Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-09@02:22:01 GMT

حکم دادگاه لاهه یک پیروزی برای ایران بود

تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۹۲۴۲۸۷

حکم دادگاه لاهه یک پیروزی برای ایران بود

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، دیوان دادگستری بین المللی لاهه پس از بررسی دفاعیات نمایندگان ایران و آمریکا در خصوص شکایت تهران از واشنگتن اعلام کرد که این دادگاه صلاحیت رسیدگی به این شکایت را دارد.

جمهوری اسلامی ایران در خرداد ماه درباره اختلاف مربوط به تخلفات دولت آمریکا نسبت به معاهده مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی میان ایران و آمریکا که در روز ۱۵ آگوست ۱۹۵۵ (۲۳ مرداد ۱۳۴۴) از سوی دو طرف امضا و در ۱۶ ژوئن ۱۹۵۷ (۲۶ خرداد ۱۳۳۶) لازم الاجرا شده است، دادخواستی را در دفتر دیوان بین المللی دادگستری ثبت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه ۲۵ تیر ماه سال جاری (۱۶ ژوییه) اعلام کرد که ایران از آمریکا به دلیل «نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا در سال ۱۹۵۵» شکایت کرده است و جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا دادخواستی را به دبیرخانه «دیوان لاهه» تسلیم کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در این دادخواست آورده است: ایالات متحده با این موضع که ایران حامی تروریسم است (موضعی که ایران آن را قویاً رد می‌کند) شماری اقدامات اجرایی و قانونگذاری اتخاد کرده است که اثر عملی آنها تاثیر بر منافع و دارایی های ایران و موسسات ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران برخلاف معاهده مودت و از طریق اجرای رسیدگی هایی قضایی علیه ایران است.

در بخش دیگری از این دادخواست بیان شده است که در اثر احکام دادگاه های آمریکایی، ۵۶ میلیارد دلار حکم علیه ایران به ادعای مشارکت در اقدامات تروریستی خارج از خاک آمریکا صادر شده است.

در پی این شکایت، دیوان بین المللی دادگستری در تاریخ ۲ مرداد طی نامه ای رسمی خطاب به مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، به دولت واشنگتن هشدار داد از هر گونه اقدام جدید در این زمینه اجتناب کند، و توجه دولتمردان کاخ سفید را به این ضرورت جلب کرد که باید در زمینه مورد دعوا (بازگشت تحریم ها) طوری عمل کند که آرای آینده دیوان که بعد از جلسه ۲۷ اگوست (پنجم شهریور) صادر خواهد کرد، بلا اثر نشود.

این دادگاه در جلسه اخیر خود دستور داد که آمریکا تحریم هایی که حمل و نقل هوایی غیر نظامی را برای ایران محدود می کند و همچنین تحریم هایی که دسترسی ایران به کالاهای بشر دوستانه از جمله محصولات کشاورزی، دارویی و ... را محدود می کند لغو شوند.

در جلسه دو روز پیش، رئیس این دادگاه اعلام کرد: تصمیم ایالات متحده برای خروج از توافق هسته‌ای و احیای بخشی از محدودیت‌ها از جمله لغو مجوز واردات از ایران و مبادلات مالی با این کشور، می‌تواند برخی از حقوق ایران در پیمان مودت را محدود کند. دیوان معتقد است که صلاحیت رسیدگی به این پرونده را داراست. اظهارات شفاهی آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن تلاش می‌کند تحریم‌ها آثار منفی انسانی بر ایران نداشته باشد را «ناکافی» می دانیم. به عقیده دیوان همچنان چنین ریسکی وجود دارد.

رئیس دادگاه همچنین اعلام کرد: دیوان معتقد است که بر اساس تعهدات مصرح در پیمان مودت، ایالات متحده باید به نحو مقتضی محدودیت‌های اعمال شده در زمینه اقلام دارویی، بشردوستانه، هوانوردی و کشاورزی بر اساس تصمیم ۸ می ۲۰۱۸ علیه ایران را رفع کند.

بر اساس چند بند پیمان مودت ایران و آمریکا، طرفین از اعمال محدودیت تجاری و مالی بر یکدیگر منع شده‌اند.

آمریکا با انتقاد از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری، این نهاد را در موضوع تحریم‌های ایران «فاقد صلاحیت» توصیف کرد و از پیمان مودت که مورد استناد رأی دیوان بود نیز خارج شد و آنرا فسخ کرد.

«پت هوکسترا» (Pete Hoekstra) سفیر آمریکا در هلند در واکنش به رأی دیوان بین‌المللی دادگستری موسوم به دادگاه «لاهه» (ICJ)، در پیامی توییتری نوشت: هم اکنون تصمیم ۲۹ صفحه‌ ای دیوان لاهه که روز ۳ اکتبر (۱۱ شهریور) صادر شده را دیدم.

وی در این خصوص ادعا کرد: این یک پرونده بی ارزشی است و این دیوان صلاحیتی درباره آن ندارد! با این وجود، باید گفت که دیوان از تایید خواسته‌ های فراگیر ایران خودداری کرد؛ در عوض، تصمیمی محدود درباره گستره بسیار کوچکی از بخش‌ ها را صادر کرد.

در خصوص این موضوع گفتگویی با «ریچارد نفیو» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا و کارشناس امور تحریم ها و امنیت بین الملل و عدم اشاعه تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا و محقق دانشگاه کلمبیا آمریکا انجام شده است که متن این گفتگو در زیر آمده است. از نفیو به عنوان طراح اصلی تحریمهای ایران در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا یاد می شود.

​*آیا امریکا به رأی دیوان بین المللی دادگستری در خصوص دعوا با ایران توجه خواهد کرد؟

حکم دادگاه لاهه چیزی نیست که بطور کامل در دسترس باشد، اما چیزی که دادگاه اعلام کرده و حکم داده به این معناست که لازم است آمریکا اطمینان دهد که ایران می‌تواند به کالاهای اساسی و امکانات و وسایل لازم در خصوص ایمنی پروازهای خود دسترسی داشته باشد.

بطور قطع تحریم ها بر تجارت با ایران و بر صدور مجوزهای لازم در صنعت هوانوردی برای شهروندان این کشور تاثیر خواهند داشت و این موضوع یک مسئله پیچیده و بغرنج است. اما حکم دادگاه نگفته که آمریکا باید تحریم‌های خود را علیه ایران لغو کند بلکه گفته که واشنگتن لازم است این تحریم‌ها را در خصوص برخی اقلام تجاری و مجوزهای مورد نیاز مطابقت دهد.

*در رأی اخیر دیوان بین المللی دادگستری این نکته مورد اشاره قرار گرفته که امریکا باید از وضع تحریمهای جدید خودداری کند. آیا امریکا به این رأی توجه خواهد کرد؟

خب همان طور که اشاره شد، از نظر آمریکا حکم دادگاه لاهه فقط در خصوص اطمینان بخشی به صدور مجوزهای لازم در خصوص تجارت در برخی حوزه‌ها و اقلام خاص است و این نوع برداشت بطور کامل متفاوت از توقف تحریم‌های جدید است و با توقف تحریم‌های جدید فرق دارد، اگرچه می‌دانم که دادگاه لاهه هم از ایران و هم از آمریکا خواست تا از هر اقدامی در زمینه بدتر شدن اوضاع و شرایط موجود به شدت پرهیز کنند.

آمریکا حکم دادگاه را فقط به عنوان مانعی در خصوص اجرای تحریم‌ها در خصوص برخی انواع مسائل تجاری در حوزه انسانی می‌داند که دادگاه پیشنهاد کرده که شرایط فعلی باید در این حوزه‌ها حفظ شود.

*در رأی دیوان آمده که موانعی که در خصوص موارد انسان دوستانه از جمله غذا، دارو، کشاورزی، هوانوردی غیر نظامی و ... از سوی امریکا علیه ایران رفع شود. آیا امریکا در تحریمهای جدید این موارد را تفکیک خواهد کرد؟

بله این کار را خواهد کرد و پیش از این هم چنین رویکردی سابقه داشته است!

در زمینه تجارت با ایران در حوزه‌های مواد غذایی، کشاورزی و پزشکی، آمریکا مجوزهای گوناگونی را برای تجارت با شرکت‌های آمریکایی و یا دیگر شرکت‌های خارجی صادر کرده است، هرچند قانون تحریم‌ها در حوزه کشتیرانی و بانکداری ممکن است این امور را با دشواری و پیچیدگی خیلی زیادی روبرو کند، اما مانع آن نخواهد شد.

حتی صنعت هوانوردی غیرنظامی از ممنوعیت‌های اعمال شده بر اثر تحریم‌های آمریکا تاثیر بسیار زیادی می‌پذیرد، اما آن را بطور کامل محدود و مسدود نخواهد ساخت و آمریکا با سیاست صدور مجوزهای محدود می‌خواهد بگوید که این کاری است که می‌تواند در این زمینه انجام دهد.

در ضمن برای این که شکایت ایران پشتوانه قوی و ادله قوی داشته باشد، لازم است که ایران نمونه مشخصی از امتناع آمریکا از صدور مجوزهای لازم در زمینه ایمنی پرواز را عنوان کند.

*در رأی دیوان آمده ایران می تواند به موارد انسان دوستانه مثل واردات دارو، مواد کشاورزی، مواد غذایی که بر رفاه مردم ایران تأثیرگذار است بهره مند شود. حال آنکه امکان تبادل مالی با ایران از سوی امریکا و سایر کشورها در عمل محدود شده است. نظر شما چیست؟

درست است و این واقعیتی است که وجود دارد. دادگاه لاهه توجهی به تحریم‌های مالی نکرده است و براین اساس در این جا استدلال محکم و منطقی وجود ندارد که نشان دهد دادگاه خواستار تعدیل و یا اصلاح تحریم‌ها از سوی آمریکا شده باشد.

براین اساس بعید به نظر می‌رسد که حکم دادگاه لاهه بخواهد در عمل چیزی را در اعمال تحریم‌ها تغییر دهد. ایالات متحده برای انجام برخی از این اقدامات دارای حق حاکمیت است، حتی اگر این اقدامات غیرعقلانی یا مبنی بر ناآگاهی تفسیر شوند.

از طرف دیگر، پیروزی واقعی ایران از آن‌جاست که یک سازمان و نهاد بین‌المللی از برخی درخواست‌ها و ادعاهای ایران حمایت کرده و این موضوع دارای ارزش سیاسی است و می‌تواند برای جلب نظر و همکاری شرکای بین‌المللی و خارجی ایران بسیار مفید و موثر باشد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: ریچارد نفیو دیوان بین المللی دادگستری دادگاه لاهه تحریم اقتصادی ایران ایران ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۲۴۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله پهپادی یمن به ناو جنگی ایتالیا در خلیج عدن/ زخمی شدن ده ها سرباز ناتو در سوئد/ قتل یک بازرگان مشهور اسرائیلی در اسکندریه مصر/ آماده شدن مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری

بین الملل تابناک: حمله پهپادی یمن به ناو جنگی ایتالیا در خلیج عدن، زخمی شدن ده ها سرباز ناتو در سوئد، قتل یک بازرگان مشهور اسرائیلی در اسکندریه مصر، آماده شدن مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری و وقوع درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

حمله پهپادی یمن به ناو جنگی ایتالیا در خلیج عدن

هیئت اروپا در دریای سرخ (آسپیدس) از هدف قرار گرفتن یکی از ناوهای خود توسط پهپادهای یمنی در خلیج عدن خبر داد.

 هیئت اروپا در دریای سرخ (آسپیدس) در بیانیه‌ای اعلام کرد: ناو ویرجینیو فسان با تعدادی از پهپادهای نیروهای مسلح یمن درگیر شد. این پهپادها این ناو را هدف قرار دادند.

پیش از این رسانه‌های بین‌المللی به نقل از منابع اعلام کرده بودند که انفجاری در نزدیکی این ناو رخ داده و این ناو مستقیما هدف قرار گرفته است.

طبق گزارش المسیره، تحلیلگران معتقدند هدف قرار گرفتن این ناو احتمالا برای مجبور شدن رم به خارج کردن ناوهایش از دریای سرخ مثل بقیه کشورهای اروپایی کافی خواهد بود.

اخیرا هلند، فرانسه و آلمان کشتی‌های جنگی خود را از منطقه خارج کرده بودند.

پیشتر نیز نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ناو هواپیمابر یو اس اس دوایت دی آیزنهاور و ناوشکن یو اس اس گریولی پس از حدود چهار ماه حضور در دریای سرخ از کانال سوئز به سمت شرق مدیترانه عبور کرده‌اند.

حملات ارتش یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ که در راستای پشتیبانی از مقاومت فلسطین و مقابله با جنگ رژیم صهیونیستی در غزه انجام می‌شود به کابوس واقعی علیه نفوذ آمریکا و غرب در منطقه تبدیل شده است.

هنوز بیانیه رسمی از سوی ارتش یمن درباره تأیید یا تکذیب این خبر صادر نشده است.

زخمی شدن ده ها سرباز ناتو در سوئد

یکی از روزنامه‌های سوئد گزارش داد که در جریان رزمایش ناتو در این کشور ده‌ها سرباز زخمی شدند.

 روزنامه «آفتونبلادت» چاپ سوئد نوشت، در جریان رزمایش چتربازی ناتو در این کشور بیش از ۱۰ سرباز شرکت‌کننده در این مانور نظامی زخمی شده‌اند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در این گزارش آمده است، ۱۱ سرباز حین تمرین با چتر در جریان رزمایش «واکنش سریع» ناتو در منطقه «اسکیلینگارید» در جنوب سوئد زخمی شده‌اند. سربازان آمریکایی، مجارستانی و ایتالیایی در میان زخمی‌ها هستند.

سربازان دچار شکستگی و کبودی شده‌اند اما جراحات جدی برنداشتند. در گزارش این روزنامه همچنین آمده است که ۹ نفر از این سربازان با هلیکوپتر منتقل شدند و دو نفر از آنها به بیمارستان برده شدند.

قتل یک بازرگان مشهور اسرائیلی در اسکندریه مصر

رسانه‌های عبری از کشته شدن یک بازرگان صهیونیستی در شهر اسکندریه مصر خبر دادند.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش کرد یک بازرگان اسرائیلی به دلایل ناسیونالیستی در مصر به قتل رسیده است.

شبکه عبری «کان» روز سه شنبه گزارش کرد وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حال پیگیری موضوع کشته شدن یک بازرگان صهیونیستی مقیم کانادا در شهر اسکندریه مصر است.

به نقل از سایت خبری المیادین، گروهی که خود را «پیشگامان آزادی، گروه شهید محمد صلاح» می‌خواند، مسؤولیت قتل این مزدور ارشد صهیونیستی را برعهده گرفت.

این گروه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در حمایت از ملت فلسطین در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی اقدام به قتل این بازرگان یهودی کرده است که در پوشش فعالیت تجاری اقدام به جاسوسی و جمع آوری اطلاعات می‌کرد.

همچنین وزارت کشور مصر تیمی را برای تحقیق درباره این حادثه تشکیل داده است.

آماده شدن مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری 

«آکسیوس» گزارش داد جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در حال آماده سازی پیش‌نویس تحریم مقام‌های دیوان بین‌المللی کیفری به عنوان یک اقدام احتیاطی در برابر حکم احتمالی دستگیری مقام‌های رژیم صهیونیستی هستند.

 پایگاه آکسیوس همچنین افزود اعضای حامی رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا در 2 حزب جمهوری خواه و دموکرات بارها هشدار داده‌اند که اگر دیوان بین‌المللی کیفری حکم بازداشت احتمالی مقام‌های اسرائیلی را صادر کند، با عواقبش از جانب آمریکا روبه‌رو می‌شود.

«مایکل مک کال»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد که پیش‌نویس این لایحه در دست اقدام است و به آکسیوس گفت که او و سایر قانونگذاران جمهوری خواه با کریم خان، دادستان این دیوان بین‌المللی در تماس هستند.

وی افزود: «می‌خواهیم به او تاکید کنیم که پا گذاشتن در مسیر صدور حکم دستگیری علیه مقام‌های اسرائیلی ایده‌ای واقعا بد است و این روند، روابط آمریکا و دادگاه را مخدوش می‌کند.»

این قانونگذار آمریکایی ادامه داد: «ما مطمئن نیستیم که آیا حکم بازداشت قریب الوقوع است یا خیر، اما این یک نوع اقدام احتیاطی است که به آنها اطلاع دهیم که اگر چنین حکمی علیه مقام‌های اسرائیلی صادر شود، ما این قانون را آماده اجرا کرده‌ایم.»

مک‌کال همچنین خاطرنشان کرد این لایحه فوریه گذشته ارائه شد تا مقامات دیوان لاهه را که در تحقیقات درباره متحدان ایالات متحده که عضو این دیوان نیستند، مانند اسرائیل، تحریم کند.

وقوع درگیری مرزی بین قرقیزستان و تاجیکستان

 سرویس مرزی قرقیزستان اعلام کرد که مرزبانان این کشور به منظور جلوگیری از ورود چوپان‌های تاجیک که وارد منطقه «باتکن» قرقیزستان شده بودند، به سمت آنها تیراندازی کرده بودند که در جریان این تیراندازی، یک چوپان زخمی شد.

براساس این گزارش، مرزبانان قرقیزستان متوجه چوپان‌هایی تاجیکستان شدند که در ۲۵۰ تا ۳۰۰ متری مرز و داخل خاک قرقیزستان، در نزدیکی روستای آک بوسوگو، به چرای گاو مشغول هستند. شهروندان تاجیکستان به درخواست مرزبانان قرقیزستان برای خروج از خاک قرقیزستان بی توجهی کردند.

در ادامه، این چوپان‌ها به جای دور شدن از مرز، شروع به پرتاب سنگ به سوی مرزبانان قرقیز کردند. یکی از چوپان‌ها ۲ یا ۳ گلوله به سمت مرزبانان قرقیزستان شلیک کرد. برای جلوگیری از تشدید بیشتر اوضاع، گارد مرزی قرقیزستان تیرهای هشدار دهنده ای شلیک کرد. پس از این موضوع چوپانان تاجیک به سمت تاجیکستان عقب نشینی کردند.

در حال حاضر وضعیت در مرز بین ۲ کشور آرام گزارش شده و قرار است که نشستی بین نمایندگان تاجیکستان و قرقیزستان برگزار شود.

پیشتر و در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، ارتش قرقیزستان و تاجیکستان در امتداد مرز مشترک چندین مرتبه با یکدیگر درگیر شدند. ۲ کشور از آن زمان در یک سری گفت‌وگوها برای تعیین حدود مرزی که از زمان اتحاد جماهیر شوروی تا حدی نامشخص مانده است، شرکت کردند.

دیگر خبرها

  • جمهوری‎‌خواهان کنگره در پی تحریم دیوان کیفری بین‎‌المللی هستند
  • حمله پهپادی یمن به ناو جنگی ایتالیا در خلیج عدن/ زخمی شدن ده ها سرباز ناتو در سوئد/ قتل یک بازرگان مشهور اسرائیلی در اسکندریه مصر/ آماده شدن مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری
  • آماده‌سازی قوانین احتیاطی در مجلس نمایندگان آمریکا برای تحریم مقام‌های دیوان کیفری لاهه
  • پیش‌نویس لایحه تحریم مقامات دیوان لاهه در مجلس نمایندگان آمریکا در دست اقدام است
  • دادگاه لاهه و دوراهی حق‌گرایی و غرب‌گرایی
  • تصمیم عجیب آمریکا برای تحریم دیوان بین المللی لاهه
  • اعضای کنگره آمریکا دیوان کیفری بین‌المللی را تهدید کردند
  • هلندی‌ها برای بازداشت نتانیاهو دست به کار شدند
  • نامه تهدیدآمیز 12 سناتور آمریکایی به دیوان بین المللی کیفری/ به مقامات اسرائیل گیر بدهید خدمت تان می رسیم!
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی