Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-05@21:38:11 GMT

کاهش ۲۵ درصدی ذخیره آب سدهای پنجگانه استان

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۲۰۳۳۰

کاهش ۲۵ درصدی ذخیره آب سدهای پنجگانه استان

میزان بارندگی‌های استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون(ابتدای مهرماه) به ۲۵۶ میلیمتر رسیده است که در مقایسه با سال آبی گذشته ۲۱ درصد کاهش پیدا کرده است. همین افت نزولات جوی استان تهران موجب شده است که حجم آب ورودی به سدهای پنجگانه استان(کرج، لتیان، طالقان، لار و ماملو) نیز در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۳۲ درصد کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کاهش بی‌سابقه بارندگی‌های پاییز و زمستان سال گذشته و به طبع آن افت ذخیره برفی استان باعث شده است تا کل حجم آب ورودی به سدهای استان تهران از ابتدای

سال آبی تاکنون به یک میلیارد و ۱۶۳ میلیون مترمکعب برسد. عددی که سال گذشته در همین زمان به یک میلیارد و ۷۲۳ میلیون مترمکعب رسیده است و براین اساس

ورودی رواناب‌ها به سدهای استان بیش از ۵۶۰ میلیون مترمکعب کاهش داشته است. 

از طرفی ذخیره فعلی سدهای پنجگانه استان نیز به ۶۴۲ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است و بیش

از ۲۱۰ میلیون مترمکعب حجم آب ذخیره شده در سدهای استان نسبت به سال قبل کمتر شده است.

در این بین از میان پنج سد تامین کننده آب استان تهران سد کرج به مراتب وضعیت بهتری را نسبت به سایر سدهای استان تجربه می‌کند به طوری که در حال حاضر ۷۹

درصد این سد پر است و حجم ذخیره آن نیز به ۱۴۴ میلیون مترمکعب رسیده است که در مقایسه با سال گذشته ۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

از سوی مقابل سد لار نیز که در شمال شرق تهران وظیفه تامین تامین آب شرب و کشاورزی منطقه را بر عهده دارد کاهش ۶۱ درصدی حجم ذخیره آب را نسبت به سال

گذشته تجربه می‌کند و ۹۵ درصد مخزن این سازه آبی خالی است که از این حیث سد لار بدترین شرایط را از نظر میزان ذخیره منابع آبی به خود اختصاص داده است. حجم

فعلی سد لار به ۴۳ میلیون مترمکعب رسیده است که در قیاس با سال گذشته ۶۸ میلیون مترمکعب کمتر شده است.

 

    

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۲۰۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه را ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: بیشترین میزان ذخیره سدها به ترتیب مربوط به سدهای گاوشان و داریان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، علی مرادی امروز _ یکشنبه شانزدهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره سدهای استان کرمانشاه، اظهار کرد: از مجموع ظرفیت حدود یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی سدهای استان، هم اکنون ۶۴.۹۱ درصد آن پُر است.

وی میزان ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه را ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان ذخیره سدها به ترتیب مربوط به سدهای گاوشان و داریان است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه درباره وضعیت سرریز سدهای استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها سد «تنگ حمام» در شرایط سرریز قرار دارد و ظرفیت مابقی سدهای استان تکمیل نیست، چراکه در کنار ورودی که این سدها دارد، خروجی و مصرف نیز دارد.

مرادی با بیان اینکه آورد سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۲) تاکنون حدود یک میلیارد و ۷۲۵ میلیون مترمکعب بوده است، اضافه کرد: بیشترین آورد را در سد داریان به میزان حدود ۱.۴ میلیارد مترمکعب داشتیم، اما این سد دارای نیروگاه است و میزان خروجی آب آن نیز قابل توجه است.

وی گفت: پس از داریان بیشترین آورد سدهای استان در سال آبی جاری مربوط به سد گاوشان با حدود ۷۲ میلیون مترمکعب و کمترین نیز مربوط به سد گیلانغرب به میزان ۱.۶ میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه درباره آورد حاصل از بارش‌های اخیر، عنوان کرد: هنوز بخشی از رواناب حاصل از بارش‌ها وارد سدها نشده است و آورد این بارش‌ها در آمار هفته آینده خود را نشان خواهد داد.

کد خبر 750708

دیگر خبرها

  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • ۶۵ درصد مخازن سد‌های کشور پر شده است
  • پس از بارش های اخیر همچنان۱۱ استان درگیر کم بارشی
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • حجم ذخیره آب سد رئیس‌علی دلواری به ۵۳ درصد رسید
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد
  • ذخیره‌سازی ۲۵ میلیون مترمکعب آب باران در سدهای بوشهر
  • ذخیره سازی پنج میلیون متر مکعبی رواناب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی
  • پنج میلیون مترمکعب روان‌آب در سدهای مخزنی خراسان جنوبی ذخیره شد
  • کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل