Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از اردبیل، رباب عزیزخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل روزگذشته، ششم مهرماه در نشست تخصصی «فرهنگ عاشورایی و تاثیر آن بر ادبیات ایران» در کتابخانه مرکزی اردبیل با اشاره به تاثیر شگرف ادبیات ایران از حماسه عاشورا، اظهار کرد: ادبیات عاشورایی از غنی‎ترین و حماسی‎ترین ذخایر فکری و احساسی مکتب شیعه است و شاعران متعددی در دوره‌های مختلف، این واقعه را در قالب زبان شعر و مریثه به تصویر کشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عزیزخانی با اشاره به رواج بحران‌های مختلف در منطقه خاورمیانه و حضور جوانان مدافع حرم برای دفاع از حریم اهل بیت و ارزشه‌های حسینی گفت: ادبیات غنی عاشورایی که با الهام از واقعه عاشورا شکل گرفته، محرک خوبی برای مبارزه و ایستادگی در برابر ظلم و دفاع از مظلوم است.
در ادامه این نشست شهاب وطن‎دوست، از نویسندگان و پژوهشگران استان، اوج مدیحه سرایی در خصوص واقعه عاشورا را بعد از شکل‌گیری حکومت صفویه دانست وگفت: شعر عاشورایی مختص شیعیان نبود و شاعران اهل سنت نیز که از تعصبات سیاسی حکومت پیروی نمی‌کردند به سرودن این اشعار می‌پرداختند، اما با به قدرت رسیدن حاکمان شیعه صفوی، واقعه عاشورا به بزرگترین نماد شیعی تبدیل شد و این دوران آغازی شکوهمند برای شعر عاشورایی بود.
وی به تشریح تاثیر فرهنگ عاشورا در ادبیات معاصر بویژه ادبیات دفاع مقدس پرداخت و گفت: شکل‎گیری نهضت انقلاب اسلامی که از عاشورای سال ۴۲ شروع شد، ریشه و افکار خود را از عاشورا الهام گرفته بود.
وی خاطر نشان کرد: اشعار عاشورایی در این دوران مفهومی تازه به خود گرفت و معارف عاشورا و هدف قیام امام حسین (ع) روز به روز در شعر شاعران معاصر تجلی پیدا کرد.
شعرخوانی توسط شاعران حماسی استان اردبیل از برنامه‌های دیگر این نشست تخصصی بود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی اردبیل نهضت انقلاب اسلامی ادبیات دفاع مقدس قران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۲۴۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنشی احساسی مربی هوادار به رویارویی با نفت

محمود شجاعی دستیار مسعود شجاعی در کادر فنی هوادار درباره دیدار روز آینده برابر صنعت نفت آینده که تیم شهرش هم به شمار می‌رود، احساسی حرف‌هایش را آغاز کرد و گفت: درباره صنعت نفت صحبت کردن سخت است. زادگاه خودم است و سال‌ها در آن زندگی کرده‌ام. امیدوارم روزی برسد که مسئولین وزارت نفت از کج سلیقگی‌هایشان دست بردارند. امیدوارم قانون عوض شود و شرایطی برای این تیم قدیمی فراهم بشود که هر سال با مشکلات مالی دست به گریبان نشوند و کارشان به اما و اگر کشیده نشود.

او سپس درباره شرایط فنی مسابقه هم صحبت کرد و گفت: هفته گذشته بازی جام حذفی را بردیم و تمرینات خیلی خوبی را پشت سر گذاشتیم. امیدوارم شرایط روحی و فنی تمرین به روز مسابقه انتقال پیدا کند و بتوانیم سه امتیاز را کسب کنیم.

مربی تیم فوتبال هوادار سپس درخواستی را از مسئولان فدراسیون مطرح کرد: از کمیته داوران و مسئولان برگزاری سازمان لیگ تمنا می‌کنیم که در چیدمان داوری دقت بیشتری داشته باشند. هفته گذشته بازی با پیکان کارشناسان داوری گفتند که گل دوم این تیم اول خطا بوده و بعد در شرایط آفساید به ثمر رسیده است. با این حال نه حرفی زدیم و نه بیانیه دادیم و قبول کردیم اشتباهات وجود دارد. امیدواریم اشتباهات عامدانه نباشد تا خدایی ناکرده برخی تیم‌ها از این بابت متضرر شوند.

خبرنگاری از شجاعی درباره احتمال شکست صنعت نفت آبادان و شرایط احساسی او مقابل تیم شهرش پرسید و او درواکنش به آن گفت: نمی‌دانم. آدم در برخی موارد احساسی می‌شود. من دختر دارم. دو سه روز هست که می‌گوید می‌شود این بازی را ببازید. به او گفتم نمی‌شود. ورزش است. درست است که تیم زادگاه ما است ولی ما از باشگاه دیگری پول می‌گیریم و باید عرق داشته باشیم. جبر زمانه است که در این تایم و در این تاریخ به تیم زادگاهمان خوردیم. نمی‌توان کاری کرد و امیدواریم هر تیمی بهتر باشد، نتیجه بگیرد.

 

منبع:ورزش سه 

دیگر خبرها

  • نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است
  • تربیت شدگان مکتب اسلام بهترین ذخایر آن هستند
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • (ویدئو) به خاک و خون کشیدن نمازگزاران شیعه در حکومت طالبان
  • واکنشی احساسی مربی هوادار به رویارویی با نفت
  • زیباترین شعر‌ها از شاعران بزرگ و معاصر درباره معلم به مناسبت روز معلم
  • پست احساسی بازیگر «نون خ» برای سعید آقاخانی (فیلم)
  • شجاعی: دخترم می‌گوید این بازی را ببازید
  • خاطره مجری برنامه مشاعره از شاعران بنام ایران
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت