Web Analytics Made Easy - Statcounter

تاکنون ۲۲ روستای شرق هرمزگان با جمعیت ۲۲ هزار نفر به علت هجوم شن‌های روان ناگزیر به مهاجرت اجباری شده‌اند که از این شمار ۱۰ روستا زیرخاک مدفون شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  هرمز؛ ورود غول خشکسالی و کاهش بارندگی در چند دهه اخیر و برداشت بی رویه از ذخایر آبی در هرمزگان سبب شده بیشتر مناطق این استان را که اصولا نیمه بیابانی و خشک بوده در حصار شن های روان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از 33 روستای هرمزگان با دارا بودن مناطق بیابانی در خطر شن های روان قرار دارند که بیشتر این مناطق در شرق هرمزگان و در شهرستان های جاسک، سیریک بوده که عدم توجه دولت ها به بیابان زدایی سبب شده که روستاییان خانه های خود را ترک کرده و با ترک آنها فرسایش و بیابان زایی بیش از پیش تقویت شود.

وجود شن های روان در روستاهای هرمزگان عرصه زندگی را بر مردم این دیار تنگ کرده به طوری که همواره با ترس مبتلا به بیماری های پوستی و تنفسی رو به رو هستند.

در حال حاضر با کوچکترین وزش باد پاییزی شن های روان بر سر و  خانه های مردم سرازیر می شود و این گرد و غبار ها به صورت لایه ای بر صورت و لباس های کودکانیکه برای بازی به کوچه آمده اند نقش می بندد و ارمغان بیماری های پوستی را برای آنها به همراه دارد.

تاکنون ۲۲ روستای شرق هرمزگان با جمعیت ۲۲ هزار نفر به علت هجوم شن‌های روان ناگزیر به مهاجرت اجباری شده‌اند که از این شمار ۱۰ روستا زیرخاک مدفون شده است.

50درصد شنزارها و صحرا در شهرستان جاسک است

بیشترین پراکندگی مناطق بیابانی هرمزگان در شهرستان جاسک واقع شده که ۵۰درصد از شن زارها و صحراها استان را شامل می شود و ۷۵ درصد اراضی جاسک بیابانی ،۱۰ درصد جنگل و ۱۵ درصد را مرتع تشکیل می دهد که هجوم شن های روان تا پشت در خانه های ساکنان منطقه آرامش را از مکران نشینان سلب کرده است.

 روستا‌های گروگ پائین، گشمی، کیدر پائین، پیوشک، مشکوهی، براک، لیرک، سدیچ، هیمن، سور چاه، پتروکی، بیاهی، جهلو، جهلا، سهرکی، وَنک، کَرَتی، گتی، عَبد، کُنتکی و ککی در شهرستان جاسک با مشکل شن ‌های روان مواجه هستند.

بیش از ۴۰۰ خانوار در ۲۱ روستای شرق شهرستان جاسک در محاصره شن های روان قرار دارد که روستاهای  گشمی، گتی، مشکوهی، تیدرقدیم و براک از بارزترین مناطق جاسک در محدوده کانون های بحرانی و هجوم شن های روان و خطر دفن شدن هستند.

با وزش باد در این مناطق ارتفاع شن های روان از یک تا 15 متر افزایش می یابد و سبب مسدو شدن راه های ارتباطی، حبس شدن مردم در خانه ها، ادارات و مدارس می شود.

سیریک غرق در شن های روان

روستای کندال از توابع بخش بمانی شهرستان سیریک با هزار نفر جمعیت و 170 خانوار در فاصله 40کیلومتری شهرستان سیریک واقع شده است که این روزها با مشکل شن های روان دست و پنجه نرم می کند.

حرکت شن های روان در این روستا علاوه بر ایجاد زیان های اقتصادی، بیماری های پوستی، چشمی، تنفسی نیز برای مردم این منطقه به دنبال داشته است.

تاکنون بیش از 15 خانوار از ساکنان این روستا مجبور به ترک خانه ها خود شده اند و به روستاهای همجوار مهاجرت کرده اند.

حرکت شن های روان در مقسان سیریک نیز موجب ترک اهالی مردم این روستا با قدمت 150 ساله شده که دیگر اثری از این روستا باقی نمانده است و در زیر شن های روان مدفون شده است.

هجوم شن های روان موجب مهاجرت 22 روستا شد

حبیب‌الله حاتمی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: تاکنون اعتباری برای بیابان‌زدایی و تثبیت ماسه‌های روان در هرمزگان ابلاغ نشده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهار کرد: پارسال از اعتبار ابلاغی هفت میلیارد تومان برای اجرای عملیات بیابان‌زدایی حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تثبیت ماسه‌های روان در هرمزگان اختصاص داده شد.

حاتمی با بیان اینکه پارسال هزار هکتار از شن‌های روان روستای گتی مالچ پاشی و ۴۰ هزار نهال در ۴۰۰ هکتار کاشته شد، اضافه کرد: در صورت اختصاص اعتبار امکان مالچ پاشی و نهال‌کاری سالانه سه هزار هکتار در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای مالچ پاشی هر هزار هکتار ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اضافه کرد: بیش از صد روستا با بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت در این کانون‌های بحران در معرض حرکت ماسه‌های روان قرار دارند که ۲۰ روستا با جمعیت بیش از ۷ هزار نفر وضعیتشان بحرانی‌تر است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان تصریح کرد: تاکنون ۲۲ روستای شرق هرمزگان با جمعیت ۲۲ هزار نفر به علت هجوم شن‌های روان ناگزیر به مهاجرت اجباری شده‌اند که از این شمار ۱۰ روستا زیرخاک مدفون است.

حاتمی خاطرنشان کرد: براثر حرکت این ماسه‌ها تاکنون ۷ روستای جاسک زیر شن‌های روان مدفون‌شده‌اند و ۲۱ روستا در معرض مدفون شدن زیر شن‌های روان قرار دارند.

با توجه به نابودی و مهاجرت روز افزون مردم شرق هرمزگان از روستا و نیز مدفون شدن روستا در زیر شن های روان امید است دولت مردان فکری اساسی بای شن های روان هرمزگان داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۳۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ زنی احداث سالن چند منظوره ورزشی در روستای سنگان اشنویه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد؛ فرماندار شهرستان اشنویه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته معلم از کلنگ زنی و آغاز عملیات ساخت سالن چند منظوره ورزشی در روستای سنگان این شهرستان خبر داد.

سید علی ترابی افزود:  طرح احداث سالن چند منظوره ورزشی روستای سنگان از محل اعتبارات سفر استاندار آذربایجان‌غربی به شهرستان بوده که برای اجرای آن در مجموع سه میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است.

ترابی اظهارکرد: بزودی این طرح با حضور مردم و مسئولان و ورزشکاران کلنگ زنی و عملیات اجرایی  آن آغاز خواهد شد.

وی، کلنگ‌زنی گاز رسانی روستاهای ذمه و آلکاباد و جشن پایانی آن با اتمام این دو روستا، پیگیری تسریع در عملیات تصفیه خانه فاضلاب شهری،  احداث ۵۵ کلاس درس در شهرستان، اجرای طرحهای عمران شهری شهرداریها، موفقیت طرحهای مخابرات در سطح استان ،اتمام طرحهای راهداری با پایان راه روستاهای مندان و پولیه، اجرای طرحهای تأمین آب آشامیدنی روستاها و برگزاری باشکوه  جشنواره گیلاس را برخی از اقدامات صورت گرفته و درحال اجرا و پیگیری عنوان کرد.

فرماندار شهرستان اشنویه، همچنین با قدردانی از زحمات مدیر و مجموعه کارکنان و معلمان شهرستان در امر تعلیم و تربیت و نیز تشکر از تلاش اصحاب رسانه اظهار امیدواری کرد با تعامل و همدلی مردم و مسئولان شهرستان، گامهای مؤثر و اساسی برای توسعه شهرستان برداشته شود.

دیگر خبرها

  • آغاز طرح آبرسانی به روستای کم رضوان بندرلنگه
  • آب شرب پایدار ۲ هزار ساکن روستاهای شاهین‌شهر تامین شد
  • آب شرب پایدار ۲ هزار نفر ساکن روستاهای شاهین‌شهر تامین شد
  • آغاز عملیات آبرسانی به روستای کم رضوان بندر لنگه
  • بهره‌برداری از ۴۰۶ پروژه عمرانی در روستا‌های کرمانشاه
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • کلنگ زنی احداث سالن چند منظوره ورزشی در روستای سنگان اشنویه
  • برخورداری ۹۳ درصدی روستاهای شهرستان آزادشهر از طرح هادی
  • رشد تأمین آب شرب پایدار در روستاهای کشور+جدول
  • کاروان سلامت هلال احمر تالش در روستاهای بخش مرکزی تالش اجرا شد