Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از کاهش 25 درصدی محصولات باغی در استان خبر داد و گفت: افزایش قیمت محصولات باغی در بازار استان به دلیل وجود دلالان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابراهیم شیرانی صبح امروز در گفت‌وگو با فارس از پیش‌بینی برداشت 190 هزار تن محصولات باغی در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: به دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی و خشکسالی‌های پی درپی این میزان با 25 درصد کاهش همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیشترین محصول تولیدی باغی در استان مربوط به بادام است، افزود: در استان حدود 14 هزار و 200 هکتار باغ بادام آبی وجود دارد که از این مقدار 11 هزار و 800 هکتار بارور و مابقی نهال هستند؛ یک هزار و 150 هکتار باغ بادام دیم نیز در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که از این مقدار 590 هکتار بارور است.   تولید 24 هزار تن بادام در چهارمحال و بختیاری   وی میزان بادام تولیدی چهارمحال و بختیاری را 24 هزار تن محصول عنوان و اضافه کرد: از این مقدار 23 هزار و 700 تن بادام آبی و حدود 315 تن بادام دیم است.   شیرانی از وجود سه هزار و 500 هکتار باغ هلو در چهارمحال و بختیاری خبر و ادامه داد:  پیش‌بینی برداشت هلو در استان 34 هزار تن است.   مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر پنج هزار هکتار باغ بارور گردو در استان وجود دارد که یک هزار هکتار از این باغات به دلیل خشکسالی و نبود بارش‌های پاییز و زمستان در منطقه آسیب دیدند.   کاهش 24 درصدی برداشت گردو در چهارمحال و بختیاری   وی با بیان اینکه پیش‌بینی برداشت گردو در چهارمحال و بختیاری هفت هزار تن بوده است، افزود: برداشت گردو در استان در سال جاری 24 درصد کاهش دارد.   شیرانی ادامه داد: با کاهش منابع آبی در استان مدیریت بهینه آب و پرداخت 85 درصد یارانه بلاعوض برای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و قطره‌ای، کشت محصولات با نیاز آبی پایین، تغییر الگوی کشت و کاشت گیاهان دارویی می‌تواند علاوه بر افزایش تولید و درآمد، میزان مصرف آب را نیز کاهش دهد.   مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: قیمت محصولات باغی به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها، کودشیمیایی، مواد ریز مقوی و دستمزد کارگر نسبت به سال گذشته افزایش محسوسی داشته است.   وی با اشاره به اینکه  افزایش قیمت محصولات باغی در بازار مصرف به دلیل وجود زنجیره واسطه‌گری و دلالی است، گفت: در حال حاضر هلو از تولیدکننده به قیمت دو تا چهار هزار تومان خریداری می‌شود و در بازار مصرف تا هشت هزار تومان به فروش می‌رسد، در حالی که قیمت ارز بهانه می‌شود.   لزوم وجود شرکت‌های تعاونی و اتحادیه برای محصولات باغی   شیرانی افزود: در صورت وجود شرکت‌های تعاونی عمده و اتحادیه برای محصولات مختلف باغی زنجیره واسطه قطع و محصول تولیدی با قیمت کمتر و مناسب‌تری به بازار عرضه می‌شود.   مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نبود زنجیره‌های تولیدی و تکمیلی در محصولات باغی را از جمله مشکلات کشاورزان عنوان کرد و ادامه داد: در چند روز گذشته به دلیل چند روز تعطیلی و وزش باد مقداری از محصولات هلوی کشاورزان آسیب دید و به بازار نرسید.   انتهای پیام/الف

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۴۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، محمدعلی نیک‌بخت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: برخی کارهای بر زمین مانده مانند تامین مواد اولیه و مشکل کمبود شکر را حل کردیم.

بیشتر بخوانید: قیمت انواع میوه و سبزی سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وی ادامه داد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه نیازشان به شکر را تامین کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در حوزه تخصیص ارز کالاهای اساسی در سال گذشته، گفت: سال ۱۴۰۲ بهترین سال برای تامین ارز کالاهای اساسی بود. ۱۳ میلیارد دلار ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی و خوراکی‌های بخش کشاورزی تخصیص یافت.

نیک‌بخت با اشاره به شیوه وزارت جهاد کشاورزی برای ساماندهی بازار کالاهای اساسی، گفت: تامین از طریق تولید داخل را دنبال می‌کنیم به همین دلیل سیاست حداکثرسازی و یکنواختی تولید محصولات کشاورزی را دنبال می‌کنیم تا نوسانات کمی و قیمتی به حداقل برسد. همزمانی عید نوروز و ماه رمضان فشار زیادی برای تامین مایحتاج مردم ایجاد کرد، اما با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های انجام شده با کشاورزان، عرضه محصول به بازار و قیمت‌ها را کنترل کردیم.

وی ادامه داد: وقتی عرضه به اندازه کافی انجام شود قیمت متعادل می‌شود. تک تک محصولات در بخش‌های تولید، عرضه و نظارت را دنبال می‌کنیم. مازاد نیاز کشور را بدون محدودیت صادر می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خرید تضمینی در سال ۱۴۰۳ گفت: پیوند بین صنعت، بازرگان و تجارت با بخش تولید و کشاورزی را طبق تجربه سال گذشته ادامه می‌دهیم. صنایع غذایی به عنوان بخشی از زنجیره که مسوولیت فرآوری محصولات خام مواد کشاورزی را بر عهده دارد، مورد توجه جهاد کشاورزی است. این صنایع به خدمت تولیدکنندگان درآید. به عنوان مثال انواع میوه، سبزی‌جات و سیفی‌جات امکان فرآوری، عرضه به بازار داخل و صادرات را دارد.

نیک‌بخت ادامه داد: به صورت مرتب با صاحبان صنایع کشاورزی جلسه داریم و آنان را تشویق به خرید محصولات مازاد کشاورزان می‌کنیم تا این هدف‌گذاری انجام شود. برای محصولاتی چون برنج، چای و دانه‌های روغنی در تلاشیم دولت خرید تضمینی را انجام ندهد، بلکه بازرگانان وارد کننده یا کارخانجات تولید کننده را وارد به انجام این کار کنیم. به عنوان مثال اعلام کردیم ۷۰ هزار تن دانه روغنی را بازرگانان و وارد کنندگان روغن یا دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری کنند.

وی با اشاره به نوسانات قیمتی بازار میوه، گفت: هیچ کمبودی در هیچ بخش بازار میوه و تره بار وجود ندارد. گرانی‌های جاری ناشی از کمبود کالا نیست، بلکه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌های مسوول است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229149 برچسب‌ها میوه و تره بار

دیگر خبرها

  • آغاز آبرسانی به زمین‌های کشاورزی فلارد
  • ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • نفت برنت به ۸۷ دلار و ۸۶ سنت رسید
  • برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ |برنت ۸۷ دلار و ۸۶ سنت شد
  • امضای تفاهم‌نامه تکمیل زنجیره ارزش راهبردی بادام
  • سطح گلخانه‌های کردستان به ۶۰ هکتار افزایش یافت