Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز، کلمه هروله مصدر است وفعل ماضی آن هرل و به معنای شتاب در راه رفتن است واصلا به معنای بالا وپایین دویدن نیست ودر لغت عرب برای راه رفتن درجاتی است که یکی هروله است: هروله به معنای بالا وپایین دویدن نیست و این گونه راه رفتن بنا به دلایلی می تواند باشد مانند اضطراب وپریشان حالی ویا حیرت وسردرگمی و…که باعث اینگونه راه رفتن در انسان می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هروله مهم‌ترین و معروف‌ترین عزاداری خودجوش مردمی است که از ظهر عاشورا از شهر طویریج در ۱۸کیلومتری شهر کربلا آغاز می‌شود. این حماسه و مویه، صد‌ها سال است که ادامه دارد و یک یادگار است ،یادگار و بیانگر اتفاقی که بر خانواده "بنی اسد" در عصر عاشورا گذشت. گروهی از این خاندان، در ایام عاشورا، در کنار نهر علقمه، درشمال شرقی کربلا، سکونت داشتند، آن‌ها که هیچ وقت تصور نمی‌کردند که با خاندان پیامبر آنگونه رفتار شود تا اینکه گروهی از زنان ساعاتی از ظهر خود را سراسیمه به آن‌ها رساندند، و خبر ناباورانه صحنه‌های دیده شده را بیان کردند.

دویدن حماسی آنان، نشانگر شوک و ناباوری آنان از دیده‌هاست، مردان و زنان این قبیله با شنیدن این خبر، عصر عاشورا مسیری تقریبا سی و پنج کیلومتری را تا قتلگاه دویدند و بر سر و سینه زدند، در حالی که به خود اجازه نمی‌دادند آنچه را شنیده اند باور کنند، با سینه‌های خسته و چشمان پر اشک به صحنه عصر عاشورا رسیدند جز کشته‌های به خون غلطیده چیزی ندیدند. از آن روز تا کنون مردم شهر کربلا، عصر عاشورا را دویده می‌گریند.

گفتنی است: طویریج اسم قدیمی شهرستان هندیه واقع در نزدیکی کربلا در کشور عراق است که در عصر روز عاشورا حدود ۲ میلیون عزادار هروله کنان و بر سر و سینه زنان برای یادآوری حادثه عاشورا به سمت مرقد حسینی حرکت می‌کنند.

این مراسم از نام روستا و قبیله ای در نزدیکی کربلا گرفته شده است. ظاهراً اهالی این روستا در زمان حسین بن علی در واقعه کربلا می‌خواسته‌اند به یاری حسین بروند، اما به موقع نرسیده‌اند و از آن سال به بعد، دیگر شیعیان عراق هم به آن روستا می‌روند و از آنجا تا کربلا را می‌دوند.

انتهای پیام/

20 / 20 هروله دویدن بین الحرمین مراسم سنتی "هروله" در بین‌‌الحرمین

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: هروله دویدن بین الحرمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۲۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب| شهری که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی هست

معاون خدمات شهری شهردار کربلا در جریان سفر به اصفهان با مشاهده کلاغی که با گرفتن لیوان یکبار مصرف به نوک خود روی سطل زباله نشسته بود، در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: اصفهان، شهری است که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی آن هست!

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هیئت عراقی شامل علی یحیی‌عبد، معاون خدمات شهری شهردار کربلا همراه با برخی مسئولان این شهر زیارتی در هفته فرهنگی اصفهان مهمان نصف جهان بودند.

معاون خدمات شهری شهردار کربلا هنگام قدم زدن نزدیک میدان امام (ره) بود که صحنه جالبی نظر او را جلب کرد؛ او با مشاهده کلاغی که با گرفتن لیوان یکبار مصرف به نوک خود روی سطل زباله نشسته بود، عکس می‌گیرد و آن را فضای مجازی از جمله فیسبوک به اشتراک می‌گذارند.

یحیی‌عبد در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: اصفهان، شهری است که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی آن هست!

نخست‌وزیر عراق این پست معاون شهردار کربلا را لایک کرد.

کد خبر 750364

دیگر خبرها

  • نقطه عطف وارثان جبهه دفاع از حرم «حماسه خانطومان» است
  • برترین موتورکراس سواران تبریز معرفی شدند
  • برگزاری جشن‌های دهه کرامت در ۲۱۰ نقطه از جهان
  • انقلاب در دنیای ورزش با اسکلت بیرونی چینی / دویدن با سرعت 20 کیلومتر در ساعت (فیلم)
  • برگزاری یادواره شهدای روستای امند
  • خبر خوب| شهری که پرنده‌ها هم حواسشون به تمیزی هست
  • لغو مراسم آیینی سنتی کومسای در هورامان کردستان به دلیل بارندگی
  • بایدن در دو نسخه؛ سرکوب زنان آمریکایی و حمایت از زنان ایرانی
  • ◄ زمان افتتاح فرودگاه کربلا اعلام شد!
  • ما به دنبال تبدیل مجلس سنتی به مجلس نوین هستیم