Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،   علی آزادگان  در خصوص اعتدال پاییزی سال ۹۷ گفت: اول مهرماه در ساعت ۵:۲۴ دقیقه پاییز در نیمکره شمالی زمین آغاز می شود و این در شرایطی است که ساکنان نیمکره جنوبی زمستان سرد را پشت سر گذاشته و به فصل بهار وارد می شوند.

 

کارشناس نجوم خاطر نشان کرد: اعتدال پاییزی لحظه ای است که مرکز قرص خورشید بر صفحه استوای زمین قرار می گیرد و از آن گذشته و به جنوب صفحه استوای زمین می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آزادگان با بیان اینکه همانطور که در روز اول بهار طول روز و شب تقریبا برابر است، در اعتدال پاییزی که با اول مهر آغاز می شود نیز برابر است، افزود:  از انقلاب تابستانی سه ماه گذشته و روزها در این مدت روز به روز کوتاهتر شده اند تا اینکه در اعتدال پاییزی با هم تقریبا برابر شده و پس از آن شبها به تدریج طولانی تر از روزها خواهند شد تا به انقلاب زمستانی (شب یلدا) برسیم.

 

وی بیان کرد: اعتدالها و انقلابها رخدادهایی نیستند که تمام روز در حال وقوع باشند بلکه فقط در لحظه خاص پیش بینی شده رخ می دهند. به گفته وی، اعتدال پاییزی در تقویم مصادف با اول مهر است اما در تقویم میلادی به دلیل دقت پایین آن تا چند روز ممکن است جابجا شود و از ۲۱ تا ۲۴ سپتامبر قرار بگیرد.

 

وی اظهار داشت: نقاط اعتدال که یکی بهاری و دیگری پاییزی است از تقاطع دو دایره بزرگ استوای آسمان (استوای آسمان از ادامه استوای زمین و انطباق آن بر آسمان به دست می آید) و دایره البروج که همان مسیر حرکت ظاهری خورشید بر کره آسمان است، حاصل می شود.

 

وی افزود:  بعد از اعتدال پائیزی و شروع فصل سوم سال به مرور از روز اول مهر از طول روز کاسته و به طول شب افزوده می شود.

 

مهر

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: فصل پاییز گوناگون مهر پاییز جام نیوز بهار نجوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۸۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت ۹۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در اردل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛فرماندار شهرستان اردل گفت: همچنین کلنگ عملیات اجرایی طرح هادی روستای آلیکوه به زمین زده و یک واحد مسکونی روستایی به نمایندگی از همه متقاضیان ۲۰۰ واحد مسکونی افتتاح شد.
شکوهی افزود: برای احداث هر ساختمان ۱۶۰ مترمربع زمین اختصاص داده شده است و متقاضیان این طرح‌ها تأیید نهایی دارند.
وی گفت: هم‌اکنون روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر اردل همزمان در پنج مکان مسکونی در حال اجرا است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • اگر صافی کف پا نوعی بمب ساعتی نباشد چه؟
  • آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا
  • دیدگاه مکاتب فلسفه یونانی درباره سعادت انسان
  • آزادی ۶ مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان
  • آغاز برداشت گندم از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • رمزگشایی از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در جلسه حزب اعتدال و توسعه /پیش بینی می شود دولت نتانیاهو سقوط کند
  • آغاز ساخت ۹۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در اردل
  • اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!
  • نظر دولت در مورد تعطیلی پنجشنبه‌ها چیست؟
  • نخستین مرکز تخصصی نجوم و رصد استان در شهرستان بروجن راه اندازی می‌شود