Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-26@06:22:10 GMT

سهم 5 درصدی روستائیان در تولید ناخالص ملی

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۶۷۸۴۲۳

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، معاون امور دهیاری ‌های سازمان شهرداری ‌ها و دهیاری ‌های کشور در نشست هم اندیشی دهیاران سه شهرستان کاشمر، خلیل ‌آباد و بردسکن در کاشمر گفت: در 30 سال قبل روستائیان در تولید ناخالص ملی کشور حدود 25درصد سهم  داشتند ولی این رقم در سال 95 به 10درصد کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید رضا جندقیان بیدگلی افزود:هم اکنون 20 میلیون و  760 هزار نفر جمعیت روستایی، فقط سه تا پنج درصد در تولید ناخالص ملی کشور سهم دارند.

وی گفت: در پنج سال اخیر بسیاری از محصولات کشاورزی در حاشیه شهرهای بزرگ تولید می شود که ساکنان آن روستایی نیستند.

 معاون امور دهیاری ‌های سازمان شهرداری ‌ها و دهیاری ‌های کشور همچنین افزود:  تاکنون 37 هزار و 200 مجوز دهیاری صادر شده است و 35 هزار دهیار در کشور مشغول خدمت هستند.

جندقیان بیدگلی افزود: در گذشته هفت هزار میلیارد ریال برای توزیع در اختیار سازمان شهرداری ها بود که از ابتدای امسال در اختیار این سازمان گذاشته نشده از این رو از نمایندگان مجلس  خواسته شده است: این مبلغ را به سازمان شهرداری ها برگردانند تا بتوان اعتبارات لازم برای اجرای  طرحها و خرید ماشین آلات مورد نیاز از این محل تامین شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اعتبارات دهیاریهای کاشمر در سال  95حدود 47 میلیارد ریال بود که پارسال به  71میلیارد ریال افزایش یافت.

محمد علی همدمی نژاد با اشاره به افزایش اعتبارات دهیاریهای شهرستانهای بردسکن و خلیل‌آباد گفت:اعتبار بیشتر طرحهای افتتاحی هفته دولت از این اعتبارات بود.

وی همچنین با اشاره به کاهش 20 درصدی آمار تصادفات امسال افزود: با همکاری پلیس راه، هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی آموزش های سوانح و تصادفات برای دهیاران برگزار شده است و بزودی آموزش آتش نشانی نیز برای آن ها برگزار می شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی افزود: در آغاز اجرای طرح ارائه تسهیلات اشتغالزایی به روستاها در جایگاه بیست و هشتم بودیم اما با تلاش های انجام شده  هم اکنون در حال کسب مقام اول کشور هستیم.

بهروز بنیادی نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تاکید بر توانمندی روستائیان گفت: آموزش کشاورزان در روستاها در کنار کشاورزی، توجه به توان بانوان روستایی، افزایش توان اقتصادی روستاها با آموزش های لازم به دهیاران، تفکیک وظایف دستگاهها در روستاها با هدف ممانعت از  سرگردانی دهیاران، شوراهاو فرمانداران و رفع آشفتگی بازار مدیریت روستایی از مباحثی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

در این نشست فرمانداران شهرستانهای کاشمر، خلیل آباد و بردسکن به بیان مشکلات و توانمندی های روستاهای این سه شهرستان پرداختند و اولویتها و نیازهای منطقه خود را بیان کردند.

سه شهرستان کاشمر، خلیل آباد و بردسکن در جنوب غربی خراسان رضوی 220 هزار نفر جمعیت دارد.

خراسان رضوی 301دهیار زن دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: خبرگزاری خراسان رضوی شهرداری بردسکن ناخالص جمعیت روستایی دهیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۷۸۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار به ضرر بردسکن است

فرماندار بردسکن گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه سبزوار می‌خواهیم با این شهرستان قهر نکرده و در تامین سوخت بخش معادن و کشاورزی بردسکن سختگیری نکند.

علی دهقان زاده فرماندار شهرستان بردسکن گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی و قهر طبیعت، از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه سبزوار می‌خواهیم با این شهرستان قهر نکرده و در تامین سوخت بخش معادن و کشاورزی بردسکن سختگیری نکند.

وی افزود: بیش از ۳۰ واحد معدنی در شهرستان بردسکن فعالیت دارند و این شهرستان دومین شهر معدنی خراسان رضوی است از طرفی بردسکن پایتخت تولید مس در شرق کشور است.

وی به فعالیت‌های گسترده کشاورزی در بردسکن اشاره و اضافه کرد: در آمد کشاورزان شهرستان فقط در تولید محصول پسته ۵۰ هزار میلیارد ریال است و تردد زیادی به واسطه معادن و محصولات کشاورزی در جاده‌های مواصلاتی بردسکن صورت می‌گیرد لذا از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی می‌خواهیم در حوزه کشاورزی و معادن نسبت به توزیع سوخت مود نیاز ماشین آلات در این بخش‌ها مساعدت کند.

فرماندار بردسکن گفت: معادن شهرستان نزدیک به ۶ هزار زمینه اشتغال فراهم کرده اند و اگر بخواهیم در تامین سوخت معادن و یا بخش کشاورزی مشکلات را مرتفع نکنیم زمینه نارضایتی را در این بخش‌ها فراهم خواهیم کرد.

دهقان زاده افزود: بیش از ۶۰ درصد مشکلات را می‌توانیم با هم افزایی و در سایه تعامل و همدلی در مجموعه مدیریتی شهرستان مرتفع کنیم که این مهم در حال پیگیری و اجراست چرا که بردسکن با این ظرفیت می‌تواند در حوزه اقتصاد و تولید حرفی برای گفتن داشته باشد، ولی متاسفانه حق این شهرستان با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه، هنوز در استان ادا نشده است.

دیگر خبرها

  • اخبار کوتاه خراسان رضوی / ۶ اردیبهشت
  • توزیع بیش از ۳۵ میلیون لیتر مواد سوختی در بین روستائیان استان قزوین
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه
  • توزیع بیش از ۴۷ هزار تن آرد روستایی در بین روستائیان استان قزوین
  • ۲ مصدوم در تصادف جاده خاکی انابد بردسکن به روستای حسین آباد
  • خبر‌های کوتاه شهرستان بردسکن
  • خراسان شمالی خود کفا در تولید گوشت سفید/افزایش ۲۶ درصدی جوجه ریزی در استان
  • قهر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سبزوار به ضرر بردسکن است
  • «فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید
  • افزایش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور