Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:18:06 GMT

اقتصاد رانتی و هراس از تکنولوژی

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۸۴۷۰۶

اقتصاد رانتی و هراس از تکنولوژی

روزنامه پیام سمنان در ستون سرمقاله امروز چهارم مهر خود مطلبی با عنوان «اقتصاد رانتی و هراس از تکنولوژی» به قلم علی اکبر مختاری منتشر کرد.

در این مطلب آمده است: سخنان رئیس جمهور حسن روحانی در جشنواره شهید رجایی درخصوص رصد دقیق تر بازار ارز و اعتراف به کامل نبودن فرآیند استقرار دولت الکترونیک نشان از غفلت دولت در تجهیز و الکترونیکی کردن زیرساخت های گردش مالی و ارزی بازرگانی خارجی است و عدم استقرار سیستم‌های هوشمند الکترونیکی و استمرار شیوه‌های سنتی کنترل دولت بر شبکه مبادلات خارجی را دچار مشکل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در قرن بیست و یکم فناوری اطلاعات و تکنولوژی الکترونیکی در همه امور از آموزش و مدیریت و پژوهش تا اقتصاد و فرهنگ و شبکه‌های اجتماعی را تحت تاثیر خود قرار داده است. لذا هر دولتی از تکنولوژی بیشتر و بهینه کمک بگیرد یقینا در توسعه و پیشرفت پیش گام خواهد بود به طوری که در جوامع توسعه نیافته تکنولوژی مخابراتی، موبایل و شبکه‌های اجتماعی بخشی از رسالت جامعه مدنی را به دوش می‌کشند و کمک شایانی در آگاهی بخشی و روشنگری جامعه دارند.
در ایران استفاده از ساختارهای نوین تکنولوژی در اقتصاد و سیاست با مخالفت‌های جدی از مراکز قدرت و ثروت مواجه می‌شود. نمونه آن را در ابتدای فعالیت نسل‌های جدید اپراتورهای تلفن همراه و گسترش شبکه‌های مجازی و مخالفت نهادهای قدرت و سپس فیلترینگ می‌توان مشاهده کرد.
دولت ایران به سبب وابستگی به درآمد نفت، دولتی رانتیر است. دولت رانتیر به دولتی اطلاق می‌شود که درآمدی مستقل از مالیات داشته و بدون کمترین زحمت درآمدهای کلانی را از طریق فروش منابع طبیعی یا کمک‌های خارجی دریافت می‌کند به همین سبب دولت از جامعه استقلال داشته و گاهی به واسطه درآمد سرشار خارج از درآمدهای مالیاتی به مردم یارانه می‌پردازد. لذا دولت در ایران پس از کشف نفت و تامین بودجه حکومت‌داری با درآمدهای نفتی دولتی رانتیر محسوب می‌شود. آنچه طی سال‌های گذشته تجربه شده است حاکی از آن است بخش عمده هزینه‌های دولت و بخش عمده‌ای از واردات مربوط به مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و کالاهای لوکس با ارزهای حاصل از فروش نفت تامین می‌گردد که علیرغم خودکفایی نسبی در بعضی حوزه‌ها کماکان واردات بخش اعظم بازرگانی خارجی را به خود اختصاص داده است و به همین جهت همیشه کشور ما با تراز منفی در بازرگانی خارجی روبه رو است، یعنی میزان واردات ما چند برابر صادرات غیرنفتی بوده و این وضعیت نشان از آن دارد فرآیند تولید و صادرات جایگاه نحیفی دارد و در مقابل تجارت و واردات بسیار عظیم، وسیع و گسترده است.
بنابراین اقتصاد ما بیشتر بازرگانی بوده تا تولیدی و کفه تجارت و قاچاق همیشه بر تولید سنگینی دارد و در این شرایط بیشترین کشش در فعالیت‌های اقتصادی به سمت بازرگانی و تجارت و توزیع کالا به جهت سود سرشار آن هدایت میشود و در مقابل عدم رقابت تولیدکننده با بازارهای خارجی، صنعت و تولید روز به روز ضعیف‌تر و نحیف‌تر و دستوری می‌شود.
این شرایط در دوره معاصر، طی چند دهه ما را به کشوری مصرفی و وابسته به ارز‌های دریافتی حاصل از فروش نفت تبدیل کرده است. وضع تحریم‌های اقتصادی توسط قدرت‌های خارجی و بی‌اثباتی اقتصاد ایران نشان‌دهنده متغیر اصلی اقتصاد ایران یعنی وابستگی به ارز خارجی است و این متغیر بعنوان پاشنه آشیل اقتصاد ایران به خوبی توسط دشمنان شناسایی و هدف‌گذاری شده است. لذا در جنگ اقتصادی مسلما دولت ایران گلوگاه مهم و اساسی اقتصاد را که همان تبادلات ارزی جهت واردات کالا می‌باشد و همه دست‌اندرکاران این بخش و رانت جویان به سمت آن هجوم آورده‌اند را باید با دقت و حساسیت بیشتری تحت کنترل داشته باشد و شرط اولیه سالم شدن این فضا تکمیل زیرساخت‌های کامل الکترونیکی واردات، صادرات و گردش مالی ارزی این فعالیت می‌باشد.
دریافت‌کنندگان رانت در این حوزه و فعالینی که در این بخش سود سرشاری دارند همیشه سعی در کارشکنی و به هم زدن برنامه‌های شفاف‌سازی و حذف بروکراسی‌های اضافی داشته‌اند چون در سیستم‌های الکترونیکی و دیجیتال وابستگی‌های شخصی، باندی و خانوادگی تاثیری در عملکرد دستگاه ندارند و شفافیت و واقع نمایی به حد اعلی خواهد رسید به همین سبب در اقتصاد رانتی ایران همه لوایح و طرح‌هایی که به دنبال سیستمی شدن امور از محاسبه و پرداخت حقوق تا سیستم‌های ثبت سفارش و ترخیص کالا و کنترل فعالیت‌های پولی و ارزی هستند همیشه با مخالفت‌ها و اهمال و کارشکنی‌های افراد و گروه‌های دریافت کننده رانت که بعضا در درون حاکمیت قرار دارند، مواجه شده است. تصمیمات در این بخش نیز همیشه در انفعال به رخدادی تخریب‌کننده و در شرایط اضطرار گرفته شده است.
لذا شایسته است دولت تدبیر و امید با بهره‌گیری از مشاورین و نخبگان دانشگاهی، به کارگیری تکنولوژی الکترونیکی را در همه امور اقتصادی جهت رصد وکنترل کامل گردش کالا و ارز به جد پیگیری و اجرا نماید تا گام‌های اولیه در جهت شفافیت برداشته شود و عملکردی ماندگار در جهت سیستمی شدن اقتصاد ایران، گسترش رقابت، اعتماد‌سازی و رها شدن از رانت و فساد برجا گذاشته باشد.
7339/6103

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي رسانه روزنامه سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۴۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هراس و نگرانی مقامات آلبانی پس از عملیات وعده صادق

به گزارش خبرگزاری مهر، در ساعات پایانی شنبه شب و بامداد یکشنبه ۲۶ فروردین، نیروهای مسلح ایران با انجام حملات ترکیبی با استفاده از موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد اهدافی را در منطقه نقب و پایگاه هوایی نواتیم در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد. سپاه با انتشار بیانیه‌ای نام این عملیاتی انتقامی علیه رژیم صهیونیستی را «وعده صادق» نامید؛ عملیاتی که دفاعی مشروع در پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق بود. در پی این عملیات، کشورهای غربی نگران واکنش‌های بعدی ایران در صورت اقدامات احتمالی تنش زای رژیم اشغالگر قدس بوده و در تماس‌های مکرر، نتانیاهو را از اقدامات احساسی برحذر می‌داشتند.

اما در این میان واکنش‌های قابل تاملی را از مقامات نظامی و سیاسی در آلبانی شاهد هستیم.
در اولین واکنش سفیر رژیم صهیونیستی در آلبانی طی یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد هدف بعدی موشک‌های ایرانی، آلبانی است.


آگیم نشو سفیر سابق آلبانی در ایالات متحده هم نیز مدتی بعد در مصاحبه با تلویزیون تاپ چنل آلبانی از یک پیام محرمانه امریکا پرده برداشته و گفت: «ما به عنوان یک کشور کوچک باید در سیاست‌هایمان بسیار محتاط باشیم. مهمترین مسئله برای ما تامین امنیت کشورمان هست. این یک خطر واقعی است، زیرا نامه نمایندگان کنگره آمریکا در مورد مجاهدین را داریم که گفته‌اند تصور می‌شود از دیگر کشورهای مبدأ علیه آلبانی حمله موشکی انجام شود که برای جلوگیری از رعب و وحشت در بین مردم، پنهان شد.»


همچنین ژنرال سادر لشای نظامی برجسته آلبانیایی و وزیر اسبق این کشور، نیز طی مصاحبه با برنامه «بریکینگ» ادعا کرد: «ما باید در سطح حملات هیبریدی، عملیات‌های برون مرزی ایران و سایر اقدامات احتمالی ایران هوشیار باشیم. موشک‌های بالستیک آن‌ها می‌توانند به اطراف آلبانی برسند»


با توجه به این واکنش‌های فوق، سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که چرا همزمان با عملیات وعده صادق مسئولین آلبانیایی چنین واکنش‌هایی داشته و نگران از حمله قریب الوقوع موشک‌های ایرانی بودند؟


بی شک علت اصلی این نگرانی و هراس، میزبانی این کشور از منافقین می‌باشد. مقامات آلبانی به خوبی می‌دانند که همکاری راهبردی و گسترده‌ای بین گروهک تروریستی منافقین و رژیم صهیونیستی برقرار است. همکاری یگان تروریسم مجازی و سایبری منافقین به عنوان بخشی از اکانت‌های فارسی زبان اسرائیل، نقش و همکاری منافقین در جاسوسی هسته‌ای، همکاری منافقین در ترور دانشمندان هسته‌ای، همکاری میدانی و اطلاعاتی منافقین با رژیم صهیونیستی در جنگ سوریه و موضوعاتی مانند ترور شهید مصطفی بدرالدین، نقش منافقین در شهادت شهید فخری زاده و… تنها بخشی از همکاری مابین گروهک تروریستی منافقین و رژیم منحوس صهیونیستی است و مقامات آلبانی با اطلاع از این سابقه، نگران واکنش ایران می‌باشند.

کد خبر 6088715 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • هراس افسران صهیونیست از پاسخ تنبیهی ایران (فیلم)
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • هراس و نگرانی مقامات آلبانی پس از عملیات وعده صادق
  • فیلم| هراس افسران صهیونیست از پاسخ تنبیهی ایران
  • تجارت الکترونیکی یکی از راهبردهای دولت سیزدهم است
  • واگذاری استقلال و پرسپولیس نقطه عطفی در فوتبال ایران خواهد بود
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