بانوان دستفروش چشم انتظار ساماندهی در قالب تعاونی
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۵۴۴۹۲
به گزارش خبرگزاری تقریب، شرایط کنونی اقتصاد ایران و عواملی که زمینه ساز آن شده، کار را برای واحدهای تولیدی و صنعتی و ایجاد فرصت های جدید شغلی برای کارفرمایان سخت کرده است.
نیاز مردم به ویژه جوانان به برخورداری از یک شغل و کسب درآمد ثابت در برخی مواقع به سوء استفاده از نیروی کار منجر شده است تا جایی که امروزه کارفرمایانی فقط به پرداخت حداقل حقوق اکتفا کرده و حتی از پرداخت حق بیمه نیروی کار سر باز می زنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از سوی دیگر، امروز حضور پررنگ زنان در بازار کار را شاهدیم؛ نه فقط مشاغل واقعی و دائم بلکه این روزها زنان در مشاغل کاذب نیز سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند.
بخشی از فعالیت بانوان در بازار کار ناشی از فشارهای اقتصادی است اما از مهمترین دلایل حضور آنان برای حضور در مشاغل کاذب بیکاری همسران، اعتیاد و بی کفایتی مردان خانواده است.
این زنان قصد دارند در تامین معیشت همدوش مردان خود فعالیت کنند اما به علم و مهارت خاصی مجهز نیستند و گاهی اوقات حتی سواد مناسبی نیز ندارند؛ بنابراین به دستفروشی در میادین و خیابان های اصلی شهر، مترو و اتوبوس دست می زنند.
با این همه، گاهی عرصه خیابان نیز به دلیل مداخله برخی سازمان ها یا مزاحمت بعضی افراد برای آنان تنگ می شود.
ساعت پنج صبح در پارک سوار آزادی، جایی که مردان بسیاری با اتوبوس ها از شهرها و شهرک های اطراف تهران به تهران آمده است، با بانویی روبرو می شوم که عمق چین و چروک روی صورت و دستانش هر بیننده ای را به این گمان می رساند که او 60 بهار را پشت سر گذاشته یا شاید کمی بیشتر.
تلاش دارد در هوای گرگ و میش صبحگاهی بساطش را جلو پای عابران پهن کند.
بانوی دستفروش به زحمت بساط خود را پهن می کند و از درون گونی شلوارهای کردی و زیرپوش های مردانه را در معرض دید عابران قرار می دهد.
رفتارش و حتی اجناس و راهی که برای به دست آوردن لقمه ای نان انتخاب کرده است، با جنسیت و مشخصه های خلقتش تناسب ندارد.
خطوط روی پیشانی و گرفتگی صورتش از رنجی بزرگ حکایت می کند؛ برای مصاحبت با او کمی تردید دارم، مبادا جواب رد بشنوم.
کنار بساطش می نشینم و قبل از طرح سوالات نیم نگاهی به اجناسش انداخته و از او می پرسم «لباس برای بانوان نداری؟» با سردی جواب می دهد: کل جنس هام همینه که هست.
می پرسم: الان خیلی زود نیست برای بساط کردن؟ ساعت 5 صبح مشتری داری؟
جوابش به گلایه از وضع زندگی شخصی ختم می شود.
از او می خواهم چنانچه تمایل دارد پاسخگوی سوالاتم باشد؛ می گوید بپرس اما اسمم را نمی گویم.
درباره دلیل دستفروشی اش می پرسم؛ «برای خرج زندگی و بچه ام».
48 سال دارد؛ سال هاست همسرش او و پسرش را تنها گذاشته اما راجع به دلیل جدایی، حاضر به توضیح نیست.
می گوید سواد درست و حسابی ندارد و کاری هم بلد نیست و نمی تواند پسر معلولش در خانه تنها بگذارد و به دلیل گرانی اجاره خانه، در یک مکان انتظامی ساکن شده است.
هر ماه 250 هزار تومان اجاره پرداخت می کند و با محاسبه هزینه خوراک و داروهای فرزندش باید ماهانه 850 هزار تومان درآمد داشته باشد، بنابراین غیر از دستفروشی آن هم صبح های زود چاره ای ندارد.
وی می گوید: شرایط فرزندم از یک طرف و مزاحمت هایی که در طول روز ماموران شهرداری و مدعیان مالکیت در محدوده پارک سوار ایجاد می کنند، باعث شده صبح زود برای دستفروشی بیایم.
** دستفروشی برای تامین مخارج همسر
فروش کالاهای مختلف داخل مترو آنچنان رونق دارد که یافتن سوژه این گزارش، کار چندان دشواری به نظر نمی رسد.
پیرزنی که از شدت درد در ناحیه کمر و زانوها نمی تواند زیاد سر پا بایستد، چند کیسه نان شیرین در دست دارد و برای فروش آنها به تک تک مسافران مراجعه می کند.
«فاطمه» خود را همسر یک جانباز اعصاب و روان و ساکن محدوده پیروزی معرفی می کند و مدعی است دنبال کارهای جانبازی همسرش نرفته و برای تامین هزینه های زندگی و دارو ناچار به دستفروشی است.
وی اضافه می کند هر قرص نان را یک هزار تومان خریداری کرده و به قیمت 2 هزار تومان می فروشد و در پایان روز 100 هزار تومان درآمد دارد اما کمر و پاهایش به دلیل ناراحتی و درد هر روز یاری نمی کنند تا از خانه بیرون بیاید.
می گوید: سختی کار از یک طرف و ترس از ماموران مترو از طرف دیگر همراه با نارضایتی ها از حضور ما برای مزاحمتی که ایجاد می شود، خستگی کار را زیاد می کند؛ همکارانی هم که اجناس مشابه می فروشند بسیارند.
«چنانچه جای مشخصی برای عرضه کالا باشد، مشکلات کار ما کم می شود و راحت تر می توانیم لقمه ای نان حلال در بیاوریم و از شر بسیاری از مزاحمت ها در امان باشیم».
** تعاونی ها به کمک زنان سرپرست خانوار می آیند
زنان دستفروش گلایه دارند؛ هم از فشارهای اقتصادی و هم از سختی های بی اندازه ای که در مسیر به دست آوردن نانی حلال باید با آن دست و پنجه نرم کنند.
زنان سرپرست خانوار می کوشند حتی از راه مشاغل کاذب درآمدی به دست آورند و زیر بار هزینه های اقتصادی زندگی قامت خم نکنند. آنان برای عبور از سختی های روزگار به تدابیر حمایتی مناسب نیاز دارند تا بدین ترتیب فقط غم «کم و زیاد نان» را داشته باشند و ناچار نباشند بیش از آن فشارهای روانی و اجتماعی را تحمل کنند.
آیا برای حل این معضلات می توان چاره ای اندیشید؟
چندی پیش معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با ایرنا بر آسیب هایی که به زنان دستفروش برای کسب روزی وارد می شود، تاکید کرد و گفت: زنان کم سواد، بی سواد و روستایی بدسرپرست و بی سرپرست برای تامین معاش و یافتن شغلی که بتوانند از طریق آن امرارمعاش کنند مورد سوء استفاده قرار می گیرند.
«حمید کلانتری» پیش از این از تاسیس تعاونی زنان دستفروش برای ساماندهی آنان خبر داده و گفته بود: تحقق این ایده به همراهی انجمن های مردم نهاد و برخی نهادها از جمله شهرداری نیاز دارد.
وی اضافه کرد: ایده تشکیل تعاونی زنان دستفروش می تواند مشکلات اجتماعی را برطرف کرده و معضل بیکاری زنان بی سرپرست و بدسرپرست را از میان بردارد.
کلانتری یادآوری کرد: زنان کم سواد و بی سواد با قوانین کار آشنایی ندارند و معمولا از طریق عده ای سودجو با حقوق و دستمزد بسیار پایین به بیگاری گرفته می شوند.
وی تاکید کرد «بدون تردید باید از ظرفیت تعاونی ها برای مقابله با حل معضل بیکاری زنان دستفروش بدسرپرست و بی سرپرست، بهره کافی برد».
آنگونه که بیست و دوم خردادماه رییس اتاق تعاون ایران گفت، نزدیک به 17 میلیون نفر در تعاونی ها عضوند که اگر تعاونی های سهام عدالت حفظ شود و مجلس در این زمینه یاری کند این رقم به بیش از 50 میلیون نفر می رسد.
البته «حمید کلانتری» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یازدهم شهریورماه در گفت و گو با ایرنا سهم تعاون از اقتصاد را حدود ۶ درصد اعلام کرد؛ در حالی که باید حدود 25 درصد باشد.
بدون شک قرار گرفتن بار هزینه زندگی بر دوش بانوان، سنگین و طاقت فرساست؛ بنابراین باید از آنان حمایت کرد تا تحمل سختی برای آنها کمتر شود.
ضرورت حمایت از بانوان بدسرپرست، بی سرپرست یا آن دسته از زنانی که قصد دارند درآمدی مستقل داشته باشند بر کسی پوشیده نیست و ایجاد تعاونی زنان دستفروش شاید راهکاری مناسبی باشد در این راستا.
به گفته «محمد وحدتی هلان» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، امسال شمار زنان سرپرست خانوار سه میلیون نفر است که یک میلیون نفر از آنان همسر خود را از دست داده اند.
با این همه، تعاونی یاد شده نباید فقط محلی برای تجمیع زنان دستفروش باشد؛ بلکه باید پس از شناسایی آنان، تعاونی تولیدی باثبات در زمینه های گوناگون ایجاد شود تا از یک سو برای بانوان بدسرپرست و بی سرپرست فرصت شغلی مناسب و مداوم ایجاد شود و از سوی دیگر گامی همسو با اقتصاد مقاومتی برای اشتغالزایی مولد و مقابله با دستفروشی که عامل ایجاد اختلال در نظام توزیع است، برداشته شود.
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۴۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رسانههای بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
برنامه امواج شبهه در گفتوگو با دکتر نسرین فرزاد (عضو هیئت علمی دانشگاه) و فرهاد پاشاوند (کارشناس و فعال رسانه) به بررسی تلاش رسانههای بیگانه برای استحاله الگو زن مسلمان ایرانی پرداخت.
به گزارش مشرق، فرزاد با اشاره به نحوه رفتار رسانههای بیگانه، اهداف و اغراض این رسانهها گفت: همه فعالیتهایی که به عناوین مختلف توسط این رسانهها مطرح میشود به نوعی سیستم حکومتی ما را مورد هدف قرار داده است و هدف نهایی مبارزه با حکومت است. در واقع مدیریت جهان به دو قسمت تقسیم میشود بخشی بانوان و بخشی آقایان، حتی قسمت آقایان را بانوان نیز تربیت میکنند و این به معنای میزان تاثیرگذاری بانوان است.
وی ادامه داد: تأثیرگذارترین قشر در جامعه جهانی بانوان هستند یعنی میتوانند به عنوانی ابزاری قرار بگیرند که حکومتها و ضد حکومتها بتوانند از آنان در اجرای اهداف خودشان بهره ببرند. در ایران نیز باتوجه به اینکه نیمی از جامعه فعال را بانوان تشکیل میدهند و این قشر در انقلاب اسلامی ایران نیز حضوری پررنگ داشتند، رسانههای بیگانه، جامعه جهانی و سیاستمداران به دنبال بهرهمندی از این قشر در نیل به اهداف خود هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: بانوان هدف رسانههای بیگانه هستند و به لحاظ کارشناسی باید گفت این هدف گیری توسط آنان بسیار دقیق بوده است چرا که اگر بخواهند بر این نظام فائق بیایند و موجب شکست آن شوند بهتر است بر روی جامعه زنان تمرکز کنند و به کمک شعارهایی که در انقلاب صنعتی توانست زنان را به جامعه صنعتی بکشاند و آموزههای دینی را کمرنگ کند به اهداف خود برسند.
فرزاد افزود: آمریکا به عنوان داعیه دار تمدن جهانی در تلاش برای ساختن حکومت جهانی است و به کل جهان القا میکند که باید تابع سیستم نوین من باشید و برای اجرای نظم نوین باید کشورهای اسلامی را به سمت اهداف فرهنگی و سکولاریسم آمریکا نزدیک کنند. برای سکولار شدن لازم است آموزههای دینی و تقدس ها از بین بروند چرا که سکولار به معنای مبارزه با هر نوع امر مقدس است و به همین خاطر نیز بانوان، خانواده و حریمهای زنانه دارای قداست هستند و با هدف قرار دادن این قشر از جامعه به همراه مهندسی روانی میتوانند به اهداف خود نزدیکتر شوند.
وی با تاکید بر اینکه جامعه غرب خوشبختانه به اهداف خود نرسیده است، گفت: چرا که ایدههای آنها با فکر جامعه ما همخوانی ندارد و به وجه اشتراک نمیرسد اما در هر جامعهای که وارد شدهاند به کمک اهداف روانی خود توانستهاند به نتایج مطلوب خود برسند. غرب به دنبال این است تا از همان روشی که در کل جهان به پاسخ رسیده است در ایران نیز به نتیجه برسد و بدین گونه جامعه را برای سکولار شدن و ورود به نظم نوین جهانی آماده کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: ۲۵۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی در حال ترویج تفکر سکولار با بیان شبهات و نقطه ضعفهای موجود علیه بانوان است تا به کمک ضعفهای موجود در جامعه بتوانند جامعه بانوان ایران را به تفکرات خود نزدیک سازند و بدینگونه در جامعه ایرانی اثرگذار باشند تا بانوان ایرانی را در راستای اهداف غرب قرار دهند.
ایران داعیه دار بیدار اسلامی
فرزاد در ادامه به تلاش غرب برای ساخت زن مصرفی غربی از بانوان ایران عنوان کرد: غرب به دنبال این است که از زن مسلمان ایرانی یک زن بی ارزش و تواما زن مصرفی غربی را بسازد. همه کشورهای سرمایه دار برای ادامه چرخه سرمایه گذاری ضروری میدانند که بازار سرمایه خود را در کشورهای دیگر فعال کنند. امروزه در کشورهای غربی به علت بیداری اسلامی که ایران داعیه دار آن در تمام جهان بود موضوعات و مطالب فعالان فرهنگی ما مورد استقبال قرار میگیرد.
وی ادامه داد: جریان حجاب، حریم زنانه و حرمت گذاشتن به شخصیت زنانه در جهان در حال ترویج است و چون جامعه غربی و جامعه صنعتی غرب در حال اشباع از نظر تولیدات آرایشی و مواردی از این نظر است تولیدات این کارخانهها در حال کم شدن است. بانوان در کشورهای غربی در پاسخ به این سوال که چرا روزانه آرایش نمیکنند میگویند هزینه زیادی را صرف لوازم آرایشی نمیکنند چرا که به سختی آن را به دست می آورند و صرفا برای خرید لوازم آرایشی بهداشتی اصلی که به پوست آسیبی نزند هزینه میکنند. در خصوص شیوه لباس پوشیدن در محل کار نیز معتقدند میبایست حدود مشخص شده را رعایت کنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این موضوع که درآمد غرب از فروش لوازم آرایشی است، گفت: باتوجه به اینکه منبع سرمایه غرب تولید لوازم آرایشی است در نتیجه باید به دنبال بازار سرمایه در کشورهای دیگر باشد. در دهه ۷۰ میلیاردی هانتینگتون یکی از نظریهپردازان اقتصاد آمریکا معتقد بود امروزه غرب از نظر صنعت به اول دنیا تبدیل شده است و اگر بتواند فرهنگ شرغی را در غرب پیاده کند در نتیجه میتواند به احیای دولت طلایی برسد. این در حالی است که غرب به دنبال این است که فرهنگ شرقی را به جامعه خود وارد کند و جامعهشان را از سردی و بیانگیزگی خارج کنند و از آن طرف بازار سرمایهگذاریشان را به جوامع شرقی انتقال میدهند.
