یادی از «سربداران» به بهانه بازپخش آن از شبکه تماشا
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۶۰۷۸
علت موفقیت و ماندگاری مجموعه سربداران صداقت و خلوصی بود که در تک تک افراد این مجموعه تلویزیونی وجودداشت. ضمن اینکه نبود نگاه سیاه و سفید در شخصیتپردازی و حضور نقشهای خاکستری نیز عامل مهمی در ارتباط نزدیک مخاطبان و همذات پنداری آنها با این سریال بوده است
به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، «سربداران» اولین مجموعه تلویزیونی تاریخی پس از انقلاب اسلامی است که براساس قیام سربداران خراسان به رهبری شیخ حسن جوری علیه استیلای مغول بر ایران ساخته شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سریال سربداران که روایت حوادث قرن هشتم هجری را در قاب تلویزیون جا داده است از هفته گذشته، هرشب ساعت ۲۰ از شبکه تماشا پخش میشود. به بهانه بازپخش این سریال تاریخی به سراغ برخی ازعوامل تولید آن رفتیم تا یادی از این سریال تاریخی ماندگار در تاریخ تلویزیون کنیم.
محمدعلی نجفی، کارگردان این سریال میگوید: سینمای ایران، اوایل انقلاب دچار یک توقف شده بود، کارکردن در آن شرایط، دشواربود. من هم خیلی شناخته شده نبودم و کار برای عوامل کمی سخت بود. ضمن اینکه همه مسئولان تلویزیون هم جدید بودند و حجم کار را نمیتوانستند باور کنند، ولی با توجه به آگاهی از سوابقم، به من اعتماد کردند.
او ادامه میدهد: با وسواس خاصی روی این ایده کار کردم و ایدهام را برای کیهان رهگذر تعریف کردم. سناریو را که آماده کردیم و اعتمادها بیشتر جلب شد، کم کم در مورد بازیگران و سناریو هم به اجماع نظر رسیدیم و کار آغاز شد.
وی با تأکید براینکه عوامل با او هماهنگ بودند، یادآورمی شود: از طراح صحنه گرفته تا طراح لباس و سازنده موسیقی همکاری خوبی داشتند تا کار ساخته شد. البته وقتی کار تمام شد، رئیس گروه فیلم و سریال وقت تلویزیون تشخیص داد که قسمت هایی از سریال سانسور شود و برای پخشهای بعدی هم بخش هایی از آن نیز سانسور شد. خیلی دوست داشتم که نسخه اصلی سریال را میداشتم، ولی چون نگاتیو قطع شد و از بین رفت، نسخه اصلی سریال را هیچکس ندارد.
■ دلایل ماندگاری سریال از زبان کارگردان
به باور نجفی، علت موفقیت و ماندگاری این مجموعه صداقت و خلوصی بود که در تک تک افراد این مجموعه تلویزیونی وجود داشت. ضمن اینکه نبود نگاه سیاه و سفید در شخصیت پردازی و حضور نقشهای خاکستری نیز عامل مهمی در ارتباط نزدیک مخاطبان و همذات پنداری آنها با این سریال بوده است.
او دلیل دیگر ماندگاری این سریال را مسائل و موضوعاتی میداند که در آن مطرح شده و اضافه میکند: نحوه ساخت هم در دیده شدن سریال بسیار مهم بود، اینکه دکور به شیوهای جدید ساخته شده بود و برای این سریال در شهرک ساخته شد، اینها موضوعات جدیدی تا آن زمان بود.
نجفی با بیان اینکه تا آن موقع چنین سریالی در تلویزیون ساخته نشده بود، یادآورمی شود: شخصیت پردازی و قصههای سریال هم برای مخاطب جذابیت داشت؛ ضمن اینکه یکی از آثار جاودانه این سریال، موسیقی فاخری بود که برای این سریال توسط آقای فخرالدینی ساخته شد.
به باور این کارگردان، اگرچه سریال با فرمی سنتی ساخته شد، اما مضمونش برای هر دورهای جدید است. جنگ مذهب علیه مذهب همیشه در تاریخ، حرفهای تازهای داشته است.
از نجفی میپرسم اگر امروز میخواست سربداران را بسازد، آن را میساخت؟ و چطور؟ که پاسخ میدهد: الآن اگر بخواهم سریال تاریخی بسازم، سربداران را نمیسازم، «خداوند الموت» را میسازم که سناریوی آن آماده است. به نظرم نباید به گذشته برگشت. آن موقع مسئله نقد شرایط وقت جامعه باعث شد تا سربداران را بسازم، ولی الآن در مقطع جنگ قدرتها هستیم که ریشه ایدئولوژیکی دارد و باید این مقطع را نقد کنیم.
او با بیان اینکه تاریخ، بسترخوبی برای بیان غیرمستقیم حرفهاست، خاطرنشان میکند: از ساخت سریال سربداران بیش از 35 سال میگذرد، ولی هنوز هم تماشاچی دارد چون حرف دارد.
■ سربداران یک مدرسه هنری بود
آتش تقی پور، بازیگر سریال سربداران که نقش پسر عمه طغای را بازی میکرد و در این سریال شخصیتی عیاش و خشن را داشت، معتقد است که تلویزیون با پخش سریالهای فاخر قدیمی میتواند پیوندش با مردم را مستحکمتر کند.
او با بیان اینکه بهترینها در ساخت این مجموعه تلویزیونی کنار هم جمع شده بودند، خاطرنشان میکند: بهترین کارشناسان هنری برای ساخت این مجموعه گرد هم آمدند؛ از طراح لباس و دکور گرفته تا گروه کارگردانی و بازیگران که با جان و دل در این سریال بازی کردند.
تقی پور با بیان اینکه گردهم آیی هنرمندان ارزنده ایران در این سریال نمود داشت، میگوید:
محمد علی نجفی در کارهای بعدی خود به اندازه این سریال، موفق نبود و سربداران، مدرسه هنری بود که برای بسیاری از دست اندکاران آن مسیر موفقیت را گشود.
او با بیان خاطرهای از این سریال تعریف میکند: به ما گفتند که برای آموزش سوارکاری به اقدیسیه برویم، باید سوار اسبهای بزرگ مجاری میشدیم. وقتی سوار شدم چنان یورتمه اسب، لرزه بر اندامم انداخت که گفتم اگر پایم به زمین برسد، قرارداد را فسخ میکنم.
ولی بعد که فکر کردم، گفتم نهایتش از روی اسب میافتم، یا میمیرم یا آسیب میبینم و تصمیم گرفتم که ادامه بدهم. البته مربی سوارکاری بسیار خوبی داشتیم که آموزشهای خوبی به ما داد.
این بازیگر پیشکسوت ادامه میدهد: به یاد دارم زنده یاد فیروز بهجت محمدی، نقش طغای را بازی میکرد. یک بار سر فیلمبرداری، اسبها با هم کنار نمیآمدند. ناگهان اسبها لگد زدند و بهجت محمدی از ترس، پرید روی درخت.
این هم از سختیهای کار بود، ولی حاصلش خوب از آب درآمد و امیدوارم در خاطر مردم هم چنین باشد.
او دلیل ماندگاری سربداران را یکدستی و هماهنگی عوامل میداند و خاطرنشان میکند: همه خوبها در این سریال جمع شده بودند. کیهان رهگذر قلم بسیار خوبی داشت و بعد از آن سریال ابن سینا را نوشت و کارگردانی کرد. او از نظر کارگردانی به نجفی مشاوره میداد.
به هرحال کارها در این سریال بدرستی انجام میشد و اولین سریال جدی بعد از انقلاب بود. همه با عشق کار میکردند چون میخواستند کار فاخر و شایستهای ساخته شود.
تقی پور میگوید: همه عوامل با عشق و جان، وقت و انرژی گذاشتند هم پشت صحنه و هم جلوی دوربین. برای کار، دل میسوزاندند. بسیاری از بازیگران سریال هم از تئاتر آمده بودند و جدیت تئاتر را داشتند؛ بنابراین با دست پر روی صحنه میآمدند.
او با اشاره به حذف برخی از صحنههای سریال در زمان پخش آن یادآور میشود: برخی از این صحنهها با سختیهای فراوانی گرفته شده بود، اما آقای نجفی همه توانش را به کار برد تا این حذفیات به کلیت کار لطمه نزند. آقای نجفی سعی میکرد که صحنههای کمی حذف شود.
تقی پور میگوید: آقای کسمایی، مدیر دوبلاژ این سریال تصمیم گرفت که خودم، صدای نقشم را دوبله کنم. من در کنار زنده یاد مهدی آژیر بودم، کسی که صدایی مخملی داشت، اما صدای من بهخاطر نقشی که داشتم خشن بود، میکس این دو در کنار هم کار دشواری بود، اما زنده یاد کسمایی از پس آن برآمد.
او یادآورمی شود: درگذشتگان این سریال دیگر تکرار شدنی نیستند چون از بهترینها بودند و دیگر تکرار نمیشوند، خدا همه آنها را رحمت کند.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: تلویزیون صدا و سیما قدس آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۶۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دست پر تلویزیون برای بهار و تابستان پیش رو / سریالهای جدید آنتن را پررونق میکنند؟
به گزارش قدس آنلاین، پخش سریالهای جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید میخورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقشآفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو میرسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبهها و جمعهها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ میشود که با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک میشود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن میشود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه میشوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقهمندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.
یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریالهای تلویزیون را به دوش میکشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلادههای طلا» سالها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر میرسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شبهای ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر میکند.
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شبها، پخش میشود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد.
روی دور قصههای پلیسی
با قطعی شدن سریالهای جایگزین مجموعههای نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی میکنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانهای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور میگذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمیاش بهدنبال اختراعی جدید میرود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا میشوند، اما قصه از آنجا جذاب میشود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر میشود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلمبرداری میشود و احتمالاً در جدول پخش سریالهای تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.
بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویتهای مدیران تلویزیون برای سریالسازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه میپردازد.
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش میبرد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس میکند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جستوجوی این راز با داستانهای عجیبی مواجه میشود.
با پایان فیلمبرداری سریال «مهیار عیار» که مجموعهای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر میرسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
اما این اتفاق نیفتاد.
در میان سریالهای جدید تلویزیون که سهم کمدیها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقشآفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریالهای دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت میکند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیادهروی اربعین پیوند میخورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکلگیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخطادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریالهای تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.