Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت پاکستان که تحت اراده مردم این کشور برای یک تغییر بزرگ روی کار آمده است حال مقابل یک دو راهی مهم قرار گرفته است که یک سمت آن راه برگردان به گذشته است و سوی دیگر آن اهداف آتی. ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ بین الملل آسیا-اقیانوسیه پاکستان و هند نظرات

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم «حسام کیان مقدم» با ارسال یادداشتی نوشت: مردم پاکستان با هدف تغییر به دولت تحریک انصاف رای دادند و از عمران خان حمایت کردند تا تمام وعده‌های انتخاباتی که البته آرمان نسل نخست پاکستان که بیداری اسلامی را در شبه قاره رقم زدند نیز بود، را محقق کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدم های مثبتی که دولت نوپای تحریک انصاف در مدت کم زمامداری خود برداشته است نشان از یک عزم ملی برای زنده کردن روح ساده زیستی و عمل محوری دارد که با حکومت‌های شعار محور دورهای اخیر پاکستان در تناقض آشکار قرار دارد.

شکی نیست که بزرگترین اشتباهی که دولت های گذشته پاکستان انجام داده و حال نسل های کنونی و حتی آینده این کشور باید تاوان آن را پس بدهند اعتماد به دلارهای سعودی و آمریکایی است، که البته بارها و بارها شاهد این بودیم که مسئولین پاکستانی نیز به این اشتباهات اعتراف کرده‌اند.

اعتماد به عربستان در خلال جنگ افغانستان و شوروی که باعث شد تا پاکستان تربیت طالبان را به عهده بگیرد هر چند مدتی خزانه این کشور را پر نگاه داشت ولی بعدها باعث شد تا مردم پاکستان چوب این اشتباه بزرگ را بخورند.

از حضور4 میلیون مهاجر افغانستانی در خاک پاکستان تا کشیده شدن دامنه جنگ افغانستان به داخل مرزهای پاکستان همه نتایج اعتماد به دلارهای سعودی بود.

همزمان با حادثه 11 سپتامبر این خبط و خطای بزرگ از سوی دولت پرویز مشرف نیز انجام شد و اسلام آباد در نبرد افغانستان این بار به وعده‌های دولت بوش تکیه کرده و با گرفتن پول‌های آمریکا خود را در این جنگ شریک کرد.

نتیجه بازهم مشابه بود! سیاه‌ترین روزهای تاریخ پاکستان که 16 سال طول کشید آغاز شد و صدای انفجار و کشتار و ناله زنان و کودکان تبدیل شد به روتین ترین اخبار رسانه های این کشور.

اگر نبرد قاطعانه ارتش با تروریست ها در قالب دو عملیات ضرب عضب و رد الفساد نبود هنوز هم پاکستان در خون و آتش می سوخت و انفجار و ترور را تجربه می‌کرد.

ولی این زمان طلایی و فرصت بی نظیر در دستان عمران خان و حزب تحریک انصاف قرار دارد تا اشتباهات گذشتگان خود را جبران کنند و پاکستانی بسازند که پیش از انتخابات وعده آن را داده بودند.

قطعا این پاکستان با دلارهای سعودی ساخته نمی شود زیرا تجربه اثبات کرده است که هر بار عربستان وارد کشوری شده و دلارهای خود را نیز به آنجا وارد کرده است مدتی بعد گروه های افراط‌گرا قدرت گرفته و امنیت آن سامان را نابود کرده‌اند.

ساده ترین مثالی که برای شرایط کنونی پاکستان می توان زد تا حقیقت بیان شود این است که اسلام آباد اینک بر سر یک دوراهی است که یک سمت آن دور برگردانی به سوی سال‌های تلخ و سیاه حمله و ترور است و یک سمت آن به سمت آینده روشن.

امروز وزاری خزانه داری، پتروشیمی و رفاه عربستان به پاکستان آمده‌اند، و واضح است که همراه این افراد میلیاردها دلار هزینه وارد پاکستان شده است.

تمام قدرت چانه زنی آل سعود این سه نفر نیستند و قرار است پس از آماده شدن زمینه «عادل الجبیر» وزیر خارجه جنجالی سعودی نیز به پاکستان سفر کند تا اسلام آباد تفهیم کند که در قبال پول و سرمایه گذاری و مشارکت در کریدور اقتصادی چین و پاکستان چه می خواهد.

این را نیز نباید فراموش کنیم که دولت پاکستان که وعده حل مشکلات اقتصادی را به مردم این کشور داده است برای پرداخت بدهی‌های خارجی تا چه اندازه به کمک‌های مالی آل سعود نیاز دارد ولی این کمک ها بی بهانه نیست و انجام دهندگان آن نیز نشان داده‌اند که خیرخواه مردم پاکستان نبوده و نیستند.

تغییری که عمران خان از آن دم می زد اینک به نقطه حساسی رسیده است! آری یا خیر....

باید منتظر ماند و دید که دولت جدید پاکستان تصمیمی زیرکانه می‌گیرد یا چون دولت های قبلی فریب پولهای سعودی را می‌خورد.

انتهای پیام/.

R36461/P36446/S8,87,91/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۲۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در گامبیا پس از حضور در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی ملاقات کرد.

 دیدار قبلی امیرعبداللهیان و همتای سعودی اسفند 1402 در جده و در جریان اجلاس فوق العاده OIC به منظور بررسی تحولات جنگ غزه انجام شده بود.

گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیاامیرعبداللهیان عازم گامبیا شدنشست مقدماتی اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و امارات تشکیل شود
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند