Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهل روز از درگذشت عزت الله انتظامی آقای بازیگر سینمای ایران گذشت ، همقطاران و دوستانش چهارشنبه در محله کودکی اش سنگلج دور هم جمع شدند و به دوست دیرینه شان ادای دین کردند.

علی نصیریان با اندوه گفت :امروز این فقدان باورم نمی‌شود چرا که او را هرگز فراموش نخواهم کرد او بخشی از کار هنری و وجود من بود که کنده شد ، خاموش شدن تو در باور من نمی گنجد چرا که این دیوارها و فضاها با تو عجین شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حیرت زده می‌شوم وقتی خاطرم به هنرنمایی‌های انتظامی روی صحنه می‌افتد.
ایرج راد نیزبه توصیف صفات آقای بازیگر پرداخت و درسخنانی گفت: به هر طرف که در این سالن نگاه می‌کنم حرکات و حضور انتظامی را روی صحنه می‌بینم. همیشه در عمرم او را آقای انتظامی صدا کردم زیرا بزرگ و هنرمند واقعی بود. او عاشق تئاتر بود و به این سالن اعتبار می‌بخشید پس این صحنه او را از یاد نخواهد برد.

---

گلاب آدینه، شکرخدا گودرزی، فرشته طائرپور نیز به بیان خاطراتی از انتظامی پرداختند.
مروری بر کارهای عزت الله انتظامی

عزت الله انتظامی یکی از بزرگان فراموش نشدنی سینمای ایران است که جایگزینی برای او پیدا نمی شود ،دوران کودکی آقای بازیگر در خانه ¬ای گذشت که حالا جزئی از پارک شهر است. در محله سنگلج، همان جا دوره ابتدایی، مدرسه را تمام کرد. وضع مالی خانواده هم کمی پایین تر از متوسط بود و از همان اواخر دوره ابتدایی به کارهای هنری از جمله تئاتر علاقه مند شد. شاید از بخت یاری او بوده است که آن زمان پشت بام همه خانه¬ها به هم راه داشت و او به هر وسیله ای که بود از راه بام ها، خودش را به خانه ای می رساند که در آن مجلس عروسی برقرار بود و از کلاس شش ابتدایی دزدکی به تئاتر رفتن ها، دور از چشم پدر و مادر هم شروع شد.
شروع کار از تئاتر
در تمام دنیا نیز رسم بر این است که بهترین بازیگران سینما و تلویزیون از تئاتر شروع کرده اند و درواقع ریشه در تئاتر گرفته اند که این هنر مسیر پرواز و بالندگی را به هنرمند می آموزاند. هنرمندان سینما و تلویزیون در تئاتر راه بلد کار می شوند چون تئاتر درک درستی از انسان پیش روی بازیگرانش قرار می دهد که در فرو شدن در جلد نقش بهتر بتوانند هنرنمایی کنند و بازیگری هم جز این نیست که بازیگر هر بار نقش تازه ای را با مختصات شگفت انگیزی پیش روی مخاطبانش قرار دهد. عزت الله انتظامی هم در تئاتر این راه را یافت و راهنمایان و کاربلدانی چون عبدالحسین نوشین و بعدها حمید سمندریان او را در این سلوک و مکاشفه گری¬‌ها هدایت کردند و چون پیران خردمند چگونگی طریقت بازیگری را به او آموختند.
تحصیل در هانوفر آلمان
او پس از کلی اجرا و تجربه اندوزی در تماشاخانه کشور و تئاترهای پارس و گیتی لاله زار در سال ١٣٣٢ برای تحصیل به مدرسه شبانه تئاتر و سینمای «فولکس هوخ شوله» در هانوفر آلمان رفت. آن‌طور که در کتاب دانشنامه‌ی سینمای ایران نوشته‌ی عباس بهارلو آمده است:«او در سال ۱۳۳۲ به آلمان غربی رفت و در مدرسه شبانه تئاتر و سینما به نام «فولکس هوخ شوله» در «هانوفر» تحصیل کرد. در همان دوره در فیلمی به نام «دزد/ قصیده» به سرپرستی «لپاخ» نقش آفرینی کرد. این هنرمند در سال ۱۳۳۷ به ایران بازگشت و در دوبله چند فیلم مشارکت کرد.»
ماجرای بازی در فیلم گاو
سال 47 پس از بازی در فیلم «گاو» تصمیم می گیرد که بازیگری را به طور آکادمیک و جدی دنبال کند. پس به دانشگاه تهران و نزد دکتر نامدار – ریاست دانشکده هنرهای زیبا – می رود و تقاضایش را مطرح می کند. دکتر نامدار ابتدا خندید و بعدهم که اصرار و پافشاری انتظامی را دید، او را راهنمایی کرد تا نامه ای برای هیئت امنای دانشگاه تهران بنویسد و تقاضایش را مطرح کند. که همان دم نامه را نوشت و تقدیم کرد.
ورود بدون کنکور به دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
پس از چند روز هیئت امنای دانشگاه، موافقت خود را با ورود عزت الله انتظامی بدون کنکور به دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران اعلام کرد. پس از آن بود که حمید سمندریان در کلاس بازیگری و فن بیان می گفت: «وقتی انتظامی در کلاس است، من به خودم اجازه نمی دهم درس بدم. انتظامی از کلاس بیرون برود تا من درس بازیگری بدهم». یا بهرام بیضایی که سر امتحان تاریخ تئاتر گفت: «من به عزت الله انتظامی نمره داده ام، می توانید از جلسه امتحان بروید». پایان‌نامه‌ تحصیلی دوره‌ کارشناسی عزت‌الله انتظامی در رشته‌ هنرهای نمایشی با عنوان «پیش‌پرده‌خوانی در ایران» بود. انتظامی این پایان‌نامه را در سال 1351 با راهنمایی دکتر پرویز ممنون نوشت و از آن دفاع کرد.
مستند «حرفه؛ بازیگر»
همچنین به مناسبت چهلم عزت الله انتظامی مستند «حرفه؛ بازیگر» از تولیدات شبکه مستند سیما عزت الله انتظامی از تلویزیون پخش شد
کارگردان و تهیه کننده مستند «حرفه؛ بازیگر» درباره ساخت این مستند گفت: برای ساخت این مستند تصمیم گرفتیم با محوریت ۲۵ دقیقه‌ پایانی فیلم «گاوخونی»، به کارگردانی بهروز افخمی، زندگی ایشان را به شش بخش تقسیم کنیم و با استفاده از آن به برهه‌های مختلف زندگی استاد انتظامی بپردازیم. 
اصغر احمدپور درباره ساخت این مستند گفت: مستند آرشیوی همان طور که از نامش پیداست، مبتنی بر آرشیو است تا تولید، اما ما با توجه به فرمی که داشتیم نمیخواستیم یک داستان خطی از تولد، فعالیتها و فوت ایشان نشان دهیم. تنها کاری که میتوانستیم در زمان اندک انجام دهیم، این بود که بتوانیم فرمی تازه از آن در بیاوریم؛ به پیشنهاد نویسنده‌ فیلم، محسن رضازاده، تصمیم گرفتیم با محوریت ۲۵ دقیقه‌ پایانی فیلم «گاوخونی» به کارگردانی بهروز افخمی، زندگی ایشان را به شش بخش تقسیم کنیم و با استفاده از آن به برهههای مختلف زندگی استاد انتظامی بپردازیم. در اواخر فیلم «گاوخونی» دنیای خواب و بیداری و جهان زندگان و مردگان در هم آمیخته می شود و نمی توانیم این فضاها را به درستی تشخیص دهیم و ما نیز سعی کردیم از این فضا استفاده کنیم. 
او در پاسخ به این پرسش که به چه وجوهی از زندگی عزت الله انتظامی پرداختید که ممکن است برای بیننده آشنا نباشد، گفت: قصد ما این بود که زندگی حرفه‌ای ایشان را مورد توجه قرار دهیم؛ اما عموم مردم از برخی از جزئیات زندگی ایشان از قبیل اینکه قبل از انقلاب زندانی شدند یا این که بخشی از تحصیلات ایشان در خارج از کشور سپری شد، خبر ندارند. 
یادگارهای استاد انتظامی در موزه سینما
در موزه سینما ویترینی به یادگارهای استاد انتظامی اختصاص یافته ،علیرضا قاسم‌خان مدیرعامل موزه سینمای ایران درباره اینکه آیا پس از درگذشت عزت‌الله انتظامی یادگاری دیگری به غرفه آثار این هنرمند در موزه اضافه شده است؟  گفت: بعد از فوت این هنرمند، یک چراغ پی‌سوز مخصوص مقنی‌ها که این هنرمند در فیلم «مینای شهرخاموش» از آن استفاده کرده‌ بود از طرف آقای امیر شهاب رضویان به موزه‌سینما اهدا شد و در غرفه مخصوص عزت الله انتظامی قرار گرفته است.

