Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز چهارمحال و بختیاری؛ گز نام یکی از شیرینی‌های معروفی است که از ترکیب چند ماده مهم که مهمترین آن انگبین، سفیده تخم مرغ، مغز پسته و بادام است ساخته می‌شود. حرفه تولید گز پیش از این در شهر اصفهان رایج بوده و گز سوغات این شهر شمرده می‌شد اما امروزه گز با نام بلداجی عجین شده و شهرت جهانی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


انگبین یکی از مواد اصلی گز است که از گیاه انگبین بدست می‌آید و این گیاه به وفور در کوهستان‌های چهارمحال و بختیاری یافت می‌شود و اگرچه قیمت این ماده اصلی که طعم اصلی گز را در بر دارد بسیار گران قیمت شده است اما گزسازان چهارمحالی به خاطر نزدیکی به منبع رویش با قیمت کم تهیه می‌کنند و استفاده از انگبین طبیعی در گزسازی موجب تولید گز با کیفیت و مهمترین عامل رشد و توسعه گز سازی در این استان شده است.
شهر بلداجی یکی از مناطق مهم استان چهارمحال و بختیاری در تولید گز محسوب می‌شود و ارتفاعات و مراتع این شهر نیز به واسطه شرایط توپوگرافی و خاص جغرافیایی محل رویش گیاه انگبین به وفور است.
استفاده از انگبین درجه یک و خالص و تولید گز مرغوب موجب شده است یکباره گز شهر بلداجی معروفیت خاصی پیدا کند و اشتغال فراوانی در این حوزه ایجاد کند.
گز بلداجی به ثبت ملی نشان جغرافیایی رسید
کارشناس صنعت معدن وتجارت گفت: با دریافت این نشان هیچ تولیدی نم یتواند از برند بلداجی سوءاستفاده کند .
قنبری افزود: انگبین و عسل دو مواد اصلی تهیه گز است که تولیدکنندگان در بلداجی به صورت طبیعی از کوههای اطراف این شهر تهیه میکنند
وی گفت: در این شهر 90کارگاه تولیدی گز با اشتغالزیی بیش از دو هزار نفر وجود دارد که ماهانه حدود 540هزار کیلو گرم گز تولید می کنند.
بلداجی اولین شهری کشور است که تولید گز آن به ثبت ملی نشان جغرافیایی رسید.
شهر بدون بیکار ایران در زمستان
شهر بلداجی، زمستان پارسال، شهر بدون بیکار ایران شد.
رئیس صنعت،معدن وتجارت استان چهارمحال و بختیاری گفت: نرخ بیکاری در بلداجی یک تا دو درصد بود که در فصل زمستان به صفر رسید.
سید نعیم امامی افزود: در بیشتر نقاط کشور فصل زمستان، با تعطیلی کارهای ساختمانی و کشاورزی است که نرخ بیکاری را افزایش می دهد ولی در شهر بلداجی به دلیل افزایش تولید شیرینی گز، نرخ بیکاری به صفر می رسد.
وی گفت: از اواخر پائیز تا پایان سال روستا نشینان اطراف بلداجی، کمبود نیروی کار در این شهر را جبران می کنند.
رئیس صنعت،معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری افزود: گز سازی از 50 سال قبل وارد بلداجی شد و به مرور زمان به یک برند تبدیل شده به گونه ای که اکنون کارگاه ها و واحدهای صنعتی در این شهر سالانه 50 هزار تن گز تولید می کنند.
سید نعیم امامی گفت: هم اکنون هزاران نفر از مردم شهر بلداجی و روستاهای اطراف آن به صورت مستقیم وغیر مستقیم در بخش های گز سازی، بسته بندی، فرآوری مواد اولیه، نقل و انتقال و فروش مشغول به کار هستند.
مردم شهر بلداجی پایتخت گز ایران بعد از تولید گز و کسب موفقیت و شهرت در تولید این محصول در مسیر تولید شیرینی سوهان قدم گذاشته اند و هم اکنون کارگاههای تولید شیرینی سوهان در کنار کارگاه های تولید گز در این شهر در حال افزایش است به طوری که سوهان تولیدی این شهر در حال گرفتن بازار های مختلف کشور است.
وی گفت: 15 درصد از گز بلداجی با برند های مختلف بیشتر به آلمان، سوئیس، بلژیک، فرانسه، انگلستان، قطر، امارات متحده عربی و کویت صادر می شود.
امامی افزود:70درصد گز بلداجی هم با همین نام و در بازار اصفهان به فروش می رسد و 15درصد دیگر هم مصرف داخل استان و دیگر استان هاست.
گردش مالی سالانه هزار و 500 میلیارد تومان گز در بلداجی
رئیس صنعت معدن و تجارت استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه گز سالانه، هزار و 500 میلیارد تومان گردش مالی در بلداجی دارد افزود: از این صنعت سالانه 10 میلیون دلار ارز وارد کشور می شود.
وی افزود: قیمت مرغوب ترین گز بدون شکر بلداجی، به دلیل استفاده از مواد اولیه ارگانیک همچون عسل، گز انگبین، شیرخشت، بید مشک، شور گز، گلاب، پسته و سفیده تخم مرغ، به صد هزار تومان هم می رسد.
امامی گفت: دلیل موفقیت گزسازان بلداجی، دسترسی آسان به مواد اولیه مرغوب، استادکاران ماهر و نیروی کار ارزان است.
بلداجی، شیرین ترین شهر ایران با افزون بر 20 هزار نفر جمعیت، درفاصله 60 کیلومتری از شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: بلداجی برند ملی بازار گز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۸۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیفون تاشو و مک بوک جدید در راه بازار

