Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - جنوبگان (قاره قطب جنوب) در 25 سال اخير سه تريليون تُن يخ از دست داده و اگر روند آب شدن يخ‌هاي قطبي ادامه داشته باشد، بسياري از شهرهاي ساحلي دنيا در سال‌هاي آينده زير آب مي‌روند.
به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، براي آنكه بدانيم گرمايش جهاني چه بر سر زندگي مردم مي‌آورد، بايد ابتدا با اين واقعيت كنار بياييم كه زمين جامد نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زندگي اين سياره چهار و نيم ميليارد سال پيش در قالب گويي پر از مايع داغ آغاز شد و روند سرد شدن آن ادامه يافت. درست در مركز زمين هسته‌اي جامد از تركيب دو فلز آهن و نيكل در دماي تقريبي پنج هزار درجه سانتيگراد وجود دارد اما چرا ساكنان زمين بدون دغدغه روي آن زندگي مي‌كنند؟
آن هسته پنج هزار درجه‌اي را يك لايه دو هزار كيلومتري اقيانوسي از مواد مذاب (باز هم عمدتا تشكيل‌شده از آهن و نيكل) پوشانده و روي آن هم لايه‌اي از سنگ قرار گرفته است كه بين 500 تا 900 درجه حرارت دارد. در اين دماهاي سرخ، سنگ در بازه‌هاي زماني كوتاه (ثانيه، ساعت و روز) ماده‌اي جامد و در زمان‌هاي طولاني‌تر (ماه و سال) مايع است. هر چند سنگ مذاب نيست اما روي لايه پاييني حركت مي‌كند.
تمام آنچه تا اينجا گفتيم مربوط به گوشته زمين بود. سرانجام نوبت به پوسته مي‌رسد كه كاركردي شبيه پوست براي زمين دارد و با ضخامتي بين 30 تا 100 كيلومتر سنگ سرد، تمام اقيانوس‌ها، جنگل‌ها، كوه‌ها، رودخانه‌ها و قاره‌هاي دنياي ما را در خود جاي داده است. از آنجا كه پوسته روي گوشته شناور است، هر چقدر وزن آن بيشتر شود (مثلا با بيشتر شدن حجم يخ‌هاي قطبي) پوسته بيشتر بر گوشته فشار مي‌آورد و در آن فرومي‌رود.
اين همان اتفاقي است كه در زمين‌هاي جنوبگان و گرينلند مي‌افتد؛ سرزمين‌هايي در جنوب و شمال زمين كه قطر يخ‌هاي روي آنها به دو تا سه كيلومتر مي‌رسد و اگر با افزايش گرماي زمين تمام اين حجم يخ آب شود، حدود 50 متر به سطح آب‌هاي درياها و اقيانوس‌ها افزوده مي‌شود. در اين حالت، تمام شهرهاي ساحلي جهان زير آب مي‌روند و صدها ميليون نفر بي‌خانمان روي دست دولت‌ها مي‌گذارند.
از سوي ديگر، آب شدن تمام يخ‌هاي جنوبگان چنان فشاري بر پوسته زمين مي‌آورد كه سنگ‌هاي روي گوشته را جابه‌جا مي‌كند و پديده بازگشت پسايخبندان اتفاق مي‌افتد. در قطب شمال و گرينلند هم همين ماجرا تكرار مي‌شود؛ پوسته زمين وزن سه ميليون تريليون ليتر آب را در قالب كوه‌هاي يخ تحمل مي‌كند و با آب شدن اين يخ‌ها، بر وسعت بخش‌هايي از زمين‌هاي آمريكاي شمالي افزوده مي‌شود. در اين حالت، اگر ارتفاع قاره آمريكا بالاتر از سطح آب‌هاي آزاد باشد، خبري از سيل‌هاي ويرانگر نخواهد بود.
شايد گمانه‌زني براي اتفاق‌هايي كه مي‌افتد بيش از همه براي نسل‌هاي آينده مهم باشد. با گرم‌تر شدن كره زمين اين آيندگان هستند كه بايد فكري براي حجم آب‌هاي حاصل از آب شدن يخ‌هاي جنوبگان و گرينلند بكنند. از ابتداي قرن بيستم تا امروز سطح آب درياها 20 سانتيمير بالا آمده كه بخشي از اين هم به دليل افزايش حجم آب‌ها به دليل گرم‌تر شدن اقيانوس‌هاست. بخشي ديگر هم به آب شدن يخ‌هاي قطبي مربوط مي‌شود.
بالا آمدن آب درياها پديده‌اي جهاني است و تقريبا تمام مناطق ساحلي دنيا را تحت تاثير قرار مي‌دهد. جز جزيره‌هاي كوچك در اقيانوس آرام كه تماما زير آب مي‌روند، فقط يك متر بالاتر آمدن آب دريا كافي است تا يك‌پنجم كشوري مانند بنگلادش را غرق و 30 ميليون شهروند اين كشور آسيايي را بي‌خانمان و آواره كند. خبر خوب اينكه در قطب‌هاي شمال و جنوب اوضاع به وخامت ديگر نقاط دنيا نخواهد بود و فقط سواحل مرتبط با اين دو منطقه تحت تاثير آب شدن يخ‌ها قرار مي‌گيرند.
از شواهد و قرائن و پيش‌بيني دانشمندان چنين برمي‌آيد كه يخ‌هاي نيمكره شمالي زودتر آب مي‌شوند و به اين ترتيب، سطح آب در گرينلند بالاتر از آب درياها خواهد بود و بخش‌هايي از منطقه آمريكاي شمالي زير آب مي‌رود. اگر ماجرا برعكس و يخ‌هاي جنوبگان زودتر آب شود، اين تمام مناطق شرقي آمريكاي شمالي است كه بيش از ديگر نقاط دنيا غرق مي‌شود. بزرگ‌ترين معما در اين ميان سرعت آب شدن يخ‌هاست كه هنوز كسي گمانه‌اي درباره آن ندارد.
با رسيدن قرن بيست و يكم به ميانه‌هاي راه و آب شدن بيشتر يخ‌ها، اين ماجرا آشكارتر مي‌شود كه كدام كشورها بيشتر در معرض تهديد هستند و بايد خود را با دگرگوني‌هاي شديد آب و هوايي بيشتر تطبيق دهند. كشوري مانند روسيه تقريبا از خطر پديده غرق شدن سرزمين‌هاي ساحلي در امان است اما آمريكا نه‌تنها در بخش‌هايي از خشكسالي رنج مي‌برد، بلكه بايد از همين حالا به فكر حجم آب رهاشده از يخ‌هاي جنوبگان در سواحل شرقي خود باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۶۴۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش باران بهاری در همدان تا اواسط هفته آینده

به گزارش خبرگزاری مهر، روح‌الله زاهدی گفت: بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، آسمان بیشتر نقاط استان همدان در ۲۴ ساعت آینده نیمه ابری تا ابری همراه با بارش باران، رعد و برق و وزش باد ملایم پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: بارش باران از چند روز پیش به صورت گسترده در بیشتر مناطق استان آغاز شده است و این روند تا فردا شنبه ادامه دارد.

کارشناس هواشناسی استان همدان با اشاره به اینکه بارش‌ها در نیمه غربی استان به نسبت قوی‌تر است، گفت: در روز یکشنبه بارش باران در بیشتر نقاط استان متوقف می‌شود و از روز دوشنبه با تقویت سامانه بارشی شاهد بارش پراکنده استان خواهیم بود.

زاهدی با اشاره به اینکه طی ۲ روز گذشته بارش‌های خوبی در استان همدان رخ داده است، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه باران‌سنجی سوباشی شهرستان کبودرآهنگ با ۲۷ میلیمتر بیشترین بارش استان را ثبت کرده و از ایستگاه باران‌سنجی شورین شهر همدان ۱۳ میلیمتر بارش گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۲ روز آینده دمای هوای استان کاهش می‌یابد، افزود: از بعد از ظهر امروز با کاهش حجم ابرناکی هوا، میزان بارش باران برای فردا کاهش می‌یابد و در ساعات بعدازظهر سرعت وزش بار بیشتر می‌شود.

کارشناس هواشناسی استان همدان گفت: نهاوند و اسدآباد با ۱۸ درجه سانتیگراد بالای صفر و گل‌تپه با هفت درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان همدان در ۲۴ ساعت گذشته بودند.

زاهدی گفت: بیشینه و کمینه دمای هوای شهر همدان نیز در این مدت به ترتیب ۱۵ و هشت درجه سانتیگراد بالای صفر ثبت شده است.

کد خبر 6095964

دیگر خبرها

  • ردپای کدام شرکت‌ها در تولید پلاستیک بیشتر است؟
  • رونمایی از پیراهن فصل آینده بایرن: فقط قرمز! (عکس)
  • ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران صنعتی
  • زمین ساخت ۱۴۰ هزار مسکن کارگران تامین شد
  • اختصاص زمین برای ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی کارگران بخش صنعت در کشور
  • دنباله‌دارها، سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها: بازدیدکنندگان فضا
  • افتتاح فاز دوم فولاد بافت؛ با این پروژه بزرگ بیشتر آشنا شوید
  • مقایسه تقابل ۴تیم بزرگ لیگ ایران با ۴ لیگ اروپا
  • تداوم بارش باران بهاری در همدان تا اواسط هفته آینده
  • شمارش معکوس برای تقسیم تهران /استان های غربی و شرقی با محوریت کدام شهرها تشکیل می شود؟