Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - محققان نشان دادند با مطالعات ميکروسکوپي مي‌توان به رمزگشايي جعبه سياه متاستاز سرطان استخوان کمک کرد.
به گزارش مهر به نقل از پايگاه اطلاع رساني سلول‌هاي بنيادي، سرطان پروستات پيشرفته يا ساير سرطان‌هايي که به استخوان متاستاز مي‌دهد به انواع درمان‌ها مقاوم مي‌شوند و بيمار را متحمل درد بسياري مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجله سرطاناما اينکه چه عاملي باعث مي‌شود که سرطان به استخوان متاستاز دهد هنوز مشخص نيست. احتمالا استخوان محيط مناسبي براي رشد سلول‌هاي سرطاني بوجود مي‌آورد.
اما وجود لايه بيروني ضخيمي که در استخوان وجود دارد مانع از مشاهده حفرات و مغز استخوان‌ها مي‌شود و اين جعبه سياه استخوان است. در نهايت مدلي که در اين مطالعه طراحي شده است اجازه ورود به استخوان را بوسيله ميکروسکوپ مولتي فوتون مي‌دهد و اين پديده را کمي واضح مي‌كند.
دانشمندان در دانشگاه تگزاس سيستم را طراحي کردند که به ميکروسکوپ توان مانيتور کردن و عکاسي از سرطان‌هايي را مي‌دهد که در استخوان موش‌ها رشد مي‌کند. بنابراين مي‌توانند از رشد سلول‌هاي استخواني و روند درمان آنها آگاهي پيدا كنند.
محققان نشان دادند که چگونه اين تکنيک مي‌تواند تومورهاي فعال که با استخوان و سلول‌ها ارتباط دارند را بررسي کرده و از آنها عکس بگيرد. بافت طراحي شده به زير پوست موش منتقل مي‌شود و بعد از حدود يک ماه به حفره‌هاي داخلي استخوان وارد شده و از سطح استخوان بوسيله ميکروسکوپ قابل مشاهده است.
بعد از اينکه سلول‌هاي مغز استخوان و ساير سلول‌ها در حفره تجمع يافتند رده سلول سرطاني به استخوان تزريق مي‌شود. ارتباط ميان سلول‌هاي سرطاني و سلول‌هاي استخواني بوسيله ميکروسکوپ مولتي فوتون از طريق يک پنجره کوچک تعبيه شده بر روي پوست در بالاي استخوان قابل بررسي است.
ميکروسکوپ مولتي فوتون يک تکنيک تصويربرداري فلورسنت از بافت زنده است. اين ميکروسکوپ مي‌تواند به صورت همزمان هفت پارامتر را با هم بررسي کند. در استخوان يک فرد سالم فعاليت دو سلول به نام‌هاي استئوبلاست و استئوکلاست با يکديگر در تعادل است.
در سرطان‌هاي استخواني تنظيم فعاليت اين دو سلول مختل شده و يکي از دو سلول بيشتر از ديگري فعاليت مي‌کند در نتيجه باعث ايجاد تغييراتي در شکل ظاهري استخوان مي‌شود. مشاهدات تيم تحقيقاتي حاکي از کاهش سلول‌هاي استئوکلاست در اطراف تومور بود.
اين پديده شناخته شده و بسيار دردناک است و به عنوان متاستاز سرطان پروستات در اين بيماران بوجود مي‌آيد. دارويي به نام بيوفوسفونات وجود دارد که براي کاهش اين اثرات استفاده مي‌شود. اين دارو درد را کاهش مي‌دهد اما باعث درمان در طولاني مدت نمي‌شود. تيم تحقيقاتي از اين وقايع عکس گرفتند.
آنها پس از در معرض قرار دادن موش‌ها با داروي بيوفسفات زولدرونيک اسيد مشاهده کردند که تعداد استئوکلاست‌ها کاهش نيافت اما فعاليت آنها کم شد. در واقع اين درمان در رشد سلول‌هاي توموري تاثيري ندارد و باعث تثبيت شدن بافت استخواني و کاهش درد اما درمان نشدن بيماران در طولاني مدت مي‌شود.
آزمايشگاه Friedl از اين مدل براي مطالعه بر روي درمان سرطان در موش استفاده مي‌کند. اين مدل به عنوان يک کمک در بالين است که مي‌توان مطالعات ايمني درماني و راديو درماني را بر روي آن انجام داد.
داروهايي که باعث آزاد شدن سلول‌هاي ايمني مي‌شوند تا سلول‌هاي سرطاني را از بين ببرند پس از مدتي به محيط ميکروسکوپي تومور مقاوم مي‌شوند.
اميد است محققان با استفاده از اين مدل و ميکروسکوپ بتوانند محيط ميکروسکوپي اطراف تومور را مشاهده کرده و به درمان کمک کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۲۷۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلیپ| رمزگشایی از یک پروژه مشکوک

کلیپ| رمزگشایی از یک پروژه مشکوک

دیگر خبرها

  • کلیپ| رمزگشایی از یک پروژه مشکوک
  • راهی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • از ساخت داروی درمان دیسک کمر تا تلاش موفق کشتی‌گیران فرنگی برای کسب تمام سهمیه‌های المپیک
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • دیدن و بوییدن غذا ممکن است به راه جدیدی برای درمان دیابت تبدیل شود
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • ۵ روش از مؤثرترین درمان‌های مکمل در بهبود سرطان
  • تولید کننده جعبه هاردباکس عمده در تهران
  • اتفاقی که بعد از نوشیدن هر روز چای در بدن می‌افتد