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، هرچند مدتهاست موبایل های تاشو به بازار عرضه شده اند اما اپل تنها تولید کننده بزرگی است که هنوز از دستگاه های انعطاف پذیر رونمایی نکرده است. در این میان گزارشی جدید حاکی از آن است که این روند احتمالا سال آینده تغییر کند.

به گفته جف پو تحلیلگر International Securities اپل مشغول توسعه دو دستگاه تاشو است. همچنین در گزارشی دیگر به توسعه آیفون ۱۷ اسلیم نیز اشاره شده بود. اکنون آیفون تاشو و یک رایانه تاشو هیبریدی نیز در حال توسعه هستند. این تحلیلگر مدعی است دستگاه تاشو ۲۰.۳ اینچی احتمالا یک مک بوک است که از اواخر ۲۰۲۵ میلادی به طور انبوه تولید می شود.

در این میان طبق شایعات مختلف آیفون تاشو احتمالا از اواخر ۲۰۲۶ میلادی وارد مرحله تولید خواهد شد. این بدان معناست که دستگاه ۲۰ اینچی در ۲۰۲۶یا ۲۰۲۷ میلادی ارائه می شود. از سوی دیگر موبایل تاشو نیز در ۲۰۲۷ میلادی یا بعد از آن عرضه خواهد شد.

هم اکنون به نظر می رسد اپل مشغول توسعه نمایشگرهای دوتایی و آی پد/ مک بوک تاشو هیبرید است. بنابراین گجت ۲۰.۳ اینچی احتمالا یک مدل مک یا آی پد باشد. اما اگر گزارش صحت داشته باشد، اپل لاین جدیدی از محصولات را در چند سال آینده رونمایی می کند که شامل دستگاه های رده بالای اولترا خواهد بود.

کد خبر 6098132 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • پاکشوما ۴۹ ساله شد
  • اهتزار پرچم متبرک حرم مطهر رضوی در جوار شهدای گمنام بام ایران
  • آیفون تاشو و مک بوک جدید در راه بازار
  • موافقت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با ۹۵ درصد درخواست انشعاب خاص
  • بامداد امروز بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری بود
  • شهرکرد خنک‌ترین مرکز استان کشور
  • جمع آوری روغن زیتون از بازار چهارمحال و بختیاری
  • افتتاح دومین نمایشگاه کار در چهارمحال و بختیاری
  • بازگشت واحد تولیدی فرآورده‌های گوشتی سامان به چرخه تولید
  • یک واحد تولیدی چهارمحال و بختیاری پس از ۷سال به چرخه تولید برگشت