Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-29@15:52:28 GMT

سرمایه‌گذاران با بازار مسکن قهر کرده‌اند

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۴۶۸۵۷

سرمایه‌گذاران با بازار مسکن قهر کرده‌اند

به گزارش اکوفارس، مجتبی بیگدلی درباره وضعیت بازار در ۶ماهه نخست سال افزود: زمانی که فضا به شدت به سمت رکود حرکت می‌کند و رکود وجود دارد ،‌دولت باید کاری انجام دهد تا در شرایط فردای رکود که معمولا دچار کمبود هستیم بتوان قیمت‌ها را کنترل کرد؛‌ همیشه فردای رکود در کشور ما مواجه شده با شوکی که از سوی دولت و به صورت عمدی ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توضیح داد: یعنی دولت این شوک را به بازار می‌دهد و با گران کردن دلار سعی می‌کند مشکلات ریالی خود را حل کند که این کار به سونامی موجود در بازار دامن می‌زند. 

وی تصریح کرد: متاسفانه اکنون به این سونامی دامن‌زده شده و شرایط عادی در بازار حاکم نیست و از یک سو نیازهای تلنبار شده ۳ تا ۴سال گذشته وجود دارد و از سوی دیگر شاهد حرص و هجوم از سوی مردم در فردای رکود هستیم که این موارد سبب شده تا قیمت‌ها به شدت در حال افزایش باشد. 

دولت برنامه‌ای برای ساخت مسکن ندارد 

این فعال بخش خصوصی گفت:‌اکنون شرایط به گونه‌ای است که می‌توان گفت متاسفانه دولت حتی یک واحد مسکونی در قالب هیچ‌کدام از طرح‌های مسکن اجتماعی، ‌حمایتی، امید، احیای بافت‌های فرسوده و... نساخته و این طرح‌ها تنها در قالب حرف باقی‌مانده‌اند و به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ای هم ندارد.

وی تاکید کرد:‌ با توجه به ازدواج سالانه یک میلیون زوج می‌توان گفت به همین میزان نیز مسکن نیاز داریم در حالی‌که در سال‌های اخیر کاری انجام نشده و باید گفت تمام این موارد دست به دست هم داده و به سونامی بازار مسکن به شکل وخیمی دامن خواهد زد.

افزایش ۲۰۰تا۳۰۰درصدی قیمت مسکن در نیمه دوم سال

بیگدلی درباره میزان افزایش قیمت مسکن در نیمه نخست سال ۹۷ گفت: ۶۰ تا ۷۰درصد افزایش قیمت در بازار مسکن اتفاق افتاده و اگر دولت برنامه‌ای برای این بخش نداشته باشد به حتم شاهد افزایش ۲۰۰تا۳۰۰درصدی قیمت مسکن در ۶ماه آینده خواهیم بود.

هزینه ساخت هر متر مربع مسکن چقدر است؟‌

وی درباره میانگین هزینه ساخت هر متر مربع مسکن عنوان کرد: با توجه به نوسانات قیمت مصالح و ... در بازار،‌ میانگین ساخت هر متر مربع مسکن حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.

رییس انجمن انبوه‌سازان درباره تاثیر افزایش ۷۵درصدی قیمت آهن و فولاد در صنعت ساخت و ساز توضیح داد: این مساله از یک سو در قیمت تمام شده مسکن تاثیر دارد و از سوی دیگر تاثیر شدید روانی در بازار خرید و فروش صنعت مسکن و ساختمان خواهد داشت و مشکلاتی که شرح دادم را رقم می‌زند و بازار را به سمت بحران عمیقی هدایت می‌کند. 

بیگدلی گفت: در اصل بازار واقعی نخواهد بود و بازاری کاذب است؛‌ پول‌های سرگردان و نقدینگی که از ۴۰۰تا ۵۰۰هزار میلیارد تومان اکنون به هزار و ۶۰۰هزار میلیارد تومان رسیده و در بازار وجود دارد. 

آمارهای غیرواقعی از خرید و فروش دربازار مسکن

وی درباره تاثیر حضور نقدینگی و سرمایه‌های سرگردان در بازار ساخت و ساز بیان کرد: این موارد ظاهری و نمایشی بوده و باید گفت شرایط اصلا عادی نیست و اسم این مورد را نمی‌توان رونق گذاشت بلکه شرایط بحرانی است و در این شرایط افراد دست به آب و آتش می‌زنند تا فقط کار را جلو ببرند و شرایط از روی ناچاری است؛‌ در شرایط رکود به صورت طبیعی مردم به خاطر احتمال از دست رفتن سرمایه‌های خود مجبور می‌شوند با چنگ و دندان کار خود را پیش ببرند که این اوضاع شکوفایی اقتصادی و رونق نیست بلکه شرایط جنگی در عرصه اقتصاد نام دارد.

این فعال بخش خصوصی درباره مقایسه بازار مسکن و میزان خرید و فروش به نسبت سال گذشته اظهار کرد: برخی مسوولان آمارهایی را اعلام می‌کنند که واقعی نیست، در ماه‌های ‌مردم برای خرید سه مقوله هجوم برده‌اند که شامل سکه، ارز و مسکن است و باید گفت این اقدام آنها از سر ناچاری بوده است زیرا می‌دانند ارزش پول و سرمایه‌ها در حال از دست رفتن است،‌ ارایه چنین آمارهایی برای جلوگیری از تشنج بازار و آرام نگه داشتن آن است و این اعداد و ارقام خنده‌دار به نظر می‌رسد. 

بیگدلی درباره اقداماتی که دولت برای ترغیب سازندگان به ساخت و ساز و رونق بازار مسکن انجام دهد،‌ گفت: دولت باید در زمینه اعطای مشوق‌ها اقدام کرده و این کار را تسهیل کند؛ آب،‌ برق،‌ گاز،‌ خدمات اداری، ‌مالیات و دارایی و... را برای سازندگان تسهیل کند. 

قهر سرمایه‌گذاران از بازار مسکن 

وی ادامه داد:‌ دولت باید مشوق‌های در حد رایگان به سازندگان اعطا کند؛ زمانی‌که سرمایه‌گذار قهر کرده و به حضور در بازار رغبتی ندارد باید با اعطای تسهیلات و مشوق‌ها زمینه‌های حضور سرمایه‌گذار را فراهم کرد.

وی عنوان کرد:‌ دولت باید قیمت مصالح ساختمانی را برای سازنده تثبیت کند و با اعطای وام و تسهیلات ارزان نوسان این قیمت‌ها را همانند سایر اقتصادهای شبیه کشور ما جبران کند. 

وی توضیح داد: دولت باید وام ارزان قیمت و متناسب بدهد زیرا در تمام دنیا ۱۰۵درصد از تولید مسکن را تسهیلانت می‌دهند به این معنا که ۱۰۰درصد تسیهلات ساخت و ۵تا ۱۰درصد نیز برای تجهیز مبلمان و ... اختصاص می‌دهند چراکه این بخش،‌اشتغالزاترین صنعت است بنابراین دولت باید حداقل ۶۰تا۷۰درصد تسهیلات ارایه دهد که تاکنون این مساله اتفاق نیافتاده است. 

بیگدلی گفت:‌ سقف وام باید افزایش یابد و تسهیلات ارزان به بخش مسکن ارایه دهند و از سوی دیگر به فعالان و کارآفرینان بخش مسکن  با توجه به اینکه ۷۰درصد اشتغال کشور در این بخش بوده و بیش از یک هزار و ۲۰۰گروه شغلی را می‌چرخانند،‌ تسهیلاتی ارایه دهند تا افراد تشویق به حضور در این بخش شوند که در نهایت منجر به شکوفایی واقعی خواهد شد. 

منبع: خبرآنلاین

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۴۶۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو

به گزارش همشهری آنلاین ، عباس علی‌آبادی همچنین با بیان اینکه تاکسی‌های برقی نیز وارد شده است و متقاضیان برای خرید امکان ثبت‌نام دارند گفت: واردات خودرو نیز در دستور کار است تا تعادل بهتری در تأمین تقاضای بازار و ناترازی ایجاد شود.

تازه‌ترین آمارهای گمرگ ایران از میزان تخصیص ارز به صنایع مختلف نشان می‌دهد که خودروسازان مونتاژکار در سال گذشته بالغ بر ۳.۱میلیارد دلار ارز گرفته‌اند که نسبت به سال۱۴۰۱ افزایش چشمگیری یافته است.

