Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-04@04:37:55 GMT

چرا بعد از فتح خرمشهر جنگ ادامه پیدا کرد؟

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۱۳۵۵۰

تسنیم نوشت: هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع تمام‌قد رزمندگان ایرانی از کیان جمهوری اسلامی، همان‌طور که درس‌های فراوانی برای تاریخ معاصر این مرز و بوم داشته است، فرصتی برای برخی از دشمنان نظام ایجاد کرد تا به برهه‌های مختلف تاریخی در طول عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس و نحوه عملکرد فرماندهان جنگ، شبهه‌های فراوانی وارد و به این وسیله تلاش کنند تا جان‌فشانی‌های رزمندگان را ناچیز جلوه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شبهه‌ها که در مسیر نادیده گرفتن پیروزی‌های بزرگ ایران در قبال امکانات همه‌جانبه رژیم بعث و پشتیبانی جهانی از صدام بوده و تا زیر سوال بردن برخی از تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز در عملیات‌های مختلف را شامل می‌شود، همچنان بخشی از دغدغه نسلی را می‌سازد که سلحشوری‌های رزمندگان را به‌چشم ندیده‌اند و امروز تحت تاثیر رسانه‌های مختلف دنیا، نیاز دارند تا جوابی برای سوال‌های بی‌شمارشان داشته باشند.

یکی از شبهاتی که با توجه به تحلیل نگاری غلط رسانه‌های خارجی و دامن زدن برخی معاندین در داخل همواره در افکار عمومی مطرح بوده است، ادامه جنگ بعد از بازپس گیری خرمشهر است. سردار احمد حق‌طلب، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج است در گفتگو با تسنیم به این سوال پاسخ داده است. دلایل زیر از نگاه این کارشناس جنگ مطرح شده است:

1- بعد از فتح خرمشهر هنوز خیلی از مناطق اشغال‌شده‌مان در دست دشمن بود. ما هنوز مناطق اشغال‌شده‌مان را پس نگرفته بودیم، فقط خرمشهر را پس گرفته بودیم. خیلی از شهرها مثل سومار، قصرشیرین، مهران، دهلران از شمال‌غرب در دست عراقی‌ها بود. خرمشهر آزاد می‌شود. هنوز در خوزستان بخشی از خاک ما در دست عراقی‌ها بود. ما بعد از فتح خرمشهر هنوز به مرزهای جمهوری اسلامی نرسیده بودیم.

2- نقاطی هم در دست عراق بود که بسیار مهم بود. قبل از شروع رسمی جنگ، عراق نقاط مهم و استراتژیکی را گرفته بود. عراق می‌دانست اگر این ارتفاعات در دست ایران بماند بغداد در تهدید است. در آن زمان صدام گفته بود عراق بدون خرمشهر، حتی بدون بصره می‌تواند باشد اما بدون بغداد نمی‌تواند. به همین علت آن ارتفاعات را نگه‌داشت و بازپس‌گیری آن‌ها بسیار دشوار بود.

3- برخی‌ها به‌نقل از عربستان گفته بودند غرامت می‌دهند اما هیچ سند معتبر و پیشنهاد رسمی قابل وثوقی برای این وجود ندارد که بعد از فتح خرمشهر غرامت می‌پردازند.

4- بینش امام بسیار وسیع بود. چیزهایی را درک می‌کردند که ما درک نمی‌کردیم. اینکه امام عنوان می‌کنند: «جنگ جنگ تا رفع فتنه»، در معنای عوامی آن ما زمانی می‌توانیم خواسته‌های به حق خود را از دشمن مطالبه کنیم که همیشه دست بالاتری را در اختیار داشته باشیم. ما اگر بگوییم خواسته ما گرفتن مرزهای‌مان است که اصلاً برای این جنگی نیاز نبود. ما باید خواسته‌مان ساقط کردن رژیم بعث باشد تا آن‌ها به این خواسته راضی شوند. ضمنا این شعار یک شعار اسلامی است چون خداوند گفته است باید بجنگیم تا رفع فتنه در برابر دشمنان. قضیه یک جنبه تاکتیکی هم داشت که ما یک خواسته بزرگ‌تری را اعلام کرده بودیم تا دشمن به کمترش راضی شود. بنابراین در بحث خرمشهر اینکه آن‌ها آمادگی داشتند که غرامت بدهند یا ما خاک خودمان را پس گرفته بودیم یا جنگ تمام بشود و صلح شود، نبود.

5- صدام وقتی در اوج نقطه‌ضعف بود و در سخت‌ترین شرایط گفت: "آتش‌بس"؛ همه تحلیل‌گران عنوان می‌کنند که اگر ما آتش‌بس را از عراق پذیرفته بودیم، رژیم بعث عراق هنوز پابرجا بود و هنوز ما در آتش‌بس بودیم یعنی یک جنگ سی‌ساله با عراق داشتیم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۱۳۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادمان شهدای کارگر در خطه کویر

در سکوتی که زمزمه‌ی بهشت را در خود نهفته، در آغوش خاطره‌ای که عطر یاس سپید را به مشام می‌رساند، در حرم مطهر حضرت محمد هلال بن علی (ع) گرد هم آمدیم تا نغمه‌ی حماسه را در سیم‌های قلبمان نواخته، یادِ ستارگان درخشان آسمان وطن، شهدای معلم و کارگر شهرستان را در یادواره‌ شهدا گرامی بداریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، در شبی پر ستاره، در نجف ایران گرد هم آمدیم تا یاد و خاطره مردان و زنانی را گرامی بداریم که با اهدای جان خود، از مرز و بوم این سرزمین دفاع کرده و با تقدیم قطره قطره‌ی خون خویش، معنی شجاعت و ایثار را تفسیر کردند.

دیشب مهمان شهدایی بودیم که ستاره‌های درخشان آسمان عشق و ایمان بودند؛ آن‌هایی که در راه حفظ ارزش‌های اسلامی و پاسداری از کیان ایران اسلامی، بی‌دریغ، جان خود را فدا کرده و تا ابد در تاریخ این ملت، جاودانه شدند.


دیشب حرم مطهر حضرت محمدهلال بن علی (ع)، انعکاسی از حماسه‌های بی‌نظیر شهدای انقلاب و اسلام بود.

در این مکان معنوی که یادآور رشادت‌ها و فداکاری‌های بزرگان و عالمان دین بود، گرد هم آمدیم که بار دیگر با آرمان‌های شهدای گرانقدر تجدید بیعت کرده و پیمان ببندیم که راه پرفروغ آنها را ادامه دهیم.

ما مهمان شهدایی بودیم که به ما درس آزادگی و شجاعت را آموختند؛ شهدایی که با ایثار جان خود به ما فهماندند که در برابر ظلم و ستم سکوت نخواهند کرد و تا آخرین نفس برای حفظ استقلال و آزادی وطنشان تلاش خواهند نمود.

ما در این جمع معنوی از خداوند متعال درخواست نمودیم که روح مطهر شهدا را با اولیای الهی محشور گرداند و به خانواده‌های معظم آنها صبر و اجر عنایت نماید.

دیشب، ما ساکنان این خطه کویری همراه با دیگر زائران و عاشقان فرزند بلافصل امیر مؤمنان حضرت علی (ع) در این محفل نورانی، با دلی آکنده از احترام و ارادت، به پیشانی پر غرور مادران صبور و پدران استوارشان که با صبر و ایثار، شیر مردان این خاک را پرورش دادند، بوسه زدیم.

ما مهمان شهدایی بودیم که در ترنم شجاعت، ترانه جاودانگی سرودند و با نثار جان خویش، سرودی از فداکاری و از خودگذشتگی را به یادگار گذاشتند.

ما مهمان کسانی بودیم که نام پرفروغ آنان چونان نگینی درخشان بر تارک تاریخ این سرزمین می‌درخشد و یاد حماسه‌هایشان، تا ابد در قلب مردم ایران زنده خواهد بود.

ما در کنار مضجع نورانی نوه‌ی پیامبر خوبی‌ها یاد و خاطره‌ی شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای انقلاب و همه‌ی شهیدان راه آزادی و حق به ویژه شهدای کارگر و معلم شهرستان آران و بیدگل را گرامی داشتیم.


به گزارش ایمنا، با هدف زنده نگه داشتن یاد و خاطره‌ی شهدا و یادآوری جان فشانی‌های رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس، یادواره شهدای کارگر و معلم شهرستان آران و بیدگل با عنوان شب‌های پر ستاره چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ماه، ساعت ۲۰ در گلزار شهدای حرم مطهر حضرت محمد هلال بن علی (ع) برگزار شد.


سخنران مراسم یادواره شهدای کارگر و معلم شهرستان آران و بیدگل، حجت الاسلام والمسلمین میر علی اکبری از راویان دفاع مقدس و مداح این محفل نورانی سید علی حسینی نژاد بودند. اجرای گروه سرود هلال منیر نیز از بخش‌های دیگر این مراسم مذهبی بود.

کد خبر 750022

دیگر خبرها

  • تداوم سامانه بارشی در اروند + فیلم
  • تقدیر از مقاومت عراق، موضع کلمبیا و خیزش دانشجویان آمریکایی/ تاکید بر شکست قطعی هرگونه تجاوز احتمالی اشغالگران به رفح
  • حمله مقاومت اسلامی عراق به اهدافی در عمق فلسطین اشغالی
  • پوچتینو: اولین بار است که در این فصل خوشحالم!
  • «یسنا» پیدا شد / ورود دادستان به موضوع
  • یادمان شهدای کارگر در خطه کویر
  • ربیعی: در فولادشهر مهمان نساجی بودیم!
  • حمله پهپادی مقاومت عراق به یک هدف مهم در جولان اشغالی
  • فعالسازی خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره
  • مانوئل نویر: لایق پیروزی برابر رئال مادرید بودیم؛ می‌خواهیم به فینال ومبلی راه پیدا کنیم