Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید شهرام علیزاده متخصص و روانشناس کودک و نوجوان مطرح کرد: نگرانی بیش از حد دانش آموزان در دوران تحصیل به عنوان یکی از مهمترین مشکلات خانواده ها به شمار می آید.  اضطراب در امتحانات با دل مشغولی قابل توجه همراه با تردید فرد درباره توانایی های خود مشخص می شود و با افکار منفی نسبت به توانایی ها، حواس پرتی، واکنشهای جسمانی همچون لرزش دست و تعریق و افت تحصیلی همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  در ادامه بیان کرد: حساسیت بیش از حد والدین در عملکرد تحصیلی دانش اموزان به همراه سخت گیری مسئولان مدرسه به اضطراب دانش آموزان دامن خواهد زد. به طور مثال دانش آموزی که نمره ۱۸ را کسب کرده است و یکی دو غلط در امتحان دارد، با فشار والدین برای کسب نمره ۲۰ مواجه می شود بی آنکه توانایی های او در نظر گرفته شود. باید نظر بگیرید که ممکن است فرزندتان با تمام تلاش خود این نمره را کسب کرده باشد و فشار بیش از حد به او موجب افت تحصیلی اش شود.

این روانشناس با بیان علل افزایش تنش در دانش آموزان گفت: وجود اضطراب در والدین نیز یکی از علل افزایش تنش در دانش آموزان است. برخی از والدین بیش از دانش آموزان نگران امتحان هستند و با جملات استرس زا موجب تنش هر چه بیشتر در فرزندشان می شوند. به کار بردن جملاتی تنش زا اضطراب دانش آموز را تشدید خواهد کرد و حتی ممکن است دانش آموز از شرکت در امتحان اجتناب کند.

 وی افزود: مقایسه کردن یکی از راهکارهای نامطلوب والدین برای بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان است. هرگاه والدین توانایی های فرد را با دیگری مقایسه کنند و او را بدلیل کاستی هایش سرزنش کنند، اعتماد به نفس فرزندشان کاهش می یابد و بر میزان اضطراب او افزوده می شود.

راهکارهایی برای بهبود وضعیت تحصیلی و روانی در دوران تحصیل

علیزاده تصریح کرد: سعی کنید به جای تمرکز بر نقاط ضعف فرزندتان، توانایی ها و نقاط قوت او را پررنگ کنید تا اعتماد به نفس او تقویت گردد. همچنین انتظارات خود را با توانایی های فرزندتان همسو کنید و با توقع بیش از حد، بیزاری از تحصیل را در وجودش نهادینه نکنید.

وی در خصوص تشویق فرزندان بیان کرد: تلاش فرزندتان را برای کسب موفقیت های هرچند کوچک با پاداش همراه و او را به پاس تلاشش تشویق کنید و در صورت افت عملکرد فرزندتان جویای علت باشید. طعنه،کنایه و سرکوفت مشکل فرزندتان را حل نخواهد کرد.

علیزاده در پایان گفت: روابط خود با فرزندتان را به گونه ای تنظیم کنید که دل مشغولی های خود را نسبت به فضای مدرسه و امتحانات با شما در میان بگذارد. همچنین وضعیت روانی و تحصیلی فرزندتان را از مسئولین مدرسه جویا شوید و در صورت وجود مشکل نسبت به رفع آن اقدام کنید.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: کودک و نوجوان خانواده افت تحصیلی مدرسه دانش آموزان والدین استرس دانش آموز اعتماد به نفس دانش آموز کودک و نوجوان مدرسه والدین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۰۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد

قیمت کتاب‌های درسی میان‌پایه‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ ۱۴۰۴ اعلام شد.

به گزارش مشرق، در حالی که ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ۱۴۰۴ برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم همچنین پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از امروز (چهارشنبه پنجم اردیبهشت) آغاز شده، قیمت کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی به جز پایه‌های ورودی هفتم و دهم اعلام شده است.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

این در حالیست که دانش‌آموزان و اولیا آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.

دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، ۶ رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می‌شود.

قیمت کتاب‌های درسی به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

بدین ترتیب قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است که این رقم برای ششمی‌ها ۱۰۲ هزار تومان تعیین شده است.

همچنین قیمت کتاب‌های درسی پایه هشتم برای دانش‌آموزان دختر ۱۴۹ هزار تومان و برای دانش‌آموزان پسر ۱۵۲ هزار تومان، پایه نهم ۱۵۷ هزار تومان و پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک ۲۱۱ هزار تومان، دوازدهم ریاضی و فیزیک ۱۶۴ هزار تومان؛ علوم تجربی یازدهم و دوازدهم نیز به ترتیب ۲۰۲ و ۱۵۴ هزار تومان است که این رقم برای پایه یازدهم و دوازدهم رشته علوم‌انسانی ۱۸۵ و ۱۶۷ هزار تومان و برای یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌های رشته علوم و معارف اسلامی نیز به ترتیب ۲۴۱ و ۲۱۸ هزار تومان اعلام شده است.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • ۴۲ مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • چاقو کشی دختر دانش آموز علیه معلمان در انگلستان
  • توزیع کتب درسی براساس محل تحصیل دانش آموزان
  • برپایی نمایشگاه دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش کیش
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • برپایی آئین جشن تکلیف دختران سرفاریاب