Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@06:17:57 GMT

واکنش به تکذیب انگل سرطان مثانه در کارون

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۱۴۲۸۷

واکنش به تکذیب انگل سرطان مثانه در کارون

رئیس انجمن رادیوتراپی انکولوژی ایران، در واکنش به تکذیب انگل سرطان مثانه در رود کارون از سوی وزارت بهداشت، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مهر، محمدرضا قوام نصیری گفت: آنچه بنده با رسانه ها مطرح کرده ام، مستند و بر اساس شواهد علمی و پزشکی بوده است.

وی با اشاره به تماس سخنگوی وزارت بهداشت با او در ارتباط با انعکاس چنین خبری، اظهارداشت: ایشان به من گفتند که موضوع وجود انگل سرطان مثانه در رود کارون مربوط به سال های گذشته بوده و در حال حاضر چنین موضوعی صحت ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قوام نصیری ادامه داد: البته من هیچ اطلاعی از مطالعات اخیر وزارت بهداشت ندارم و نمی توانم بگویم که در حال حاضر چنین مواردی اتفاق می افتد یا نمی افتد.

وی در عین حال به ادعای سخنگوی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: ایشان در تماس با بنده عنوان داشت که خود ما داریم در همین ارتباط با سرطان مثانه نمونه برداری و آزمایش انجام می دهیم.

قوام نصیری ادامه داد: این حرف دو پهلو است، چون اگر مشکلی وجود ندارد، چرا خودشان از مردم منطقه آزمایش می گیرند.

وی با تاکید بر وجود انگل سرطان مثانه در رود نیل مصر، تصریح کرد: این موضوع مستند بوده و در کتاب های پزشکی نیز آمده است. ما هم گفتیم یک دلیل ابتلا به سرطان مثانه در رود کارون، همین انگلی است که در رود نیل مصر وجود دارد.

قوام نصیری با گلایه از برخی رفتارها در کارهای حوزه سلامت، گفت: خدمات ما به خاطر ارتقای سلامت جامعه است و نمی توان حرف نزد که باعث رنجش و دلخوری برخی افراد نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس انجمن رادیوتراپی تکنولوژی ایران، در حاشیه همایش بین المللی رادیوتراپی پیشرفته در کشورهای در حال توسعه، در ارتباط با علت شیوع بالای سرطان مثانه در خوزستان، گفته بود؛ آب کارون که مردم منطقه در آن شنا می کنند دارای انگل «شیستوزومیا» است که همین انگل در رود نیل مصر نیز وجود دارد که باعث افزایش موارد ابتلا به سرطان مثانه شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کارون انگل سرطان مثانه وزارت بهداشت تکذیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۱۴۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاز N۲O در قلیان اکسیژن لقب روانگردان نیز دارد

سخنگوی سابق وزارت بهداشت گفت: قلیان اکسیژن یک اسم شبهه‌ناک است زیرا ماده مورد استفاده در این دستگاه فقط گاز اکسیژن نیست و ماده دیگری به نام N۲O یا نیتروز اکسید استفاده می‌شود که گاهی به آن لقب "روانگردان" نیز می‌دهند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کیانوش جهانپور؛ سخنگوی سابق وزارت بهداشت در واکنش به خبر تایید قلیان اکسیژن در قالب یک طرح مطالعتی از سوی وزارت بهداشت اظهار کرد: آن‌چه در سالهای اخیر در ایران تحت عنوان قلیان اکسیژن شناخته می‌شود به نوعی الگوبرداری و تغییر فرم چیزی است که در کشورهای دیگر تحت عنوان "اکسیژن کلاب" شناخته می شود؛ یک اسم شبهه‌ناک است چرا که ماده مورد استفاده در این دستگاه، صرفاً گاز اکسیژن نیست و ماده دیگری به نام N2O یا نیتروز اکسید استفاده می‌شود که به‌عنوان گاز خنده نیز شناخته می‌شود.

سرو آزادانه قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند

سخنگوی سابق وزارت بهداشت متذکر شد: این گاز کاربردهایی در حوزه پزشکی و صنایع غذایی و شیمیایی دارد؛ پس اصل موضوع جدید نیست اما الگوی مصرف به سمت استفاده نابجا از این ماده رفته و به عنوان سرگرمی رفته است و گاهی به آن لقب "روانگردان" نیز می‌دهند البته باید در نظر داشت اثر تخریبی و روانگردان آن مشابه بسیاری از موادمخدری که مرسوم است نیست.

جهانپور گفت: گاز خنده‌آور در برخی از کشورها مجاز و در برخی کشورها نیز به طور کلی این نوع استفاده از آن، ممنوع است و بیشتر در صنایع دارویی استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خوب و بد قلیان‌ اکسیژن
  • وزارت بهداشت فلسطین: جان تمامی شهروندان نوار غزه در خطر است
  • سمی و سرطان‌زا بودن سیگارهای الکترونیک
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک/ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • افزایش شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر
  • افزایش شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 356 نفر
  • گزارش وزارت بهداشت از سرطان‌زایی سیگارهای الکترونیک
  • (ویدئو) واکنش بغض‌آلود وزیر اسبق بهداشت به مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • گاز N۲O در قلیان اکسیژن لقب روانگردان نیز دارد