Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:09:57 GMT

برندگان جایزه نوبل شیمی 2018 معرفی شدند

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۹۸۶۴۹

برندگان جایزه نوبل شیمی 2018 معرفی شدند

تهران- ایرنا- صد و دهمین جایزه نوبل شیمی به فرانسس آمولد Frances H. Arnoldآمریکایی ، جرج اسمیت George Smith آمریکایی و گریگوری وینتر Sir Gregory P. Winter. انگلیسی به دلیل به دلیل نمایش فاژ پپتیدها و انتی بادی ها تعلق گرفت.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی نوبل پرایز، شیمی یکی از مهمترین حوزه های فعالیت آلفرد نوبل بود و توسعه اختراعات وی بر پایه علم شیمی قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیمی دومین حوزه ای است که در وصیت نامه نوبل اشاره شده است. جایگاه اول به فیزیک تعلق دارد.
از سال 1901 میلادی تاکنون، 109 جایزه نوبل در حوزه شیمی اهدا شده است. سال های 1916، 1917، 1919، 1924، 1933، 1940، 1941 و 1942، جایزه نوبل شیمی هیچ برنده ای نداشت؛ چراکه آلفرد نوبل در وصیت نامه خود اعلام کرده بود اگر هیچ یک از تحقیقات در حال انجام در طول سال، از اهمیت کافی برخوردار نبود، جایزه مالی تا سال بعد محفوظ بماند و اهدا نشود و اگر در سال بعد هم اهدای آن امکان پذیر نباشد، کل مبلغ، به وجوه مسدود شده به منظور تامین منابع مالی بنیاد نوبل اضافه شود.

*****دانستنی هایی درباه جایزه نوبل شیمی
-از سال 1901 تا 2017 میلادی، 109 جایزه نوبل شیمی اهدا شده است.
-63 جایزه نوبل فقط یک برنده داشته است (به صورت مشترک نبوده است). 23 جایزه به دو نفر تعلق گرفته و 23 جایزه بین سه نفر مشترک بوده است.
-تاکنون چهار زن موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شده اند.
- یک دانشمند انگلیسی به نام فردریک سانگر دوبار در سال های 1958 و 1980 میلادی موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد.
-جوان ترین برنده جایزه نوبل شیمی، فردریک جولیت نام دارد. این دانشمند فرانسوی زمانی که در سال 1935 میلادی موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد، تنها 35 سال سن داشت.
-مسن ترین برنده جایزه نوبل شیمی جان فن نام دارد. این دانشمند آمریکایی در زمان دریافت جایزه، در سال 2002 میلادی، 85 سال سن داشت.
-میانگین سن برندگان جایزه نوبل شیمی 58 سال است.
علت این که جایزه نوبل در مواردی به طور مشترک به چند نفر اهدا شده، اساسنامه بنیاد نوبل است که در آن آمده: ممکن است مبلغ جایزه بین دو کار تحقیقاتی که هر کدام به تنهایی مستحق دریافت جایزه هستند، به طور مساوی تقسیم شود. اگر کار تحقیقاتی که جایزه را دریافت می کند، حاصل کار دو یا سه نفر باشد، جایزه باید به طور مساوی بین آن ها تقسیم شود. تحت هیچ شرایطی جایزه نوبل بین گروهی که بیش از سه نفر باشند، تقسیم نخواهد شد.
در طول جنگ جهانی اول و دوم، تعداد جوایز نوبل اهدا شده کاهش یافت؛ چراکه در آن دوران، جهان درگیر جنگ و خونریزی بود و دقیقا بر خلاف مسیر صلح (که هدف غایی نوبل از اهدای جایزه بود) گام بر می داشت.
*****
آلفرد نوبل شیمیدان سوئدی متولد 21 اکتبر سال 1833 در شهر استکهلم است که خانواده اش از نوادگان اولاف رودبک، یک‏ نابغه مشهور سوئدی بودند که در قرن هفدهم، دوران پرشکوه قدرت نمایی سوئد در اروپای شمالی، می زیستند. نوبل در 17 سالگی به پنج زبان زنده دنیا کاملا مسلط بود و اشعار و داستان هایی از وی به جای مانده است. وی همچنین به موضوعات اجتماعی و صلح علاقمند بود.
بنیاد نوبل نهادی است که در سال 1900 میلادی در پی تنظیم وصیت نامه آلفرد نوبل، شکل گرفت. نوبل بخش عمده ثروتش را برای جایزه ای درنظر گرفت که با نام خود او به برجسته ترین تلاش ها در پنج زمینه فیزیک‏، شیمی، علوم‏ پزشکی‏ یا فیزیولوژی، ادبیات و برقراری صلح اهدا می شود.
علمی (6) ** 9259

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي نوبل شيمي 2018 اكادمي نوبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۹۸۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غوغای دروازه‌بان اشتوتگارت در اینترنت

به گزارش "ورزش سه"، لوتار ماتئوس دروازه‌بان سابق تیم ملی آلمان در استدیوی پخش اسکای به هیجان آمده از واکنش نوبل، امتیاز را به او داد.

این دروازه‌بان ۲۷ ساله دیشب تمام تلاشش را برای شکست بایرلورکوزن بعد از ۴۵ بازی بدون باخت انجام داد اما حتی این دبل سیو که همه را انگشت به دهان کرد نیز مانع این اتفاق نشد چراکه لورکوزن در دقیقه ۶+۹۰ روی ضربه آندریچ هافبک ملی‌پوش تیمش بازی را به تساوی دو-دو رساند آن هم در شرایطی که ضربه ارسالی کاشته فلورین ویرتز مقابل پای آندریچ افتاد و او بدون سختگیری مدافعان توپ را به زیر طاق دروازه نوبل زد‌.

ویدئو: 331243

در تصاویر پس از مسابقه نوبل با چهره‌ای ترش شده در حال شماتت خودش دیده می‌شود. این دروازه‌بان زردپوش در این سیو استثنایی ابتدا ضربه امینه عدلی را مهار کرد و سپس شوت یوناس هافمن را با رفلکسی باورنکردنی به کرنر فرستاد.

او در این لحظات تسخیر ناپذیر به نظر می‌رسید اما در نهایت این لورکوزن بود که با خواستن و خواستن و خواستن سد نوبل را شکست.

دیگر خبرها

  • شصت و دومین جایزه نوبل ایرانی ۶۲ منتخب خواهد داشت/ جایزه البرز(جایزه نوبل ایرانی) قدیمی‌ترین جایزه علمی کشور است
  • نامزد‌های سومین دوره جشنواره پژواک معرفی شدند
  • جایزه فردی خوشحالم نمی کند/ قرارداد کادرفنی باید زودتر مشخص شود
  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند
  • جایزه‌ای به نام اکبر زنجانپور اهدا شود/آرزوی نویدمحمدزاده چه بود؟
  • آیرودینامیکی ترین خودروی تولیدی جهان معرفی شد
  • غوغای دروازه‌بان اشتوتگارت در اینترنت
  • معرفی بیش از ۹۷۰۰ گیلانی برای دریافت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی