Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجله مهر: تلاش برای «دیده شدن» را شاید بشود یکی از معضل‌های اساسی دنیای مجازی دانست. اتفاقی که با پیدا شدن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نه تنها پررنگ شد بلکه حالا با گذشت روزها و ماه‌ها می‌توان آن را یکی از بحران‌های آدم‌ها در عصر جدید دانست. بحرانی که حالا بسیاری در گوشه گوشه این کره خاکی به آن دچارند و به لطف عالم مجازی کار افراد را به جایی می‌رسانند که برای مطرح کردن خودشان به هر تخته پاره‌ای چنگ بزنند و به هر وسیله‌ای هدف را برای خودشان توجیه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هتاکی به مقدسات را شاید بشود یکی از پیامدهای این بحران بغرنج در این افراد دانست. اتفاقی که مواقع رخ دادنش از جانب عده‌ای می‌تواند واکنش‌های هیجانی زیادی را از سمت مردم به دنبال داشته باشد. واکنش‌های هیجانی که گاه  می‌تواند پیامدهایی به همان اندازه مخرب با خود به همراه داشته باشد. «امیر علی صفا» در اینجا برایمان به عنوان یک فعال رسانه‌ای و یک کارشناس حقوقی درباره نحوه واکنش و مجازات حقوقی این اتفاق می‌گوید.

با نهی از منکر خود آن منکر را نشر ندهیم

 امیرعلی صفا می‌گوید که بحث توهین به مقدسات در کشورهای مختلف نیز وجود دارد و تحت عنوان چیزی به نام نفرت پراکنی شناخته می‌شود برای همین هم موضوعی نیست که خاص کشور ما باشد. اما در ایران  به  خاطر شرایط فرهنگی و پررنگ بودن  سنت و مذهب اتفاقاتی از این قبیل می‌تواند برد رسانه‌ای و به دنبال آن واکنش‌های بیشتری را با خود به همراه داشته باشد. چیزی که می‌شود گفت حتی سیاسی بازی های جناح‌های مختلف هم به آن دامن می‌زند و باعث می‌شود که هر حزب و دسته سیاسی بسته به منفعت جناح خودش یک موضوع را نادیده بگیرید یا از طرفی نسبت به آن واکنش‌های شدیدتری از خودش نشان بدهد.«من فکر می‌کنم واکنش نسبت به چیزی مثل توهین به مقدسات و یا هتاکی  یک موضوع پیچیده است.موضوعی که  باید فارغ از جوهای احساسی مورد پژوهش‌های دانشگاهی قرار بگیرد تا به یک راهکار اساسی درباره آن برسیم؛ اما نکته‌ اینجاست که ما در این مورد باید همه رفتارهایمان ذیل نهی منکر قرار بگیرد؛ آن هم به گونه‌ای که خود نهی از منکر باعث نشر آن منکر نباشد. چه بسا گاهی همین واکنش‌های احساسی اگر برای دشمن قابل پیش بینی باشد می‌تواند مسائلی را مطرح کند که با واکنش‌های دریافتی، از خود آن اتفاق عواقب بدتری داشته باشد.»

توهین به مقدسات چه مجازاتی دارد؟

شما هم حتما هراز چندگاهی با نمونه‌های مختلف رفتاری از جانب افراد مختلف  رو به رو شده‌اید افرادی که هرکدام با انگیزه‌های گوناگون برای دیده شدن دست به کاری می‌زنند که مصداق بارز هتک حرمت در اذهان عمومی است. امیرعلی صفا جنس واکنش به توهین را متفوت می‌داند و می‌گوید که تجربه این‌چند روزه هم نشان داد که عدم‌هوشمندی در بازخورد دادن به یک موضوع می‌تواند باعث دیده شدن میلیونی یک طرح گرافیکی که در صفحه اینستاگرام‌ ۲۰۰۰فالووری منتشر شده بود، بشود. امیرعلی صفا با اشاره به صفحه جلد یک روزنامه که اخیرا بحث برانگیز شد و یا هتاکی علنی یک خواننده زیرزمینی گفت: «توهین به مقدسات اگر شامل "سب النبی" یعنی لعن و توهین علنی به انبیا و ائمه معصومین باشد اعدام است و در موارد دیگری می‌تواند چیزی به اندازه ۱۰ سال حبس منجر شود.»

کد خبر 4406926

منبع: مهر

کلیدواژه: امر به معروف و نهی از منکر فقه و حقوق قانون مجازات اسلامی دکه روزنامه صفحه اول روزنامه ها کیوسک مطبوعاتی صفحه اول روزنامه های ورزشی صفحه اول روزنامه های اقتصادی ماه محرم اینفوگرافیک مداحی عاشورا اردوی جهادی مدرسه عراق مداحان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۶۸۷۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات تازه حکم توماج صالحی؛ تخفیف اعدام، حبس طویل‌المدت است

دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده است.

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: حکم (اعدام توماج صالحی) بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است. دادگاه توماج صالحی را به اتهام افساد فی الارض به اعدام و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرده است. در همین‌باره مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: این حکم بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.

براساس حکم صادره از سوی دادگاه، به دلیل اظهار ندامت و پشیمانی و همکاری متهم، دادگاه وی را مستحق تخفیف دانسته به همین جهت در صورت فرجام خواهی احتمالی متهم و وکلای او و در صورت تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور، موضوع تخفیف مجازات در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی خواهد شد.

گفتنی است در صورت موافقت کمیسیون عفو و بخشودگی با تخفیف مجازات و طی همه فرایند قانونی، حکم توماج صالحی با یک درجه تخفیف به حبس طویل المدت تبدیل و مجازات‌های تکمیلی در مورد متهم اجرا خواهد شد.

قابل ذکر است سایر اتهامات این متهم نیز در حال رسیدگی قضایی است.

دیگر خبرها

  • جزییات تازه حکم توماج صالحی؛ تخفیف اعدام، حبس طویل‌المدت است
  • جزییات حکم اعدام توماج صالحی؛ احتمال عفو و تخفیف
  • توماج صالحی به اعدام محکوم شد!
  • اعلام حکم بی‌سابقه علیه توماج صالحی در دادگاه بدوی | جرم او دقیقا چیست؟
  • توماج صالحی به اعدام محکوم شد + جزئیات حکم
  • محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
  • توماج صالحی به اعدام محکوم شد
  • توماج صالحی به اعدام محکوم شد +جزئیات
  • جزئیات حکم توماج صالحی/ دادگاه انقلاب اصفهان او را به اعدام محکوم کرد
  • پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