Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-05@06:25:24 GMT

محمود دولت‌آبادی برای تولد شجریان چه نوشت؟

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۳۸۶۴۰

محمود دولت‌آبادی برای تولد شجریان چه نوشت؟

رویداد۲۴ محمود دولت‌آبادی در یادداشتی به مناسبت تولد هفتادوهشت‌سالگی محمدرضا شجریان (متولد اول مهرماه ۱۳۱۹) نوشته است: «کودک بودم که یک - دوبار از زبان مادرم شنیدم "هنر، بخش است" منظورش بخشش بود از جانب پروردگار و اشاره داشت به صدای خوش‌آواز مردی در همسایگی ما به نام "عظیم" که هر از گاهی شب - نیمه‌شب آوازش را رها می‌کرد در کوچه‌های خاموشِ ده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آن وقت‌ها دریغ من آن بود که چرا کسی پیدا نمی‌شود عظیم را ببرد در رادیو بخواند تا همه‌گان آواز او را بشنوند؟ البته دیری نپایید تا متوجه بشوم مسیر تا رسیدن عظیم به رادیو، آسان نیست. بعد از آن صدا - آواز‌های بسیار متنوعی شنیدم به یُمن همین رادیو در شهر‌هایی که بودم و بیشتر در محل کار. اما آن صدایی که همواره مرا به یاد سخن مادرم می‌اندازد، صدای محمدرضا شجریان است که "هنر، بخش است" در عین حال آن‌چه در هنر شجریان یافتم پیگیری وی بود در آموزش و یادگیری مداوم از پیشینیان.

یک وقت شجریان را می‌شنیدم و بی‌اختیار یاد خوشنویسی افتادم در حرف نون، تعجب کردم و پرسیدم. گفته شد او خط هم می‌نویسد. دورادور می‌شنیدم که سفر می‌کند به اصفهان، یقین داشتم برای یادگیری می‌رود. همچنین دقیق شده‌ام در غزل‌هایی که می‌خواند و این‌که غزل را عمیقاً فهم کرده است مگر در یک مورد که اکنون در خاطر دارم و بیت این است "خیال حوصله بحر می‌پزد هیهات - چه‌هاست در سر این قطره محال‌اندیش! " که او - احتمالاً به توصیه‌ای خوانده است "خیال حوصله بحر می‌برد هیهات" و دیگر آداب‌دانی شجریان در هنگام خواندنِ آواز آموختنی است که شما حتی دندان‌هایش را نمی‌توانید ببینید، نشستن و گوش سپردنش به ساز - نوازنده، نوازندگان و ربطی که با چنان توجهی برقرار می‌کند میان جمع نوازنده؛ این همه آدابی است که او داشته و خوب آموخته است هم.

پس اجازه می‌خواهم نکته‌ای به سخن مادر بیفزایم و آن درکِ بخشش پروردگار است و آموختن و پرورش مداوم آن بخشش و آن‌چه بدان مربوط است؛ یادگیری بی‌وقفه در همه احوال، کار و رفتاری که شجریان با هنر خود داشت و می‌داشت اگر خانه‌نشین نشده بود و بسته نشده بود آن زنگِ ممتازی که در صدای شجریان بود. دیگر چه توان گفت؟

محمود دولت‌آبادی
شهریورماه ١٣٩٧ تهران»

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 محمدرضا شجریان محمود دولت آبادی تولد محمدرضا شجریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۸۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیلگر صهیونیست: محمود عباس ۲ بار دیدار با بلینکن را رد کرد

یک تحلیلگر صهیونیست فاش کرد رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ۲ بار دیدار با وزیر خارجه آمریکا را رد کرد.

به گزارش ایسنا، باروخ یدید، تحلیلگر صهیونیست امور خاورمیانه گفت: محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ۲ بار دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا را رد کرد. یک بار طی کنفرانس جهانی اقتصاد در ریاض و بار دیگر در جریان سفر بلینکن به اراضی اشغالی. محمود عباس از آمریکا به دلیل استفاده از حق وتو علیه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل خشمگین است. وی به مسؤولان فلسطینی دستور داده که با هیچ مسؤول آمریکایی دیدار نداشته باشند.

طبق گزارش معا، این تحلیلگر از وجود اختلافات بین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) خبر داد و گفت الشیخ با تحریم آمریکایی‌ها مخالف است.

این تحلیلگر اعلام کرد یک مقام فلسطینی ارشد در رام الله گفته است فلسطینی‌ها گام اضافی را برای عضویت کامل در سازمان ملل اتخاذ خواهند کرد و اکنون پنج رای جدید برای تضمین اکثریت در اختیار دارند و از ضعف اسرائیل استفاده می‌کنند اما یدید تاکید کرد تشکیلات خودگردان فلسطین در مقابل واشنگتن ضعیف است.

به گفته این تحلیلگر صهیونیست تنش بین محمود عباس و واشنگتن در سایه سندی است که وزرای خارجه عرب به بلینکن داده‌اند و در آن از واشنگتن خواسته‌اند برای تشکیل کشور فلسطین ظرف سه سال تلاش کند.

در این سند بر لزوم توقف فعالیت نظامی رژیم صهیونیستی در مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین، عقب‌نشینی از مناطق فلسطینی جدید، ایجاد یک فرودگاه فلسطینی جدید، کنترل مشترک با صهیونیست‌ها بر گذرگاه‌ها، تبدیل مناطق «ب» به مناطق «الف» و انجام اصلاحات در دستگاه‌های امنیتی فلسطین و بعدا برگزاری مذاکرات درباره پرونده قدس، مرزها، آب و آوارگان است اما بلینکن تاکنون از بررسی این سند امتناع کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کتاب آموزش زبان انگلیسی برای مبتدیان
  • (ویدئو) خواننده‌های مورد علاقه استاد شجریان؛ از سلن دیون تا پاواروتی
  • جعفرزاده ایمن‌آبادی: هر کسی به جز قالیباف رئیس مجلس‬⁩ شود کشور شفاف‌تر اداره می‌شود
  • طولانی‌ترین خیابان تهران ۶۹ سال قبل این شکلی بود + عکس
  • تحلیلگر صهیونیست: محمود عباس ۲ بار دیدار با بلینکن را رد کرد
  • انتشار کتابی از عدنان غُریفی در اولین سالگرد درگذشتش
  • مدارس کشور به واقعیت افزوده مجهز می‌شوند؟
  • مرد بدهکار از من فیلم سیاه گرفت تا شکایت نکنم
  • تجلیل از مقام معلم در اجرای دوقلوی آواز ایران در اصفهان
  • آقای همایون شجریان، تو را به خدا بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!