Web Analytics Made Easy - Statcounter

در واقع به طور میانگین هر 12 روز یک بار به خط لوله انتقال آب استان یزد حمله شد در حالی که این اتفاق در کمتر جایی از ایران مشاهده می شود.
اما نکته مهم اینجاست که چرا این خبر در میان اخبار کشوری کمتر مورد توجه و برجسته سازی قرار گرفته است.
معمولا این نوع خبرها از سوی رسانه هایی که دنبال اخبار پربازدید هستند، بیشتر مورد توجه است ولی چندماه گذشته در لابلای اخبار اقتصادی و برخی حوادث گم شد و مسئولان هم به نوعی برایشان چنین خبری عادی شده که آن را برجسته نمی کنند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ابتدا مروری بر وضعیت حملات انجام شده خواهیم داشت و در ادامه به وضعیت انتشار اخبار آن در رسانه ها.
برای نخستین بار در دوره جدید حمله به خط انتقالی آب کوهرنگ به استان یزد از مسیر شرق استان اصفهان ، این اتفاق جمعه 18 اسفند ماه 1396 رخ داد.
آخرین بار طی هفت ماه اخیر عصر جمعه هفته قبل اتفاق افتاد و هر بار نوع تخریب با دوره قبل از آن متفاوت است.
البته این اتفاق پیشتر نیز سابقه داشت و در سال91 گروهی از کشاورزان شرق اصفهان اقدام به شکستن لوله های انتقال آب زاینده رود به یزد کردند که منجر به درگیری آنها با نیروی انتظامی و مجروح شدن تعدادی از آنها شده بود .
اول باید نقطه ای که خط انتقال مورد حمله قرار گرفت، بشناسیم یعنی شهر ورزنه از توابع بخش « بن ‌رود» که با 14 هزار نفر در فاصله 110 کیلومتری شرق اصفهان و در نزدیکی تالاب بین‌ المللی گاوخونی قرار دارد.
بیشتر مردم شرق اصفهان از جمله ورزنه، کشاورزی هستند و با کشت گندم، جو و یونجه امرار معاش می کنند و چند سال اخیر به خاطر خشکسالی های مستمر و کاهش آب ، دچار خسارت های زیادی شده اند.
جدا از اینکه چرا عده ای هر از گاهی و چند ماه اخیر مرتب دست به تخریب تأسیسات آبرسانی این مسیر می زنند با جست و جو در اخبار این اتفاق به خوبی می توان دریافت که تکرار این حوادث موجب شده تا برای رسانه ها از جذابیت برخوردار نباشد.
در حالی که اگر این موضع در استان بزرگ تری رخ می داد، رسانه های قوی تری داشته اند، مسلما برجسته تر می شد.
البته برخی رسانه های انگشت شماری هم در یزد هستند که به صورت لحظه ای این کارهای غیرقانونی و خلاف اخلاق را پوشش داده اند.
اما در سطح کشوری در لابلای حوادث اقتصادی و گرانی ها ، اتفاق تروریستی اهواز و آمار فوتی‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز گم شد.
با توجه به اینکه حدود 2 دهه خشکسالی مستمر و کاهش بارندگی ها - یزد کم بارش ترین استان ایران - موجب کاهش 50 سانتیمتری سطح سفره های زیرزمینی ، بخشی از منابع تأمین آبی داخلی نیز خشک شود و یزد با کسری حدود 300 میلیون مترمکعبی مخزن مواجه باشد.
به همین دلیل هم اکنون 70 درصد آب شرب استان در فصول مختلف سال و 60 درصد در تابستان از محل این خط تأمین می شود و از سوی دیگر از 6 هزار و 733 منبع آبی استان یک میلیارد و 78 میلیون مترمکعب آب برداشت می‌ شود.
که 833 میلیون مترمکعب آن از چاه‌ها، 163 میلیون مترمکعب از قنات و بقیه از چشمه‌ ها تامین می‌شود.
تخریب خط انتقال آب کوهرنگ به یزد که از محل کمک های دولتی ، مشارکت مردمی و اخذ وام بانکی احداث شد، در واقع ضرر اقتصادی جبران ناپذیری به بیت المال و خزانه عمومی کشور است.
تداوم این کار زیبنده مردم نواحی مرکزی ایران از جمله اصفهان که نقش موثری در پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و خنثی کردن انواع توطئه های دشمنان داشته و دارند، نیست.
در هر حال کمبود آب تنها مشکل مردم خونگرم نواحی ایران مرکزی از جمله یزد و اصفهان نیست، تامین و انتقال آب برای یک میلیون و 138 هزار نفر مردم یزد موضوع حیاتی است.
امیدواریم رسانه ها بتوانند این اتفاق ناخوشایند را که هرچند به ظاهر مورد بی توجهی برخی مسئولان قرار گرفته با اخبار درست و مستند ، مدیریت کنند و مانع از تکرار آن در سایر نقاط کشور شوند.
سکوت در برابر حیات مردم یک استان شایسته نیست و باید رسانه ها نگاه دیگری به این امر داشته باشند.
مسئول روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به برقراری آب انتقالی به ایرنا گفت: افراد مهاجم برای هجدهمین بار، عصر روز جمعه با تخریب 2 حوضچه در مسیر خط لوله انتقال آب کوهرنگ به این استان در شرق اصفهان، آب انتقالی را قطع کردند.
سید علیرضا کربلایی اکرمی افزود: شب گذشته به دلیل تجمع مردم منطق ورزنه، تعمیرات طول کشید ولی با انجام تعمیرات و وصل برق، آب دوباره جریان یافته است.
1968/ 2047/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: اهواز دربی 88 برق خشکسالی دفاع مقدس روابط عمومی یزد اهواز دربی 88 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۳۰۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی

 حمید مولانا، استاد بین‌الملل علوم ارتباطات که روز دوشنبه سوم اردیبهشت سال 1403 در جمع مدیران و برنامه‌سازان سازمان صداوسیما در نشست اندیشه‌ورزی شورای فرهنگی رسانه ملی حضور یافته بود، نظام رسانه‌ای سازمان صداوسیما را امتی و جهانی دانست و گفت: در روزگار کنونی می‌توان دو نظام رسانه‌ای را برای رادیووتلویزیون‌های جهان ترسیم کرد. اولین نظام رسانه‌ای که بسیار هم در دنیا فراگیر است، نظام دولتی و حکومتی است که تلاش می‌کند خدمات مختلفی را به جامعه ارائه دهد و بنگاه خبری برای نظام خودش باشد. شبکه‌های بی‌بی‌سی انگلستان، ان. اچ. کی. ژاپن و سی. بی. اس کانادا از مدعیان این نظام رسانه‌ای‌اند.

وی افزود: نمونه دوم نظام رسانه‌ای که کاملاً خصوصی و بازرگانی است، رسانه‌های آمریکایی‌اند که هدف اولیه‌شان تنها اطلاع‌رسانی نیست، بلکه ماهیت بازرگانی دارند.

مولانا نظام رسانه‌ای ایران را نظامی متفاوت از دیگر رسانه‌های جهان دانست و گفت: روند شکل‌گیری سازمان صداوسیما مفهومی‌برخاسته از نظام امتی است که تنوع اجتماعی و سیاسی را در دل خود دارد و به‌لحاظ نظری نیز با دیگر نظام‌ها متفاوت است؛ چراکه نه مبتنی بر خصوصی و بازرگانی است و نه بر پایه نظام دولتی و خدماتی شکل گرفته است.

این استاد رشته علوم ارتباطات دانشگاه آمریکن واشنگتن آمریکا تصریح کرد: آنچه این نظام را از نظام‌های رسانه‌ای دنیا متمایز می‌کند، دو عنصر استقلال فکری و اصالت رسانه است. رسانه ملی باید با عدم وابستگی به جریان خاص به ویژگی امتی خود که برخاسته از مردم است، توجه کند و در کنار آن در تولیداتش خلاقیت داشته باشد؛ چراکه نماینده طبقه وسیعی از جامعه متکثر ایران است.

وی افزود: این روند تغییرناپذیر است، به این معنی که یک نظام رسانه‌ای نمی‌تواند در میانه راه تغییر هویت دهد؛ کمااینکه هیچ‌گاه رسانه بی. بی. سی. تغییر دیدگاه نداده و مسیر نظام رسانه‌ای‌اش را تغییر نمی‌دهد.

مولانا در خصوص نظام رسانه‌ای صداوسیمای ایران اظهار کرد: این نظام رسانه‌ای ریشه در اندیشه اسلامی دارد و مبتنی بر قانون اساسی، وصیت‌نامه امام (ره) و فرهنگ ایرانی است و جلوه آن را در انعکاس حضور مردم در رسانه می‌بینیم. این رسانه بر حضور فعال مردم و لایه‌های مختلف اجتماع استوار است و بیشتر حول محور مخاطب گستره داخلی برنامه‌سازی می‌کند. این استاد دانشگاه گفت: در رسانه امتی باید پیشرفت‌های کشور دیده شود؛ چراکه مردم می‌خواهند روند روبه‌رشد کشورشان را مشاهده کنند.

مولانا با اشاره به لزوم مشروعیت افرادی که در تولیدات رسانه‌ای سهیم‌اند، اظهار کرد: این مشروعیت برخاسته از مشروعیت حرفه‌ای، علمی و تجربی است که صاحبان رسانه را قدرتمند می‌کند و به نظام‌های رسانه‌ای اعتبار و قدرت می‌بخشد. به‌گفته این کارشناس رسانه، رسانه ملی باید همسو با رسانه‌های مردمی‌باشد و در مسیر بهتر شدن نماینده همه گروه‌های جامعه باشد، چراکه بنیان این رسانه بر امت نهاده شده است.

مولانا بر اهمیت پژوهش‌های بنیادی در رسانه تأکید کرد و گفت: بخش مهمی از کارکرد و بقای رسانه مبتنی بر پژوهش‌های علمی و رسانه‌ای است که باید در کنار پژوهش‌های معمول رسانه ملی انجام شود. این پژوهش‌ها بازوی عملیاتی رسانه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی خواهند بود.

مؤلف کتاب ارتباطات جهانی درحال گذار در پایان، درخصوص تهیه آرشیو تاریخی و اجتماعی به‌عنوان آرشیو ملی بیان کرد: رسانه ملی در کنار آرشیو صوتی و تصویری‌ای که از محتوا‌های تولیداتش دارد، باید با اهتمام برای گردآوری منابع مختلف رسانه‌ای، مرجعی برای رسانه‌های داخلی و بین‌المللی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • اصحاب رسانه به جای «اعتبار» برای اصفهان مطالبه «اختیار» کنند/همه چیز درباره پروژه انتقال آب، اتباع و فرونشست
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • رسانه‌ها چهره خبیث رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان می‌دهند
  • اقدامات خوب رسانه و هوشیاری مانع از تحقق اهداف دشمن می‌شود
  • جلال‌زاده: زیاده‌گویی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست‌ها است
  • اتفاق عجیب درباره ترانه علیدوستی، مردم را گیج کرد
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود