Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر هشتمین سوگواره شب شعر عاشورایی عشایر کشور از برگزاری این سوگواره در شیراز خبر داد و گفت: امسال هم پنج شنبه ۱۲ مهر مصادف ۲۴ محرم در مجتمع عشایر جنوب در شهر شیراز، برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، دکتر امین الله قربانی کشکولی، دبیر هشتمین سوگواره شب شعر عاشورایی عشایر کشور امروز (9 مهر) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تنوع اقوام وجود دارد که فرصت بی بدیلی است، گفت: همه قومیت های ایرانی، تنوع فرهنگی دارند اما موضوع معنویت دینی و بعد مذهبی آنان نقطه اشتراک آنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به اینکه عشایر ارادت خاصی به حضرت سیدالشهدا (ع) دارند، اظهارداشت: با الگوگرفتن از حضرت عباس (ع)، زندگی خود را می گذرانند و این یک فضیلتی است که باید به آن توجه شود و متاسفانه سال ها به عشایر از بعد مذهبی کمتر توجه شده و بیشتر روی لباس و تولیدات آنان توجه شده است.

 

دکتر قربانی کشکولی با تاکید بر اینکه استان های مختلف در این شب شعر عاشورایی شرکت می کنند، اضافه کرد: در مجموع بیش از 300 شاعر عشایر را مورد شناسایی قرار داده ایم که از آنان 800 شعر در خصوص واقعه عاشورا به دست آمده است.

 

وی با یادآوری این مطلب که این شعرها در گویش های لری، کردی، ترکی آذری و عربی ایل خمسه و خوزستان است و این گنجینه خوبی محسوب می شود، اضافه کرد: در مجموع از هفت استان و پنج قومیت در این سوگواره شرکت می کنند و سعی داریم که قومیت ها را گسترش دهیم و استان های دیگر هم متقاضی هستند که میزبان این سوگواره باشند.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ستاد شب شعر عاشورایی عشایر توسط ستاد و با حمایت های مردمی کار می کند، افزود: در بحث خاص کارهای فرهنگی عشایر خلاء وجود دارد که هیچ سازمانی این مهم را تولی گری نمی کند.

 

وی با تاکید بر اینکه فارس، مهد فرهنگ، ادب و شعر است و سرآغاز این سوگواره از شیراز بوده است، اظهارداشت: این سوگواره همه ساله در آخرین پنج شنبه محرم برگزار می شود و امسال هم پنج شنبه 12 مهر مصادف 24 محرم در مجتمع عشایر جنوب در شهر «صدرا» شیراز، برگزار می شود.

 

قربانی کشکولی با یادآوری این مطلب با تاکید بر اینکه برای این سوگواره 40 شاعر آثار خود را به دبیرخانه ارسال کرده اند و در مجموع 90 اثر به دست آمده است، اضافه کرد: از بین این شعرها، توسط داوران 10 شعر انتخاب می شود و شاعران، به شعر خوانی می پردازند و در این مراسم، مداحی خواهند داشت و حجت الاسلام سید هاشم تقوی، نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی هم سخنران ویژه این مراسم است.

 

وی با اشاره به اینکه 12 برنامه ویژه به همراه تجلیل از شاعران را در دستور کار این شب شعر قرار دارد، افزود: سعی داریم هر سال شاعران جدید شناسایی شود و در این شب شعر عاشورایی عشایر رویکرد جوان گرایی را مد نظر قرار داده ایم و از زمانی که این شب شعر آغاز شده، تحولی رخ داده و شعرهای این عزیزان در اختیار مداحان و روضه خوانان قرار داده است.

 

قربانی کشکولی با تاکید بر اینکه در این مدت هشت ساله، 70 خواهر شاعر را شناسایی کردیم، گفت: چهارمین عصر شعر عشایر هم بعد از اربعین حسینی برای دانش آموزان خواهر و برادر، در 2 روز جداگانه شرکت می کنند که تاکنون 11 خواهر و 29 برادر شرکت کرده اند.

 

 

پایان پیام/130

منبع: شبستان

کلیدواژه: دفاع مقدس حادثه تروریستی اهواز وزیر بهداشت علی لاریجانی ارتش مجلس حجت الاسلام مختاری آئین تودیع و معارفه اوقات فراغت اینفوگرافی امور عشایر فارس شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۵۹۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در فومن

دریافت 15 MB کد خبر 6093487

دیگر خبرها

  • زیر ساخت‌ بازار فروش عشایر چهارمحال‌ و بختیاری فراهم می‌شود
  • هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنز پهلو»
  • سوگواره شعر «صادقانه‌ها» در قم برگزار می‌شود
  • برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود
  • تصاویری از هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در فومن
  • هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
  • شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد
  • رونمایی از آثار ۱۳ معلم مولف در مراسم تکریم مقام معلم
  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود