Web Analytics Made Easy - Statcounter

قیمت نجومی پرندگان شکاری در بازار کشورهای خلیج فارس موتور محرک شکارچیان محسوب می شود تا با وجود قوانین بازدارنده و حاکمیتی ثروتی کثیف به ارزش نابودی محیط زیست را به چنگ آورند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛اقلیم ایران کلکسیونی از گونه ها متنوع گیاهی و جانوری را در خود جای داده که همتای آن را در هیچ کجای دنیا نمی توان یافت همچنین به واسطه شرایط جغرافیایی منحصر به فرد و چهارفصلش، زیستگاه بسیاری از گونه های مهاجر می باشد که در فصول مختلف سال تالاب ها و آبگیرها را برای اقامت برمی گزینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تجاوز انسان ها به محیط زیست و طبیعت موجب شده تا در سالهای اخیر بسیاری از گونه های حیاط وحش نابود و یا در معرض نابودی قرار بگیرند که در این میان پرندگان بیش از سایر جانوران در معرض آسیب قرار گرفته اند.

استان ساحلی هرمزگان نیز همچون سایر نقاط کشور تنوع منحصر به قردی از پرندگان را در خود جای داده که به خاطر نوار ساحلی گسترده محیطی مناسب برای صدها گونه مهاجر نیز به شمار می رود که شهرهای ساحلی مانند جاسک، سیریک، میناب، بندرعباس، بندرخمیر، بندرلنگه و پارسیان به دلیل وجود ارتفاعات و پوشش گیاهی نیمه بیابان زیستگاههای مناسبی برای پرندگان شکاری محسوب می شود.

بالغ بر ۳۰۸گونه پرنده در هرمزگان شناسایی شده که در فصل مهاجرت پرندگان تنوع آن افزایش می یابد که این موضوع با طمع ورزی سودجویان همراه می شود؛ سال هاست که محیط زیست هرمزگان زیرگام های  قاچاقچیان پرنده در حال نابودی است تا با صادرات غیرقانونی به آن سوی مرزها به ثروتی هنگفت دست یابند.

ارتفاعات هرمزگان زیستگاه ۲۰۰ نوع حیوان کوهی از قبیل قوچ ، میش ، بز ، پازن ، آهو جبیر و .. می باشد که در سال های اخیر بر اثر شکار غیر مجاز هم اکنون به گله هایی کم جمعیت تبدیل شده اند چنانچه اگر روند شکار و قاچاق ادامه یابد بی شک نسل این حیوانات در این منطقه منقرض خواهد شد .

آغاز فصل پاییز در هرمزگان مصادف با شروع شکار غیرمجاز می باشد که انواع گونه های جانوری خصوصا پرندگان را به آن سوی آب های خلیج فارس قاچاق می کنند تا سرمایه های طبیعی این مرز و بوم ملعبه دست شیوخ خلیج نشین باشد.

قیمت نجومی پرندگان شکاری در بازار کشورهای خلیج فارس موتور محرک شکارچیان محسوب می شود تا با وجود قوانین بازدارنده و حاکمیتی دست به کار شوند و ثروتی کثیف به ارزش نابودی محیط زیست را بدست آورند و در این راه نسبت به ریختن خون هم نوعان خود ابایی نداشته باشند همانگونه که در سال های اخیر چندین تن از محیط بانان در راه حفاظت از محیط زیست به شهادت رسیدند.

کمبود محیط بان در هرمزگان یکی از عومل اصلی جولان شکارچیان غیرمجاز به شمار می رود که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در این رابطه تصریح کرد: مطابق با استانداردهای جهانی، هر ۲۰۰۰ هکتار طبیعت باید یک محیط‌بان داشته باشد، در استان هرمزگان به ازای هر ۱۵ تا ۱۶ هزار هکتار طبیعت یک محیط‌بان داریم که فشار مضاعفی را بر محیط‌بانان هرمزگانی وارد می‌کند.

وفادار گفت: در حال حاضر ۴۷ محیط‌بان در استان هرمزگان داریم درصورتی‌که مطابق استانداردها باید برای یک‌میلیون هکتار منطقه تحت حفاظت خود ۴۰۰ محیط‌بان داشته باشد.

هرمزگان با فرارسیدن پاییز به رسم هرساله شاهد هجوم دوباره شکارچیان و قاقچیان طبیعت است که برای کسب پول های کثیف، شرافت و انسایت را لکه دار کردند و گنیجنه های طبیعی این مرز و بوم را بازیچه دست شیوخ عرب ساخته اند.

علی ای حال چنانچه اگر مجازات ها و جریمه قانونی قاچاق پرنده افزایش یابد قطعا از میزان شکار غیر مجاز کاسته می شود چرا که شیوخ خلیج نشین برای پرندگان شکاری از قبیل شاهین حاضرند چندصد میلیون پرداخت کنند این در حالی است که جریمه قانونی این تخلف ۱۰میلیونی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان از پایش شبانه‌روزی مناطق تحت مدیریت در استان به دلیل آغاز فصل مهاجرت پرندگان شمالی در این استان خبر داد و کفت: همه ساله شاهد مهاجرت پرندگان شکاری از نیمه دوم شهریور ماه تا پایان آبان ماه از عرصه‌های شمالی هستیم که یکی از مسیرهای مهاجرت این پرندگان از استان هرمزگان است و بعضا افراد سوجو نسبت به زنده‌گیری این پرندگان اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: در همین راستا یگان حفاظت محیط زیست این اداره کل همانند سال‌های گذشته نسبت به شناسایی افراد متخلف سودجو و تخریب کومه‌های ساخته شده اقدام قانونی می‌کند که در این راستا طی هفته گذشته تعداد ۱۲باب کومه در مناطق یادشده شناسایی و تخریب شد.

وفادار خاطرنشان کرد:با توجه به قرار گرفتن در فصل زنده‌گیری پرندگان شکاری با نیروهای نظامی و انتظامی و دادستان‌های شهرستان‌های استان هرمزگان و همچنین جوامع محلی و علاقمندان به طبیعت وحیات وحش جهت تامل، همکاری، پیشگیری و کنترل مکاتبات لازم انجام شده است.

 

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۳۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره حق آبه هیرمند گفت: تقریبا ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است و اگر بتوانیم همین شرایط را ادامه دهیم کل کانال مرطوب شود. پوشش گیاهی جایگزین  و شرایط آب و هوایی مرطوب خواهد شد.

وی ادامه داد: از ۷۰ دریچه کمالخان حدود ۴ دریچه باز شده است، اما باید اصلاحیه انجام شود تا این آب به سمت گود زره نرود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • تجلیل از معلمان حامی محیط‌زیست در چهارمحال و بختیاری
  • کوه‌خواری و برهم زدن محیط زیست در روستای سرآسیاب شش + فیلم
  • ببینید | یک باتری می‌تواند جنگل را به آتش بکشد
  • خراسان شمالی میزبان پرندگان مهاجر عبوری است
  • نظارت بر حمل و نقل پسماندهای ویژه در شهرستان کرج
  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • یکی از اصلی ترین ارکان های مقابله با قاچاقچیان حیات‌وحش دادن آموزش است
  • هفت گوهر نایاب زاگرس در خطر انقراض