Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@13:56:16 GMT

نقشه داعش براي آسياي مرکزي چيست؟/تحليل

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۵۶۲۲۸

نقشه داعش براي آسياي مرکزي چيست؟/تحليل

خبرگزاري آريا - «آناتولي سيداراف» رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح سازمان پيمان امنيت جمعي از طرح موسوم به خلافت بزرگ گروه تروريستي داعش در منطقه آسياي مرکزي خبر داد.
«آناتولي سيداراف» در نشست خبري درباره برگزاري مانور آتي «برادران هم رزم 2018» اعلام کرد: با توجه به گسترش فعاليت هاي تروريستي گروه داعش در شمال افغانستان و تصميم آنها براي ورود به منطقه آسياي مرکزي، اين منطقه در حال حاضر با تنش هاي متعددي روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مهمترين تهديد کنوني کشورهاي اين منطقه، فعاليت گروه تروريستي داعش است.
اظهارات رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح سازمان پيمان امنيت جمعي نشان دهنده نگراني هاي اين سازمان و کشورهاي عضو آن در سطح آسياي مرکزي، قفقاز و اروپاي مرکزي است.
به دليل مخاطرات ناشي از حضور اعضاي گروه هاي تروريستي بويژه داعش در مناطق آسياي مرکزي و قفقاز، مقام هاي اين جمهوري ها و همچنين پيمان امنيت جمعي به شدت نگران تحرکات گروه هاي تروريستي و حاميان آن ها در منطقه هستند.
دبير کل پيمان امنيت جمعي پيشتر گفته است: "حضور تروريست ها در نزديکي مرز تاجيکستان، تهديدي براي تمامي جمهوري هاي آسياي مرکزي است."
حضور داعش در افغانستان، موجب شده است که تمامي کشورهاي هم مرز با اين کشور نگران نفوذ جريان هاي تروريستي بويژه داعش درکشور خود باشند.
افغانستان هم اکنون به محلي امن براي اعضاي اين گروه تروريستي در منطقه تبديل شده است؛ در همين ارتباط، تحقيقات مرکز مطالعاتي جيمزتون (James Tone) حاکي از آن است که، فعالان «تاتارکريمه» از اوکراين تاثير بسزايي بر روند رشد و تقويت جريان افراط گرايي اسلامي و ملي در منطقه آسياي مرکزي بويژه در کشور ازبکستان داشته اند.

بر اساس تحقيقات مرکز مطالعاتي جيمزتون، "فعالان تاتارهاي کريمه که توسط دولت روسيه به عنوان سازماني ممنوعه مطرح مي شود، علاوه بر انجام اقدامات خرابکارانه در منطقه خاورميانه، حوزه فعاليت خود را به منطقه آسياي مرکزي بويژه کشور ازبکستان کشانده اند".
در ماه دسامبر سال 2016 ميلادي، وزارت امور مذهبي و جامعه مدني قزاقستان از آمار 17 هزار نفري پيروان جنبش موسوم به سلفيت در اين کشور خبر داده بود.
دراين ارتباط، «دولت ابرايف» از کارشناسان امور ديني و يکي از مسوولان وزارت کشور قزاقستان، گفته است: "فقر و پائين بودن سواد ديني در ميان مردم به خصوص جوانان، علت اصلي گرايش مردم قزاقستان به سمت افراط گرايي است."
بيشتراعضاي گروه‌هاي افراطي را جوانان 25 تا 35 ساله روستايي تشکيل مي‌دهند که اکثريت اين افراد در خانواده‌هاي فقير بزرگ شده‌اند و در مدارس و دانشگاه هاي عالي، آموزش نديده‌اند."
اين تحقيقات و اظهارنظرها همگي نشان دهنده اين حقيقت است که، هيچکدام از جمهوري هاي آسياي مرکزي و قفقاز، در ارتباط با تروريسم، از حاشيه امن برخوردار نيستند.
نگراني هاي پي در پي سران جمهوري هاي آسياي مرکزي و تلاش به منظور ايجاد وحدت در زمينه مبارزه با اين جريان تروريستي از جمله دلايل اصلي اين نگراني ها است.139/110
نويسنده: محمدعلي طالبي خاکياني
تگ داعش آسياي مرکزي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۶۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس شانگهای در آستانه قزاقستان با دبیر کل وزارت دفاع هند دیدار و گفتگو کرد.

امیر آشتیانی در دیدار با دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی بر ضرورت رایزنی در خصوص موضوعات دو جانبه، منطقه ای و بین المللی میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر دفاع ایران با اشاره به واقع شدن دو کشور در یک منطقه راهبردی اظهار داشت: ظرفیتهای متعدد همکاری تهران و دهلی نو می‌تواند در برقراری صلح و امنیت در منطقه حساس غرب آسیا و شبه قاره هند به کار گرفته شود.

وزیر دفاع ایران با توجه به تحرکات داعش در منطقه بر ضرورت همکاری مشترک جهت پیشگیری از قدرت گیری این گروه تروریستی و نیز رایزنی در خصوص تحولات منطقه افغانستان تاکید کرد.

امیر آشتیانی با اشاره به اهمیت همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور در برقراری ثبات و امنیت در منطقه آمادگی خود را جهت توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی میان دو کشور با طرف هندی در حوزه های مختلف اعلام کرد.

دبیر کل وزارت دفاع هند نیز در این دیدار ضمن ابراز همدردی و تسلیت شهادت مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه بر ضرورت برقراری امنیت و وآرامش منطقه تاکید کرد.

وی با اشاره به حوزه تمدنی مشترک دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و زیر ساختی به ویژه مشارکت دهلی نو در پروژه بندر چابهار تاکید کرد.

دبیر کل وزارت دفاع هند با اشاره به اهمیت همکاری های دفاعی دو کشور بر ضرورت توسعه هرچه بیشتر مناسبات فیمابین در حوزه های دریایی، شرکت در رزمایش دریایی،  تحقیقات دفاعی، آموزشی و  تبادل دانشجو تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هلاکت ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» در سومالی
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد
  • حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی است
  • حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • امیر سرتیپ آشتیانی: حملات تروریستی در روسیه و ایران نتیجه حمایت کشور‌های غربی به ویژه آمریکا از گروه‌های تروریستی است
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • داعش در افغانستان از بین رفته است