Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام محمدرضا هدایت‌پناه* ـ همان‌طور که در یادداشت قبلی اشاره شد، عبیدالله ابن‌زیاد در شرایطی وارد کوفه شد که کارگزار قبلی (نعمان بن بشیر) برای دوران ثبات و نه بحران، انتخاب شده بود.

کیفیت ورود عبیدالله ابن‌زیاد به صورت ناشناس و البته به گونه‌ای که کوفیان گمان کنند امام حسین‌(ع) وارد شهر شده، نشان از آگاهی کامل او از اوضاع این شهر داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نگاه ابن‌زیاد، کوفه تا حد زیادی به رقیب واگذار شده بود. او این بحران را به محض ورود در هیأت و لباس اباعبدالله الحسین‌(ع) و با استقبال کوفیان درک کرد؛ ولی همان تهدید نخستین ظاهری را نیز یک روی سکه دانست که روی دیگر آن سطحی‌نگری و زودباوری کوفیان بود که در نظر ابن‌زیاد به یک فرصت تفسیر شد. نشانه این تفسیر این بود ‌که کوفیان چگونه (البته به تصور غلط خود) از ورود امام حسین‌(ع) به شهر آگاه شدند؟ دوم این که، چرا مردم به همراه نماینده امام یعنی مسلم بن عقیل‌(ع) و یا بزرگان شیعه به استقبال نیامدند و این موضوع برای آنان مهم نبود؟ البته ابهاماتی دیگر نیز قابل ذکر است که همه نشان از آشفتگی درونی مردم کوفه داشت.

به هر حال ابن‌زیاد فرصت‌سوزی نکرد. او در اولین فرصت یعنی فردای ورود، هشدارهای خود را بدون هیچ ترس و ملاحظه‌کاری به طور شفاف اعلام کرد. مرحله بعد مدیریت و هماهنگ نمودن نیروهای اموی حاضر در کوفه بود که گرفتار تشتت و اختلاف رویه در برابر حوادث جاری کوفه شده بودند. این اقدام ابن‌زیاد، نقش مهمی در به‌کارگیری توان همه‌جانبه نیروهای اموی در راستای برنامه‌هایش داشت.

اقدام بعدی ابن‌زیاد، مواجهه با مرکز این تحرکات یعنی مسلم بن عقیل‌(ع) بود. او در ابتدا محل اختفای مسلم را با دسیسه‌ای به دست آورد، اما پیش از آن، بزرگ مذحجیان یعنی «هانی بن عروه» را با کمال جسارت دستگیر کرد. شاید هر کس به جای ابن‌زیاد بود با توجه به نفوذ و جایگاه قبیلگی هانی، ملاحظه‌کاری و مماشات می‌کرد، اما ابن‌زیاد با شناخت روحیات کوفیان، این جسارت را داشت که به برخورد با هانی که نوعی خودکشی سیاسی تلقی می‌شد، اقدام کند. این در حالی بود که هانی پیشنهاد قبول پناهندگی به ابن‌زیاد داده بود!

تا اینجا، ابن‌زیاد به ظاهر موفق بوده و توانست بر کوفه تسلط نسبی یابد، اما ناگهان با حرکت مذحجیان روبه‌رو شد که بر تصور هانی صحه می‌گذاشت، اما ابن‌زیاد خود را نباخت و با فریب‌کاری توانست آنان را از اطراف دارالاماره پراکنده سازد.

با قیام مسلم و کوفیان، ابن‌زیاد با موج جدیدی از این بحران مواجه شد. دارالاماره به سرعت محاصره شد. این بحران جدید می‌توانست هر حاکمی را از خود بی‌خود کند. چون نیروهای کمی هم در اختیار داشت شاید میدان را خالی می‌کرد و به رقیب ‌وا می‌گذارد؛ اما این کارگزار اموی که گویا کاسه داغ‌تر از آش شده بود، با قوت و اعتماد به نفس بالا و جدیت در انجام مأموریت، بار دیگر با به‌کارگیری همه توان از جمله ظرفیت بزرگان و اشراف کوفه که در اطراف او جمع شده بودند توانست بر این بحران تسلط یابد؛ محاصره‌کنندگان را پراکنده و سرکوب کند و با دستگیری و به شهادت رساندن مسلم، کل جریان شیعه را در کوفه سرکوب نماید. او حتی هانی را که بزرگ قبیله مذحجیان بود در روز روشن، کشان‌کشان در برابر همه مردم که بخش عظیمی از عشیره او بودند، گردن زد و در این باره نیز کوچک‌ترین تزلزل و کوتاهی و ملاحظه‌کاری را نکرد و این پیام بسیار صریحی به دیگر رؤسای قبایل کوفه بود.

بدین‌سان او دوباره بر شهری که در آستانه از دست دادنش بود تسلط یافت. با نزدیک شدن امام حسین‌(ع) به کوفه تلاش خود را چندین برابر کرد و با مدیریت و به‌کارگیری همه امکانات، فاجعه کربلا را به وجود آورد.

هر چند این برهه از تاریخ برای تشیع بسیار خسارت بار بوده است، ولی به نظر می‌رسد نخبگان جامعه باید با مطالعه دقیق تاریخ و دشمن‌شناسی، نقاط قوت و ضعف را شناسایی نمایند تا تجربه‌های تلخ گذشته دیگر تکرار نشود.

سخن آخر این‌ که جامعه علمی، نخبگان، کارگزاران و مردم عزیز، امانت‌دار مکتب اهل بیت‌(ع) و این انقلاب عظیم هستند که تاکنون هزینه بسیار سنگینی برای آن پرداخته‌ شده است؛ بنابراین نباید کوچک‌ترین مماشات، ضعف و سستی به خود راه دهند و در انجام وظایف، اهداف اسلام و انقلاب کوتاهی کنند. اگر خدای ناکرده عکس این عمل کنند، تلاش­‌های دشمن به ثمر خواهد رسید؛ البته به حول و قوه الهی و توجه حضرت ولی‌عصر‌(عج) چنین نخواهد شد. یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ.

* دانشیار گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه​

انتهای پیام/4072/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۰۹۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید

امام جمعه قم گفت: باید تلاش شود که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب که از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است در سطح استان هم‌افزایی صورت گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیین تودیع و معارفه دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان قم با حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

 آیت‌الله سعیدی با اشاره به در پیش بودن شهادت امام صادق علیه‌السلام اظهار داشت: ایشان در زمانی بودند که بعد از پیامبر (ص) احکام اسلام دچار خلل و انحراف شده و مذاهب مختلفی در شیعیان و اهل‌سنت تشکیل شده بود و با فعالیت امام صادق علیه‌السلام مذهب شیعه که همان مذهب پیامبر اکرم و سلوک ایشان بود به‌عنوان مذهب جعفری نامیده شد.

 وی با اشاره به در پیش بودن دهه کرامت بر لزوم تبیین شخصیت و جایگاه حضرت معصومه (س) تأکید کرد و گفت: حضرت معصومه (س) دختر نمونه آل الله بودند که باوجوداینکه ازدواج نکرده بودند تأثیرگذاری زیادی داشتند و این حرم مطهر یک نمونه از تأثیرات ظاهری ایشان است.

امام‌جمعه قم با تقدیر از زحمات و تلاش‌های حجت‌الاسلام گرجی در جایگاه دبیری ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان قم افزود: فعالیت‌های حجت‌الاسلام گرجی در ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر قم جامع و ارزشمند بود و من از ایشان تشکر می‌کنم.

 وی با بیان اینکه زیرساخت‌های فعالیت جدی در عرصه امربه‌معروف فراهم شده و دبیر جدید این ستاد باید بدون توجه به حواشی به انجام‌وظیفه و مأموریت خود بپردازد عنوان کرد: باید تلاش شود که در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و عفاف و حجاب که از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است در سطح استان هم‌افزایی صورت گیرد.

 آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه مردم به دنبال خروجی این تشکیلات و نهادها هستند افزود: این امکانات، استعدادها و ظرفیت‌ها باید خروجی ملموسی برای مردم داشته باشد و خروجی ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اولاً باید کاهش ناهنجاری‌ها در جامعه باشد و ثانیاً باید با افرادی که جاهلانه و از روی ناآگاهی اقدام به ناهنجاری می‌کنند تذکر داده شود و با افرادی که از روی قصد و غرض به دنبال به‌هم‌ریختن زیست عفیفانه مردم هستند برخورد جدی شود.

 وی با اشاره به پای‌کار آمدن نیروی انتظامی در اجرای طرح نور بر لزوم پشتیبانی از نیروی انتظامی تأکید کرد و گفت: با اجرای طرح نور انصافاً تغییر ایجاد شده بنابراین باید همه افراد و نهادهایی که مسئولیت دارند نیروی انتظامی و ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در زمینه اجرای قانون عفاف و حجاب یاری کنند.

 تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اقدامات فراوانی در زمینه عفاف و حجاب انجام شده است، تصریح کرد: باید فعالیت‌های ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به‌خوبی اطلاع‌رسانی شود تا مردم در جریان امور قرار گیرند و جلوی بسیاری از شایعات و شبهه‌افکنی‌های دشمن گرفته شود.

در این نشست حجت‌الاسلام گرجی دبیر سابق ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر قم گزارشی از دوره دو سال و نیمه مسئولیت خود ارائه کرد.

 همچنین حجت‌الاسلام کرباسی دبیر جدید ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر قم نیز بر مردم پایه بودن این ستاد تأکید کرد و گفت: وظیفه ستاد این است که زیر ساخت لازم را فراهم کند که مردم به میدان بیایند و کنش و وظیفه شرعی خود را که همان امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است انجام دهند.

 وی افزود: تلاش ما این است که در استان قم هم‌افزایی نهادهای مسئول در زمینه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را بیش از گذشته رقم بزنیم و تجربه تشکیل قرارگاه ناظران در تهران را در قم نیز اجرایی کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در مسیر نهضت مسکن سازی برای محرومان دهاقانی
  • دولت گرفتاری اقتصادی مردم را کاهش دهد‌
  • وظیفه شیعیان در دوران غیبت زمینه‌سازی و آماده کردن شرایط برای ظهور امام زمان(عج) است
  • در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند
  • امام جمعه قم: برای امر به معروف و نهی از منکر هم‌افزایی کنید
  • ۹۶ هزار نفر عضو جامعه کارگری و کارفرمایی آذربایجان‌غربی هستند
  • ◄ رویکرد ترافیک‌ زای شهرداری تهران در زمینه توسعه پارکینگ
  • آیین دادرسی تجاری از سال ۹۹ در مجلس مانده است
  • زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شود
  • منزل منتسب به امیرالمومنین(ع) در شهر کوفه