Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده ائتلاف سائرون عراق خواستار گف‌ت‌وگوی میان ایران، عراق و ترکیه برای حل بحران آب بصره شد.

به گزارش ایسنا،اسعد مایع، نماینده ائتلاف سائرون در پارلمان عراق که ریاست آن را مقتدی صدر برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرگزاری الغد پرس گفت: حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و وزرای خارجه و منابع آبی این کشور  به منظور حل بحران آب بصره باید به طور جدی با ایران و ترکیه گفت‌وگو کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش پیش از این حسن الجنابی ، وزیر منابع آبی عراق با حسن کریم الکعبی،معاون اول محمد الحلبوسی در رابطه با ایجاد راه حل برای بحران آب بصره بحث و گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا، راجح الموسوی، سفیر عراق در ایران پیش از این اعلام کرده بود که کمیسیون آب عراق به زودی با مسئولان ایرانی نشست برگزار می‌کند و در رابطه با میزان انتشار آب و مشکلات این مساله بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه ایران نیز به دلیل شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی از کمبود آب رنج می‌برد، انتظار می‌رود که این نشست راه حل‌های رضایت‌بخشی برای دوطرف به دنبال داشته باشد. کمیته‌های مربوطه در رابطه با رودخانه‌های مشترک میان ایران و عراق گفت‌وگو خواهند کرد زیرا ده‌ها رودخانه مشترک یا خشک شده‌اند و یا آب آنها انتقال یافته است. احداث سد در اروندرود از امور مهم و ضروری به شمار می‌رود و مسئولان ذی‌ربط باید این سد را احداث کنند تا آبهایی که از ترکیه می‌آید به دریا نریزد.

پس از اینکه بصره به دنبال به آتش کشیدن تعدادی از پایگاه‌های دولتی، حزبی و دیپلماتیک طی روزهای گذشته شاهد آرامشی نسبی بود، همزمان با تشدید بحران آب شرب و نقص‌های فراوان در خدمات‌رسانی بار دیگر تظاهرات و اعتراض‌ها در این استان آغاز شد.

بحران آب، اهالی جنوب بصره را وادار کرد که تهدید کنند در صورت عدم حل این بحران خطوط انتقال نفت به خارج از عراق را قطع خواهند کرد.

نیروهای امنیتی، تظاهرکنندگان بصره را سرکوب کرده و حدود ۳۰ تن از فعالان مدنی را در این تظاهرات بازداشت کردند. این در حالی است که دولت اعلام کرده بازداشتی‌ها، نفوذی‌هایی هستند که در عملیات به آتش کشیدن ساختمان‌های دولتی، سیاسی و دیپلماسی مشارکت داشته‌اند.

از سوی دیگر ده‌ها تن از اهالی استان بابل در مقابل شورای استانداری در اعتراض به کمبود آب و خشک شدن رودخانه‌ها تظاهرات کرده و از این شورا خواستند راه‌حل‌های فوری برای مشکلات پیدا کنند. آن‌ها با در دست داشتن پلاکاردهایی نسبت به تبدیل این منطقه به بصره‌ای دیگر هشدار دادند.

اکثر مناطق مرکزی و جنوبی عراق با مشکل کمبود آب رودخانه‌ها و آب سالم شرب دست و پنجه نرم می‌کنند و در این میان استان بصره بیشترین مشکلات را دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام ائتلاف سائرون بحران آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۹۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بمباران شمال عراق از سوی ترکیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ملی ترکیه امروز چهارشنبه در بیانیه‌ ای از بمباران منطقه متینا در شمال عراق از سوی این کشور خبر داد.

وزارت دفاع ترکیه در این ارتباط اعلام کرد که در جریان حمله هوایی مذکور مواضع پ ک ک هدف قرار گرفته است.

منابع خبری اضافه کردند که در این حادثه ۷ تروریست کشته شده‌ اند.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه اضافه شده است که نیروهای مسلح این کشور بدون وقفه به مبارزه مؤثر و قاطع با تروریست‌ها ادامه می‌دهند تا تروریسم را در نطفه ریشه کن کنند.

این در حالیست که ترکیه در سال‌های اخیر به بهانه مبارزه با تروریست‌های پ ک ک، بر خلاف منشور ملل متحد در لزوم عدم نقض تمامیت ارضی یک کشور مستقل، بدون کسب مجوز از بغداد بارها به خاک عراق تجاوز کرده است؛ اقدامی که اعتراض عراق را نیز به همراه داشته است

کد خبر 6094675

دیگر خبرها

  • بمباران شمال عراق از سوی ترکیه
  • نقد ادعای زیباکلام درباره آغازگر جنگ با مستندات تاریخی / روایت نماینده وقت عراق در سازمان ملل از آماده‌باش صدام برای آغاز جنگ علیه ایران
  • فعالسازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • اطلاعیه جدید وزارت حمل و نقل عراق درباره انتقال مسافران از اروند رود
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند