآنی گروه تواشیح مدیحه سرایی بلا تکلیف قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۴۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، اولین نخبه قرآنی که کتابت قرآن به شیوه ای خلاقانه بر روی شمشیری به طول  سه متری را انجام داده است.
این اثرهنری از جنس چوب است و  آیات قرآن کریم با سوزن فولادی  روی آن حک شده است .
خط استفاده شده در این اثر خط نسخ است و طراحی این طرح هنری و کتابت قرآن یکسال به طول انجامید.
دومین نخبه قرآنی که در زمینه تفسیر المیزان و نوشتن آن به زبان لاتین است تجلیل شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) علاقه قاری قرآن به شجریان و علیرضا قربانی
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • قرائت قرآن و حمایت از فلسطین در برنامه تلویزیونی تونس+فیلم
  • ببینید | ماجرای اذان عجیب در جعبه سیاه
  • احتمال کاهش عرضه لپ تاپ؛ بازار راکد و متقاضی بلاتکلیف است
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی
  • اتمام ۱۰ پروژه عمرانی بلاتکلیف در شمال تهران