Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@14:56:25 GMT

پوستری که پس از ۵۰ سال همچنان محبوب است

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۳۷۲۷۵

پوستری که پس از ۵۰ سال همچنان محبوب است

«جیمز فیتزپاتریک» هنرمند ایرلندی در سال ۱۹۶۸ پوستری از چهره «ارنستو چه‌گوارا» رهبرانقلابی مارکسیست و از شخصیت‌های اصلی انقلاب کوبا خلق کرد و این پوستر از آن پس به طور فراگیر به عنوان یکی از نمادهای انقلابی بشر دوستانه در سراسر جهان شناخته شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، «جیم فیتزپاتریک» ۵۰ سال پس از طراحی پوستر معروف چه‌گوارا از این که این اثر همچنان در سراسر جهان شناخته شده و مورد استقبال قرار می‌گیرد، خرسند است اما از سوء استفاده‌های تجاری از آن دل‌ خوشی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پوستر بر اساس عکسی از «آلبرتو کوردا» عکاس کوبایی که در سال ۱۹۶۰ ثبت شده، طراحی شده است و «فیتزپاتریک» پس از طراحی این پوستر در سال ۱۹۶۸ آن را به طور رایگان و برای استفاده همه در دسترس قرار داد. 

وی در این زمینه توضیح می‌دهد: "طرح این پوستر به سرعت توسط جنبش‌های چپ بر روی تی‌شرت‌ها، پوسترها و نشریات استفاده شد. همچینن بسیاری از کمپانی‌ها نیز از آن بر روی کالاهای خود نیز اسنفاده کردند و این موضوع بود که مرا آزرده خاطر کرد و به همین دلیل سرانجام در سال ۲۰۱۰ خواستار دریافت کپی‌رایت این اثر شدم. در ابتدا این موضوع برایم اهمیتی نداشت اما زمانی که کمپانی‌های بزرگ تجاری چون کارخانه‌های سیگارسازی طرح پوستر من را دزدیدند با آن مشکل پیدا کردم چون از این نوع سوء استفاده‌های تجاری متنفرم. 

«فیتزپاتریک» که هم‌اکنون در شمال شهر دوبلین پایتخت ایرلند زندگی می‌کند درباره طراحی پوستر چه‌گوارا توضیح داد: "چند پوستر از چهره چه‌گوارا طراحی کردم اما آن که از همه مهم‌تر بود و همه با آن آشنا هستند پوستر قرمز و سیاه است که پس از قتل چه‌گوارا به دست نیروهای بولیویایی در سال ۱۹۶۷ در زندان طراحی کردم. این اثر اولین بار در نمایشگاهی تحت عنوان «زنده باد چه» در لندن رونمایی شد".

"پوستر «چه» بسیار ساده است و یک طرح سیاه و سفید است که من رنگ قرمز را نیز به آن افزودم. ستاره روی کلاه چه‌گوارا را نیز با دست و با رنگ قرمز کشیدم. از لحاظ گرافیکی این اثر بسیار قوی، صادق و صریح است و آن چیزی است که درباره این پوستر دوست دارم. 

«فیتزپاتریک» گفت کپی‌رایت این پوستر را به خانواده گوارا پیشنهاد دادم اما آنها هنوز مستندات لازم را برای من ارسال نکرده‌اند و این احتمال وجود دارد که به جای آن کپی‌رایت پوستر را به یک موسسه خیریه عمومی واگذار کنم. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام چه گوارا طراحی پوستر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۷۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن تولد برای خالو قنبر راستگو هنرمند محبوب هرمزگانی

دریافت 62 MB

به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از مسئولان شهرستان میناب در همراهی با هنرمندان این شهرستان در روستای بازیاری و منزل شخصی خالو قنبر راستگو هنرمند محبوب و جفتی نواز با تجربه هرمزگانی سالروز ولادت او را جشن گرفتند.

کد خبر 6087856

دیگر خبرها

  • روز جهانی سلامتی زنان + تاریخچه و پوستر World Women’s Wellness Day
  • تبریک روز جهانی طراح و گرافیک + متن و پوستر World Graphics Day
  • مست عشق و حواشی یک پوستر
  • رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت
  • روز جهانی لوازم التحریر ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Stationery Day
  • برگزاری جشن تولد برای خالو قنبر راستگو هنرمند محبوب هرمزگانی
  • ۵۰ اثر گرافیکی در آیین گرامیداشت واقعه طبس رونمایی شد
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان یزد در گردکوه
  • رونمایی از پوستر اولین دوره جشنواره داستان نویسی استان در گردکوه
  • محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است