Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- داود هرميداس باوند، کارشناس مسايل بين الملل مي‌گويد: راي ديوان لاهه يک پيروزي براي ايران است. با ابن تصميم افکار عمومي جهانيان تعديل و تبليغات منفي آمريکا عليه ايران در جهان خنثي خواهد مي شود.

قضات ديوان لاهه امروز به اتفاق با اعلام اينکه صلاحيت رسيدگي به شکايت ايران از آمريکا به سبب نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادي و حقوق کنسولي سال 1955بين دو کشور را دارند، راي به لغو تحريم هاي دارويي، غذايي،بشردوستانه و هوايي آمريکا عليه ايران دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قضات ديوان بين المللي کيفري لاهه در قرائت راي خود اعلام کردند، ديوان دريافته است که برخي از تحريم هاي ضد ايراني آمريکا مرتبط با برخي از حقوق و تعهدات طرفين در معاهده مودت است.
باوند روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ايرنا افزود: از سوي ديگر اين اقدام ديوان لاهه مي‌تواند مبناي عمل اتحاديه اروپا قرار گيرد و زمينه را براي گسترش همکاري‌ها با اروپا هموار کند.
اين کارشناس مسائل بين‌المللي يادآور شد: تصميم اخير لاهه، قرار موقت بوده و حکم نهايي نيست. در اين راي اقدامات کشور آمريکا به عنوان مصداق نقص تعهدات دوست شناخته شده است، لاهه به آمريکا توصيه کرده تا آن دسته‌ از تحريم‌هايي که ناظر به مسائل حوزه تامين دارو، کشاورزي و حمل و نقل هوايي است، متوقف شود.
باوند در ادامه با ذکر ديگر ابعاد مثبت اين قرار موقت يادآور شد: دارو و مواد غذايي جزو مستثناهاي تحريمي از سوي شوراي امنيت است و در اين قرار موقت هم بر توقف تحريم اين قبيل کالاها تاکيد شده است.
وي در همين رابطه تاکيد کرد: در اين قرار علاوه بر مواردي که ذکر آن رفت، تاکيد شده است تا آن دسته از تحريم‌هايي که آثار جبران ناپذيري بر مردم ايران دارد هم بايد متوقف گردد.
باوند در خصوص سرانجام راي لاهه گفت: به آمريکا در قرار موقت دادگاه لاهه توصيه شده است تا مواردي که ذکر شد را کنار گذارد و اگر اين تصميم منجر به حکم نهايي شود، طرفي که حکم به حقانيت او داده شده است مي‌تواند در شوراي امنيت سازمان ملل خواسته خود را مطرح کند. هرچند شوراي امنيت در مواردي يک طرف آن کشوري مانند آمريکا باشد، طفره مي‌رود. بخصوص در اين باره که ترامپ صراحتا اعلام کرده بود خود را متعهد به اجراي تصميمات ديوان نمي‌داند.
هيرمداس باوند در خصوص عکس‌العمل آمريکا نيز افزود: به نظرم، آمريکا تمايلي بيشتر پيدا خواهد کرد تا اختلافات موجود را به صورت مسالمت‌آميز و دوجانبه حل و فصل کند و اين تصميم لاهه موجب خواهد شد تا از طريق گفتگو‌هاي منطقي مسائل را حل نمايد.
ب .ل **1601**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۰۱۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته است که شرکت هواپیماسازی بوئینگ به دلیل فقدان یکی از قطعات اصلی هواپیمای پهن‌پیکر «۷۸۷ دریم‌لاینر» که با همکاری مشترک یک شرکت آمریکا و یک شرکت روسی ساخته می‌شود، قادر به تولید این مدل هواپیما نیست و به دردسر افتاده است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشت: مبدل حرارتی که در سیسم کنترل محیطی هواپیما استفاده شده و دمای قطعات الکترونیکی آن را تنظیم می‌کند، پیش‌تر با همکاری مشترک شرکت آمریکایی «کالینز اروسپیس» و شرکت «اچ‌اس-نائوکا» مستقر در مسکو ساخته می‌شود.

با این حال، این همکاری مشترک مارس ۲۰۲۲ و اندکی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، به عنوان بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، متوقف و خط تولید قطعات تنظیم دما به کارخانه جدید «کالینز اروسپیس» واقع در آمریکا و انگلیس منتقل شد. آنها در ابتدا موفق به تامین تقاضای بوئینگ بودند اما حالا با کمبود این قطعه روبه‌رو شده‌اند زیرا بوئینگ تصمیم به افزایش تولید «دریم‌لاینر» گرفته است.

دِیو کالهون، مدیر اجرایی ارشد بوئینگ در ماه آوریل گفته بود: «وقتی حمله اتفاق افتاد، خط تولید منتقل شده اما ظرفیت تولید با تقاضای ما همخوانی ندارد.

بوئینگ هفته گذشته به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که به دلیل فقدان مبدل حرارتی و همچنین صندلی کابین، قادر به تولید کافی دریم‌لاینز نیست. تولید ماهانه بوئینگ ۷۳۷ مکس نیز به دلیل مشکلات این شرکت در رفع نواقص فنی(جدا شدن دریچه روی بال یک فروند هواپیمای خطوط هوایی آلاسکا در ماه ژانویه) تک‌رقمی شده است. این مدل سابقه طولانی در حادثه‌آفرینی دارد به طوری‌که حوادث رخ‌داده برای این مدل ناشی از نقص فنی، در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به مرگ بیش از ۳۴۰ نفر منجر شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • کره شمالی: هیات‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها، محکوم به شکست هستند
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • کره‌شمالی: گروه‌های جدید ناظر بر تحریم‌ها شکست خواهند خورد
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • روایت رسانه عبری از پیامدهای منفی اعتراضات دانشجویی
  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است
  • ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت
  • وزارت دادگستری آمریکا به دنبال تحریم گوگل است
  • ملکه رانیا: نمی‌توان منتظر حکم دیوان لاهه بود زیرا مردم غزه در حال کشته شدن هستند