Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حضور و نفوذ غربی‌ها به ویژه ایالات متحده در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس هر روز ابعاد گسترده تری به خود می‌گیرد، به طوریکه در یکی از آخرین اقدامات و تحرکات آنها در این کشور‌ها ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا از ورود جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا به پایگاه هوایی آمریکا در بحرین خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه صادره از سوی فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین در این خصوص آمده است که این جنگنده‌ها سوار بر یک کشتی جنگی آمریکایی وارد این منطقه شده اند. این در حالی است که چندی پیش هم رسانه‌ها اعلام کردند که نیروی دریایی آمریکا و انگلیس در حال اجرای تمرین مین روبی در آب‌های منطقه به بهانه «حفظ آمادگی نظامی و مقابله با تهدید مین‌های دریایی» هستند.

قدیمی‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در بحرین با حضور هفت هزار نیرو و در نزدیک‌ترین فاصله نسبت به ایران مستقر است، به طوریکه ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین فاصله‌ای ۲۰۰ کیلومتری از سواحل کشورمان دارد و در آن چندین فروند ناو و ناوشکن با تجهیزات و تسلیحات مستقر است. نیروی دریایی ایالات‌متحده بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ میلادی ۱۵ میلیون دلار در بحرین هزینه کرد تا زیرساخت‌های مناسب برای حضور خود در این کشور را فراهم کند. همچنین پایگاه هوایی «شیخ عیسی» بحرین هم که در فاصله ۲۳۸ کیلومتری از ایران قرار دارد، میزبان سامانه‌های موشکی پاتریوت، هواپیما‌های شناسایی و جنگنده‌های اف-۱۶ و اف-۱۸ است. بحرین با وجود وسعتی نزدیک به ۸۰۰ کیلومتر مربع، اکنون میزبان سه پایگاه نظامی شامل پایگاه آمریکایی، انگلیسی و سعودی بوده و قرار است یک پایگاه مصری نیز در آنجا هم تشکیل شود.


پایگاه ناوگان پنجم بحرین، العدید قطر، تومریت عمان، علی السالم کویت، شیخ عیسی بحرین، احمدالجابر کویت و الظفره امارات، هفت پایگاه نظامی آمریکا در حوزه خلیج‌فارس هستند که افزون بر آنها پایگاه‌های بگرام در افغانستان و لِمُونیر در جیبوتی هم در فاصله‌ای نه چندان دور از منطقه خلیج فارس از پایگاه‌های عمده آمریکا محسوب می‌شوند. از میان شش کشور یاد شده، کویت علی‌رغم مساحت اندک خود بیشترین امکانات را در دسترس آمریکایی‌ها در منطقه قرار داده است که در جریان حمله نیرو‌های آمریکا به عراق از نقشی محوری در حمله و پشتیانی نیرو‌های ارتش ایالات متحده  برخوردار بودند.

آمریکا از حدود یک میلیون و چهارصد هزار سرباز خود، نزدیک به ۳۵۰ هزار نفر از آنها را در کشور‌های مختلف جهان و در ۷۵۰ پایگاه نظامی مستقر کرده است که بخش عظیمی از این نیرو‌ها در منطقه خاورمیانه حضور دارند. این بخشی از گزارش پایگاه شبکه خبری «الجزیره» به نقل از منابع دفاعی آمریکا بود که در ادامه مدعی شده براساس اطلاعاتی که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت‌کام) در اختیارش قرار داده است، نزدیک به ۱۲۵ هزار نیروی نظامی آمریکا در کشور‌های نزدیک به ایران، ۹۰ هزار نیرو در افغانستان و بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر از نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه حضور دارند که این شواهد حاکی از حضور و نفوذ گسترده آمریکا در منطقه به ویژه در اطراف ایران است.

کشور‌هایی هم در منطقه حضور دارند که گرچه آمریکا هیچ پایگاه نظامی در آن کشور‌ها تأسیس نکرده، اما سال‌های طولانی است که نظامیان آمریکایی در آنجا به تمرین‌های آموزشی مشغول هستند، یکی از این کشور‌ها اردن است و ایالات متحده پس از آغاز جنگ سوریه، بیش از ۱۵۰۰ سرباز، یک اسکادران از جنگنده‌های اف-۱۶، سامانه موشکی پاتریوت، و سامانه‌ها موشکی متحرک در اردن مستقر کرده است.

سایر کشور‌های غربی هم با مشاهده حضور گسترده آمریکا در منطقه تلاش می‌کنند تا با تاسیس پایگاه‌های نظامی حضور و نفوذ خود را در کشور‌های حاشیه خلیج فارس و منطقه غرب آسیا افزایش دهند. اولین پایگاه نظامی خاورمیانه‌ای فرانسه در امارات در سال ۲۰۰۹ توسط سارکوزی رئیس جمهوری سابق فرانسه و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی معاون فرمانده کل نیرو‌های مسلح امارات افتتاح شد که شامل پایگاه دریایی در بندر ابوظبی، پایگاه هوایی در پایگاه الظفره و بخشی از حمایت فنی و آموزشی است و هدف آن توسعه روابط نظامی دوجانبه میان دو کشور اعلام شده است. پایگاه الظفره در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی ابوظبی به مساحت ۳۰۰ متر در سکوی بندرابوظبی به عمق ۲۰۰ متر واقع شده که ظرفیت نگهداری ۶ هواپیمای نظامی ازجمله هواپیما‌های باری بزرگ را نیز دارد.

انگستان هم به منظور تقویت حضور نظامی خود در منطقه خلیج فارس اولین پایگاه نظامی دائم خود را در منطقه بندر سلمان در منامه بحرین تاسیس کرد.  وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پایگاه نظامی دریایی با نام HMS Juffair، قابلیت پذیرش حدود ۵۵۰ نظامی را دارد و در ابتدا میزبان بیش از ۳۰۰ تن از نیرو‌های دریایی انگلیس و کارمندان فنی خواهد بود. لندن نخستین بار این پایگاه دریایی را در سال ۱۹۳۵ در بحرین افتتاح کرده بود، اما پس از آنکه بحرین استقلال خود را از امپراتوری انگلیس در سال ۱۹۷۱ اعلام کرد، ایالات متحده آمریکا این پایگاه را تحت کنترل خود درآورد و انگلیس در سال ۲۰۱۴ مجدد تصمیم به بازگشایی این پایگاه گرفت.

بحران تجاوز جنسی به ویژه کودکان، در پایگاه‌های نظامی آمریکا واقعیتی مغفول مانده در میان هیاهوی رسانه‌ای غربی‌هاست، آن چنان که به گزارش آسوشیتدپرس، ششصد کودک در سال ۲۰۰۷ در پایگاه‌های نظامی آمریکا در خارج از این کشور، مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفتند که این آمار توسط یک مجموعه تحقیقاتی مربوط به موارد خشونت جنسی در میان کودکان در پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا انجام شده است. اما نکته حائز اهمیت این است که هم‌اکنون دهها هزار کودک در سراسر پایگاه‌های نظامی آمریکا زندگی می‌کنند که امنیت آنها بر عهده پنتاگون و وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا است. ولی نکته قابل توجه این است که سوءاستفاده کنندگان، با هیچ تنبیه، درمان روانی و یا مجازاتی رو به رو نمی‌شوند و پنتاگون همچنان سعی در مخفی نگه داشتن این اتفاقات دارد.

تهاجم آمریکا به عراق از خاک کویت نشان داد که واشنگتن در صورت لزوم از پایگاه‌های نظامی خود در کشور‌های عربی علیه خود آن کشور‌ها استفاده می‌کند و این واقعیتی است که شاید کشور‌های حاشیه خلیج فارس قدرت و توانایی درک آن را نداشته باشند، ولی حقیقت آن است که کشور‌های عرب منطقه پایگاه‌های نظامی آمریکا و غرب را تضمین‌کننده امنیت خود می‌دانند، در حالیکه این پایگاه‌ها تهدیدی علیه خود آنهاست. حضور سیاسی و نظامی آمریکا در هر نقطه از جهان با قتل، کشتار، ناامنی، تجاوز، قاچاق مواد مخدر و صد‌ها جنایت دیگر همراه بوده و واشنگتن همواره از این اتفاقات سود برده است، تاسیس روزافزون پایگاه‌های نظامی آنها در سطح منطقه هدفی جز چپاولگری و استعمار در منطقه خاورمیانه ندارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آمریکا بحرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۳۹۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی مجددا گذرگاه کرم ابوسالم در غزه را بست

به گزارش بامداد دوشنبه الجزیره، در پی حمله موشکی مقاومت فلسطین به پایگاه نظامیان صهیونیست در منطقه کرم ابوسالم که با گذرگاه این منطقه که به همین نام است حدود ۲ کیلومتر فاصله دارد، ارتش رژیم صهیونیستی این گذرگاه را به روی کمک‌های بشردوستانه به غزه بست.

پیش‌تر دانیل هاگاری سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در حمله موشکی به پایگاه نظامیان این رژیم در کرم ابوسالم سه نظامی این رژیم کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند.

گردان‌های شهید عزالدین القسام عصر یکشنبه اعلام کرد که تجمع نظامیان رژیم صهیونیستی در پایگاه کرم ابوسالم و محوطه آن در نوار غزه را با راکت‌های «رجوم» هدف قرار داده است.

برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی به زخمی شدن دست کم ۱۱ نظامی صهیونیست در جریان این حمله گردان‌های القسام اذعان کردند. برخی از این رسانه‌ها نیز به کشته شدن چهار نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در این حمله اعتراف کردند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • ادعای وزیر دفاع آمریکا: ایران همچنان یک تهدید برای کل منطقه خاورمیانه است
  • نگاه هند به جنوب خلیج فارس؛ نزدیکی به امارات، عربستان و عمان
  • استفاده کشورهای شیخ نشین خلیج فارس از کارت روسیه و چین/ دیگر خبری از ذبح گاوهای شیرده برای آمریکا نیست
  • امیرعبداللهیان: ۲ روز قبل از عملیات وعده صادق به طرف آمریکایی هشدار دادیم
  • امیرعبداللهیان: همه‌چیز برای یک آتش‌بس پایدار در غزه فراهم است
  • با سقوط اوکراین آمریکا وارد جنگ می شود؟/ اوکراین: ترور زلنسکی توسط روسیه خنثی شد/ تهدید بلاروس به اقدام نظامی علیه لهستان
  • قدرت‌نمایی مقاومت بحرین و پیام‌های آن برای منطقه
  • قدرت‌نمایی مقاومت بحرین و پیام‌های آن برای منطقه
  • رژیم صهیونیستی مجددا گذرگاه کرم ابوسالم در غزه را بست
  • گروگان‌های طالبان که درباره‌شان نشنیده‌اید / چرا آمریکا ۸۰۰ پایگاه نظامی در سرتاسر دنیا دارد؟ / چرا کشور‌ها به جنگ با یکدیگر می‌روند؟ / چگونه داعش به وجود آمد؟