Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:46:12 GMT

شهادت سوزناک امام حسین(ع) هیچگاه از ذهن ها پاک نخواهد شد

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۰۸۰۹۴

شهادت سوزناک امام حسین(ع) هیچگاه از ذهن ها پاک نخواهد شد

سنندج - ایرنا - امام جمعه سنندج با بیان اینکه عشق به اهل بیت پیامبر(ص) بر هر انسان مسلمانی واجب است، گفت: شهادت جانسوز امام حسین(ع) و یاران باوفایش هیچگاه از ذهن مسلمانان پاک نمی شود و این جنایت تا ابد بر صفحه تاریخ باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماموستا عبدالرحمن خدایی در خطبه های نماز جمعه این هفته سنندج، ضمن تسلیت ماه محرم و شهادت امام حسین(ع)، اظهار داشت: شهادت سرور و سالار شهیدان، قلب هر انسان آزاده ای را به درد می آورد و کسی توان بیان این جنایت هولناک را ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه هرکس پیامبر را دوست دارد، باید اهل بیت و فرزندان او را نیز دوست داشته باشد، افزود: همگی باید از شجاعت و ایثار امام حسین(ع) درس گرفته و ادامه دهنده راه او باشیم.
امام جمعه سنندج در بخش دیگری از خطبه ها، آغاز سال تحصیلی جدید را به معلمان و دانش آموزان تبریک گفت و یادآور شد: همگی باید برای ترقی و پیشرفت علم در جامعه تلاش کرده و راه را برای پیشرفت دانش آموزان هموار کنیم.
ماموستا خدایی در ادامه مسلمانان را به انجام نیکی در حق یکدیگر توصیه کرد و گفت: بی شک وظیفه هر انسان مسلمانی است که از رفتار پیامبر(ص) الگو گرفته و تمام تلاش خود را برای یاری همنوعان و افراد محروم به کار گیرد.
وی ارزش انسان مسلمان را از ملائکه بیشتر دانست و اضافه کرد: از آنجاییکه که انسان همواره در معرض آرزوهای نفسانی قرار دارد، دوری او از گناه و خطا، بسیار ارزشمند و ستودنی است.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ شهرستان سنندج نیز به مناسبت آغاز بازگشایی مدارس پیش از خطبه های نماز اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید ۲۹ هزار دانش آموز در ۵۹ مدرسه روستایی و ۱۲۰ مدرسه شهری این شهرستان وارد کلاس درس می شوند.
محمد سعید کنعانی افزود: ۲ هزار و ۷۵۰ پرسنل این ناحیه در سال تحصیلی جدید به دانش آموزان خدمات ارائه می دهند که ۲ هزار و ۱۰۰ نفر از آنان را معلمان تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه نباید هیچ دانش آموزی بدون کتاب و هیچ کلاس درسی بدون معلم باشد، یادآور شد: در سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان محرومی که توان تهیه کتاب ندارند کتاب درسی خریداری می شود.
کنعانی از آغاز احداث مدرسه ای در سه راه شیخان سنندج توسط فردی خیّر در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: قرار است این خیّر تهرانی با ۴۵ میلیارد ریال اعتبار و در طول یکسال این مدرسه را احداث کند و در اختیار آموزش و پرورش ناحیه ۲ سنندج قرار دهد.
شهرستان سنندج با حدود 500 هزار نفر جمعیت، دارای 2 ناحیه آموزش و پرورش است.
7355/6108

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي نمازجمعه خطبه ها شهادت امام حسين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۸۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخ ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث

امام رضا (ع)، امام هشتم شیعیان یازدهم ذی القعده سال ۱۴۸ هـجری قمری در شهر مدینه متولد شدند.

به گزارش ایمنا، علی بن موسی الرضا (ع) معروف به امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان هستند که مشهورترین لقب ایشان رضا است. ایشان به عالم آل محمد و امام رئوف نیز شهرت دارند.

ولادت امام رضا (ع) چه روزی است؟ تاریخ دقیق ولادت امام رضا (ع) در تقویم شمسی برابر با دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ است. تاریخ دقیق ولادت امام رضا (ع) در تقویم قمری برابر با ۱۱ ذوالقعده ۱۴۴۵ است. تاریخ دقیق ولادت امام رضا (ع) در تقویم میلادی برابر با ۲۰ می ۲۰۲۴ است.

زندگینامه امام رضا (ع)

پدر بزرگوار حضرت رضا (ع)، امام موسی کاظم (ع) و مادر ایشان نجمه خاتون نام داشت. پدر امام رضا (ع) در سال ۱۸۳ هجری قمری به دست هارون عباسی به شهادت رسید و پس از ایشان امام رضا (ع) در سن ۳۵ سالگی امامت شیعیان را برعهده گرفت. مدت امامت ایشان نزدیک به ۲۰ سال طول کشید که ده سال اول آن همزمان با خلافت هارون الرشید، پنج سال بعد از آن مقارن با حکومت امین و پنج سال آخر امامت ایشان مصادف با خلافت مامون بود. پس از گذشت ۱۷ سال از دوران امامت، ایشان مجبور شد با نقشه و حیله مامون عباسی راهی خراسان شود، به اجبار ولایت عهدی مامون را نیز پذیرفت و ۳ سال آخر امامت خود را تحت نظر مامون در خراسان سپری کردند.

نام علی بن موسی
کنیه ابوالحسن (ثانی)
ولادت ۱۱ ذی‌القعده، ۱۴۸ ق
زادگاه مدینه
مدت امامت ۲۰ سال (۱۸۳ ق تا ۲۰۳ ق)
شهادت آخر ماه صفر، ۲۰۳ ق
مدفن مشهد
محل زندگی مدینه
لقب (ها) رضا، عالم آل محمد
پدر امام کاظم (ع)
مادر نجمه خاتون
همسر سبیکه
فرزند امام جواد (ع)
طول عمر ۵۵ سال
شهادت امام رضا (ع)

مامون عباسی با خوراندن سم به امام رضا (ع) سبب مسمومیت و سپس شهادت ایشان شد. در مورد سال شهادت ایشان اختلاف نظر وجود دارد. برخی سال ۲۰۲ هجری قمری را سال شهادت امام رضا (ع) می‌دانند و تعدادی دیگر گفته‌اند که شهادت ایشان در سال ۲۰۳ هجری قمری بوده، که نظریه دوم بیشتر معروف است و در بیشتر منابع گفته شده که امام هشتم در ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسیدند.

احادیث امام رضا (ع) درباره فراگیری دانش

امام رضا (ع) می‌فرماید: رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا … یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَلَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا

رحمت خدا بر بنده‌ای که امر ما را زنده کند، دانش‌های ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌دانستند از ما پیروی می‌کردند. (معانی الأخبار، ص ۱۸۰، ح ۱)

درباره سه ویژگی برجسته مؤمن

امام رضا (ع) می‌فرماید: لا یَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنًا حَتّی تَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصال :۱ سُنَّةٌ مِنْ رَبِّهِ. ۲ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبِیِّهِ. ۳ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلِیِّهِ. فَأَمَّا السُّنَّةُ مِنْ رَبِّهِ فَکِتْمانُ سِرِّهِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ فَمُداراةُ النّاسِ. وَ أَمَّا السُّنَّةُ مِنْ وَلِیِّهِ فَالصَّبْرُ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ.

مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: سنّتی از پروردگارش و سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. امّا سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، امّا سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است، امّا سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است. (امالی صدوق، ج ۱، ص ۳۳۹)

درباره همسرداری

امام رضا (ع) می‌فرماید: وَ قَالَ إِنَّهَا تَشْتَهِی مِنْکَ مِثْلَ الَّذِی تَشْتَهِی مِنْهَا

همسرت از تو همان را می‌خواهد که تو از او توقع داری. (بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج ‏۷۳، ص :۱۰۲)

درباره خوش رفتاری با خانواده

امام رضا (ع) می‌فرماید: أَقْرَبُکُمْ مِنِّی مَجْلِساً یَوْمَ الْقِیَامَهِ أَحْسَنُکُمْ خُلُقاً وَ خَیْرُکُمْ لِأَهْلِهِچ

امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: نزدیکترین شما به من از نظر مقام در روز قیامت، کسی است که در مورد خانواده خود خوش رفتار باشد. (صحیفه الإمام الرضا علیه السلام، ص :۶۷)

درباره رفع اندوه مؤمن

امام رضا (ع) می‌فرماید: مَن فَرَّجَ مِن مُؤمِنٍ، فَرَّجَ اللّه ُ عَن قَلبِهِ یَومَ القِیامَهِ

هر کس اندوه مؤمنی را بزداید، خداوند در روز قیامت، غم از دلش می زداید. (الکافی، ج ۲، ص ۲۰۰)

درباره اهمیت زمان

امام رضا (ع) می‌فرماید: إجتَهِدوا أن یَکونَ زَمانُکُم أربَعَ ساعاتٍ: ساعَهً مِنهُ لِمُناجاهِ اللّه ِ و ساعَهً لِأمر المَعاشِ و ساعهً لِمُعاشَرَهِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذینَ یُعَرِّفُونَ عُیُوبَکُم و یَخلِصونَ لَکُم فِی الباطِنِ و ساعَهً تَخلُونَ فِیها لِلَذّاتِکُم و بِهذِهِ السّاعَهِ تَقدِروُن عَلَی الثَّلاثِ ساعاتٍ

بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید:

۱- زمانی برای مناجات با خدا

۲- زمانی برای تأمین معاش [کسب روزی]

۳- زمانی برای معاشرت با برادران و معتمدانی که عیب‌هایتان را به شما می شناسانند و در دل شما را دوست دارند

۴- و ساعتی برای کسب لذت‌های حلال

با بخش چهارم توانایی انجام دادن سه بخش دیگر را به دست می‌آورید. (فقه الرّضا علیه السلام، ص ۳۳۷)

کد خبر 747128

دیگر خبرها

  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
  • هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۳۰۰ هزار نفر در کشور
  • ولادت امام رضا ۱۴۰۳ چند شنبه است و آیا تعطیل است؟
  • توزیع ۶۰ بسته‌ معیشتی در رشت
  • توزیع بسته‌های معیشتی
  • برپایی آئین جشن تکلیف دختران سرفاریاب
  • تاریخ ولادت امام رضا (ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث