Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امین قصمی در حاشیه دومین روز چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب اظهار داشت: نیاز آبی استان هرمزگان 4 هزار لیتر در ثانیه و شهربندرعباس 2 هزار لیتر بر ثانیه است. بندرعباس بحرانی‌ترین شهر کشور از نظر بارش در سال‌جاری بود طوری‌که فقط 51 میلیمتر بازندگی داشتیم و این درحالی است این رقم در سال‌های گذشته 221 میلیمتر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد توانستیم 1700 در ثانیه تامین آب داشته باشیم و تابستان را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده 75 درصد مشترکان شبکه آب بندرعباس بدون هیچ‌گونه قطعی آب و کمبود نیازهای آبی‌شان تامین شد، تصریح کرد: 25 درصد باقی‌مانده مجموعه‌ای بودند که در نقاط پراکنده شهر بندرعباس قرار داشتند و به‌دلیل موقعیت توپوگرافی خاص تا حدی با مشکل مواجه بودند.

قصمی با بیان اینکه در بندرعباس کم چالش‌ترین شهر در حوزه بحران آبی بوده، خاطرنشان کرد: دلیل این امر نتیجه همکاری و مشارکت بین دستگاه‌ها در سطح استان بوده است.

وی با بیان اینکه رویکرد و استراتژی متفاوتی با سایر استان‌ها برای تامین نیاز آبی داریم، گفت: براساس تبصره 36 استان‌های ساحلی می‌توانند 70 درصد نیاز آبی خود را از طریق آب شیرین‌کن‌ها تامین کنند. ما امروز 4 هزار لیتر بر ثانیه در استان هرمزگان نیاز آبی داریم که 2300 لیتر بر ثانیه آن برنامه‌ریزی شده که از طریق تاسیسات نمک‌زدایی و آب‌های غیر متعارف یا آب شیرین‌کن‌ها تامین شود که 60 درصد نیاز آبی را شامل می‌شود.

قصمی اظهار داشت: در حال حاضر رویکرد تامین آب در استان هرمزگان از آب‌های سطحی به سمت استفاده از آب‌های غیر متعارف تغییر کرده؛ یعنی شیرین کردن آب خیلج فارس و عمان در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان یادآور شد: اگر به‌طور خلاصه و نگاهی گذرا در رابطه با آینده تامین آب شهر بندرعباس داشته باشیم بعد از زمان گذاره دو یا سه ساله این شهر به‌عنوان یکی از پایدارترین شهرهای استان در زمینه تامین نیاز آبی خواهد بود و نرخ بالایی از توسعه و زیر ساخت‌های مورد نیاز در آن ایجاد می‌شود.

وی درباره از مدار خارج شدن سدهای استقلال، شمیل و نیام بیان کرد: در شرایط نرمال در سال‌های گذشته حدود 65 درصد نیاز آبی از طریق آب‌های سطحی و مابقی از آب‌شیرین‌کن تامین می‌شد اما امسال از ابتدای تابستان مخازن سدهای استقلال، شمیل و نیام به‌طور کامل از دست رفت. پراکنش 51 درصد بارندگی در هرمزگان به گونه‌ای بود که ورودی آب به مخازن سدها صفر شد و ما به سرعت سدهای شمیل و نیام را از دست دادیم و سد استقلال نیز تا نیمه تابستان به حجم مرده رسید و امروز از این سدها هیچ‌گونه برداشتی نداریم.

قصمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 1500 لیتر بر ثانیه از طریق آب منطقه‌ای تامین داریم، 200 لیتر از آب شیرین‌کن‌ها و بنابراین بندرعباس با جمعیت 700 هزار نفر را با 1700 لیتر آب بر ثانیه مدیریت کردیم.

وی درباره تامین آب صنایع بزرگی که در این استان واقع شده، اظهارداشت: برای این صنایع نیز مقرر شده از مسیر آب‌های غیر متعارف تامین آب داشته باشند یا اینکه از بازچرخانی پساب استفاده کنند. در این راستا مذاکراتی در حال انجام است که از طریق پروژه بیع متقابل 700 لیتر بر ثانیه از پساب بندرعباس تا دو سال آینده به چرخه مصرف صنایع اضافه شود ضمن اینکه احداث تاسیسات نمک‌زدایی هم در دستور کار است یعنی در مجموع صنایع استان بعد از گذار سه ساله نگرانی نخواهند داشت.

قصمی با تاکید بر اینکه در زمینه توزیع و مدیریت مصرف و اقتصاد آب اقدامات خوبی در سطح استان انجام شده، گفت: زمانی اگر کسی برای بازدید از تاسیسات ما می‌آمد ما دنبال این بودیم که مسیر بازدید عوض شود اما امروز شاهد پایداری و ارتقاء سطح کیفی تاسیسات در بندرعباس هستیم. در زمینه مدیریت مصرف و جداسازی آب شرب از فضای سبز اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به تاسیسات تصفیه‌خانه بندرعباس اظهار داشت: به‌دلیل نبود تکنولوژی در سال‌های گذشته از لوله‌های بتنی استفاده می‌کردیم که باعث شده آب شور شود و عمر مفید لوله‌ها از بین رفته ما اینها را شناسایی کردیم که اکنون 200 کیلومتر در دستور کار بازسازی داریم که تامین اعتبار آنها کمترین وابستگی را به دولت دارد. همزمان با آن تصفیه‌خانه بندرعباس در حال بازسازی است و انتقال پساب به سمت صنایع تخلیه پساب در دستور کار است و تمامی پروژه‌ها به موازات هم پیش می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان درباره استفاده از لوازم کاهنده مصرف آب نیز گفت: با اجرای این پروژه نیز 25 تا 27 درصد کاهش در مصرف مشترکان پرمصرف داشتیم. البته ابتدا از این طرح استقبال نمی‌شد اما با الزامات قانونی کمیته ملی سازوکاری اندیشیده شد. مشترکان پرمصرف با جریمه مواجه خواهند شد بنابراین زمینه را برای استفاده بیشتر فراهم خواهد کرد.

وی در پایان یادآور شد: در سطح استان هرمزگان شش هزار مشترک پرمصرف هدف‌گذاری شده که تاکنون برای 4600 مشترک لوازم کاهنده مصرف آب نصب شده و بقیه نیز در حال انجام است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بحران آب استان هرمزگان بحران بی آبی آب شیرین کن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۱۴۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دکتر امیر حسابی شامگاه شنبه در این راستا افزود: ظهر شنبه هشتم اردیبهشت‌ماه، طی یک عمل جراحی تومور ۱۴ سانتی‌متری از کلیه کودک ۲٫۵ ساله در بیمارستان کودکان بندرعباس خارج شد.

حسابی اظهار کرد: این عمل از بزرگ‌ترین عمل های جراحی کودکان است که پیش از این هم در بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شده و تمامی موارد موفقیت‌آمیز بوده است.

فوق تخصص جراحی اطفال بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس نیز که انجام این عمل جراحی را برعهده داشت، گفت: دختر بچه ۲/۵ ساله، ۲ هفته پیش متوجه برآمدگی در شکم شده بود که بررسی‌ها نشان داد، توموری حدود ۱۴ سانتی‌متری در کلیه چپ این کودک وجود دارد.

دکتر سعیده مجیدی افزود: این تومور از نوع بدخیم بود که باید به طور کامل برداشته می‌شد، خوشبختانه عمل جراحی بیمار به‌خوبی انجام شده و حال عمومی کودک مساعد است.

بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس بهمن ماه پارسال با ظرفیت ۱۱۲ تختخواب با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری رسید.

عملیات اجرایی بیمارستان فوق تخصصی کودکان بندرعباس در سال ۱۴۰۰ و با همکاری پالایشگاه نفت‌ بندرعباس با هدف ایفای مسئولیت‌های اجتماعی آغاز و در سال ۱۴۰۲ به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تحویل داده شد.

با تاکید ریاست جمهور در زمینه توسعه درمان و آموزش پزشکی، این بیمارستان طی ۲ سال تکمیل شد.

عملیات اجرایی و تجهیز این طرح با هزینه‌ای افزون بر پنج هزار میلیارد ریال به اتمام رسید و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای تامین تجهیزات پزشکی و اداری حدود ۲ هزار میلیارد ریال هزینه کرد.

این بیمارستان دارای امکاناتی در تراز استانداردهای جهانی ازجمله بخش‌های اتاق عمل، مراقبت‌های ویژه نوزادان وکودکان، بخش‌های بستری داخلی، جراحی اتاق عمل، عفونی، ریه، خون، سرطان، نورولوژی، قلب، تصویربرداری، رادیولوژی، سونوگرافی، سی تی اسکن، آزمایشگاه و اورژانس است.

دیگر خبرها

  • ۸۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در هرمزگان کشف شد
  • خارج کردن تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲٫۵ ساله
  • ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندرعباس کشف شد
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت و کشف ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندرعباس 
  • کشف ۸۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در بندرعباس
  • افزایش چهار برابری دبی تصفیه خانه فاضلاب یزد با ورود روان آب‌ها
  • واحد ۳ بخار نیروگاه نکا از مدار تولید خارج شد
  • ٢٦ طرح فوق توزیع و انتقال برق تا پایان اردیبهشت وارد مدار می‌شود
  • ۲۶ طرح فوق توزیع و انتقال برق تا پایان اردیبهشت وارد مدار می‌شود