Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز علی صرافیان ؛ کارشناس علوم اجتماعی در این یادداشت می نویسد: گوش فرادادن به صدای پرندگان، وزیدن نسیم لابه لای شاخه درختان، صدای فروریختن آبشار، صدای فرزند، والدین و نزدیکان، شنیدن یک آهنگ زیبا، آوازی ماندگار، تماشای فیلم، ارتباط گرفتن با گویندگان رادیو و هزاران ازین موارد، چقدر برای این که حال آدمی را خوب کنند مفید و مهم اند؟ جدای از آن، برقراری ارتباط کلامی با دیگران و شنیدن پاسخ آنها، پرهیز از خطرات احتمالی که در اطراف ما در حرکت هستند و ما بدون دیدن و صرفا با شنیدن صدا، متوجهشان می شویم برای زندگی در اجتماع دایما در حال دگرگونی، از لوازم اولیه و ضروریات انکارناپذیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

30 ام سپتامبر به عنوان «روز جهانی ناشنوایان» و آغاز هفته ناشنوایان نام گذاری شده است. در توضیح هدف نام گذاری این روز، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاست مداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر با آن رو به رو هستند، را می توان برشمرد.

هر کدام از حواس پنج گانه کارکردهایی منحصر به فرد دارند که نبود هر کدام باعث می شود که فرد از برخی مواهب محروم بماند. حس شنوایی دارای درجه ای از اهمیت است که هِلِن کِلِر، سخنی به غایت قابل تامل در مورد آن گفته. او که با وجود نابینایی و ناشنوایی همزمان که می توانست عذابی الیم برای همه عمرش باشد، با همت والا، تلاش خستگی ناپذیر و الهام بخش، تبدیل به یکی از موفق ترین افراد استثنایی دوران شد، می گوید: «اگر این فرصت به من داده می شد که یکی از 2 حس خود که از آن محرومم را باز یابم، ترجیح می دادم نابینا بمانم، ولی بتوانم بشنوم».

در اطراف ما قطعا افرادی هستند که چه به طور مادرزاد، به علت تبعات بیماری یا بر اثر حادثه دچار ناشنوایی یا کم شنوایی هستند و این فراوانی، نشان دهنده درصد قابل تاملی و با اهمیتی است که ناشنوایان از جامعه معلولان را شامل می شود. این تعداد نفرات ناشنوا به طور طبیعی ملاحظات و نیازهای خاص خود را دارند که می بایست توسط جامعه پاسخی مناسب برای آن تدارک دیده شود. مثلا یکی از بدیهی ترین مواردی که هنوز در کشور ما برای آن تدبیر و تمهیدی اندیشیده نشده و بالطبع راهکاری اتخاذ نشده، این است که یک فرد ناشنوا که دارای حقوقی برابر (حداقل در شعار!) با دیگر افراد سالم جامعه است، اگر بر حسب ضرورت و فوریت، نیاز به تماس با پلیس 110، اورژانس 115، آتش نشانی 125 یا امثالهم داشت، به چه شکل باید ارتباط بگیرد؟ با تماس تلفنی؟

حکایت است که شخصی ساعتی پس از نیمه شب به درب منزل طبیب مراجعه کرد. در زد و پس از دقیقه ای، کسی از آن سوی در گفت: «کیست این وقت شب؟»

جواب داد: «ای طبیب! حیوانی مرا گاز گرفته و زخمی کرده است. به دادم برس!»

صدا از آن سوی در گفت: «مگر نمی دانی که ما در این ساعت شب کسی را به حضور نمی پذیریم؟»

حیوان گزیده گفت: «من که می دانم! آن حیوان بی خبر بود!»

در مثل مناقشه نیست. از ظواهر امر چنین بر می آید ناشنوایان باید فعلا منتظر بمانند و قول بدهند که هیچ حادثه ای نباید برایشان پیش بیاید، نیازمند پزشک و اورژانس نشوند و... تا مسئولان پس از حل مشکلات مهمتر ، نظری از گوشه چشم به معضل آنها بیندازند. عجالتا راه اندازی سامانه پیامکی، می تواند این مشکل و معضل خاص که برای ما از شدت سادگی به چشم نمی آید، مرتفع کند. ناشنوا گناهی ندارد که نمی شنود، اگر برای معضلات خاصش تدبیری اندیشیده نشده، ایراد را در کسانی که تصمیم می گیرند و دستورشان راه گشاست، باید جست. جامعه معلولان را درک کنیم!

انتهای پیام/

20 / 20

نویسنده:

ناشنوایان معلولیت هفته ناشنوایان ارتباط یا دیگران دنیای سکوت

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: ناشنوایان معلولیت هفته ناشنوایان دنیای سکوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۰۷۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب، ماموستا جلال مرادی امروز در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته در جمع نمازگزاران این شهر با تبریک هفته کارو کارگر اظهار داشت: رسول گرامی اسلام (ص) دست کارگری را که بر اثر کار و فعالیت ورم کرده بود بلند کرد و فرمود: این دستی است که هیچ گاه آتش جهنم آن را نمی سوزاند و این دستی است که خدا و رسولش آن را دوست می دارند.

وی تصریح کرد: کسی که از دسترنج خود روزی اش را فراهم کند خداوند با نظر رحمت به او می نگرد و کارگران از شریف ترین طبقه اجتماع هستند زیرا چرخش دست و بازوی آنها باعث چرخش چرخه های زندگی جامعه و امتداد رگه های حیات در مجاری هستی است و هفته کار و کارگر را به این عزیزان و کارفرمایانی که دل در گرو خدمت به این عزیزان دارند و اداره کار و تعاون و رفاه اجتماعی و همه اداراتی که تسهیلگر کارگران تلاشگرند خجسته تبریک گفت.

ماموستا مرادی به در پیش بودن و میقات زمانی حج که ماه های شوال و ذی القعده و ده روز اول ذی الحجه است اشاره کرد و گفت: اکنون ماه جاری شروع میقات زمانی حج است و حج در دین مبین اسلام یکی از ارکان پنجگانه اسلام بوده و از دیدگاه دانشمندان اسلام مظهر اتحاد و یگانگی جهان اسلام است.

حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است

خطیب نماز جمعه دیواندره افزود: حج برای حجاج صرفا یک سفر معنوی نیست بلکه آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است و مناسک حج به طور کلی یادآور خاطرات حضرت ابراهیم (ع) است که با عقیده راسخ و توکل کامل از همه اسباب ظاهری و مادی قطع امید می کند و همسر و فرزند خردسالش را در بیابان خشک مکه برای خدا رها می سازد و نهایتا در همانجا دعا می کند و کعبه را برای عبادت خداوند یگانه می سازد و از خداوند عاجزانه می خواهد تا آن را مرکز توحید و تجمع جهانیان قرار دهد.

ماموستا مرادی در ادامه سخنانش به فلسفه حج اشاره می کند و گفت: خداوند دعای خالصانه ابراهیم (ع) را اجابت می کند و خطاب به وی می فرماید: وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى‌ كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ(حج آیه 27) مردم را به حج دعوت کن تا پیاده و سوار بر مرکبهای لاغر از هر راه دوری به سوی کعبه بیایند.

حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است

وی اضافه کرد: بنابراین حج نوعی تجدید میثاق با آرمانهای ابراهیمی است و اینکه حجاج با دنیای پیرامون خود قطع رابطه می کند و با لباس احرام و سر و وضعی ساده و بی آلایش لبیک گویان عازم دیار ابراهیمی می شوند و در حقیقت این شعار توحیدی و عرفانی را زمزمه می کنند که «إن صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین لاشریک له و بذلک امرت و انا اول المسلمین» همانا نماز و تمام عبادات من، زندگی و مرگم، همه برای خداوند، پروردگار جهانیان است، شریک و همتایی ندارد و من به همین دستور یافته ام و من نخستین مسلمانم.

ماموستا مرادی بیان کرد: هدف از حج رفتن در واقع شناخت اساس و پایه مذهب بزرگ ابراهیمی و دعوت به آیین خالص ابراهیم (ع) که از  هر گونه شائبه و عقیده شرک آمیز مبرا است و عمل را برای خلوص نیت استوار می سازد در واقع هدف از حج، دلبستگی به معبود حقیقی و گسستن از همه و نهایتا به خدا عشق ورزیدن و از غیر او بیزاری جستن است.

وی در ادامه به اهمیت حج در دین مبین اسلام به عنوان پنجمین رکن اساسی اسلام  که در سال نهم هجری بر مسلمانان فرض شده اشاره کرد و گفت: آیات و احادیث متعددی درباره اهمیت و تأکید رفتن به حج و  خانه کعبه آمده است به طوری که خداوند عزوجل در این باره فرمودند: «واتموا الحج و العمره لله» (سوره بقره 196)  حج و عمره را برای خدا بجا آورید.

فلسفه حج

امام جمعه شهرستان دیواندره در ادامه خطبه های عبادی جمعه به فلسفه حج گریزی زد و گفت: از دیدگاه دانشمندان و حکماء، فلسفه حج هدف اساسی و مهم در انجام عبادات آن است که به منظور امتثال فرمان خداوند و ادای حق بندگی و سپاسگزاری از نعمتهای بیکران وی انجام گیرد، از رسول اکرم (ص) سوال شد: حج چیست؟ آن حضرت فرمود: الشعث التفل ژولیده مو و غبار آلود . مجدداً سوال شد کدام حج افضل است؟ فرمود: العج و الثج؛ فریاد بلند کردن و خون ریختن در راه خدا،  پس حاجی در حقیقت خویشتن را در برابر خداوند متعال ذلیل و عاجز قرار می دهد و لبیک گویان در صدد اعتلای کلمه الله بر می آید و ابراهیم گونه، عاشقانه حضور خویش را اعلام می کند و مال و جانش را در راه وصال معبود حقیقی قربان می کند.

ماموستا مرادی در ادامه با اشاره به اینکه فلسفه حج نسبت به هر عبادتی بیشتر جلب توجه می کند، تصریح کرد: خداوند عزوجل خطاب به مؤسس کعبه و منادی حج می فرماید: و اذن فی الناس یاتوک رجالا و علی کل ضامر یاتین من کل فج عمیق لیشهدوا منافع لهم و یذکراسم الله (سوره حج آیه 27 ) این توجه مهم قرآنی به حرکت مردم پیاده و سواره که از دور دست آن را پیش می گیرند اشاره می کند و منافع آشکاری که قرآن آنها را بر ذکر نام خدا مقدم داشته، برمی شمارد.

حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است

وی با اشاره به معنویات سفر حج افزود: حج یک منبع نیروی معنوی و عاطفی است که به مسلمان توان می دهد و وجود او را از فروتنی و تقوا در برابر خدا و تصمیم به اطاعت و پشیمانی از نافرمانی اش پر می سازد و عاطفه محبت به خدا و رسول خدا (ص) و یاران و پیروان او را در او سیراب می کند؛ سرزمین مقدس و خاطرات آن، شعائر و آداب حج و آثار درونی آنها، نیروی جماعت حاجیان و الهامات فکری و رفتاری آن و همه اینها به روشنی آثار خود را در ژرفای وجود فرد مسلمان بجا می گذارد و او را با قلبی زلالتر و شیوه ای پاکیزه تر و عزمی راسخ تر برای انجام خیر و نیکی و مقاومتی سرسختانه تر در برابر گناهان از سفر خویش باز می گردد و هر قدر حجش نزد خدا مطلوبتر و پسندیده تر باشد به همان اندازه در زندگی آینده اش مؤثرتر خواهد بود.

 وی اضافه کرد: حج مشق و تمرین ناملایمات زندگی است، سفر حج در بردارنده درس تحمل سختیها، دوری از وطن، جدایی از خویشان و چشم پوشی از فراغت زندگی در میان خانواده و دوستان است و حکمت الهی نخواسته است که این سفر به سوی سرزمینهای زیبا، سرسبز و خوش آب و هوای اسیا، اروپا، و شمال و اورمان و غیره که تفریحگاه های جهانگردان به حساب می آیند، انجام گیرد، بلکه مشیت الهی آن بود که حج در بیابان بی آب و علف که نه برای تفریح تابستان مناسب است و نه بهار، انجام گیرد و این نوعی خود تربیتی برای فرد مسلمان در تحمل دشواریها و ناگواریهای زندگی است.

حج انجمن جهانی مسلمانان در یک مکان مقدس است

امام جمعه شهر دیواندره از حج به عنوان یک انجمن جهانی نام برد و اظهار داشت: حج به فرد مسلمان این امکان را می دهد تا شاهد بزرگترین و پرشکوهترین گردهمایی سالیانه اسلامی باشند، انجمنی که نه از طرف پادشاه یا رئیس حکومت یا جمعیتی، بلکه از سوی خدای جهانیان بدان فراخوانده شده اند. در گردهمایی حج یک مسلمان، برادران خود را از پنج قاره دنیا می بیند که سرزمینها، رنگها و زبانهایشان متفاوت است و تنها پیوند اسلام و ایمان آنان را دور هم جمع کرده است تا شعار واحدی را سر دهند و آن لبیک اللهم لبیک، لبیک لاشریک لک لبیک و یکی از برکات سفر معنوی نماز جماعت در مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) است که فضایل زیادی دارند و در خاتمه تأیید پایان نامه حج از جانب شخص، شخیص نبی مکرم اسلام (ص) است، که زیارت حضرتش ضامن شفاعت قیامت است و همچنین زیارت اهل بیت و اصحاب حضرت (ص) که هر کدام فضائلی دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • لزوم ارتباط گیری مستمر با جامعه دانش آموزی
  • رشد اقتصادی کشور در گرو بهبود شرایط زندگی کارگر است
  • ارتباط سازمان تامین اجتماعی با اصناف دوسویه بوده است
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • خودکشی پزشکان ایرانی در مرز هشدار؛ مشکل کجاست؟
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • خطر فراموشی در کمین زندگی عشایری
  • بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهزیستی مازندران
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است