Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از گذشت یک هفته از حمله تروریستی به رژه نیرو‌های مسلح در شهر اهواز،  در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که طی عملیاتی به نام "ضربت محرم" و با رمز مقدس" یا حسین (ع)" به منظور پاسخ به این حرکت تروریستی از پایگاه‌های موشکی نیروی هوا-فضای سپاه در غرب ایران و از فاصله ۵۷۰ کیلومتری از هدف، به سمت مقر تروریست‌ها و عوامل این حادثه در سوریه، تعداد ۶ فروند موشک بالستیک میان‌برد ذوالفقار و قیام شلیک کردند و در این حمله موشکی، تعدادی از پهپادهای رزمی نیروی هوا-فضای سپاه مواضع، مقر‌ تجمع و پشتیبانی تروریست ها را هم بمباران کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"صاعقه" حاصل مهندسی معکوس روی RQ170

در کنار موشک‌های بالستیک، حضور پهپاد‌های رزمی "صاعقه" در این عملیات بسیار قابل توجه بود و آنها در انهدام گسترده مواضع تروریست‌ها بسیار موفق عمل کردند. سال ۱۳۹۰ زمانی که یک فروند پهپاد آمریکایی از کشور افغانستان وارد حریم هوایی کشورمان شد، توسط سپاه پاسدارن شکار و سالم به زمین نشست، سپاه توانست با رمزگشایی از تمام اطلاعات این پهپاد و مهندسی معکوس دو مدل از این پهپاد را به نام‌های "سیمرغ" و "صاعقه" تولید کند و در نهایت پهپاد صاعقه در تاریخ ۱۰ مهر سال ۹۵ رونمایی و معرفی شد.

پهپاد صاعقه در شعاع دوربُرد و فواصل دور دست قادر است، چهار نقطه و هدف را با بمب‌های هوشمند نقطه‌زن با دقت مورد اصابت قرار دهد و سالم به محل پرواز بازگردد، جوانان و مهندسان ایرانی موفق شدند با مهندسی معکوس از پهپاد «RQ-۱۷۰» آمریکا، پهپاد جدید رزمی صاعقه را بسازند و این در حالی بود که توانایی ایران در خرید فن آوری نظامی به واسطه تحریم‌های بین‌المللی بسیار محدود است و پیشرفت‌ها فقط با اتکا به توانمندی‌های داخلی صورت می‌گیرد.

اولین عملیات برون مرزی پهپادهای رزمی سپاه پاسداران

"ضربت محرم" اولین عملیات رسمی پهپاد‌های رزمی سپاه در خارج از کشور به شمار می‌آید، درحالی که سپاه پاسداران در گذشته فقط از پهپاد‌ها در جهت شناسایی مواضع استفاده می‌کرد، به طوری که تصاویر مخابره شده توسط پهپاد‌های سپاه در عملیات لیلة القدر و محل اصابت موشک‌ها به مواضع تروریست‌های داعشی در استان دیرالزور یکی از اولین عملیات‌های شناسایی پهپاد‌های سپاه پاسداران بود.

دومین عملیاتی که سپاه رسما حضور پهپاد‌های خود را در جریان آن اعلام کرد، شلیک موشک به مقر فرماندهی حزب تروریستی دموکرات بود که پهپاد‌های شناسایی بر فراز این مقر و کمپ آموزشی تروریست‌های حزب دموکرات حضور یافته و به طور همزمان تصاویر لحظات اصابت موشک‌ها را به مرکز فرماندهی عملیات ارسال کردند؛ در جریان این عملیات، سپاه پاسداران ۷ فروند موشک بالستیک فاتح ۱۱۰ نسخه B را از فاصله ۲۲۰ کیلومتری به سوی دو هدف شلیک کرد.

"صاعقه" اولین پهپاد مدرن ایران نبود

ایران با دستیابی به فناوری ساخت پهپاد علاوه بر "صاعقه" دستاورد‌های دیگری هم در این عرصه داشته است، به طوری که پهپاد‌های «فطرس، رعد، مهاجر، ابابیل، فراز، کرار، شاهد ۱۲۹، سایه، یسیر، سریر و حماسه» از دیگر تولیدات جمهوری اسلامی ایران است. سردارحاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه پاسداران تاکید دارد که "ایران در تولید پهپاد در تراز کشور‌های اول جهان است و "صاعقه" را جدیدترین پهپاد رزمی ایران معرفی می‌کند که با پهپاد‌های آمریکایی هم‌تراز است"، وی معتقد است "امروز پهپاد‌ها مأموریت متنوعی از جمله در حوزه‌های پدافند، رادار، موشک و دریا دارند".

پهپاد صاعقه، اما در زمان رونمایی بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت، به طوریکه خبرگزاری آسوشیتدپرس، روزنامه گاردین، خبرگزاری اسپوتنیک، شبکه سی بی اس نیوز، خبرگزاری رویترز و برخی رسانه‌های عربی درباره خبر رونمایی از پهپاد صاعقه گزارش دادند که " ایران از یک پهپاد جدید رونمایی کرده که به گفته سپاه پاسداران نسخه ارتقا یافته RQ- ۱۷۰ ساخت آمریکا است که تهران در دسامبر ۲۰۱۱ آن را در خاک خود به زمین نشانده است، وبگاه شبکه خبری راشاتودی هم با اشاره به نمایش پهپاد جدید «صاعقه» توسط ایران نوشت" ایران تاکید دارد که تهدیدی نظامی علیه هیچ کشوری خارجی نیست، اما بی‌شک به واسطه حضور نظامی آمریکا در مرز‌های خود خشمگین است".

امروز مأموریت شناسایی و نظارت هوایی بیشترین حجم کاری پهپاد‌ها را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده که یکی از مزیت‌های مهم آنها، توانایی پرواز چند ساعته تا چند روزه روی هدف به صورت مداوم است، کاری که از عهده ماهواره‌های جاسوسی که عموماً در ارتفاعات نه چندان بالا مستقر هستند بر نمی‌آید و هواپیما‌های با سرنشین هم امکان پرواز طولانی مدت را ندارند. از این رو در استراتژی دفاعی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران به ساخت و بکارگیری پهپاد‌ها توجه ویژه‌ای شده است، به طوری که در سال‌های گذشته مدل‌های پیشرفته‌ای از این پرنده‌های الکترونیکی به دست توانمند متخصصان داخلی ساخته شده و در اختیار نیرو‌های مسلح قرار گرفته است.

پهبادهای تجاری، حمایت بخش خصوصی

پهپادها امروز در حوزه های غیر نظامی هم مورد استفاده قرار گرفته و کاربردهای فراوانی دارند. سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری معتقد است که با نقش‌آفرینی بخش خصوصی در صنعت و فناوری پهپادها، تجاری‌سازی و ورود فناوری‌های این حوزه با شتاب بیش‌تری وارد زندگی مردم می‌شود و با توجه به افق روشن آن، جزء اولویت‌های اصلی حوزه فناوری است و باید با ایجاد زیرساخت لازم زمینه و نیز ساختارسازی بخش خصوصی و ورود توانمندی‌ها به بازار فراهم شود. منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری با اشاره به ظرفیت این مرکز برای حمایت از تولید پهپاد‌های تجاری برای بازار‌های بین‌المللی می‌گوید " با تلاش و بهره‌مندی از تمامی قابلیت‌های داخلی می‌توان پهپاد‌هایی با قابلیت‌های ویژه تولید کرد که با نگاه تجاری به بازار‌های بین‌المللی، به مشتریان خارج از کشور عرضه شود".

حامد سعیدی مدیر کارگروه پهپاد‌های غیرنظامی کشور از فعالیت ۷۰ شرکت دانش بنیان در کشور در طراحی، ساخت و تولید محصولات پهباد خبر می‌دهد و تاکید دارد "در زمره اولین کشور‌هایی در دنیا بودیم که در کلاس پهپاد‌های سبک، هواپیما‌های دست پرتاپ و کلاس ربات‌های پرنده قبل از تجاری شدن در دنیا نمونه بومی داشتیم. وی می‌افزاید "پهپاد‌های مزرعه هوشمند، پهپاد‌های سم پاش و بذرافشان، پهپاد‌هایی در حوزه نقشه برداری از معادن و ابنیه نمونه‌هایی از پهپاد‌های ساخته شده هستند و امروز پهپاد‌ها در حوزه ثبت اسناد واملاک، حوزه دعاوی حقوقی، پایش منابع طبیعی، جنگل بانی و محیط زیست و نیز امداد و نجات و اعلام حریق هم کاربرد دارند.

ده‌ها نمونه از پهپاد‌های کوچک تا بزرگ مانند "صاعقه" در طول دو دهه گذشته به تولید انبوه و استفاده عملیاتی در مناطق مختلف کشور رسیده است و متخصصان کشورمان از همان ابتدای راه صنعت پهپاد، در تحریم دولت‌ها و صنایع خارجی قرار داشتند. امروز و با تمام این شرایط جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این صنعت نه تنها در منطقه بلکه در دنیا بسیار بالاست و علی رغم تهدید‌ها و ناامنی‌های فراوان در اطراف کشورمان می‌توان با بهره گیری گسترده از پهپاد‌ها و مهندسی معکوس نمونه‌های خارجی قدم‌هایی خوبی برای کاهش نیروی انسانی و هزینه‌های مادی در راه تامین امنیت کشورمان در مقابل تهدید‌های خارجی برداشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تروریسم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۹۳۲۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید فرمانده نیروی زمینی سپاه از مرزهای جنوب شرقی

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه جمعه در این بازدید گفت: آنچه به ارزش کار مرزداران می‌افزاید خدمت به اسلام و مسلمین است که ضمن در پی داشتن رضایت مردم رضایت خدا را به همراه دارد.

ارزیابی توان رزمی و عملیاتی مرزداران و بازدید از تجهیزات و امکانات از دیگر برنامه‌های بازدید فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از هنگ مرزی جکیگور بود.

دیگر خبرها

  • همه آن چیزی که باید از ناو شهید مهدوی نیروی دریایی سپاه پاسداران بدانیم+ عکس
  • بازدید فرمانده نیروی زمینی سپاه از مرزهای جنوب شرقی
  • دعوت سپاه از مردم برای نقش‌آفرینی در کنگره شهدای استان مرکزی
  • سپاه همزاد انقلاب و سنگر مستحکم انقلاب است
  • استقبال پاسداران سپاه سوادکوه از شهید خوشنام
  • واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای اسرائیل درباره رامین یکتاپرست
  • ببینید | گزارش اختصاصی CNN از موشک‌ها و پهپادهای سپاه پاسداران
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران وارد شهرستان باشت شد