Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - دست اندرکاران انجمن گاوداران ایران از تحویل روزانه بیش از 20 هزارتن شیرخام به کارخانجات لبنی خبر می دهند اما دبیر انجمن صنایع لبنی میزان شیرخام دریافتی را روزانه کمتر از 15 هزارتن برآورد می کند که به گفته او سبب کاهش عرضه فرآورده های لبنی به بازار شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، کانون انجمن صنفی گاوداران ایران و صنایع لبنی طی سالهای اخیر همواره بر سر قیمت خرید شیرخام اختلاف نظر داشته اند؛ ادامه این موضوع به جایی رسیده که اکنون در بازار مصرف با کاهش توزیع و افزایش مجدد قیمت شیر و فرآورده های لبنی مواجه شده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته سید احمد مقدسی رئیس کانون انجمن صنفی گاوداران ایران، طی سالهای اخیر روزانه 22 هزار و 500 تن معادل بیش از هشت میلیون تن شیرخام سالانه تحویل صنایع لبنی می شد که کارخانجات لبنی شیرخام را از گاوداران می خریدند و به کارخانجات شیرخشک می فروختند و کارمزدی بابت این کار می گرفتند که حاشیه سودی را برای این صنعت در پی داشت.
وی می گوید: اکنون نیز روزانه 20 هزار و 500 تن شیرخام معادل بیش از هفت میلیون تن شیرخام در سال وارد صنایع لبنی و حدود 2 هزارتن روزانه شیرخام به طور مستقیم به کارخانجات تهیه شیرخشک سراسر کشور تحویل داده می شود و کمبودی در تولید شیرخام کشور نیست.
آخرین آمار «مرتضی رضایی» معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی حاکی از تولید سالانه نزدیک 10 میلیون تن شیرخام در کشور است که بخش عمده آن به مصرف کارخانجات لبنی می رسد.
این تصمیم دولت از آنجایی اهمیت دارد که از سال 1393 تاکنون قیمت خرید شیرخام تغییری نداشته است؛ در آن سال بهای خرید شیرخام 1440 تومان تعیین شد اما کماکان کارخانجات لبنی، این محصول را زیرقیمت مصوب خریداری می کردند و در سال 1397 قیمت مصوب هرکیلوگرم شیرخام 1570 تومان تعیین شد.
در روزهای اخیر برخی از شهروندان در تماس با خبرگزاری ایرنا از کمبود برخی فرآورده های لبنی از جمله شیر پاستوریزه در فروشگاه های سطح شهر گلایه کردند؛ به گفته برخی خرده فروشی های سطح شهر، به دلیل کاهش عرضه از سوی کارخانجات لبنی، توزیع شیر کاهش یافته و طبق تجربه سال های گذشته، ممکن است قیمت این محصولات در آینده افزایش یابد.

** کارخانجات با کمبود تحویل شیرخام مواجه اند
در این پیوند «رضا باکری» دبیر انجمن صنایع لبنی ایران روز دوشنبه در گفت و گو اختصاصی با ایرنا افزود: اکنون شیرخام تحویلی به کارخانجات لبنی کاهش یافته و در چرخه تولید و بازار تاثیر گذاشته است.
وی گفت: شیرخام تحویلی به کارخانجات لبنی روزانه حدود 15 هزارتن است که نسبت به سه ماه های گذشته 25 درصد کاهش را نشان می دهد.
وی اظهار داشت: به انجمن گاوداران ایران پیشنهاد داده ایم طی قراردادی روزانه 19 هزارتن شیرخام به هر قیمتی که مدنظر دامداران است به کارخانجات تحویل بدهند که روی تحویل روزانه شیرخام کنترل داشته باشیم.
دبیر انجمن صنایع لبنی بر این باور است که آمارهای تحویل شیرخام در کشور نشان می دهد که با کمبود تولید این محصول در کشور مواجه شده ایم، زیرا شیرخام زمانی برای ماندگاری و نگهداری توسط دامداران ندارد.
وی تصریح کرد: به نظر می رسد که تولید صنعت دامداری کشور با آسیب جدی روبرو شده است.
باکری اضافه کرد: کاهش سرانه مصرف شیر در کشور به طور مستقیم بر سلامت آحاد جامعه تاثیرگذار است تا جایی که حتی می تواند بیماری ها را افزایش دهد بنابراین انتظار می رود دولت برای مصرف لبنیات در سبد خانوار چاره ای بیاندیشد.
این مقام صنفی افزایش قیمت شیرخام و مواد پت را در افزایش قیمت فراورده های لبنی موثر دانست و گفت: بالارفتن قیمت فرآورده های لبنی با وجود افزایش هزینه های تولید، امری اجتناب ناپذیر است.
به گفته وی، پیش از این کارخانجات لبنی شیرخام را کیلویی 1250 تا 1300 تومان خریداری می کردند اما اکنون قیمت مصوب هرکیلوگرم شیرخام 1570 تومان تعیین شده در حالی که دامداران این محصول را با قیمتی هایی بیش از 2 هزارتومان عرضه می کنند.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری امروز در جلسه شورای اقتصاد گفت: دولت در شرایط دشوار پیش رو از اقشار ضعیف جامعه صیانت کرده و اعتبارات مناسبی را برای حمایت از آنها در نظر گرفته و مردم اطمینان داشته باشند که کالاهای اساسی و نیازهای مرتبط با دارو و درمان در هر شرایطی تامین می شود.
اقتصام**9186**2025

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي لبنيات كاهش توزيع شير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۹۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل عرضه طلای تقلبی در بازار چیست؟

نادر بذرافشان رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا در خصوص فروش برخی طلاجات با عیار پایین‌تر از میزان اعلام شده به مشتری گفت: ممکن است تخلف عیار در برخی از معاملات انجام شود. اتحادیه نیز برای کشف این نوع تخلف مراجعاتی دارد و بازرسی‌ها انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تخلفات این چنینی را بیشتر در فروشگاه‌هایی شاهد هستیم که فاقد پروانه صنفی و مجوز کسب هستند و یا از طریق فضای مجازی اقدام به فروش محصولات خود می‌کنند. همچنین عمده محصولاتی که مشکل عدم تطابق عیار دارند در محصولات دست دوم است.

رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر گفت: در رابطه با این تخلف بازرسی‌های میدانی اتحادیه از سطح شهر تهران همواره در جریان بوده است و سابق بر این نیز با این تخلف برخورد داشته ایم، اما این موضوع بسیار موردی و کم بوده است. بیشتر مورد عیار در طلا‌های دست دوم وجود داشته است که کد‌های استاندارد را نداشته اند.

وی تاکید کرد: واحد‌های صنفی مجوز دار تحت پوشش این اتحادیه طلا را با فاکتور رسمی و تحت قوانین می‌فروشند و این نوع تخلفات در این واحد‌ها بسیار بعید است. به همین جهت لازم است که مردم نسبت به حصول اطمینان از رسمی بودن مجوز واحد فروشگاهی و همچنین عدم خرید طلا از فضای مجازی اهتمام داشته باشند.

بذرافشان در ادامه اظهار کرد: خریداران محترم با توجه به ارزش بالای معاملات طلا و جواهر باید از هویت فروشنده مطمئن شده و با توجه به تخصصی بودن بازار طلا و جواهر از خرید در فضای مجازی خودداری کنند چرا که گاهی اوقات خریداران با مشکلاتی مانند غیربانکی بودن سکه‌های خریداری شده و همچنین عدم تطابق وزن و عیار مواجه شده اند.

وی ادامه داد: سکه‌هایی که به این نوع مشکلات می‌خورند، هولوگرام اتحادیه را ندارند و از همین نشانه به راحتی می‌شود آنها را شناسایی کرد. مردم باید هوشیار باشند و از هر فضایی اقدام به خرید نکنند تا دچار آسیب‌های مالی هنگفت نشوند.

مجازات تخلف برای واحد‌های صنفی

رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر گفت: مطابق چهارچوب‌ها با طی پروسه‌های قانونی از سوی وزارت صمت و اتاق اصناف با تخلفات برخورد خواهد شد. تخلفات در کمیسیون تخلفات عیار و رسیدگی به شکایات بررسی و موارد سهوی موجب اخذ تعهد و همچنین تخلفات واحد‌های تولیدی موجب برخورد خواهد شد. همچنین اگر تخلف همراه با عمد و تکرار و تعدی به حقوق مردم باشد، متخلفان ضمن برخورد به محاکم قضایی معرفی خواهند شد.

قیمت‌ها به ثبات رسیده است

بذرافشان گفت: قیمت طلا در بازار در برهه زمانی به شدت افزایش یافت و پس از آن حدود ۵۰ دلار کاهش یافت. هم اکنون کارشناسان بر افزایش قیمت جهانی طلا نظر دارند. در بازار داخلی و مسائل مربوط به کنترل ارز توسط بانک مرکزی نیز باید دید که برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز ادامه دارد یاخیر.

وی ادامه داد: بخش دیگری از قیمت طلا نیز به عرضه و تقاضا بر می‌گردد که در حال حاضر تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد. در حال حاضر تقاضا‌ها در بازار با توجه به رفع شرایط خاص در منطقه و کاهش تنش‌های سیاسی فروکش کرده و قیمت‌ها به ثبات نسبی رسیده اند.

بذر افشان تاکید کرد: با توجه به ایجاد ثبات در بازار فعلا انتظار کاهش شدید قیمت نمی‌رود و مردم می‌توانند نسبت به خرید خود اقدام کنند.

وی در پایان گفت: شایان ذکر است که واحد‌های تولیدی ما با توجه به اجاره‌ای بودن واحد‌ها و رکود حاکم بر بازار به شدت دچار آسیب شده اند و امیدواریم که این شرایط بهبود یابد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • دلیل عرضه طلای تقلبی در بازار چیست؟
  • قیمت جدید دام زنده؛ منتظر این تغییر در بازار گوشت باشید
  • سرنوشت عجیب یک وعده رییسی/ اختلاف قیمت کوییک ۱۳ برابر شد! + اینفوگرافیک
  • بررسي قيمت گوشت با قيمت هاي نامتعارف در جلسه تنظيم بازار استان
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • آغاز اولین طرح فروش فوق‌العاده سایپا؛ نام خودرو، قیمت و زمان تحویل
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید