Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش برنا، محسن فاتح، معاون دبیر اجرایی "سومین کنگره بین‌المللی و پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت" در حاشیه این کنگره در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اهدافی که کنگره زخم و ترمیم بافت دنبال می‌کند، این است که به نوعی توجه محققان مختلف را به بحث زخم و ترمیم بافت جلب کنیم. 

وی افزود: زخم موضوع مهمی است و آماری که در این زمینه وجود دارد، حاکی از آن است که میزان عوارضی که ناشی از زخم‌های مزمن است و هزینه‌هایی که برای آن صرف می‌شود، به مراتب بیشتر از آن چیزی است که برای برخی از انواع سرطان‌ها صرف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران یادآور شد: مرگ و میری هم که از زخم‌های مزمن اتفاق می‌افتد، از بعضی از سرطان‌های رایج و شناخته شده مثل سرطان پروستات و پستان بیشتر است، این هم به خاطر تعدد موارد مبتلا به زخم‌های مزمن است که افراد کثیری را مبتلا می‌کند. 

فاتح ادامه داد: به همین دلایل، این بود در چند سال اخیر برنامه‌های معاونت پژوهشی دانشگاهی را روی بحث زخم و ترمیم بافت متمرکز کردیم. 

دبیر اجرایی کنگره زخم و ترمیم بافت درباره فعالیت‌هایی که در این زمینه توسط مجموعه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران انجام می‌شود، اظهار کرد: متخصصین علوم بالینی و علوم پایه فعالیت‌های زیادی را در قالب معرفی زخم‌پوش‌های جدید و ارزیابی‌های بالینی این زخم‌پوش‌ها انجام می‌دهند. 

وی درباره تحقیقات علوم پایه در این حوزه توضیح داد: در علوم پایه بر استفاده از فناوری‌های جدید اعم از کاربردهای لیزر در ترمیم زخم، کاربردهای نانوتکنولوژی و فناوری‌هایی نظیر فتو داینامیک تمرکز داریم و طرح‌های متعددی در این زمینه تعریف شده و در حال اجرا است. 

فاتح درباره نرم‌افزاری که در این کنگره رونمایی شد، توضیح داد: گایدلاین‌ها ابزارهایی هستند که مسیر رسیدن به تشخیص و درمان را به طور یکنواخت تعریف می‌کنند. در مواجهه با یک مشکل درمانی رویکردهای پزشکان مختلف بسیار متفاوت است. این گایدلاین‌ها خط مسیر را نشان می‌دهد و برای اینکه سریعتر و درست‌تر به نتیجه واقعی دست پیدا کنیم، از این‌ها استفاده می‌کنیم.

دبیر اجرایی کنگره زخم و ترمیم بافت افزود: گروهی که تحت سرپرستی دکتر لاریجانی در پژوهشکده غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران کار می‌کنند، این گایدلاین را چند سال پیش تعریف کردند. این گایدلاین خط سیر را نشان می‌دهد و  بهترین و راحت‌ترین راه برای رسیدن به درست‌ترین تشخیص است، همیشه به هرحال در روند تشخیص و درمان خطاهایی وجود دارد که این‌ها در این گایدلاین درصدهای خطای احتمالی را کمتر کردند و این گایدلاین هر سال هم به روزرسانی می‌شود. 

فاتح درباره نمونه‌های خارجی این گایدلاین توضیح داد: گایدلاین‌ها بسته به شرایط بومی هر ناحیه‌ای متفاوتند، برای مثال اروپا و آمریکای شمالی گایدلاین‌هایی دارند اما مشکلاتی که آن‌ها در زمینه بهداشت و درمان در جامعه‌شان دارند، با آنچه که ما داریم، متفاوت است. ترکیب بیماری‌هایمان و نوع مشکلاتمان با هم متفاوت است؛ به همین دلیل نمی‌توانیم گایدلاین آنها را کپی کنیم و مجبوریم بسته به شرایط جامعه، گایدلاین تعریف کنیم. 

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران یادآور شد: این گایدلاین مختص پای زخم دیابتی به عنوان یکی از معضلات جامعه است. متاسفانه در جامعه روند ابتلا به دیابت و میانگین سنی افراد رو به افزایش است و مشکلات مزمن روز به‌روز افزایش می‌یابد.

فاتح ادامه داد: 30 سال قبل مشکلات بیماری‌های عفونی، آسیب‌زا بود، اما در حال حاضر مشکلات عفونی و مسری حل شده و بیماری‌ها به سمت بیماری‌های غیرواگیر رفته است. طبیعی است که باید مرتب بر اساس تغییراتی که در جامعه اتفاق می‌افتد و تغییر ترکیب جمعیت پروتکل‌ها هم به همان نسبت دچار تغییر شوند.

وی درباره این گایدلاین توضیح داد: این گایدلاین در واقع یک نقشه راه است و این نقشه راه تعیین می‌کند که در مواجهه با یک زخم برای درمان از کجا شروع کنید و به کجا برسید. در مراکز تخصصی همه‌جای کشور امکان دسترسی به خدمات تخصصی به این شکل وجود ندارد، اما اگر این گایدلاین وجود داشته باشد همه جا می‌توان از آن استفاده کرد.

دبیر اجرایی کنگره زخم و ترمیم بافت درباره کاربرد این گایدلاین گفت: گایدلاین‌ها در تمام مراکز درمانی که در زمینه زخم فعال هستند، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. کلینیک‌های غدد و پزشکانی که با بیماران دیابتی سر و کار دارند نیز می‌توانند از این گایدلاین استفاده کنند. 

وی درباره تعداد افراد مبتلا به دیابت و زخم‌های دیابتی اظهار کرد: معمولا گفته می‌شود یک چهارم افرادی که دیابت دارند، در طول زندگی‌شان یکبار زخم دیابتی را تجربه می‌کنند و با توجه به آماری که وجود دارد، در کشور حدود 6 تا 7 درصد جمعیت مبتلا به دیابت‌ هستند که این به آن معناست که حدود یک و نیم میلیون نفر در کشور زخم پای دیابتی دارند که آمار قابل توجهی است.

فاتح در پایان درباره هزینه هایی که در کشور برای درمان زخم پای دیابتی صرف می‌شود، اظهار کرد: آمار خیلی دقیقی وجود ندارد، اما در کشور چیزی حدود هزار میلیارد تومان برای درمان زخم پای دیابتی هزینه می‌شود. علت زیاد بودن هزینه‌ها هم این است که تعداد موارد خیلی زیاد است، نه اینکه خود درمان هزینه‌بر باشد. 

گفتنی است: سومین کنگره بین‌المللی و پنجمین کنگره ملی زخم و ترمیم بافت از روز گذشته چهارم مهر ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی آغاز به کار کرده و تا فردا ششم مهرماه ادامه دارد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سرطان مرگ و میر زخم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۰۴۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی

بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود.

شهروز همتی، رئیس بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین‌المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران با بیان اینکه این کنگره ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت برگزار می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته، برگزاری کنگره مصادف با روز آزمایشگاهیان بود، اما به واسطه مسائلی که پیش آمد، امسال کمی با تاخیر صورت گرفت.

او مطرح کرد: کنگره ما در بخش علمی ۲۵ محور دارد و کارگاه‌هایی برگزار می‌شود. نکته مهم این است که کنگره ارتقای کیفیت به عنوان بزرگترین کنگره در زمینه طب آزمایشگاه، همواره سعی کرده محور‌ها و کارگاه‌ها را طوری انتخاب کند که در ارتقای دانش تاثیر گذار باشد. انتخاب کارگاه‌ها براساس نیاز شرکت کنندگان و محور‌ها براساس مسائل روز دنیا خواهد بود.
حضور بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی

همتی گفت: پیش بینی می‌کنیم حدود ۷ تا ۱۰ هزار نفر از کنگره و نمایشگاه جانبی بازدید داشته باشند. در بخش نمایشگاهی بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان که تولید کننده یا وارد کننده محصولات آزمایشگاهی هستند محصولات خود را ارائه می‌کنند.

امیرحسن زرنانی، دبیر علمی کنگره نیز با بیان اینکه این کنگره پر افتخار ین کنگره در زمینه علوم آزمایشگاهی در سطح کشور است، عنوان کرد: تمام نگاه‌های افراد متخصص در حوزه آزمایشگاهی به این کنگره است.

او ادامه داد: در این کنگره حدود ۲۵ پنل برگزار خواهد شد. کنگره فقط یک کنگره بازآموزی صرف نیست نقش و رسالت کنگره این است که آخرین پیشرفت‌های علمی در جهان را به سمع و نظر مخاطبانش برساند. یکی از چالش‌هایی که کنگره دارد این است که چه حوزه‌هایی را در کارگاه‌ها بگنجاند.
۸۰ درصد تشخیص‌های پزشکی به کمک آزمایشگاه است

‌زرنانی با اشاره به دو محور برگزاری کنگره که یکی از آن‌ها نقش آزمایشگاه‌ها در تشخیص پزشکی است، بیان کرد: حدود ۸۰ درصد تشخیص‌های پزشکی و بالینی با کمک‌های آزمایشگاه انجام می‌شود. آزمایشگاه نقش بسیار مهمی در حوزه سلامت عمومی دارد. با توجه به مشکلاتی که برای آزمایشگاه‌ها وجود دارد و هزینه‌ها برخی آزمایشگاه‌ها در حال بسته شدن هستند چرا که نمی‌توانند از پس مخارج بر بیایند.

او با تاکید بر بحث آموزش و تامین گنجینه‌های انسانی، گفت: یکی از اهداف این کنگره احیای مجدد دوره دکتری علوم آزمایشگاهی است و یکی از پنل‌ها هم به این حوزه مربوط است. در تمام پنل‌ها سعی شده افرادی که جایگاه علمی و عملی در جامعه هستند در پنل‌ها صحبت‌های خود را ارائه بدهند.

دبیر علمی کنگره مطرح کرد: محور دومی که این کنگره روی آن تاکید دارد. هوش مصنوعی است. ما روزانه به صورت ملموس با هوش مصنوعی سرکار داریم. هوش مصنوعی اطلاعات را جمع آوری می‌کند ما هستیم که یاد آن می‌دهیم چگونه عمل کند.
ورود هوش مصنوعی به حوزه‌های آزمایشگاهی

او با بیان اینکه در حال حاضر هوش مصنوعی در پاتولوژی و تصویربرداری وارد شده است، گفت: پیش‌بینی انجمن علوم آزمایشگاهی این است که در یک دهه آینده تشخیص‌های آزمایشگاهی مبتنی بر همش مصنوعی خواهد بود و این تشخیص‌ها دقیق‌تر و سریع‌تر خواهد بود. رسالت ما این است از همین الان آینده را پیش بینی و راه حل‌های مواجهه با آن را بررسی کنیم؛ که این اتفاق در کنگره در حال رخ دادن است. پیش نیاز‌های ایجاد آزمایشگاه هوشمند و کسب اطلاعات برای تشخیص بهتر نیز مورد بررسی است.

زنانی گفت: از حوزه‌های دیگر که این کنگره به آن می‌پردازد، ارائه نتایج و جواب آزمایش یکسان در تمام آزمایشگاه‌ها است.
برگزاری کارگاه شناخت رشته علوم آزمایشگاهی برای دانش آموزان

علی شیرین، دبیر علمی در امور کارگاه‌های کنگره بیان کرد: در کنگره ارتقای کیفیت، کارگاه‌ها در راستای محور‌ها هستند. در کنگره ما ۴۵ کارگاه داریم که ویژگی‌های مختلفی را دارد.

او با اشاره به ناشناخته بودن علوم آزمایشگاهی برای دانش آموزان اعلام کرد: مکاتبه کردیم با اداره کل آموزش و پرورش استان تهران تا با کارگاه ویژه برای دانش آموزان این رشته را برای آنان توضیح دهند.

او گفت: بحث اعتباربخشی، یکی دیگر از رویکرد‌های کنگره در کارگاه‌هایی است که برگزار می‌کند. به طوری که مسئولان اعتباربخشی در این کارگاه حضور دارند.

وی افزود: دو محور عمومی قانون کار و مالیات را هر سال در کنگره داشته ایم که امسال در کنار این دو محور، بحث حقوقی را به کارگاه‌ها اضافه کرده ایم.

غلامرضا حمزه‌لو دبیر اجرایی کنگره نیز بیان کرد: آزمایشگاه‌ها نقش ویژه‌ای در نظام سلامت دارند و بدون وجود آزمایشگاه‌ها، روند تشخیص و درمان بیماری‌ها دچار مشکل خواهد شد.
عمده اطلاع رسانی‌ها الکترونیک است

او با اشاره به حضور ۵ هزار شرکت کننده در کنگره امسال، ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد اطلاع رسانی برنامه‌های ما به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی همچنین به برپایی نمایشگاه جانبی کنگره با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی در علوم آزمایشگاهی اشاره کرد و افزود: بیش از ۲۱۰ شرکت در نمایشگاه امسال، غرفه دارند.
حضور ۱۱ سخنران خارجی در کنگره

در ادامه، فریبا شایگان همکار دبیر علمی در امور بین الملل، گفت: در کنگره امسال، ۱۱ سخنران خارجی از کشور‌های آمریکا ایتالیا، کانادا، استرالیا، هلند، هند، آلمان و عربستان خواهیم داشت.

دیگر خبرها

  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • اعلام آمار مرگ و میر‌های سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • اعلام آمار مرگ و میرهای سال ۱۴۰۲/ زنان یا مردان کدام بیشتر فوت کردند؟
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است
  • ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی