Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد اخلاق با بیان اینکه ۴ عمل، انسان را به توحید می رساند؛ افزود: اولین عمل، قیام به امر و نهی خداوند است؛ اینکه انسان امری از دستورات الهی را روی زمین نگذارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام سعادت فر، استاد اخلاق و عرفان، امروز(۲ مهر)در آخرین روز از مراسم عزاداری بیت سادات خوشرو در سخنانی با بیان اینکه ۴ عمل، انسان را به توحید می رساند؛ افزود: اولین عمل، قیام به امر و نهی خداوند است؛ اینکه انسان امری از دستورات الهی را روی زمین نگذارد؛ دستورات دینی دو حالت دارد؛ یا امر است یا نهی؛ اوامر هم درجه دارد بعضی واجب و بعضی مستحب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: دوم اینکه خدای متعال در نظر انسان بزرگ باشد؛ ببینید اولین آیات نازل شده بر پیامبر از سوره علق بود، پیامبر وقتی سنگینی وحی را داشت به خانه آمد و بعد آیات سوره مدثر نازل شد که فرمود«...و ربک فکبر» یعنی خدا را بزرگ بدان؛ لذا فقط یک حقیقت در عالم آست و آن خداوند است و تنها بزرگ او است‌ و برای همین سرّ ایستادن بر کوه صفا رسیدن به حقیقت تکبیر است.

 

حجت الاسلام سعادت فر سومین عامل را مجموعه ای از صفات سه گانه خشوع، خضوع و تذلل دانست و گفت: اگر کسی در زندگی این صفات را به خود بگیرد باعث رسیدن او به توحید می شود و این صفات هم در قرآن و هم در ادعیه آمده که یکی از آنها خشوع در برابر پروردگار است.

 

وی صفت خشوع را با استناد به آیات ابتدای سوره مبارکه مؤمنون باعث رسیدن به فلاح و رستگاری دانست و افزود: خشوع یعنی نرمی، خشونت نداشتن در برابر امر خدا و پایین آوردن خود؛ خدا با همه انبیا از طریق وحی اما با موسی از طریق خلق صدا صحبت کرد زیرا در خطاب به موسی فرمود چون دیدم در برابر من وضیعه(از خود کاستن)داری.

 

امام جماعت مسجد الرسول صلی الله علیه وآله کرمان با بیان اینکه سجده{نهایت خشوع در برابر خدا} مقام قرب است؛ متذکر شد: برای چشم(خاشعة ابصارهم..) و صدا(...سُؤَالَ خَاضِعٍ مُتَذَلِّلٍ خَاشِعٍ...) هم صفت خشوع آمده و اصل خشوع در قلب و باطن است و در جوارح ظاهر می شود.

 

وی با افزودن اینکه کسی که خشوع در عبادت ندارد به توحید نمی رسد؛ با استناد به آیه ۲۱ سوره مبارکه حشر با این مضمون که چنانچه قرآن بر کوه نازل می شد، از شدت خشوع متلاشی می شد؛ گفت: پس چرا عده ای از انسان ها در برابر قرآن خاشع نیستند؟!

 

حجت الاسلام سعادت فر درباره صفت خضوع توضیح داد: آن از خشوع بالاتر است و تواضع و مطیع و انقیاد در برابر امر الهی است؛ انقیاد یعنی کسی که در برابر امر خدا سئوال نمی کند؛ سومین صفت در این بخش «ذلت» است و ذلیل در برابر خدا یعنی انسان خودش را ندید و منیت خود را در برابر خدا کنار گذاشت و بلکه پروردگار را دید و انانیت یعنی مَن مَن گفتن را کنار گذاشت.

 

وی ادامه داد: کسی که در برابر دستور خدا من من می گوید و هر گناهی از روی علم و عمد انجام داد در برابر خدا خشوع و خصوع و ذلت ندارد ولو هر هفته در دعای کمیل بگوید «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ سُؤَالَ خَاضِعٍ مُتَذَلِّلٍ خَاشِعٍ أَنْ تُسَامِحَنِی وَ تَرْحَمَنِی...»

 

سخنران آخرین روز عزاداری بیت سادات خوشرو گفت: چهارم اینکه در دعای ابوحمزه هم اشاره شده؛ همه کار را به دست خدا ببیند نه دیگران؛ خلق و امر را به دست خدا ببیند. «...أَنَّ الْخَلْقَ لَكَ وَ الْأَمْرَ إِلَيْكَ... » مجموع این ۴ صفتی که گفته شد انسان را به توحید می رساند.

 

 

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: اهواز محرم رژه نیروهای مسلح ماه محرم هفته دفاع مقدس حمله تروریستی دفاع مقدس آیت الله خامنه ای حمله تروریستی اهواز امام حسین ع حجت الاسلام سعادت فر توحید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۶۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آن چه این نامردمان با جان انسان می کنند! | ببینید

دریافت 8 MB

همشهری آنلاین: بمباران غزه و کشتار شهروندان فلسطینی بی گناه در جنگ غزه یکی از تراژدی‌های تاسف تاریخ بشریت است.

تراژدی و جنایت ضدانسانی که حتی در میان حیوانات نیز این جنایات در این ابعاد دیده نمی شود. این تصاویر صحنه دردناک خداحافظی پدر و مادر فلسطینی با نوزاد چند ماهه را نشان می‌دهد.

کد خبر 848133 برچسب‌ها خبر مهم اسرائیل فلسطین

دیگر خبرها

  • آن چه این نامردمان با جان انسان می کنند! | ببینید
  • ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ به بازار اصفهان از ۱۷ اردیبهشت/بودجه مرمت بازار ۵ برابر شد
  • عملکرد هلال احمر در تسکین آلام رنج‌دیدگان قابل تحسین است
  • حسن یزدانی در المپیک پاریس برابر قاتل تیلور؛ اشتباه یا احترام؟
  • هنرمند انقلابی در راستای توحید الهی گام برمی دارد
  • مهمترین لحظه در تاریخ ورزش کشور همسایه؛ افغانستان یک گام تا انجام ماموریت غیرممکن!
  • افغانستان یک گام تا انجام ماموریت غیرممکن!
  • بزرگان پرسپولیس برابر آلومینیوم بزرگی نکردند/ خط دفاع هماهنگ نیست
  • نسل جدید ربات انسان‌نما، همه‌منظوره است
  • (ویدئو) تصاویر روباتی که حرکاتش شما را انگشت به دهان می کند!