فرزاد افزود: جبران خلیل جبران، برای انهدام یک تمدن سه هدف مهم را باید در نظر گرفت، نخست خانواده، نظام آموزشی و در نهایت الگوهایی که ارائه میشود. برای انهدام خانواده باید به تضعیف مقام زن پرداخت تا زن تنها به عنوان یک ابزار مصرفی شناخته شود. امیدواریم در جامعه ما این هوشیاری از سمت بانوان رخ دهد که جریان فمنیست گل به خودی است و اگر خانمها به دنبال ارزشیابی و یا پیدا کردن ارزش مکانی در نظام حقوقی یا جامعه هستند لازمه آن حفظ مقام بانوان است.
وی ادامه داد: غرب اگر بخواهد به نظام آموزشی لطمه وارد کند با پایین آوردن منزلت معلم و استاد میتواند موجب آسیب به این رژیم شود و اگر بخواهند موجب انهدام الگوها شوند میتوانند به جای اینکه منزلت اسطورههای علمی و فرهنگی را پررنگ کنند اقدام به بزرگنمایی سلبریتیها میکنند و افراد دیگری را به عنوان الگو به جامعه معرفی میکنند.
رسانههای غربی یا بنگاه امنیتی؟
پاشاوند در ادامه گفتوگو به بحث رفتارشناسی رسانههای بیگانه و استحاله الگو زن مسلمان ایرانی پرداخت و گفت: عموما در جامعه غربی رسانه به معنای انتقال دهنده خبر و خبررسانی نیست بلکه در واقع بنگاهی امنیتی است. رسانهها در غرب مجری یکسری از طراحیهای امنیتی هستند به ویژه بر روی موضوعاتی که غرب بر روی آنها متمرکز است همانند ایران، چین و روسیه، اینکه رسانههای فارسی زبان و اپوزیسیون به شدت روی موضوع زن کار میکنند نشان دهنده این است پس از تحقیقات بسیار دریافتهاند که زن نیروی تغییر در جامعه ایرانی است و تنها از این طریق میتوانند اعمال تغییر کنند و طراحیهای خود را به ثمر برسانند.
وی ادامه داد: در دهه ۹۰ مریم رجوی کتابی تحت عنوان زنان، نیروی تغییر نوشت چرا که زن تنها نیرو و عنصری است که میتواند تغییر به معنای واقعی کلمه را در ایران شکل دهد. براساس همین مدل غربیها به یک طرح رسیدند و پس از آن بر روی ارزش حجاب و مسئله زن نیز شروع به کار کردند که نمود بارز آن را در مسئله دختران خیابان انقلاب دیدیم. در آن بازه زمانی بی بی سی گزارشی زد و در آن جا صراحتا عنوان کرد که اگر میخواهیم در ایران به آن چیزی که میخواهیم دست یابیم سنگر اول بحث حجاب است.
کارشناس و فعال رسانه عنوان کرد: مسئله حجاب که از سوی غرب در حال پیگیری است کاملا برنامه ریزی شده است و به دنبال این هستند تا با برداشتن حجاب از سر بانوان ایرانی بتوانند به اهداف از پیش تعیین شده خودشان بپردازند چرا که زن نیروی تغییر است.
آیا غرب موفق به از بین بردن الگو زن مسلمان ایرانی شده است؟
فرزاد در پاسخ به این سوال که آیا غرب موفق به شکستن الگو زن مسلمان ایرانی شده است یا نه، گفت: اگر غرب در این حوزه موفق آمیز عمل کرده بود کماکان پیگیر این موضوع به صورت کاملا جدی نبود این خود نشان دهنده ناکامی این رسانهها است و نشان دهنده این بود که در این مدت برنامه ریزی هایشان به ثمر ننشست. رهبر انقلاب بارها فرمودند جهت آگاهی جامعه اقدام به تبیین کنید زمانی که بحث حوزه تبیین پیش کشیده میشود شامل چندین بخش میشود، عقلی، شرعی، اقتصادی، قانونی و فرهنگی بنابراین موضوع حجاب را میتوان در چند بخش بررسی کرد و به آن پرداخت، نخست باید دلسوزان فرهنگی، حجاب را به صورت کاملا عقلانی تبیین کنند تا از کودکی به بیان حجاب و عفاف بپردازند.
وی ادامه داد: در تبیین عفاف و حجاب جایگاه حرمت زن و مرد مشخص میشود، زمانی که این موضوع عقلانی عنوان میشود جوانان ما بهتر آن را میپذیرند چرا که به جایگاه و شأن حقیقی خود آگاه میشوند و درصدد برای حفظ آن بر می آیند. اگر دین چیزی را حکم میکند حتما دلایل عقلانی نیز دارد، اما بیان این موضوع به متولیان فرهنگی بر میگردد تا دلسوزانه و به روشی درست انجام پذیرد. لازم است از جوانب مختلف تبیین صورت گیرد از باب قانونی نیز میتوان به قوانین و مقررات در جهان و لزوم رعایت آنها اشاره کرد و به لحاظ فرهنگی به تبیین اهمیت این موضوع پرداخته شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: وضع موجود تنها به کمک نیرو انتظامی پیش نمیرود بلکه لازمه آن اقدام به تبیین و بیان عقلانی و منطقی است. با گذر زمان موضوع حجاب که امروز تبدیل به یک تهدید شده است همراه با تبیین درست و آگاه سازی و مشارکت بانوان میتواند تبدیل یه یک فرصت شود و پاسخی برای تلاشهای بی ثمر غرب باشد.
سرمایه گذاری غرب بر روی نسل جوان
پاشاوند گفت: پیاده نظام دشمن برای طراحی سناریو برداشتن حجاب تنها معطوف به یک اتفاق نبوده است بلکه در بازه زمانی گستردهای اقدام به این عمل کردند و بسیار قوی نیز ورود کردند. چند سال پیش اندیشکده آتلانتیک نشستی را به عنوان چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب برگزار کرد، که آن جا جملهای راهبردی در حوزه زمان مطرح میشود و میگویند زنان در خط مقدم مبارزه با سیاستهای جمهوری اسلامی ایران و ابزار واقعی تغییر در ایران هستند بگونهای که با اعتراض به محدودیتها توانستند این کشور را مجبور به آزادی بیشتر در حجاب و کنسرتهای عمومی کنند.
وی افزود: خبرگزاری آمریکایی تحلیلی نوشت و گفت که طراحی انجام شده بر اساس شش گام عملیاتی رخ داده است، نخست رهبری واحد با انسجام عناصر داخلی و خارجی، گام دوم اقدام عملیاتی عناصر داخلی در شروع نافرمانی و گام سوم استفاده از ابزار رسانه برای گسترش حوزه نفوذ و نافرمانی ها است. نوع برخورد و مدیریت برخورد در عدم تبدیل به بعد سیاسی و امنیتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
پاشاوند گفت: اساس قانون در جمهوری اسلامی ایران احترام به شهروند زن جامعه است، اساسا نیروهای انتظامی در کشور که نظمدهنده هستند نیز همین رویه را پیگیری میکنند. ما نتوانستیم در تبیین مسئله زنان اقدام موثری را انجام دهیم به عنوان نمونه جایگاه مادر در جامعه جایگاه ویژه و متمایزی است اما به درستی به آن نپرداختهایم ما فردی مانند حضرت زهرا سلام الله علیها را داریم بانویی که مادر فردی بوده است که خود شبکه ساز بوده و یاران راهبردی ای را تربیت میکنند اما از این بعد به مسئله زنان پرداخته نشده است و در رسانهها نیز به این موضوع توجه کمی میشود چرا که هنوز مسئله زنان برای این رسانهها مشخص نیست.
وی گفت: در شبکههای نمایش خانگی فیلمهایی میآید که باید دید استس آن تقویت نقش زن است یا خیر، ما کلان سناریویی داریم که محور آن زن است و لازمه آن توجه و داشتن رویکردی برای تبیین جایگاه زنان است. غرب اکنون بر روی نسل جوان ما سرمایه گذاری کرده است تا به زودی در آینده بتواند بهرهبرداری خود را داشته باشد این در حالی است که نظام آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی ما گام موثری در این حوزه برنداشته است در حالی که ورود به این حوزه میتواند مقابلهای با رفتار دشمن باشد.
جایگاه بانوان، جایگاهی انسان ساز
فرزاد در ادامه عنوان کرد: اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم که ما از چه جاهایی ضربه میخوریم لازمه آن بررسی موضوع حجاب از جوانب گوناگون است و تنها از بعد شرعی نباید پرداخت، بلکه باید به مقام و جایگاه دختر نیز اشاره کرد. متاسفانه طبق آمار گرفته شده ۸۰ درصد دختران جامعه ما از جنس دختر بودن خودشان رضایت ندارند و این برآمده از رفتار نادرست، بی توجهی های پدر به مادر و عدم توجه به جایگاه زن در خانواده بوده است. ما باید به بانوان و خاصه جوانان توجه ویژهتر و ارزش آفرین برای آنان داشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از کارهای موثر صدا و سیما آموزش احکام به کمک انیمیشن است که با استقبال بسیاری نیز رو به رو شد، وقتی هنر این را داریم که بتوانیم احکام را با یک انیمیشن به مردم آموزش دهیم پس قطعا در حوزه بانوان نیز اگر بخواهیم بسیار توانمند می توانیم عمل کنیم. در جامعه ایرانی چرا صدای اذان در شهر ها نمیپیچد گاهی باید گفت پیاده نظامهای دشمن در کشور حضور دارند که با اسم دفاع از حقوق شهروندی در حال کمرنگ کردن دین از اذهان مردم هستند.
پاشاوند گفت: در بحث حجاب اواخر سال گذشته خواهران مومن ما حضور پیدا کردند و با تجمع اقدام به اعتراض کردند اما باید گفت که نوع برخورد باید برخوردی مومنانه باشد، ما در کشور نسبت به جایگاه زن در ایران تبیین نکردهایم و کم به آن پرداخته شده است. ما در بحث آگاه کردن دخترانمان کوتاهی کردیم در اتفاقاتی که در فرانسه تحت عنوان جنبش نسل زد رخ داد حاکمیت سریع اقدام کرد و به خانوادهها گفت تا از حشور فرزندانشان جلوگیری کنند.
گفتنی است؛ برنامه «امواج شبهه» گفتگویی تخصصی پیرامون ماهیتشناسی و رفتارشناسی رسانههای فارسیزبان بیگانه است که با هدف روشنگری و افشای تکنیکهای رسانهای است، روزهای یکشنبه و سهشنبه ساعت ۱۶ به مدت ۶۰ دقیقه از آنتن این شبکه به نشانی موج افام ردیف ۱۰۳,۵ مگاهرتز پخش میشود.
علاقهمندان میتوانند نظرات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ و شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیامرسانهای مجازی به اشتراک بگذارند. این برنامه به سردبیری دکتر علیرضا داودی، نویسندگی و تهیهکنندگی سیده فاطمه شعار، اجرا و کارشناسی محمدرضا اشراقی به روی آنتن میرود. همچنین در این برنامه فائزه مقدم مسئول دعوت از مهمانان، فائزه سلطانی خبرنگار و مائده حیدری بهعنوان آیتم ساز برنامه امواج شبهه فعالیت میکنند.