ارادهای برای تولید سریال مناسبتی نیست/ نگرانی نویسندگان از ممیزی
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۸۹۸۸۵۰
امیررضا نوری پرتو منتقد سینما و تلویزیون معتقدست برخی نویسندگان سریال ها به دلیل ممیزی ها و غم نان سراغ سوژه های بدیع در زمینه های مذهبی نمی روند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیررضا نوری پرتو منتقد سینما و تلویزیون درباره نبود سریال های مناسبتی در تلویزیون در ایام محرم و صفر بیان کرد: با توجه به شرایط نامناسب مالی در تلویزیون اراده چندانی برای تولید مینی سریال های مناسبتی وجود ندارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به محتوای سریال های مناسبتی اظهار کرد: خیلی از کارهای مناسبتی در ایام محرم یکی است و سوژه ها به تکرار رسیده است به طور مثال من چند وقت پیش به طور تصادفی سریال «رخصت» ساخته قدرت الله صلح میرزایی را در آی فیلم می دیدم که متعلق به چهار سال پیش است و از گذشته تا کنون بیشتر سریال های مناسبتی در همین حال و هوا بوده است.
این فیلمنامه نویس اظهار کرد: هنوز هم بعد از سال ها جنس شخصیت پردازی، موقعیت های داستانی، روابط شخصیت ها و... در سریال های محرم شبیه هم است و نویسندگان کمتر سراغ کارهای نو می روند. بهترین سریال ها در این سال ها آثاری مثل «یک تیکه زمین» ساخته مهدی کرم پور، «شب دهم» ساخته حسن فتحی و چند اثر دیگر بوده است و باقی آثار همان کلیشه هایی است که یکی کاسب و دیگری رقیب است و یا قرار است هیاتی برپا شود.
وی با اشاره به اولویت ساخت سریال هایی با تعداد قسمت های بالا در تلویزیون تصریح کرد: جدای از این ماجرای تکراری بودن مضمون و موضوع، شرایط اقتصادی هم نابسامان است و سیما ترجیح می دهد با توجه به بودجه نه چندان گسترده ای که دارد انرژی و سرمایه خود را روی سریال هایی بگذارد که در زمان طولانی روی آنتن باشند. از لحاظ تولید، کمیت برای سازمان مهمتر از کیفیت است و تلاش بر این است که یک سریال ۳۰ یا ۴۰ قسمتی و بیشتر ساخته شود تا مینی سریال های ۱۰ قسمتی.
نوری پرتو اضافه کرد: از زمان محمد سرافراز رییس سابق صداوسیما، ساخت تله فیلم ها حذف شد و مینی سریال دیگر اولویت نیست. تلویزیون ترجیح می دهد در این شرایط یک سریال درجه الف یا ب بسازد که چند ماه از آنتن را پر کند مگر اینکه سریال های یک ماهه یا ۴۰ روزه در ایام محرم بسازند که آن هم ایجاب می کند سراغ ایده های جذاب تر بروند تا مخاطب را جذب کنند.
وی همچنین گفت: در این شرایط اقتصادی مدیران اراده چندانی ندارند حرکت بزرگی بزنند و کاری مثل «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی را حمایت کنند از سوی دیگر نویسنده ها و کارگردانان هم نمی خواهند وارد سوژه های تازه بشنوند تا با ممیزی مواجه نشوند.
نویسنده ها سمت کلیشه ها می روند چون آنها هم غم نان دارند و می خواهند زودتر کاری را به نتیجه برسند تا پولشان را بگیرنداین منتقد سینما و تلویزیون درباره نبود سوژه های بدیع در تلویزیون اظهار کرد: نویسنده ها سمت کلیشه ها می روند چون آنها هم غم نان دارند و می خواهند زودتر کاری را به نتیجه برسند تا پولشان را بگیرند. ایده آلی هم در ذهن تصمیم گیرندگان آثار نمایشی است که بیشتر مخاطبان مناطق دور افتاده را در نظر می گیرند تا مثلا پیرزنی در روستا هم این سریال ها را ببیند البته این رویکرد کاملا درست است اما در ازای آن از بخش جامعه شهری و جوانانی که سریال های روز دنیا را می بینند، غافل شده ایم.
نوری پرتو افزود: سلیقه جوان شهری به دلیل تماشای سریال های روز دنیا به لحاظ دراماتیک و ساختاری ارتقا پیدا کرده است و امروز دیگر نمی توان با فرمول های کهنه مخاطبی را که «گیم آف ترونز» و «برکینگ بد» ها را می بیند پای تلویزیون نشاند. البته منظور این نیست که سنت ها را از سریال های مان کنار بگذاریم اما جامعه ما پوست انداخته و نوع زندگی و اندیشه جامعه ما عوض شده است و در مرحله گذار هستیم.
وی با بیان اینکه پرداخت کلیشه ای به موضوعات مناسبتی اثر عکس دارد، گفت: نگاه کلیشه ای پیام را به ضدپیام تبدیل می کند و این سال ها ما بیشتر شاهد نگاه کلیشه ای بوده ایم درحالیکه تولید سریال به لحاظ تکنیکی پیشرفت زیادی داشته است و ما بازیگران و کارگردانان خوبی داریم. نویسنده های ما هم فضا را خوب می شناسند و سریالبین هستند و یک دلیل دیگر در نگارش سریال های کلیشه ای این است که دست آنها بسته است.
نوری پرتو در پایان اظهار کرد: ممیزی های ما قوانین نانوشته ای دارد و گاهی زور تهیه کننده نمی رسد که بتواند محتوای تولید شده را روی آنتن ببرد و همانطور که گفته شد نویسندگان از همان ابتدا ترجیح می دهند سراغ محتواهای جدید نروند. البته این میان برخی از مدیران هستند که دوست دارند نوآوری داشته باشند اما باید این میل به نوآوری در تولیدات در همه سازمان وجود داشته باشد.
منبع:مهر
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۸۹۸۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش تهیه کننده نون خ به دستمزد نجومی سعید آقاخانی
به گزارش همشهری آنلاین، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت ۲ میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین ۲ و ۲.۵ میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا ۱.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام ۲ تا ۲.۵ میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال ۱۴۰۲ دقیقهای ۳۰ میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ۵» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ۶» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که ۷۰ درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.
کانال عصر ایران در تلگرام