Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاشان- ایرنا- سرپرست هیات باستان شناسی کاوش های محوطه باستانی جوشقان و استرک در کاشان، از کشف 12 گور چکمه ای و بقایای اشیایی از دوره برنز تا آهن خبر داد.

گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه کاشان حاکی است، محسن جاوری روز دوشنبه گفت: این کاوش ها که با برگزاری دوره آموزشی با حضور استادان بین المللی انجام می شود، منجر به کشف ظرف های سفالی خاکستری و مهره هایی از جنس سنگ و عقیق از دوره برنز تا آهن شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: فصل سوم کاوش محوطه باستانی جوشقان و استرک در 2 کارگاه انجام می شود که در یکی از کارگاه ها 10 گور از نوع چکمه ای (شفقت گریو) با تدفین مرد، زن، کودک و نوزاد کشف شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان به وجود دست خوردگی های تاریخی در هشت گور اشاره و بیان کرد: این گورستان بین 600 تا 800 سال مورد استفاده قرار داشته و دست خوردگی ها در همان دوره زمانی و به احتمال زیاد برای به دست آوردن اشیای مفرقی انجام شده است.
وی گفت: 2 تدفین از نوع چکمه ای نیز تا کنون در کنار ظرف های سفالی خاکستری، مهر، مهره هایی از جنس سنگ و عقیق، اشیای فلزی شامل نیزه، النگو، گوشواره، سنجاق لباس و سر مفرقی از کارگاه دوم کشف شده است.
جاوری همچنین به کشف ظرفی با بقایای سه پاچه گوسفند یا بز در کنار سر متوفی در محوطه باستانی جوشقان و استرک کاشان اشاره کرد و یادآور شد: 2 سال پیش مشابه این مورد در استان خراسان کشف شده بود.
وی مطالعه همزمان بقایای انسانی، حیوانی و طبقه بندی استخوان ها را ویژگی این فصل از کاوش های باستان شناسی عنوان کرد و افزود: دستاوردهای فصل سوم کاوش های محوطه باستانی جوشقان و استرک پس از پایان حفاری ها با حضور کاوشگران در قالب نشستی تخصصی رونمایی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، فصل سوم کاوش های باستان شناسی محوطه باستانی جوشقان و استرک با مجوز رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در حال انجام است.
روستاهای جوشقان و استرک از توابع بخش مرکزی به ترتیب با جمعیت 2 هزار و یک هزار و 300 نفر در فاصله 22 و 17 کیلومتری کاشان قرار دارند و محوطه باستانی در محدوده بین این روستاها می باشد.
افزون بر یک هزار و 700 اثر دارای ارزش تاریخی در شهرستان کاشان شناسایی شده و 325 مورد تا کنون در فهرست آثار ملی و یک اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) به ثبت رسیده است.
شهرستان کاشان با پیشینه شهرنشینی بیش از هفت هزار و 500 سال در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع می باشد.
6136/8123

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آثار تاريخي جوشقان و استرك كاشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۸۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف تاریخ ۴۵۰۰ ساله در زابل

باستان‌شناسان در کاوش آموزشی تپه «پیرزال سیستان»، بقایای معماری به قدمت حدودی ۴۵۰۰ سال پیش را کشف کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، باستان‌شناسان در کاوش آموزشی تپه «پیرزال سیستان»، بقایای معماری به قدمت حدودی ۴۵۰۰ سال را کشف کردند و حسین سرحدی، عضو هیئت علمی دانشگاه زابل و سرپرست دومین فصل کاوش آموزشی دانشگاه زابل در تپۀ «پیرزال» سیستان در این باره اظهار کرد: این معماری شامل بقایای ساختمانی یک خانه در لایه اول این محوطه است؛ این خانه متشکل از تعدادی اتاق در حاشیه جنوبی یک حیاط مرکزی است.

کاوش‌های اخیر بیانگر وجود یک کوچه است که احتمالاً این ساختمان را به ساختمان‌ها یا خانه‌های دیگر مرتبط می‌کرده است؛ بقایای این کوچه در ضلع شمالی کارگاه ۳ نشان‌دهنده توسعه ساخت و ساز در دوره آخر عصر مفرغ سیستان است؛ در این فصل، که کارگاه شماره ۳ به ابعاد ۱۰ در ۱۰ متر کاوش شد، سفال‌هایی متعلق به حدود ۴۳۰۰ سال پیش، اشیاء گلی شامل پیکرک‌ها و اشیاء شمارشی نیز کشف شد.

تپه پیرزال در ۶۰ کیلومتری جنوب زابل در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است؛ این تپه در سال ۱۴۰۲ از طرف دانشگاه زابل برای آموزش دروس عملی باستان‌شناسی به دانشجویان این رشته در دانشکده هنر و معماری، برای فصل دوم کاوش شد که مهم‌ترین یافته‌های آن، یک سازه معماری متعلق به دوره چهارم عصر مفرغ سیستان (حدود ۲۵۰۰ تا ۲۳۰۰ پیش از میلاد) بود، که شامل بقایای ساختمانی یک خانه در لایۀ اول این محوطه است.

بنا به یافته‌های سطحی، به نظر می‌رسد «پیرزال» یکی از بزرگترین تپه‌های متعلق به فاز انتهایی عصر مفرغ سیستان است،

کد خبر 749225

دیگر خبرها

  • کشف تاریخ ۴۵۰۰ ساله در زابل
  • (ویدئو) جسد‌های باستانی ۲۷۰۰ در رامهرمز از بین رفتند
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران؛ یک خانه و کوچه‌اش پیدا شد!
  • جزییات کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران اعلام شد
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران
  • جسد‌های باستانی سالم در ایران بعد از کشف نابود شدند! | فیلم
  • کشف قبرستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • مراسم تجلیل از باستانی کاران اسدآباد
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه