Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر،  تاسیس خانه موزه آیت الله هاشمی با تصویب هیات وزیران انجام شد. در ابتدا گروههای متعددی اعلام همکاری در زمینه های مختلف طراحی و اجرای خانه موزه کردند. با توجه به حضور محسن هاشمی در معاونت عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی، متخصصان دانشگاهی تهران، کرمان و مشهد و کارشناسان ارشد حوزه معاونت عمرانی دانشگاه آزاد و همچنین طراحان خانه موزه های تهران، طرح های اولیه خود را به دفتر نشر معارف انقلاب ارائه دادند که توسط هیات های مختلف داوری در زمینه های هنری، فنی و محتوایی مورد بررسی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استخر خانه مرحوم آیت‌الله هاشمی

در نهایت مسئولیت طراحی و اجرا به خانم ذوقی حسینی سپرده شد. مقدمات پروژه و فاز مطالعاتی آن، که به بررسی ابعاد مختلف زندگی آیت الله هاشمی پرداخته می شد، حدود ۷ ماه طول کشید. در این مرحله می بایست ۸۲ سال زندگی پربار ایشان بررسی می شد که با مطالعه کتاب دوران مبارزه و ۱۵ سال خاطرات روز نوشت و همچنین زندگینامه خودنوشت وی، که مجموعا به حدود ۹ هزار صفحه می رسد، انجام شد.

بالابر خانه مرحوم آیت‌اللله هاشمی 

نتیجه این پژوهش، تقسیم پروسه زندگی وی به چندین گام که هر گام شامل سناریویی خاص بوده است. دوران کودکی هجرت به قم، دوران مبارزه، دوران تثبیت انقلاب، دوران مجلس و دفاع مقدس، دوران ریاست جمهوری و سازندگی، دوران مجمع تشخیص مصلحت نظام و خبرگان رهبری که با استفاده از نمایش تصاویر و اشیا و بعضی از اسناد انقلاب صورت گرفته است. در مرحله بعد، جمع آوری تصاویر و فیلم ها و اسناد مربوط به او بود که با همکاری دفتر نشر معارف انقلاب و مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت. 

برای مشاهده و انتخاب حدود چهار هزار قطعه عکس، زمان زیادی صرف شد. سپس فاز یک، طراحی فضای خانه موزه آغاز شد که با برداشت کامل و دقیق از پلان منزل و جزئیات معماری ان آغاز و با برداشت و تصویربرداری از عناصر و اشیا و مبلمان خانه همراه شد. تعدد عناصر موجود و الزام بر حفظ و عدم جابه جایی آنها از طرف کارفرما، یکی از محدودیت های پروژه بود. پس از آن قابلیت سنجی و امکان پذیری فضاهای مختلف خانه برای نمایش آثار و تصاویر و قطعات فیلم مورد بررسی قرار گرفت.

در این خانه موزه تصاویر متعددی زندگی آیت الله هاشمی رفسجانی را برای هر بازدیدکننده ای روایت می کند. از نکات جالب این تصاویر اشاره به مناظره معروف سال ۸۸ و نامه معروف بدون سلام آیت‌الله به مقام معظم رهبری پیش از حوادث انتخابات سال ۸۸ است. علاوه بر آن تصویری از رئیس‌جمهور روحانی با عنوان «سایه هاشمی» در موزه مرحوم هاشمی به چشم می‌خورد که در نوع خود قابل‌توجه است.

طراحی این موزه دارای ابعاد مختلفی است یکی حفظ و نمایش واقعی منزل و سبک زندگی ایشان، دوم نمایش زندگی شخصی و خانوادگی وی، سوم به تصویر کشیدن مجدد خاطرات و جلساتی که در همین خانه روی داده است و با کمک تکنولوژی واقعیت افزوده ایجاد می شود.و چهارم به تصویر کشیدن دوران های مختلف زندگی آیت الله رفسنجانی که به چند گام تقسیم می شود و پنجم  امکان برگزاری نمایشگاههای موقت، سخنرانی و جلسات فرعی درباره سوژه های مختلف مانند ماجرای ترور، ماجرای مک فارلین و ... .

ساماندهی یک پژوهشکده محدود، برای ارائه خدمات به پژوهشگران که محل استقرار اصلی این پژوهشکده در دفتر نشر معارف انقلاب اسلامی است؛از دیگر بخش های این منزل است. این مجموعه آمادگی دارد اسناد و اشیایی از آیت الله هاشمی را که در اختیار دوستداران وی قرار دارد حفظ و یا به نمایش بگذارد. این خانه به مرور زمان تکمیل خواهد شد به گونه ای که حال و  هوای حضور ۳۴ ساله وی در جای جای این خانه به تصویر  کشیده شود.

این خانه موزه سرانجام در روز سوم شهریور ماه امسال با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی افتتاح شد و اکنون ورود و بازدید برای عموم مردم آزاد و رایگان است. 

کد خبر 4405269 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: اکبر هاشمی رفسنجانی خانه تاریخی موزه مشاهیر ادبیات کتاب و کتابخوانی هفته دفاع مقدس ترجمه گردشگری دفاع مقدس جنگ تحمیلی عاشورا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دفاع مقدس بازار نشر ماه محرم باغ موزه دفاع مقدس شعر آئینی ادبیات دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۵۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مطهری به ماجرای دختـر دف‌زن | خانم‌های مجلس به لاک غلیظش معترض بودنـد!

علی مطهری در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت؛

در برنامه بزرگداشت سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری در خانه موزه آن شهید، مدیریت این خانه‌موزه برای خواندن شعری از حافظ که مورد توجه استاد شهید بوده یک برنامه دف و نی‌زنی تدارک دیده بود که دف‌زن یک خانم و نی‌زن یک آقا بود. وقتی این دو در جای خود قرار گرفتند چند تن از خانم ها نسبت به لاک غلیظ ناخن های کاشته آن خانم اعتراض داشتند. مدیر خانه‌موزه بدون آن که با من مشورت کند، آقایی را که همکار و استاد خانم دف‌زن بود، جایگزین وی کرد و طبعاً خوشایند آن خانم نبود.

سپس آن خانم های معترض از او دلجویی و عذرخواهی کردند. من هم در پایان برنامه از وی عذرخواهی کردم و رفع کدورت شد و با لبخند و مزاح خداحافظی کردیم و احساس من این بود که دیگر دلگیر نیست.

معلوم نیست افرادی که از واقعیت ماجرا خبر ندارند چرا قضاوت های نادرست می‌کنند و به این بهانه به اسلام و انقلاب و روحانیت می‌تازند. قرآن می‌فرماید: «لاتقف ما لیس لک به علم» درباره چیزی که به آن علم نداری قضاوت نکن.

دیگر خبرها

  • رئیسی: ایران قوی می‌تواند سایه جنگ را از سر کشور بردارد
  • کتاب رضای انقلاب به بازار نشر راه یافت
  • ببینید | هشدار آیت‌الله هاشمی به دادن اختیارات به شورای نگهبان در سال ۶۳
  • واکنش علی مطهری به نوازنده دف زن در مراسم سالگرد پدر
  • واکنش مطهری به ماجرای دختـر دف‌زن | خانم‌های مجلس به لاک غلیظش معترض بودنـد!
  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
  • خواب عجیب آیت الله هاشمی، ۶ ماه قبل از فوتش
  • (ویدئو) بغض محسن هاشمی درباره خواب عجیبی که آیت‌الله هاشمی ۶ ماه قبل از فوت دید
  • همکاری دوباره دو بازیگر سریال خانه به دوش | عکس
  • ملتهب شدن اوضاع کرانه باختری در سایه حمله مجدد نظامیان صهیونیست