Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@21:19:41 GMT

خوشه های زرین کردستان در یک قدمی طلای کشور

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۰۱۳۹۸

خوشه های زرین کردستان در یک قدمی طلای کشور

سنندج - ایرنا - گندم یا همان طلای زرد و خوشه های زرین کردستان در آستانه قرار گرفتن در جایگاه نخست تولید کشور قرار دارد و به سوی کسب مقام اول پیش می رود.

به گزارش ایرنا، گندم یکی از محصولات استراتژیک در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران است و در کشور ما به دلیل اهمیت آن به عنوان محصولی مقدس شناخته می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشت گندم از دیرباز در کردستان آغاز شد و امروزه یکی از استان های مطرح ایران در زمینه تولید این محصول ارزشمند است و امسال رکورد تولید و خرید تضمینی در این استان نسبت به دوره های گذشته شکسته شد.
اگر در سال های قبل کردستان رتبه چهارم و پنجم تولید گندم و بعد از استان های خوزستان، فارس، گلستان و کرمانشاه قرار داشت پارسال جهش خوبی داشت و در سکوی دوم تولید و خرید این محصول قرار گرفت.
از زمانی که آمار تولید گندم در استان ثبت شده تاکنون یکی از سال هایی که بهترین تولید را داشته ایم مربوط به سال زراعی 95 - 94 است که حدود 950 هزار تن تولید و 850 هزار تن خرید تضمینی شد.
تولید یک میلیون و 175 هزار تن گندم در سال زراعی 97 - 96 که به نسبت سال زراعی ما قبل آن که حدود 655 هزار تن بود رشدی 79 درصدی داشته در تاریخ تولید گندم در این استان بی سابقه است.
525 هزار هکتار از اراضی دیم کردستان و 33 هزار هکتار از اراضی آبی آن امسال به کشت گندم اختصاص پیدا کرده بود.

** افزایش 70 درصدی عملکرد گندم دیم کردستان در واحد سطح
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه امسال رکورد تولید و خرید گندم در تاریخ کشاورزی استان شکسته شد، گفت: امسال یک میلیون و 175 هزار تن گندم در استان تولید شد و بیش از یک میلیون و 27 هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شد.
فرید سپری به مهمترین شرایط افزایش تولید گندم در استان اشاره کرد و اظهار داشت: بیشترین سطح زیر کشت گندم در استان مربوط به کشت دیم است و در این نوع کشت مهمترین شرط برای تحقق اهداف تعیین شده، رطوبت است.
وی اضافه کرد: اگر بهترین تکنولوژی های روز دنیا هم در مزارع دیم بکار گرفته شود ولی رطوبت مورد نیاز محصول تامین نشود، تولید مطلوبی نخواهیم داشت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: شروع سال زراعی 97 - 96 با بارندگی مناسبی همراه نبود ولی در فصل بهار بارندگی خوبی اتفاق افتاد و این مساله یکی از مهمترین دلایل افزایش تولید امسال گندم به شمار می رود.
سپری تاکید کرد: سال زراعی 95 - 94 هم شاهد بهترین میزان و پراکنش بارندگی در استان بودیم ولی موارد دیگری هم چون کشت به موقع و استفاده از ارقام مناسب در افزایش تولید امسال نیز دخیل بودند.
وی با اشاره به اینکه 90 درصد بذر گندم استان قبل از بارندگی موثر پاییز سال گذشته کشت شد، گفت: بالا بودن ضریب مکانیزاسیون در کشت گندم و استفاده از ارقام متنوع و کنترل آفات و بیماری ها و تغذیه کودی مناسب در فصل پاییز از دیگر عوامل موثر در افزایش تولید این محصول است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان میزان افزایش عملکرد گندم دیم در هکتار 70 درصد و گندم آبی را هم 25 درصد اعلام کرد و یادآور شد: امسال از تعداد کمباین بیشتری در برداشت گندم استفاده شد و علاوه بر این برنامه نظارت بر ریزش و افت این محصول هم اجرا گردید.
سپری اظهار داشت: براساس برآوردهای انجام شده کاهش حتی یک درصد افت و ریزش در برداشت گندم با کمباین با لحاظ قیمت امسال گندم حدود 15 میلیارد تومان درآمد برای کشاورزان به همراه خواهد داشت.
وی افزود: در سال هایی که تولید گندم در کشور به دلایل مختلف اعم از کاهش بارندگی و سرمای شدید تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش داشته است در کردستان 500 هزار تن گندم تولید شده که نشان می دهد علیرغم دیمی بودن این محصول و سردسیر بودن منطقه و وقوع سیل و تگرگ شاهد پایداری تولید گندم در استان بوده ایم.

** افزایش تنوع ارقام گندم کشت شده در کردستان
در سنوات گذشته بیشتر اراضی گندم دیم استان به کشت رقم سرداری اختصاص می یافت و به صورت محدود رقم آذر دو هم کشت می شد ولی اقداماتی سازمان جهاد کشاورزی استان انجام داد و ارقام دیگری را هم مانند باران، اوحدی، هشترود، صدرا، کراس سبلان، داری یک و تک آب وارد عرصه کشت کرد و با این تنوع استفاده از ارقام مختلف شاهد افزایش تولید این محصول ارزشمند هستیم.
همواره یکی از مشکلات در تولید محصولات کشاورزی مربوط به محدودیت منابع آبی است بنابراین ارقامی مانند تک آب تولید و به کشاورزان معرفی و عرضه شده که این رقم همانگونه که از نامش پیداست تنها با یک بار آبیاری عملکرد لازم را خواهد داشت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در ارتباط با رقم تک آب گندم می گوید: این رقم در مناطق معتدل استان همچون سروآباد، مریوان، کامیاران و بخش هایی از سقز و سنندج قابلیت کشت دارد و کشت هم شده است.
سپری تاکید کرد: این رقم با یکبار آبیاری پنج تن در هکتار عملکرد دارد و رقمی بینابینی دیم و آبی است و در مناطقی که آب کافی و لازم ندارند قابل کشت است.
با وجود اتفاقات خوشایندی که در نتیجه افزایش تولید و به تبع ازدیاد درآمد گندمکاران استان کردستان پیش آمد، اما هنوز این قشر با مشکلاتی مواجه هستند و درخواست هایی از دولتمردان برای حفظ میزان تولید همچنین بهبود وضعیت معیشتی خود دارند.

** براساس تورم، نرخ خرید تضمینی گندم تعیین شود
دبیر سازمان نظام صنفی کشاورزی استان کردستان با اشاره به اینکه تمام کشاورزان استان از افزایش تولید گندم در سال جاری خرسند هستند، گفت: یکی از دلایل این موفقیت به راهنمایی های کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی بر می گردد.
سید حسین رحیمی اظهار داشت: می طلبد مسئولان برای حفظ و پایداری میزان تولید فعلی این محصول در استان در سال های آینده، برنامه ای تهیه و تدوین کنند.
وی اعلام به موقع نرخ تضمینی گندم و افزایش بهای این محصول استراتژیک براساس تورم و گرانی ها را از عوامل مهم در افزایش تولید دانست و افزود: برای ایجاد انگیزه و دلگرم کردن هر چه بیشتر کشاورزان انتظار می رود براساس تورم موجود در کشور نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم تعیین و اجرایی شود.
دبیر سازمان نظام صنفی کشاورزی استان کردستان تاکید کرد: از آنجا که گندمکاران کردستانی سهم بالایی در تولید گندیم دیم کشور دارند خواهان حمایت بیشتر دولت با اعطای وام هایی با نرخ سود بسیار پایین هستند.
رحیمی یادآور شد: تعداد زیادی از گندمکاران استان تحت پوشش بیمه نیستند که این یکی از مهمترین مشکلات این قشر زحمت کش است که امیدواریم از طریق صندوق بیمه روستاییان این مشکل بر طرف شود.
امسال دولت به کشاورزان وعده داده بود که 50 درصد بهای خرید تضمینی گندم یک هفته بعد از تحویل محصول به مراکز خرید به حساب آنها واریز شود که خوشبختانه این وعده عملیاتی شد.
ولی با توجه به افزایش بی سابقه قیمت بسیاری از کالاها در چند ماه اخیر، کشاورزان دغدغه دریافت مابقی بهای محصول خود را دارند به گونه ای که به ازای هر روز که به آنها دیر پرداخت شود قدرت شان در خرید نهاده های مورد نیاز برای کشت سال آینده کاهش پیدا می کند لذا خواستار تحقق وعده سود دیر کرد ناشی از تاخیر در پرداخت پول گندم هستند.
7348/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد توليد گندم رتبه نخست كشاورزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۰۱۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید

ایسنا/خوزستان مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان از خرید بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم ‌از کشاورزان استان خبر داد.

امید جهان نژادیان در گفت و گو با ایسنا با اشاره اینکه فصل خرید تضمینی گندم استان از ۲۰ فروردین ماه سال جاری آغاز شد، اظهار کرد: عملیات خرید محصول گندم از شهرستان هندیجان آغاز شد و تا به امروز بیش از ۵۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی خریداری شده است.

وی با بیان اینکه عملیات برداشت و خرید در اکثر شهرهای خوزستان آغاز شده است، افزود: در حال حاضر وارد پیک خرید شده‌ایم و روزانه بیش از ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری می‌شود.

جهان نژادیان با اشاره به آمادگی کامل اداره کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان جهت خرید محصول گندمکاران ادامه داد: در سال جاری ۱۰۳ مرکز ویژه خرید گندم آماده است تا مانند سال‌های گذشته تا دانه آخر گندم کشاورزان استان را دریافت کند.

وی یادآور شد: در سال گذشته در خوزستان بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • آغاز برداشت خوشه‌های طلایی از مزارع کازرون از فردا
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • خرید گندم در خوزستان به ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر
  • خرید گندم در خوزستان به بیش از ۵۶۰ ‌هزار تن رسید
  • افزایش سلامت دام‌ها با تولید محصول ایرانی