---

او ادامه داد: با توجه به اینکه این هنرمند یک خانه ـ موزه هم دارد تعدادی از آثار و یادگاری‌هایشان در آن مکان گردآوری شده و آن چیزهایی که بیشتر جنبه سینمایی داشته اکنون در موزه سینما نگهداری می‌شود.
قاسم‌خان با اشاره به اینکه "عزت الله انتظامی خود از بنیانگذاران موزه سینما بوده، اولین سنگ‌ بنای آن را گذاشته و یادگاری‌هایی را به موزه اهدا کرده است"، گفت: آقای انتظامی یک شخصیت چند وجهی بود که هم در حوزه سینما و هم در تئاتر فعالیت‌های موثری داشت و ما در موزه سینما، آثاری که مربوط به فعالیت‌های سینمایی این هنرمند است را نگهداری می‌کنیم و یادگاری‌هایشان درباره تئاتر هم در مکان دیگری نگهداری می‌شود.
آثار ویترین استاد انتظامی در موزه سینما
اهدایی‌های عزت الله انتظامی به موزه سینما و موجود در ویترین این موزه به این شرح است: جایزه هوگو نقره‌ای بهترین بازیگر مرد از جشنواره شیکاگو برای فیلم " گاو" – ۱۳۵۰، جایزه دوچرخه طلایی از جشنواره وزول فرانسه برای فیلم " گاو" – ۱۳۵۰، جایزه سومین دوره جشنواره سپاس برای فیلم "آقای هالو" – ۱۳۵۰، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول از هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "گراند سینما" - ۱۳۶۷، تندیس پنجمین دوره هفته فرهنگ‌های جهانی در مقر یونسکو- ۲۰۰۶، تندیس نخستین جشنواره تجلیل از برگزیدگان شهر، نشان سپاس انجمن حافظان فرهنگ و هنر – ۱۳۷۳،‌ گواهی دریافت هوگو نقره‌ای بهترین بازیگر مرد از هفتمین جشنواره شیکاگو برای فیلم "گاو" – ۱۹۷۱، گواهی مدرک درجه یک هنری،‌ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد هیات داوران سندیکای سینماها (نخستین جشنواره فیلم‌های سینمای ایران) برای فیلم "گاو"- ۱۳۴۹ 

---

از دیگر آثاری که در ویترین موزه خانه انتظامی نگه داری می شود نقاشی پرتره از عزت الله انتظامی‌، قلم منحصر به فرد یوروپن، کلاه مرشد نمایشنامه امیرارسلان- ۱۳۴۶، انگشترهای فیلم‌های "بازیچه"، "شیرک" و "قیامت عشق"،‌ تسبیح و نقاب از نمایش‌های دهه  - ۱۳۴۰،‌ آکسسوار فیلم "گاو"،‌ عینک، مهر،‌ دوربین عکاسی،‌ برگه دست نوشته مخملباف برای انتظامی، کارنامه تحصیلی، کارت خبرنگار وزارت بهداری، نسخه قرارداد فیلم، کتاب "جادوی صحنه"، برگه دستنویس علی حاتمی برای انتظامی، بروشور تئاتر در نقش "موبد"، بروشور تئاتر "بهترین بابای دنیا"، بروشور تئاتر " رویا" و "خطر مرگ! استعمال دخانیات ممنوع"، بروشور تئاتر کمدی "بازرس"، بروشور تئاتر "بیگانه ای در خانه"، بروشور اعلان برنامه تئاتر، بروشور تئاتر پستخانه،‌ بولتن جشنواره وزول، بولتن هفته فرهنگ های جهانی در فرانسه – ۲۰۰۶،  بریده جراید صحافی شده از فیلم "گاو" (۲ عدد خارجی و ایرانی)،  برگه عضویت پیش اهنگی، پاسپورت باطل شده، کارت شرکت سهامی فروشگاه فردوسی، کارت عضویت سندیکای هنرمندان فیلم ایرانی، کارت عضویت سندیکای گویندگان فیلم ایرانی، قرارداد خدمات فیلم "حاجی واشنگتن"، برگه پیش نویس کارت ثبت نام دانشگاه تهران،‌ برگه حکم بازنشستگی، برگه تائید پایان نامه از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران،‌کارت کارمند بانک صنعتی و معدنی تهران، کارت دانشجویی وزارت علوم و آموزش عالی، دفترچه فیلم "حاجی واشنگتن"،‌ برگه اداره نظام وظیفه وزارت جنگ، ۳ عدد قاب عکس کوچک،‌ نقاشی قاب شده جلد کتاب "آقای بازیگر" از "آیدین آغداشلو".

عصای عزت الله انتظامی نیز در چهلمین روز درگذشتش برای نگهداری به خانه موزه انتظامی هدیه شد و شکرخدا گودرزی رئیس این خانه آن را دریافت کرد.
موزه خانه انتظامی کجاست ؟
شکر خدا گودرزی که ریاست خانه موزه انتظامی را به عهده دارد درباره تشکیل موزه آقای بازیگر سینما مطالبی را بیان کرد.
مدیر خانه ـ موزه عزت‌الله انتظامی با بیان اینکه "بعد از فوت این هنرمند یادگاری‌ها و اشیا دیگری به این خانه موزه اضافه شده است" گفت: اکنون بسیاری از وسایل شخصی آقای انتظامی مانند عینک، سمعک و حتی برخی لباس‌ها، عصاها و تابلوهایی از این هنرمند توسط مجید انتظامی به این خانه موزه تحویل داده شده است.
او ادامه داد: قرار است در فاز دوم کتاب‌های‌ این هنرمند هم به موزه اهدا شود. دو مجسمه، یکی به صورت سردیس و دیگری به شکل مومی از این  هنرمند در خانه هنرمندان ایران قرار دارد و با صحبتی که با  آقای رجبی معمار  مدیرعامل خانه هنرمندان ایران داشته‌ایم، ایشان موافقت کردند تا این مجسمه‌ها به خانه ـ موزه منتقل شوند. همچنین با آقای حجت الله ایوبی ـ دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ در ایران هم صحبت‌هایی کرده‌ایم تا دست نوشته این هنرمند که در یونسکو قرائت شده همراه با فیلم آن به ما داده شود، زیرا خود آقای انتظامی آن متن را به نوعی کارگردانی کرده‌اند.

---

گودرزی با بیان اینکه "فیلمی هم از این هنرمند که بخشی از تاریخ  شفاهی هنر است از مرکز اسناد پژوهش‌های کتابخانه ملی گرفته‌ایم" بیان کرد: ما باید داشته‌هایمان را جمع‌آوری کنیم و امیدواریم به زودی بازنمایی مناسبی از این یادگاری‌هایی که در اختیارمان قرار گرفته داشته باشیم. با این حال این وسایل هنوز در خانه موزه جانمایی نشده‌اند. صحبتی با سازمان میراث فرهنگی داشتیم و قرار شد در بخش‌هایی مثل تجهیز، جانمایی و عرضه در موزه به ما کمک کنند. در حال حاضر هم امکان بازدید از موزه وجود دارد اما برای اینکه بتوانیم وارد فاز بعدی‌مان شویم باید کمی تامل کنیم.

فعالیت‌های سالن تئاترموزه عزت الله انتظامی

مدیر خانه ـ موزه عزت الله انتظامی درباره فعالیت‌های سالن تئاتر این خانه ـ موزه توضیح داد: سالن تئاتر این مکان به صورت جدی در حال فعالیت است و برای فصل پاییز و مهرماه یک نمایش کودک و دو نمایش دیگر خواهیم داشت. این سالن نمایشی ظرفیتی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ نفر را در خود جای می‌دهد و تاکنون استقبال خوبی هم از نمایش‌هایی که در آن اجرا می‌شوند شده است. برنامه دیگری هم قرار است با مشارکت رادیو نمایش به نام «نمایشنامه‌خوانی هفت روایت عشق» هر شنبه در این سالن برگزار شود.
خانه موزه انتظامی با مساحتی معادل ۴۵۱ مترمربع در بلوار اندرزگو واقع شده‌است و در زیربنایی معادل ۵۳۸ مترمربع شامل بخش‌های جذابی از جمله موزه استاد انتظامی در شمال پروژه، سالن بلک باکس (تماشاخانه زمان) با ظرفیت ۱۲۰ نفر در زیرزمین، کافی شاپ در پشت بام، شهر فرنگ، اتاق آینه، تماشاخانه، گالری و تابلوی ثبت امضاء و یادگاری ویژه هنرمندان صاحب نام است که عملیات اجرایی آن از اسفند ماه سال ۱۳۹۱ آغاز و نیمه دوم اردیبهشت سال ۱۳۹۲ با حضور چهره‌های مطرح هنری کشور و نیز مدیران ارشد شهرداری تهران به بهره‌برداری رسید.

---

عزت الله انتظامی، سحرگاه روز جمعه ۲۶ مرداد در سن ۹۴ سالگی درگذشت و پیکر وی، صبح روز یکشنبه ۲۸ مرداد با حضور جمعی از یاران و دوستداران وی از مقابل تالار وحدت تشییع و در قطعه‌ی هنرمندان بهشت زهرا (س) آرام گرفت.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۳۰۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی

هم‌زمان با روز معلم، بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی برای معلمان و اساتید رایگان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از میراث آریا، با موافقت سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اماکن فرهنگی‌تاریخی در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان است.

بر اساس این خبر، روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلمان، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به‌صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در شش‌ماهه نخست سال جاری در طول ایام هفته از ۹ تا ۱۸ است و در روزهای پنجشنبه و جمعه، تا ساعت ۲۰ افزایش می‌یابد.

علاقه‌مندان به بازدید از هر موزه، پایگاه میراثی یا محوطه تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن در فضای مجازی، از ساعات دقیق فعالیت آن اطلاع حاصل کنند.

کد خبر 748660

دیگر خبرها

  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقا چیست؟
  • لیلا بلوکات با «خارشتر» به صحنه تئاتر می‌آید
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • آقای حسن فتحی! تکلیف ما با آخرین ساخته شما دقیقاً چیست؟
  • اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره ای توسط بازیگر زن «نون خ» | آرزوی سلامتی خانم بازیگر برای ترانه علیدوستی + ویدئو
  • تجلیل از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد