Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط:

حجت الاسلام ابوترابی فرد در نماز جمعه این هفته تهران، اظهار کرد: اگر عاشورا را بشناسیم و تحلیل کنیم و در این مدرسه حضور پیدا کنیم و در این راه گام برداریم به عالی ترین مقام تقوای عملی دست پیدا خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا وی ادامه داد : باید توجه داشته باشیم انبیای الهی با رفتار شایسته و برآمده از ایمان و فضایل اخلاقی به تربیت انسان و تعالی جامعه، قیام به عدالت و دعوت به عبودیت و پرستش خدای سبحان همت گماردند و در این راه از تمام ظرقیت و قوای خویش بهره گرفتند، از آموزه های وحیانی و سیره پیامبر اکرم بهره برده می شود که برای تعالی جامعه نیازمند امنیت اعتقادی و ایمان راسخ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امنيت اعتقادي راه را براي امنيت سياسي و اقتصادي هموار مي‌كند

وی، عنوان کرد: اگر امنیت اعتقادی در جان انسان و جامعه شکل بگیرد و انسان به اصول عرفانی و وحیانی آراسته شود راه برای دستیابی به امنیت سیاسی، دفاعی، اقتصادی و اجتماعی هموار خواهد شد.اما اگر امنیت فکری و اعتقادی شکل نگیرد ،سایر حوزه های امنیت در خطر است، لذا انبیا و اولیا و امام حسین علیه السلام برای دستیابی به امنیت اعتقادی پافشاری می‌کنند. اسوه، مقتدا، امام و پیشوا نقش موثری در خلق امنیت اعتقادی و امنیت های دیگر ایجاد می‌کند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران، تصریح کرد: جامعه انسانی هنگامی طعم شیرین امنیت را در تمامی عرصه ها می چشند که پیشوا، اسوه و امام و الگوی صالح را انتخاب کنند و در کنار او قدم بردارند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که عاشورا منطق عملی چگونه زیستن است. ما با دو حوزه اندیشه، ایمان و تفکر و حوزه عمل روبرو هستیم. عمل صالح از مبانی مستحکم اعتقادی ریشه می گیرد. اسلام بر حوزه عمل تاکید ویژه ای دارد. منطق عملی قرآن بسیار قوی است. ما در عاشورا با یک عمل خالص علمی و اخلاقی روبرو هستیم و باید از این منطق درس بیاموزیم.

حركت امام حسين(ع)، سياسي ، اجتماعي بود

ابوترابی فرد، بیان کرد: هدف اصلاح جامعه اسلامی است و پیام این واقعه این است که این واقعه اجتماعی است نه فردی. امام حسین (ع)یک قیام و حرکت اجتماعی آغاز کردند و به جامعه نگاه دارند. این حرکت اجتماعی امام حسین (ع) یک حرکت اجتماعی کاملا سیاسی است. این حرکت سیاسی را حضرت از آغاز حرکت خود از مدینه اعلام کردند. در مقابل حاکم مدینه خود را با شجاعت معرفی می کنند. در مقابل یزید را هم معرفی می کنند و می گوید بدانید شخصیتی چون حسین(ع) هرگز با شخصیتی چون یزید بیعت نمی‌کند. خواهیم دانست کدام یک از ما شایسته زعامت جامعه اسلامی هستیم. در جامعه اسلامی و توحیدی باید امام عادل حاکم باشد نه یزید فاسق و این حرکت با نگاه روشن آغاز می شود. بنابراین و ده ها دلایل روشن حرکت اجتماعی، سیاسی، الهی امام حسین(ع) برای مقابله با یزید و تبین مبانی نظام سیاسی پیامبر(ص)و قرآن کریم است.

وی، ادامه داد: در این راه در پاسخ به نامه بزرگان کوفه مانند حبیب بن مظاهر و جمع کثیری از شیعیان که برای حضرت نوشتند"ما امام و پیشوایی جز شما نمی شناسیم و کوفه آماده بیعت با شما است و ما در کنار شما به ریسمان حق چنگ می زنیم" می‌گویند امام شخصیتی است که در راه خدای سبحان گام بر می دارد. یعنی حرکت امام برای تبیین این واقعیت است که جامعه اسلامی باید مبتنی بر این اصول باشد و امام عادل باید زمام امور را در دست داشته باشد.

خطیب نماز جمعه تهران، خاطرنشان کرد: ابن ابی الحدید در رابطه با قیام عاشورا عبارتی دارد که با الهام از آن می توان به درس های عاشورا اشاره کرد. ایشان در توصیف عاشورا می گوید: آقای کسانی که زیر بار منت نرفتند؛ یعنی آقای شهدا، آقای رزمندگان، آقای ایثارگران، آقای سوریه، بحرین و یمن.

وی تصریح کرد:عاشورا مردانگی ، غیرت و مرگ زیر سایه شمشیر را به همه آزادگان جهان آموخت و این درس را نه تنها حضور امام حسین(ع) بلکه حبیب بن مظاهرها و ظهیرها به ما آموخت. دفاع مقدس این درس را به مقاومت لبان، جبهه قدرتمند عراق و ... آموخت. منطق عملی عاشورا در منطق عملی دفاع مقدس تکرار شد و امروز این منطق باید بار دیگر تکرار شود. ابن ابی الحدید می نویسد به یکی از افراد سپاه عمر سعد نقد کرده است و او در جواب گفته است یاوه نگو تو اگر در روز عاشورا بودی و چیزی را که ما دیدیم می دیدی همان کاری که ما کردیم را می کردی. نه امان می پذیرفتند نه به مال و منال فکر می کردند. ترامپ! تو با این ملت روبرو هستی. امروز این ملت مبدل به ملت اسلام شده است. میان آنان و ورودشان به آبشخور مرگ یا چیرگی بر حکومت هیچ چیزی حائل نمی گردید. اگر اندکی نسبت به آنها کوتاه می آمدیم جان تمام لشکر ما را می گرفتند.

ترامپ مي گويد اگر در مقابل ايران كوتاه بياييم خاورميانه از كف ما رفته‌ است

ابوترابی فرد در ادامه اظهار کرد: سخن ترامپ این است که اگر در مقابل ایران کوتاه بیاییم خاورمیانه از کف ما رفته است. بله خاورمیانه از دستت رفته است. سخن نتانیاهو این است که اگر در برابر این حرکت کوبنده و موج پرقدرت کوتاه بیاییم باید با رژیم اشغالگر قدس خداحافظی کنیم. آقای نتانیاهو سرویس های اطلاعاتی شما خوب می دانند زمان خداحافظی رسیده است ؛ مردم غیور فلسطین در چه جایگاهی از قدرت قرار دارند و با چه قدرت برگرفته از ایمانی روبرو هستید.

وی افزود: یکی از درس های مهم عاشورا این است که قدم ها باید مبتنی بر علم، اخلاقیت و معرفت باشد. مدیران امروز باید از عاشورا درس سلوک علمی و معرفت بیاموزند. باید در این راه ثابت قدم و استوار باشیم. این درس عاشورا است. در روز عاشورا در محاصره 4000 سپاهی این فریاد امام حسین(ع) است که امام و مقتدای خود را بشناسیم و در کنار مقتدایی چون ظهیر ثابت قدم باشیم. تمام پیروزی های امت اسلامی و انقلاب در پیروی از امام صالح بود که امروز ایران را به نماد وحدت ملی مبدل کرده است.

در سايه آزادي، مردم سالاري ديني تفسير پيدا مي‌كند

وی افزود:باید پیوند خود را با رهبری خویش که به ابا عبدالله(ع) اقتدا کرده است و با پیروی از کربلا و عاشورا مقابل ظلم با اقتدار ایستاده است تحکیم بخشیم. ما باید این سخن ظهیر را زمزمه کنیم که گفت آقا اگر دنیا همیشگی و جاودان بود و اگر برای همیشه در دنیا ماندگار بودیم و یاری و پشتیبانی کفر موجب ماندگاری دنیا بود ما شهادت در راه تو را بر دنیای ابدی انتخاب می کردیم. سخن ظهیر سخن جبهه مقاومت و رزمندگان اسلام در سراسر دنیای اسلام است. مرحبا به مردم ایران. باید این راه را با تکیه بر آزادی، نظام اسلامی و فراهم آوردن آزادی جامعه در اندیشه و تفکر و انتخاب به دست آوریم. در سایه آزادی، مردم سالاری دینی تفسیر پیدا می کند. آزادی از زر و زور، تزویر، بندگی و هوس. آزادی باید از آرمانهای والا برای رسیدن به قدرت باشد.

ابوترابی فرد در پایان، عنوان کرد: دومین هدف انقلاب اسلامی عدالت اجتماعی است. باید با وحدت، انسجام و تحکیم رابطه مردم و امام و وحدت و انسجام ملی در راه دستیابی به عدالت اجتماعی قدم برداریم. عدالت اجتماعی ثمره امنیت اعتقادی است. اصل سوم که انقلاب از او شکل گرفت و هدف والای انقلاب است معنویت است. باید برای تحکیم مبانی و اصول اعتقادی، اخلاقی و معنویت جامعه راه خود را تداوم بخشد. ما اگر در مقابل دنیای استکبار ایستادیم در سایه چنگ زدن به این اصول و پیمودن این راه است. از همه می خواهم امروز برای برون رفت از مشکلات این رهنمودها را فراروی خود قرار دهند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: نماز جمعه ابوترابی فرد صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۷۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود

بنی‌عباس در آغاز کار به امام صادق (ع) پیشنهاد پذیرش خلافت دادند اما حضرت خلافتی که از مسیر بنی عباس و آدم‌کشی، جنایت، دروغ و خدعه به دست بیاید را نپذیرفت. این یکی از تفاوت‌های ائمه با دیگران است که دنبال این نیستند که تحت هر شرایطی به قدرت برسند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم سعید طاووسی مسرور، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، در نشستی با عنوان «امام صادق(ع) و مسئله حکومت» طی سخنانی افزایش تعداد شیعیان در زمان امام صادق (ع) و سیره آن حضرت در مواجه با قیام‌های آن دوران پرداخت.

بخش‌هایی از سخنان این استاد دانشگاه را می‌خوانید:

ولادت امام صادق(ع) در سال 80 هجری و شهادت ایشان در سال 148 هجری رخ داد. از سال 83 تا 132، مصادف با دوره بنی امیه و خلفای ستمگری است که البته بعد از هشام، بنی امیه دچار ضعف شده و در سال 132، بنی امیه با کشته شدن مروان حمار ساقط می‌شود.

نکته مهم این است که دوره ضعف بنی‌امیه برای امام صادق (ع) بسیار مغتنم بود چون آنها دیگر نمی‌توانستند فشار زیادی به امام بیاورند لذا امام صادق(ع) هم از سقوط بنی امیه و هم تثبیت بنی عباس، نهایت استفاده را کردند چون فرصت ارزشمندی برای ایشان رخ داد.

گسترش مکتب شیعه در دوران امامت امام صادق (ع)

در زمان امام صادق(ع) تعداد شیعیان زیاد شد در حالی‌که این تعداد مثلاً در زمان امام حسن (ع) کم بود تا جایی که فرزندان آنها حتی امکان ازدواج با شیعه را نداشتند. بنی عباس، سال‌ها از هر راهی حتی راه‌های غیرشرعی و خدعه و نیرنگ استفاده کردند تا بتوانند بنی‌امیه را کنار بگذارند. آنها از روایات نبوی نیز سوء استفاده می‌کردند و حتی شروع به کشتار سادات کردند.

بنابراین لازم است این دشمنان اهل بیت (ع) را به خوبی بشناسیم که البته افراد بی‌سوادی نبودند و بسیاری از آنها از جمله مهدی، هادی و هارون، محدث بودند و برخی از آنها با علما مناظره می‌کردند.

 

کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است

 

بنی‌عباس، موقع روی کار آمدن به امام صادق (ع) پیشنهاد پذیرش خلافت دادند اما امام(ع)، خلافتی که از مسیر بنی عباس و از راه آدم‌کشی، جنایت، دروغ و خدعه به دست بیاید را نمی‌تواند بپذیرد چون اگر پیشنهاد آنها را می‌پذیرفت چه جوابی در قبال تاریخ داشت؟ این از تفاوت‌های ائمه ما با دیگران است که قدرت برای آنها موضوعیتی ندارد و دنبال این نیستند که تحت هر شرایطی به قدرت برسند و آن را حفظ کنند.

اگر امام حسن (ع) صلح کرد به این دلیل بود که اگر چنین کاری انجام نمی‌داد تشیع از بین می‌رفت هرچند که برخی از افراد، او را به خوار کردند شیعیان متهم کردند اما این سیاستی مثبت از جانب ایشان بود. بنابراین نباید سیاسی‌کاری به معنای منفی انجام دهیم چراکه واقعیت این است که خلافتی که از مسیر بنی‌عباس به دست بیاید مشروع نیست. از سوی دیگر مردم آماده پذیرش چنین چیزی از جانب امام صادق (ع) نبودند.

قیام‌‌های سادات حسنی علیه عباسیان

بنده تعجب می‌کنم که سر کلاس درس، برخی دانشجویان می‌گویند در چنین شرایطی هدف وسیله را توجیه می‌کند اما شهید بهشتی می‌گوید، با استفاده از پلکان حرام، کسی به پشت بام حلال نمی‌رسد. مطلب دیگر اینکه قیام‌‌های سادات حسنی علیه عباسیان را در آن دوران شاهد هستیم که می‌گفتند اینها دروغ گفتند و خدعه و نیرنگ به کار بردند و اسم اهل بیت(ع) را آوردند و عنوان ما را غصب کردند بنابراین قدرت باید در دست خاندان علی باشد نه آل عباس. البته امام صادق(ع) در قیام‌های محمد نفس زکیه و برادرش ابراهیم شرکت و همراهی نمی‌کند.

 بعد از واقعه عاشورا، برخی گمان کردند تنها درسی که می‌شود از حسین بن علی(ع) گرفت فقط مبارزه مسلحانه است که زیدیه نمونه بارز آنهاست اما مگر امام حسین (ع) در تمام زندگی‌اش فقط قیام مسلحانه داشته است؟ این انسان، 57 سال عمر کرد و بیست سال از آن را در صلح با معاویه بود.

چه کسی گفته است در هر شرایطی باید قیام کرد؟ ما باید ببینیم آیا چنین قیامی، نتیجه‌ای در پی دارد؟ امام حسین(ع) وقتی مشاهده کرد خلافت در حال تبدیل به سلطنت است قیام کرد و شهید شد. بنابراین مسیری که ائمه ما رفتند ادامه فکر و فرهنگ و معرفت حسینی بود اما مسیری که زیدیه در پیش گرفت این بود که در هر حالی باید قیام کرد و این منطقی نیست لذا امام صادق(ع) قیام زید را تأیید نکرده است.

 

اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام

 

پشتوانه معرفتی در قیام‌ها

خط امام در آن زمان خط قیام نبود در حالی‌که زیدیه می‌گفتند امامی که در خانه بماند و درس بگوید به درد نمی‌خورد. آنها می‌گفتند جعفر بن محمد، اعتقادی به جهاد ندارد در حالی‌که امام صادق(ع) می‌گفتند من به جهاد اعتقاد دارم اما علم خودم را در کنار جهل آنان نمی‌گذارم. در قیام فخ در زمان امام کاظم(ع)، یکصد سید به شهادت رسیدند اما آیا در مکه و در حرم خدا، کسی قیام می‌کند آن هم در مقابل لشکر عباسی؟ بنابراین قیام‌های بدون معرفت، کور و بی‌هدف و سطحی، اثری در پی ندارد.

زمانی که زیدیان وارد قیام شدند از نظر فقهی وابسته به مکتب ابوحنیفه شدند. خود زید می‌گفتند امام صادق (ع) فقط در احکام، امام ماست. آنها در کلام یعنی عقاید نیز وابسته به معتزله شدند چون باز هم از اهل بیت(ع) فاصله گرفتند. پشت هر قیامی باید یک معرفت باشد مثلاً انقلاب اسلامی بر اساس پشتوانه معرفتی ولایت فقیه شکل گرفت لذا موفق شد.

فرض کنید اگر شرایط مهیا بود و امام صادق(ع) در دوران پس از بنی‌امیه به خلافت می‌رسید آن وقت چه اتفاقی می‌افتاد؟ در روایت شریفی از امام صادق آمده است بنی امیه و بنی عباس نمی‌خواهند دین را در جامعه رواج دهند. حال آیا امام صادق اگر به قدرت می‌رسید می‌توانست با استفاده از همان روش‌ها، دین را در جامعه ترویج کند؟ در این صورت چه تفاوتی بین امام صادق (ع) و بنی امیه وجود دارد؟ شیخ صدوق در کتاب شریف «الخصال» این حدیث را نقل کرده است و نکات مهمی هم در آن وجود دارد.

گفته شده آنهایی که بالاترند باید بر آنهایی که پائین‌تر هستند آسان بگیرند و با مدارا رفتار کنند. سپس به این داستان اشاره می‌شود که شخصی مسلمان می‌شود و سپس دوست مسلمانش به او می‌گوید برویم نماز صبح بخوانیم و پس از نماز می‌گوید حالا تعقیبات نماز را بخوانیم، سپس شروع به مباحثه می‌کنند تا اینکه نزدیک نماز ظهر و عصر می‌شود، این روند ادامه پیدا می‌کند تا اینکه نوبت به نماز مغرب و عشاء می‌شود. طرف ناراحت می‌شود و می‌گوید این چه دینی است که شما دارید؟

امام صادق (ع) می‌گوید این گونه نکنید چون باعث می‌شود مردم از دین زده شوند. این کاری است که بنی امیه انجام داده و با شمشیر با مردم سخن می‌گفتند اما ما نباید تصویری خشن از اسلام به نماش بگذاریم. در سکانس آخر فیلم «محمد رسول الله» از مصطفی عقاد که مربوط به فتح مکه است ابوسفیان می‌گوید این پیروزی از قلب‌ها وارد شد نه از دیوارها.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • اردن: نتانیاهو توافق آتش بس را به خطر می اندازد
  • نکته مهمی که در توقیع امام زمان (عج) به شیخ مفید اشاره شد
  • جزئیات دستگیری اعضای چند تیم تروریستی توسط اطلاعات سپاه
  • امام صادق (ع) در پی کسب و حفظ قدرت با هر شرایطی نبود
  • گزارش یدیعوت آحارونوت درباره بن‌بست نظامی صهیونیست‌ها در غزه
  • متلاشی شدن چند تیم تروریستی در استان کرمان طی سال گذشته
  • تیم‌های تروریستی زیر ضربه سربازان گمنام امام زمان(عج)
  • دستگیری اعضای چند تیم تروریستی در کرمان توسط سربازان گمنام امام‌زمان(عج)
  • دستگیری اعضای چند تیم تروریستی در استان کرمان توسط سربازان گمنام امام‌زمان(عج)
  • چندین تیم تروریستی زیر ضربه سربازان گمنام امام زمان (عج)