بر این اساس، شرکت صنایع خودروسازی مدیران در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد دلار ارز دریافت کرده‌اند که نسبت به سال۱۴۰۱ افزایش ۸۹درصدی نشان می‌دهد. همچنین شرکت کرمان موتور ۷۴۷میلیون ‌و ۹۱۲هزار دلار ارز دریافت کرده که نسبت به سال۱۴۰۱ بیانگر رشد ۷۵درصدی است.

نزول سنگین قیمت طلا و ارز

در رویداد دیگری از اقتصاد ایران، روند نزولی قیمت طلا و ارز که از اواسط هفته قبل آغاز شده بود، دیروز هم ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا ۲درصد و هر سکه ۲.۸درصد کاهش یافت.

به‌گزارش همشهری، با فروکش کردن آتش هیجان در بازار طلا و ارز، قیمت دلار از اواسط هفته قبل شروع به نزول کرد و ابتدا وارد کانال ۶۵هزار تومان و سپس وارد کانال ۶۳هزار تومان شد. دیروز نیز این روند نزولی ادامه یافت و قیمت هر دلار آمریکا با سقوطی سنگین، تا لحظه تنظیم این گزارش، بیش از ۲درصد افت کرد و به ۶۱هزار و ۵۰۰تومان رسید.

بیشتر بخوانید

آدرس غلط به کل کل پرسپولیسی ها و استقلالی ها | دخل و خرج سرخابی ها بعد از واگذاری چه می شود؟ عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟

به‌دنبال نزول قیمت دلار، قیمت سکه نیز با ۲.۸درصد کاهش به ۴۱میلیون ‌و ۲۰۰هزار تومان رسید. سکه گرمی که در روزهای گذشته با صعود مواجه شده بود، با ۴.۵درصد کاهش به قیمت ۶.۵میلیون تومان دادوستد شد. ربع سکه نیز ۳.۳درصد کاهش یافت و هر ربع سکه به قیمت ۱۴.۶میلیون تومان در بازار آزاد دادوستد شد.

محمد کشتی‌آرای، کارشناس بازار طلا، با اشاره به افت قابل توجه قیمت طلا و انواع سکه به‌دلیل کاهش قیمت طلای جهانی و کاهش نرخ ارز در هفته اخیر گفت: تداوم حراج‌ها و همچنین عرضه سکه‌های حراج‌شده به بازار باعث کاهش حباب سکه خواهد شد.

پرداخت وام بدون ضامن

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در مراسم رونمایی از برات الکترونیک با اعلام اینکه در دولت سیزدهم در مجموع بیش از ۲۷۵هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌های تحت مدیریت دولت افزایش داشته است گفت: از سال۱۴۰۰ تا پایان سال گذشته ۱۱۷هزار میلیارد تومان تسهیلات خرد بدون ضامن توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، از برقراری ارتباطات مالی شبه‌سوئیفت با برخی کشورها خبر داد و گفت: با نزدیک به ۱۰کشور تعاملات مستقیم مالی و از طریق ارزهای ملی انجام می‌دهیم.

ساخت مسکن متناسب با معیشت مردم

آخرین خبرها از حوزه مسکن نیز نشان می‌دهد که یک نوع طبقه‌بندی متناسب با میزان معیشت افراد برای رفع نیاز مردم درنظر گرفته شده است.

بر همین اساس، روز گذشته، علیرضا جعفری، مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن، از ساخت ۱۰۰هزار واحد مسکونی در ۳نوع متفاوت خبر داد و گفت: گروه اول، مسکن اجتماعی، ذیل طرح نهضت ملی مسکن برای دهک‌های یک تا۴ ساخته خواهد شد. گروه دوم، مسکن استطاعتی، برای دهک‌های هدف ۵ تا۷ به‌منظور تنظیم بازار مسکن برنامه‌ریزی‌ شده است و گروه سوم، مسکن اقتصادی، نیز ویژه دهک‌های ۸ تا۱۰ است که می‌تواند برای محقق کردن انتظارات سهامداران ساخته شود.

کد خبر 847590 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ارز - بازار داخلی یورو قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران سکه - قیمت خودرو - ایرانی خودرو دلار آمريكا

دیگر خبرها

  • قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول
  • نگاه سرمایه‌گذاران به این آلت‌کوین‌ها/ پتانسیل سودآوری این رمزارزها بالا است!
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • «مالیات برعایدی سرمایه» چرا صدای ۲ درصد از جامعه را درآورد؟
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان