Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@14:18:11 GMT

کرنش عَلَم‌ها در «فدیشه»

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۰۱۰۰۰

روستای فدیشه سال‌هاست که در یک آئین سنتی و مذهبی میزبان عزاداران امام سوم شیعیان است، یکی از مراسمی که در این روستا در روزهای عاشورا برگزار می‌شود، مراسم «علم‌خبری» است. در این مراسم میزبانان با علم‌ها به استقبال عزادارنِ مهمان از روستاهای مجاور می‌روند.

به گزارش ایسنا، امروز همانند سال‌های پیشین روستای فدیشه با برگزاری مراسم مختلف از جمله علم‌خبری و اجرای تعزیه و شبیه‌خوانی میزبان مهمانان بسیاری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز عاشورا جمعیت گسترده‌ای در روستای فدیشه جمع می‌شوند تا شاهد این مراسم باشند.

«ساخت علم نیشابور» به‌عنوان میراث معنوی و ناملموس کشور ثبت شده، علم نیشابوری پیشینه تاریخی دارد و قدیمی‌ترین عَلَمی که هم‌اکنون شناخته شده مربوط به 110 سال پیش می‌باشد؛ روستای فدیشه نیز عَلمی با قدمت 100 ساله دارد. اما خودِ مراسم «علم‌خبری» نیز به طور جداگانه به ثبت رسیده است.

در ادامه درباره چند و چون این مراسم که در روستای فدیشه و برخی دیگر از روستاهای نیشابور برگزار می‌شود با معاون اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور گفت‌وگویی داشته‌ام.

«عباس شیخی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: این مراسم در روستاهای مختلف نیشابور برگزار می‌شود اما روستای محور در روز تاسوعا سوقند و در روز عاشورا، فدیشه است. عَلَم نیشابور خود یک علم خاص است که به ثبت رسیده و از دوران آل‌بویه پیشینه تاریخی دارد.

وی در تشریح مراسم «علم‌خبری» گفت:  مردم روستای هدف که در روز عاشورا «فدیشه» است، به استقبال مجاوران خود می‌روند و دسته‌های عزاداری از روستاهای اطراف با علم‌های مربوط به روستای خودشان وارد می‌شوند، قدمت برخی علم‌ها به صد سال هم می‌رسد، وقتی عزاداران به آن روستا می‌رسند، مردم روستای هدف با علم‌هایشان به استقبال دسته‌های عزاداری روستاهای اطراف می‌آیند و در ورودی روستا مرثیه‌هایی در شان و مقام امام حسین و یارانش خوانده می‌شود.

این کارشناس ارشد پژوهش هنر ادامه داد: بعد از آن  روستاهای میزبان، علم‌ها را به صورت 45 درجه خم م‌ کنند و به این شکل به مهمانان خوشامد می‌گویند و در واقع علم‌ها حالت کرنش و تعظیم را به خود می‌گیرند و این مراسم با نوحه‌های مختلف همراه است که توسط مداحان میزبان و میهمان خوانده می‌شود.

شیخی گفت: در نهایت عزاداران جمع می‌شوند که  در واقع یک آیین اتحاد است؛ اتحاد بین روستاهای منطقه که اگر احیانا درباره مسائل مختلف از قبیل آب یا تقسیم اراضی و... اختلاف دارند؛ کدورت‌ها رفع شود. 

معاون اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور، افزود: این مراسم سال‌هاست که در روستاهای نیشابور می‌افتد ولی حدود سال 90 بود که «عَلم خبری» به ثبت رسید و سال 95 نیز ساخت علم نیشابوری ثبت گردید.

وی تصریح کرد: این مراسم در ظهر عاشورا اتفاق مهمی است که نشان اتحاد و یکپارچگی مردم منطقه است و جزء مراسم مذهبی و سنتی، و یک آئین کهن محسوب می‌شود که ریشه در فرهنگ مردم شناسی آن منطقه دارد.

شیخی یادآور شد: برای این مراسم، مردم از شهرهای دیگر نیز می‌آیند و جمعیت گسترده‌ای وارد این روستا می‌شوند، سال‌های پیش تا 25 هزار نفر را گزارش داده‌اند که البته با ثبت آن و افزایش شهرت این مراسم انتظار می‌رود این جمعیت گسترده‌تر نیز بشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام روستا منطقه خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۱۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان در گردکوه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، این مراسم با حضور امام جمعه بهادران، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان - مسئولان شهرستان مهریز و مسئولان محلی و تعدادی از دانش آموزان در محل نمازخانه شهید محسنی روستای گردکوه برگزار شد. 

این جشنواره تا کنون در سطح شهرستان‌های استان برگزار می‌شد و برای اولین بار در قالب استانی برگزار می‌شود. 

انتظار می‌رود با برگزاری این جشنواره‌های فرهنگی و استقبال کودکان و نوجوانان، دانش آموزان روستایی با انگیزه بهتر بتوانند با کتابخانی - مطالعه عمومی و داستان نویسی انس بگیرند. 

مراسم اختتامیه این جشنواره داستان نویسی استانی چهاردهم تیرماه سال جاری در روستای عزآباد برگزار خواهد شد.

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی در شهر خروشهرستان نیشابور
  • فیلمی از اتفاق جالب حمله گاو به داخل مراسم هزار دف در روستای پالنگان
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • تخلیه برخی از روستاهای شهرستان زیرکوه به علت سیلاب
  • مختومقلی فراغی از محور‌های وحدت در گلستان است
  • بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان در گردکوه
  • حفظ اصالت و هویت روستاهای هدف گردشگری در قوچان