Web Analytics Made Easy - Statcounter

لندن – ایرنا – نشریه دیلی تلگراف روز چهارشنبه عنوان کردند یکی از دو مظنون روسی در پرونده سالزبری که از طرف انگلیس متهم به دخالت در مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس روس و دخترش شده‌اند، یک سرهنگ سازمان اطلاعات ارتش روسیه موسوم به جی.آر.یو بوده است.

به گزارش ایرنا، دیلی تلگراف دراین‌باره افزود که این مظنون، قبلاً از سوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به دلیل خدماتی که در کشورهای اوکراین و چچن صورت داده موردتقدیر قرارگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پلیس لندن پیش‌تر هویت دو فرد روس به نام‌های الکساندر پتروف و روسلان بوشیروف را به‌عنوان عاملان مسمومیت اسکریپال معرفی کرده بود. بااین‌حال نشریه دیلی تلگراف امروز مدعی شد که نام اصلی روسلان بوشیروف ، سرهنگ 'آناتولی ولادیمیرویچ چپیگا' است و 39 سال سن دارد.
منابع انگلیسی درباره هویت اصلی الکساندر پتروف مطلب تازه‌ای را منتشر نکرده‌اند، بااین‌حال دیلی تلگراف گزارش داده است که اسم کوچک او واقعی و نام خانوادگی‌اش (پتروف) مستعار است. این اطلاعات در حالی درز پیداکرده است که بوریس جانسون وزیر خارجه اسبق انگلیس و از مخالفان دولت مسکو، پس از کناره‌گیری از سمت خود، به کار روزنامه‌نگاری در دیلی تلگراف مشغول شده است.
ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس و دخترش یولیا از اسفندماه گذشته در شهر سالزبری انگلیس آغاز شد که در جریان آن دولت لندن ادعا می‌کند روسیه طی عملیاتی مخفیانه این پدر و دختر را به‌وسیله گاز نوویچوک مسموم کرده است.
بر همین اساس لندن 23 دیپلمات روس را اخراج کرد و به پیروی از این کشور، آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا هم واکنش مشابهی نشان دادند.
مسکو اما هرگونه دخالت در این حادثه را رد و انگلیس را به تخریب عامدانه روابط دو کشور متهم کرده است.
اما ماجرا به اینجا ختم نشد، پس از گذشت شش ماه از وقوع این حادثه، نخست‌وزیر انگلیس طی اظهاراتی ادعای تازه‌ای را مطرح کرد و گفت که تحقیقات دستگاه‌های امنیتی این کشور نشان می‌دهد دو مامور اطلاعات ارتش روسیه موسوم به جی.آر.یو، در این حادثه دست داشته‌اند.
به گفته وی، دوم ماه مارس گذشته افرادی بانام‌های مستعار الکساندر پتروف و روسلان بوشیروف باهدف مسمومیت سرگئی اسکریپال از مسکو وارد فرودگاه گاتویک لندن شدند.
«ترزا می» افزود، این افراد متعاقباً در هتلی واقع در شرق لندن مستقرشده که بر اساس تحقیقات پلیس ماده نوویچوک در اتاق محل اقامت آن‌ها کشف‌شده است. این افراد به گفته نخست‌وزیر انگلیس، ساعت 2 و 30 دقیقه ظهر شنبه سوم مارس وارد شهر سالزبری شده و 4 و 10 دقیقه این شهر را ترک کردند.
«می» ادامه داد: آن‌ها متعاقباً روز یکشنبه به سالزبری سفرکرده و ماده سمی نوویچوک را ساعت 11 و 58 دقیقه صبح در مجاورت منزل اسکریپال قراردادند. بر اساس تحقیقات پلیس این زمان، درست لحظاتی پیش از مسمومیت اسکریپال ها می‌باشد.
نخست‌وزیر انگلیس گفت که متهمان در حدود ساعت 4 و 45 دقیقه به لندن بازگشته و متعاقباً ساعت 10 و 30 دقیقه با پرواز «اس یو» 2585 از فرودگاه هیترو لندن راهی مسکو می‌شوند.
وی با بیان این مطالب، بار دیگر مسکو را مقصر اصلی این حادثه قلمداد و تأکید کرد که لندن از طریق رایزنی با سران اتحادیه اروپا تحریم‌های تازه‌ای را علیه مسکو اعمال خواهد کرد.
«می» امروز طی سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد روسیه را به نقض پیمان منع گسترش سلاح‌های کشتارجمعی متهم کرد و از مسکو خواست تا وفاداری خود را در این رابطه ثبات کند. نخست‌وزیر انگلیس هشدار داد که در غیر این صورت جامعه جهانی با کشورهایی که این پیمان را نقض می‌کنند برخورد خواهد .
اروپام **هـ ن **3404

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي انگليس روسيه اسكريپال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۹۹۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان

وزیر بهداشت در واکنش به مسمومیت الکلی جمعی از پزشکان در شیراز گفت: انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، به آن عمل هم کنند.

به گزارش مشرق، بهرام عین‌الهی درباره مسمومیت الکلی اخیر برای جمعی از پزشکان در شیراز گفت: در علم پزشکی مصرف ۲ دو چیز را همه عالمان پزشکی انکار می‌کنند و من هم جدا از مسائل شرعی صحبت می‌کنم. امروزه می‌گویند بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار است و می‌گویند تقریبا تمام اعضای بدن می‌تواند از مصرف سیگار دچار عارضه شود و متاسفانه می‌بینیم بعضی‌ها سیگار می‌کشند و بعضی‌ها خودشان ممکن است جزو پزشکان باشند، الکل هم همین طور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: الکل هم جدا از مسائل شرعی از نظر پزشکی یکی از عواملی است که بسیاری از بیماری ها را ایجاد می‌کند، به خصوص می‌تواند در کبد عوارض بسیار زیادی داشته باشد. در رشته خود ما که چشم پزشکی هستیم؛ الکل‌هایی که استاندارد نیستند و ناخالص هستند موجب کوری می‌شوند که به آن الکل متانول می‌گویند در واقع الکل چوب این کار را انجام می دهد.

وی با بیان این که ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، عنوان کرد: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است. بنابراین نه تنها در مورد جامعه پزشکی بلکه درباره مردم هم استفاده از الکل می‌تواند عوارض بسیار زیادی ایجاد کند، عمر افراد را کوتاه می‌کند و می‌تواند بیماری‌هایی را در درازمدت داشته باشد، به خصوص بیماری کبدی را می‌تواند به وجود بیاورد که آینده بدی را رقم بزند.

عین‌الهی با اشاره به این‌که وزارت بهداشت وظیفه‌اش این است که اطلاع‌رسانی کند، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند بگوید این عوارض وجود دارد، ولی حالا اگر کسی سیگار می‌کشد ما عوارضش را می‌گوییم، انتخاب خودش است، الکل هم همین است و ما حتما می‌گوییم مردم عزیزمان استفاده نکنند برای این‌که عوارض درازمدتی دارد.

دیگر خبرها

  • روسیه سفرای انگلیس و فرانسه را احضار کرد
  • استقرار هزاران نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین/ تنش شدید میان مسکو و کشورهای اروپایی با آغاز رزمایش اتمی روسیه
  • استقرار ده ها هزار نیروی نظامی روسیه در اطراف شهر راهبردی اوکراین/ تنش شدید میان مسکو و کشورهای اروپایی با آغاز رزمایش اتمی روسیه
  • چلسی رقیب همشهری‌اش را گلباران کرد
  • انتقاد روسیه از مواضع نخست‌وزیر انگلیس نسبت به اوکراین
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان
  • صادق خان با کسب سومین دور شهرداری لندن رکوردشکنی کرد
  • واکنش معاون دومای روسیه به چراغ سبز لندن به شلیک موشک‌های انگلیسی
  • چراغ سبز انگلیس برای حمله به خاک روسیه؛ وعده کامرون به زلنسکی!
  • واکنش کاردار ایران در لندن به اظهارات وزیر دفاع انگلیس