Web Analytics Made Easy - Statcounter

فوتبال معلولین خود اقسام متفاوتی دارد که در دنیای پرهیاهوی فوتبال امروز کمتر به آن پرداخته شده است. سعی کرده ایم در چندین بخش به صورت کامل این نوع از فوتبال را به همگان معرفی کنیم.

طرفداری- ورزش فوتبال همیشه تیتر یک اخبار و مباحث دوستانه و غیر دوستانه است. اما همیشه فوتبال همین 22 بازیکن و میلیون ها تماشاگری که می بینیم نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فوتبال فقط برای افرادی که از نظر ذهنی و جسمی دچار مشکل خاصی نیستند، نیست. فوتبال ورزشی هست برای هر کس. برای همه انسان ها. برای همه. فوتبال معلولین یکی از مباحثی است که کمتر به آن اهمیت داده می شود و خبر های آن تنها شاید مربوط به زمانی باشد که مسابقات پارالمپیک در جریان است و تیم های ملی ایران در ان می درخشند. سعی کرده ایم در چند بخش به صورت کلی و جزئی به هر یک از اقسام فوتبال معلولین بپردازیم.

در قدم نخست به سراغ اقسام فوتبال معلولین می رویم تا از ریشه با همه انواع آن آشنا شویم. برخی از این رشته ها در پارالمپیک هستند.

Amputee football یا فوتبال افراد دارای قطع عضو

در این فوتبال تیم ها شامل 7 بازیکن هستند. 6 بازیکن درون زمین و 1 دروازه بان درون قاب دروازه. 6 بازیکن درون زمین از ناحیه پایین تنه دچار قطع عضو هستند و دروازه بانان از ناحیه بالا تنه قطع عضو یا نقص عضو دارند. بازیکنان داخل زمین حق اصتفاده از پروتز های پزشکی مصنوعی به مانند پاهای مصنوعی را در هنگام بازی ندارند و می توانند از عصا های مخصوصی که معمولا برای بسته شدن به استخوان ساعد دست طراحی شده است، استفاده بکنند. به سان همیشه بریتانیا و انگلیس در زمینه ایجاد باشگاه ها و شرایط برای فوتبال این افراد نیز پیشگام بوده اند.

بازیکنان داخل زمین باید دو دست و یک پا داشته باشند و دروازه بانان باید حتما دو پا و یک دست داشته باشند. مسابقات در دو زمان 25 دقیقه با داشتن 10 دقیقه زمان استراحت ما بین نیمه ها برگزار می شود.

CP FOOTBALL یا فوتبال افراد دارای ضایعات مغزی (Cerebral Plasy)

این ورزش به فوتبال هفت نفره نیز معروف است که از ورزش های پارالمپیکی نیز به حساب می آید. این ورزش به دو قسم تقسیم می شود. 

به صورت نشسته که فوتبال با ویچلر به آن گفته می شود به صورت ایستاده که همان فوتبال هفت نفره نام آشنا برای همگان است

قوانین این بازی بسیار به شبیه قوانین فیفا در بازی های معمول است با این تفاوت که قانون آفساید حذف شده است و بازیکنان حق استفاده از یک دست خود را در پرتاب اوت دارند. این بازی در دو نیمه 30 دقیقه ای با 15 دقیقه زمان استراحت بین دو نیمه برگزار می شود. این ورزش از سال 1984 به صورت رسمی وارد پارالمپیک ها شده است. این ورزش نیز به علت اثرات متفاوت آسیب های مغزی در چندین کلاس برگزار می شود که بعدا به آن خواهیم پرداخت.

DEAF FOOTBALL با فوتبال ناشنوایان

این ورزش هم قوانین خاص خود را در فیفا دارد ولی کمتر شناخته شده است و به آن پرداخته شده است. معیار این است که قدرت شنوایی افراد کمتر از 55 دسی بل باشد. تمام بازیکنان در حین انجام مسابقه می بایست وسایل کمک کننده به شنوایی خود را درآورند تا بازی با برابری کامل برگزار شود. دیگر قوانین خاصی در مورد این نوع فوتبال وجود ندارد و در زمان های مختلف و در فدراسیون های مختلف گاه همین تک قانون نیز دچار متمم هایی می شود تا برای کسی مشکلی ایجاد نشود.

LEARNING DISABILITY FOOTBALL یا فوتبال افراد دارای مشکل یادگیری

در صورت کلی افرادی که با مشکلات زیر دست و پنج نرمه می کنند در این بخش جای می گیرند.

افرادی که ضریب هوشی آن ها 75 با پایین تر از آن است. افرادی که برای انجام کار های روزانه خود نیاز به کمک دارند مثل غذا پختن و حمل نقل عمومی مشکل یادگیری آن ها قبل از 18 سالگی رخ داده باشد.

کلاس های این ورزش هم متفاوت است و انگلیس به شدت در این زمینه کار هایی کرده است و در مطالب جدا به همه آن ها خواهیم پرداخت. قوانین خاص و جداگانه ای برای این بازی تعریف نشده است و تنها گاه بر حسب سن و سال بازیکنان تعداد افراد حاضر در زمین تغییر می کند. 

VISUALLY IMPAIRED & BLIND FOOTBALL یا فوتبال نابینایان 

نابینایان در جهان یک فدراسیون مستقل و جدا با نام IBSA دارند. فوتبال نابینایان به فوتبال 5 نفره معروف است و ورزشی پارالمپیکی نیز به حساب می آید. کلاس های مختلفی نیز بر حسب درجه اختلال در بینایی افراد وجود دارد. قوانین ویژه ای نیز برای این بازی در نظر گرفته شده است. این بازی باید بر روی زمین های محکم و سفت برگزار شود. هر تیم شامل 5 بازیکن است. بازیکنان داخل زمین باید از چشم بند هایی استفاده کنند تا به هیچ وجه چیزی نبینند. دروازه بانان تیم ها اما مشکلی در بینایی ندارند اما اجازه خروج از محوطه مشخص شده برای خود را ندارند. این فوتبال نیز قانون آفساید ندارد. در این بازی از توپ هایی استفاده می شود که در هنگام حرکت برای مشخص بود مکان، صدا تولید می کنند. همچنین بازیکنان در هنگام حرکت برای رسیدن به توپ باید صدایی ایجاد کنند تا بازیکن حریف و خودی متوجه حضور آن ها شود و از برخورد های احتمالی کاسته شود. افرادی نیز به عنوان راهنما در بیرون از زمین حضور دارند و به بازیکنان راهنمایی های لازم را می کنند.

WHEEL/POWERCHAIR FOOTBALL یا فوتبال با ولیچر

به نوعی زیر مجموعه فوتبال CP به حساب می آید و افراد در این رده آسیب های سنگینی را تحمل می کنند و این ورزش فرصتی برای آن ها به وجود می آورد تا فوتبال بازی کنند. افراد در این ورزش از ویلچر های الکتریکی استفاده می کنند. 

بازی های این رده در زمین هایی به اندازه زمین بسکتبال برگزار می شود. در این بازی دروازه هایی به عرض 6 متر وجود دارد و برای راحتی کار از تیرک برای مشخص کردن دروازه استفاده نمی شود. 4 بازیکن درون زمین بازی حضور دارند و یک بازیکن نیز به عنوان دروازه بان حضور دارد و تعداد تعویض ها نیز نامحدود است. این بازی در دو نیمه 20 دقیقه ای برگزار می شود. قوانین جالب دیگری نیز در مورد نحوه حرکت بازیکنان وجود دارد که در مطالب اختصاصی تر به آن ها خواهیم پرداخت.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۵۹۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین صحبت‌های مدیرعاملی که به صورت مربی تهرانی سیلی زد | این مربی حدود ۳۰ دقیقه مقاومت می‌کرد و حاضر به خروج از زمین نبود!

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان دیدار تیم‌های فوتبال ۹۰ ارومیه و اسپاد تهران روز ۱۱ اردیبهشت امسال به میزبانی شهر ارومیه برگزار شد و تیم میزبان توانست با برد یک بر صفر مقابل تیم تهرانی، کمی به وضعیت خود در جدول سر و سامان داده و از منطقه خطر جدول لیگ دسته ۲ فاصله بگیرد.

در این دیدار حسین پرورش تک گل بازی را برای تیم ۹۰ ارومیه زد تا این تیم با سه امتیازی که کسب کرد به ۳۰ امتیازی برسد و از منطقه خطر چهار امتیاز فاصله داشته باشد؛ چهار امتیازی که می‌تواند در ۲ هفته پایانی رقابت ها، این تیم را از سقوط به دسته پایین‌تر نجات دهد.

اما این دیدار، یک حاشیه داشت که در دقیقه ۱۱ رقم خورد و آن، درگیری صورت گرفته بر سر سیلی‌ای بود که مدیر تیم ۹۰ ارومیه به مربی تیم اسپاد تهران زد.

در این فیلم دیده می‌شود که مدیر تیم ۹۰ ارومیه پس از حواشی ایجاد شده در کنار زمین، به صورت مربی تیم اسپاد سیلی می‌زند که با واکنش اعضای کادر فنی مواجه می‌شود.

در پی انعکاس این خبر در رسانه‌های مختلف، مدیرعامل باشگاه ۹۰ ارومیه با انتشار ویدئویی به این موارد واکنش نشان داده و توضیحاتی ارائه کرده است.

یحیی بهاری در این باره گفت: هرگونه بی اخلاقی در فوتبال را رد کرده و با آن می‌کنیم، اگر کسی هم مرتکب بی اخلاقی شده، قطعا توسط ارکان فدراسیون فوتبال مورد مواخذه قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: مربی تیم اسپاد به لحاظ اخراج از مسابقه توسط داور، حدود ۳۰ دقیقه مقاومت می‌کرد و حاضر به خروج از زمین نبود.

وی اظهار کرد: این امر موجب ایجاد تنش و حاشیه در مسابقه شده بود و عوامل حاشیه زمین بیشترین سعه صدر را نشان دادند تا بازی وارد حاشیه نشود.

مدیرعامل باشگاه ۹۰ ارومیه ادامه داد: تیم نود ارومیه نیاز به سه امتیاز این بازی داشت و به صورت جوانمردانه داخل زمین سه امتیاز را گرفته است.

بهاری گفت: جلو حق گردن ما از مو باریک‌تر بوده و مقابل ظلم بی پروا خواهیم بود.

کد خبر 849054 برچسب‌ها ویژه ورزشی استان آذربایجان غربی فوتبال

دیگر خبرها

  • فوتشال در مازندران؛ فوتبال در گل و شُل شالیزار
  • اولین صحبت‌های مدیرعاملی که به صورت مربی تهرانی سیلی زد
  • اولین صحبت‌های مدیرعاملی که به صورت مربی تهرانی سیلی زد | این مربی حدود ۳۰ دقیقه مقاومت می‌کرد و حاضر به خروج از زمین نبود!
  • رقص توپ در شالیزار‌/ گزارش خبرنگار تسنیم را ببینید + فیلم
  • بیانیه تند پرسپولیس در مورد اتفاقات بازی با سپاهان
  • ده‌روسی: چیزی نمی‌شود گفت، امسال سال لورکوزن است
  • کلنگ زنی زمین فوتبال چمن مصنوعی روستای دیوا شهرستان بابل
  • استقلال و پرسپولیس تفاوتی ندارند؛ جام گرفتن دیگر لیاقت نمی‌خواهد!
  • آقای گل جام جهانی در سودای بازگشت به فوتبال
  • اوسمار: به دلیل جزئیات ریز به صدر نرسیدیم