Web Analytics Made Easy - Statcounter

دو پژوهشگر پیشین دانشگاه هاروارد آمریکا به نام ایلیانا کوزیمکو (هم‌اکنون، استاد اقتصاد دانشگاه پرینستون) و اریک ورکر (هم‌اکنون، استاد کسب‌وکار بین‌الملل دانشگاه سیمون‌فریزر کانادا) در مقاله‌ای که در نشریه اقتصاد سیاسی (برای دریافت نسخه اصلی مقاله اینجا کلیک کنید) منتشر کرده‌اند، به بررسی بده‌بستان‌های مالی بین ایالات متحده با کشورهایی که به تازگی عضو شورای امنیت سازمان ملل شده‌اند پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقاله این دو پژوهشگر دانشگاه هاروارد- -با عنوان «ارزش کرسی شورای امنیت چقدر است؟ کمک‌های خارجی و رشوه‌دهی در سازمان ملل»1 - آمده است وقتی کشوری به عنوان عضو غیردائم وارد شورای امنیت می‌شود، میزان کمک‌های آمریکا به این کشور 59 درصد و کمک‌های سازمان ملل به آن نیز 8 درصد افزایش می‌یابد.

با این حال، در سال‌هایی که رخدادهای مهم دیپلماتیک رخ می‌دهند، یعنی زمانی که رأی این کشورها در شورای امنیت ارزش بیشتری می‌یابد، این نوع کمک‌ها به میزان بسیار بیشتری افزایش می‌یابد.

بررسی سوابق کمک‌های خارجی آمریکا به این کشورها نشان می‌دهد که افزایش و کاهش کمک آمریکا به این کشورها مطابق با زمان عضویت آن‌ها در شورای امنیت و پایان یافتن دوره عضویت‌شان در این نهاد سازمان ملل است.

در بخش نتیجه‌گیری این مقاله آمده است که کشورهای در حال توسعه، اگر به عضویت شورای امنیت در آیند، حدود 16 میلیون دلار پول بیشتری از آمریکا دریافت خواهند کرد. همچنین تقریبا یک میلیون دلار کمک بیشتری از سازمان ملل دریافت می‌کنند.

اما در سال‌های مهم، که رخدادهای حساسی رخ می‌دهد و آرای اعضای غیردائم شورای امنیت اهمیت بیشتری می‌یابد، میزان کمک آمریکا به این کشورها تا 45 میلیون دلار افزایش می‌یابد. همچنین میزان کمک‌های تخصیص یافته از سوی سازمان ملل نیز به این کشورها تا 8 میلیون دلار افزایش می‌یابد. در واقع بررسی این دو پژوهشگر دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد دولت‌های «خوش‌شانسی» که طی چنین دورانی عضو غیردائم شورای امنیت بوده‌اند شاهد افزایش حدودا 170 درصدی کمک ایالات متحده به کشورشان بوده‌اند.

در بخشی دیگر از مقاله این دو پژوهشگر دانشگاه هاروارد آمده است که به طور مفهومی به سهولت می‌توان سازوکار عِلی تخصیص کمک‌های آمریکا را تصور کرد: وقتی یک موضوع مهم به شورای امنیت آورده می‌شود، کنگره (یا رئیس جمهوری از طریق کنگره) می‌توان مجوز ارائه کمک به یک کشور را صادر کند، کمکی به‌ازای حمایت آن کشور - یا تشویق به حمایت - از موضع آمریکا.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: دانشگاه هاروارد اقتصاد ایالات متحده شورای امنیت سازمان ملل شورای امنیت سازمان ملل پول دلار اقتصاد دانشگاه هاروارد شورای امنیت سازمان ملل کانادا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۳۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد

سودان خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت به منظور بررسی تجاوز امارات به خاک خود شد و اعلام کرد رفتار امارات بیانگر نقض آشکار منشور سازمان ملل است.

به گزارش ایسنا، «الحارث ادریس الحارث» نماینده دائم سودان در سازمان ملل امروز شنبه در خصوص آنچه «تجاوز امارات» به خاک خود توصیف کرد، پیامی به رئیس شورای امنیت فرستاد.

به نقل از سایت خبری المیادین، الحارث در این پیام اعلام کرد: «سودان تاکید می‌کند که حمایت امارات از شبه‌نظامیان جنایتکار "واکنش سریع" که علیه دولت و شهروندان جنگ به راه انداخته‌اند، امارات متحده عربی را در همه جنایات آن‌ها شریک می‌کند؛ به گونه‌ای که براساس قوانین بین‌المللی، مسئولیت بین‌المللی در پی دارد. رفتار تهاجمی امارات نقض آشکار منشور سازمان ملل، منشور اتحادیه عرب و قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد منطقه دارفور و مخصوصا قطعنامه ۱۵۹۱ و سایر قطعنامه‌های مربوطه است.»

وی در ادامه پیام خود افزود سودان خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی این تجاوز امارات به خاک خود است و «امارات مسوول حقوقی و کیفری جرائمی است که در حق ملت و کشور سودان مرتکب می‌شود».

پیشتر نماینده دائم سودان در سازمان ملل، امارات را به حمایت از جنگ سودان و تامین مالی آن از طریق حمایت از نیروهای واکنش سریع متهم کرده بود.

این در حالی است که امارات اعلام کرده بود «به هیچ یک از طرف‌های درگیر تسلیحات نمی‌دهد و طرف هیچ یک نیست.»

بیش از یک سال است که درگیری‌های شدید و گسترده میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان در مناطق مختلف این کشور به ویژه در پایتخت آن خارطوم ادامه دارد و صدها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

این درگیری که سازمان ملل آن را بزرگترین بحران آوارگی در جهان توصیف کرد، منجر به آواره شدن ۷.۱ میلیون سودانی شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مدودف: توقیف دارایی های روسیه در آمریکا بی پاسخ نمی ماند
  • سودان خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنیت درباره «تجاوزات امارات» شد
  • روایت عضو شورای شهر اصفهان از تفاوت دانشگاه‌های ایران و آمریکا
  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد
  • حماس: فعالیت آنروا باید زیرنظر سازمان ملل ادامه یابد
  • تلنگری به طرفداران گفتمان سازش
  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه ای در مذاکرات غزه شد
  • جریمه بیانه نویسی باشگاه ها در صورت تکرار افزایش می یابد
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • قیمت طلا افزایش یافت