Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-08@03:52:50 GMT

ایران در جایگاه دوم ارزانترین بنزین در جهان

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۶۲۶۹۲

ایران در جایگاه دوم ارزانترین بنزین در جهان

طبق جدیدترین قیمت گذاری بنزین در کشورهای مختلف جهان (سپتامبر ۲۰۱۸) قیمت بنزین در ایران بعد از ونزوئلا، ارزان ترین بنزین در جهان است.

به گزارش صدای ایران از تسنیم، نوسانات شدید ارزی در ایران که به کم ارزش شدن پول ملی ما در مقایسه با دیگر پول های رایج جهان از جمله دلار و یورو از یک سو و سالها عرضه بنزین با یارانه پنهان دولتی و ثابت ماندن قیمت بنزین از سال 94 تاکنون از سوی دیگر، بنزین ایران را در جدیدترین رده بندی قیمتی بنزین جهان به دومین بنزین ارزان دنیا تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در جدول عکس 2 قیمت روز بنزین در کشورهای مختلف جهان آمده است. در این جدول بنزین ایران بر اساس نرخ روز دلار آزاد (16500 تا 17000 تومان) محاسبه شده است. اگر قیمت بنزین کشورمان را بر اساس نرخ دلار بازار ثانویه یا سامانه نیما (7500 تا 8000 تومان) محاسبه کنیم، هر لیتر بنزین در ایران 12 سنت خواهد بود که در این صورت باز هم بنزین ایران دومین بنزین ارزان جهان است.

همانطور که در جدول مشخص است، مقایسه قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه، نشان از تفاوت فاحش نرخ این فرآورده نفتی در ایران و کشورهای همسایه دارد.

قیمت بنزین با ارز آزاد در ترکیه هم اکنون در حدود 19 هزار و 300 تومان در هر لیتر است. قیمت بنزین در افغانستان حدود 12 هزار و 400 تومان و در پاکستان حدود 12 هزار و 700 تومان است.

قیمت هر لیتر از این فرآورده استراتژیک نفتی در آذربایجان حدود 8000 تومان، در اردن حدود 25 هزار و 300 تومان، در امارات متحده عربی حدود 11 هزار و 500 تومان و در عراق حدود 10 هزار و 700 تومان است.

این شرایط موجب شده قاچاق بنزین بیش از پیش رونق یابد و بنزینی که با یارانه دولتی تولید می شود و با یارانه دولتی توزیع می شود، در خارج از مرزهای کشور مصرف شده و این یارانه دولتی به جیب قاچاقچیان سرازیر شده و اختلاف فاحشی که با نوسانات ارزی و کاهش ارزش پول ملی ایجاد شده، قاچاق را رونق داده و قاچاقچیان را فربه تر از گذشته کرده است.

آمار غیررسمی ماههای اخیر از قاچاق روزانه 20 میلیون لیتر بنزین از ایران حکایت دارد، آماری که از سوی مراجع رسمی چون وزارت نفت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأیید نشده و هیچ آمار رسمی دیگری نیز برای تأیید و یا حتی رد این آمار قاچاق گسترده بنزین وجود ندارد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: بنزین ایران ارزان جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۲۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت عجیب بنزین آنلاین

اگر در راه مانده باشید یا حوصله سر زدن به پمپ بنزین نداشته باشید برخی شرکت‌ها بنزین را به صورت آنلاین سفارش می‌گیرند و ارسال می‌کنند.

به گزارش روزگار خودرو، قیمت نهایی خرید بنزین آنلاین بالاتر از مبلغ بنزین آزاد تمام می‌شود.

به عنوان مثال قیمت ۱۰ لیتر بنزین با هزینه حمل حدود ۶۹ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت‌ها بر حسب میزان سفارش تا حدودی کمتر می‌شود و برای ۱۰۰ لیتر بنزین به ۳۴۹ هزار تومان می‌رسد.

نکته قابل توجه اینجاست که به چه صورت قیمت بنزین برای سفارش آنلاین تعیین می‌شود.

دیگر خبرها

  • تقاضا جهانی برای بنزین کاهشی است
  • رشد تقاضای جهانی برای بنزین نصف می‌شود
  • کلاهبرداری با کارت سوخت در پمپ بنزین ها | بپا سوخت ندی!
  • استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین
  • قیمت عجیب بنزین آنلاین / ۱۰ لیتر ۶۹ هزار تومان
  • تاریخ‌سازی خشن‌ترین دختر ایران در آستانه المپیک
  • رزمی ایرانی جایگاه قهرمان پرآوازه جهان را تصاحب کرد
  • رنکینگ المپیکی تکواندو اعلام شد
  • قرارداد ۲.۷میلیارد دلاری با پتروشیمی‌ها برای تولید بنزین